Antal bukke på dette revir.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Soer6850
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. sep 2011, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Gør det selv
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 2 times

Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Soer6850 » 12. jun 2013, 00:15

Hej NVF

Jeg har køb bukkejagten på et revir, det er første år jeg har det. Området er 17½ ha. og er super godt. Området ligger i forbindelse med stor skov og en plantage.
Jeg har observeret 2 bukke på reviret. 1 bast buk, som jeg lod gå og 1 ulige seksender som jeg har skudt (første buk).
Nu er mit spørgsmål så: Kan jeg tillade mig at skyde endnu en buk, hvis der vandrer en ny seksender til ?

Jeg spørge fordi jeg gerne vil have et god forhold til mine nabo jægere.

Håber i kan hjælpe mig :NVFrules:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Gråskæg » 12. jun 2013, 02:35

Der er jo ingen grund til at skyde en buk i bast, men den får vel fejet færdig på et tidspunkt. Jeg vil ikke betragte det som rovdrift at skyde to bukke på den størrelse terræn, og medmindre du er typen, der har et stort behov for at prale, så er der jo heller ingen grund til at blande nabojægerne ind i, hvad du lovligt foretager dig på din egen jagt.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 779
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af LQS » 12. jun 2013, 02:46

du kommer jo faktisk selv med svaret.... HVIS DER VANDRER EN SEKSENDER MERE TIL..... den skal jo komme et sted fra ikke? ergo har du jo skudt hvad der er berettiget på dine 17,500ha.
blot min mening. der kan sikkert skydes flere bukke. men det er jo ikke det du spørger om.
MVH søren

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Taby » 12. jun 2013, 06:27

Hej.

Jeg synes ikke man skal skyde mere en ens revir kan bære. En fingerregel er 1 buk pr påbegyndt 50 ha.
Jeg ville også hellere have et godt forhold til naboerne og om muligt blive enige om nogle afskudsregler for f.eks buk. Jeg har flere eksempler på godt naboskab kan blive til godt venskab og det kan jo evt føre mere jagt med sig.
Hvis man ikke snakker med naboerne kommer man nemt ud i det med at "jeg kan lige så godt skyde den ellers gør naboen" og det gavner ikke nogen. Forestil dig selv hvad der sker hvis dine naboer også ville skyde en buk pr 10 ha. Så vil det hurtigt blive en trist jagt. Tag hellere ud og skyd en rå eller et lam til efteråret.

Og tillykke med bukken.

Mvh. Taby

Sendt fra min GT-N7100 med Tapatalk2

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af TheDarkSide » 12. jun 2013, 07:16

Man kan vende den om og sige: Hvis man skyder en buk, så skal man også skyde en gammelrå, for at holde kønsfordelingen lige. På 17,5 ha tror jeg højest der kan stå 2 gammelråer.. Du kan jo håbe at der bare kommer nye dyr til fra naboen, men jeg ville dælme blive noget muggen, hvis jeg selv beskød råvildtet sådan nogenlunde selektivt og bæredygtigt og naboen så bare håbede at mit revir kunne levere bukke til ham.

De fleste steder i dag skal man nærmere lade bukkene være i fred hele året og kun skyde hundyr, da der er langt flere råer end bukke. Gennemsnitsalderen på bukkene er jo heller ikke voldsomt høj.

Du skriver at du har set to bukke på reviret. Tror du selv de bliver på reviret hele døgnet? Rådyr tager jo ikke hensyn til skel og kan flytte sig meget hurtigt, så det kan lige så vel være at naboen skyder en af de bukke, du har set på dit revir.

Lad nu bukkene få fred. Til efteråret kunne da tage ud og skyde et dårligt lam først på sæsonen (hvis du kan finde sådan en, ellers bare en tilfældig) og så sidst på sæsonen kan du så prøve at finde den ringeste rå (størrelsesmæssigt) og så afskyde den. Så har du gjort dit arbejde med afskydning godt. Ved at tage fra den dårlige ende af sikre du at deres ringe gener ikke bliver givet videre.

Mcsavage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. sep 2011, 19:38
Interesser: Militære våben og Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 8 times

Re: Sv: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Mcsavage » 12. jun 2013, 07:25

Jeg er ligesom trådstarteren helt ny i faget og jeg forstår ikke helt det i skriver.

Hvordan kan jeg se hvor gammel er rå er?
Hvordan ser jeg at et lam er dårligt? Hvor finder jeg de her gyldne regler for hvor meget ens terræn kan bære?

Vh
Brian Olsen

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk2

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Sv: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af TheDarkSide » 12. jun 2013, 08:45

Mcsavage skrev:Jeg er ligesom trådstarteren helt ny i faget og jeg forstår ikke helt det i skriver.

Hvordan kan jeg se hvor gammel er rå er?
Hvordan ser jeg at et lam er dårligt? Hvor finder jeg de her gyldne regler for hvor meget ens terræn kan bære?

Vh
Brian Olsen

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk2
En gammel rå er tit mere forsigtig end en ung. En gammel rå sikrer mere end en ung og er ikke så meget for at komme ud på åbne arealer, hvis den ikke er presset.
Smaldyr og råer kan ikke umiddelbart kendes fra hinanden, men et smaldyr har normalt et mere lamme-agtigt hovedet, dvs. kort i snuden. Det bedste er at sætte sig ud på sit terræn med en god kikkert og kigge dyrene ud.
Et dårligt lam kan kendes på lille kropsstørrelse. Dårlige dyr generelt er små dyr eller dyr der fejler noget, som diarre, snabelsko eller voldsomme angreb af pelslus.
Nogle steder vejer et godt lam 13-14 kg brækket i oktober/november, mens andre steder vejer et godt lam 10-12 kg i samme tidsperiode.

Hvis man vil finde ud af hvor meget ens terræn kan bære, skal man ud og kigge på hvad der står på ens terræn. Man skal ligeledes være opmærksom på hvor meget de står hos naboerne.
Et eksempel:
Der går en rå med to lam i en remise på dit terræn. Næste gang du kommer står de ovre på naboens. Så må du jo forvente at naboen, så har lige så god mulighed for at nedlægge nogle af disse dyr, som du har. Du kan lave en naboaftale, så I ikke bare skyder fra en ende af. Du kan også være lidt forsigtig i starten af sæsonen og nøjes med at nyde synet eller tage et lam. Sidst på sæsonen kan du så afveje om der er dyr nok til, at du kan skyde mere.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af 458hunter » 12. jun 2013, 09:40

Kan ikke huske hvor, men læste at en buk per 50 HA var bæredygtigt. Endvidere kunne der også nedlægges 1-2 lam og en rå på samme areal.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af LBJ » 12. jun 2013, 09:47

På 17 1/2 HA er 1 buk mere end rigeligt. 2 bukke ville være en pr 8.75 ha rovdrift!!
Som en tidligere skriver, så skyd ikke mere end dit revir kan bære/producere...og der er 1 buk og evt 1 lam/rå en gang om året eller hvert andet år.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Sv: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Mannlicher 308 » 12. jun 2013, 10:49

TheDarkSide skrev:
Mcsavage skrev:Jeg er ligesom trådstarteren helt ny i faget og jeg forstår ikke helt det i skriver.

Hvordan kan jeg se hvor gammel er rå er?
Hvordan ser jeg at et lam er dårligt? Hvor finder jeg de her gyldne regler for hvor meget ens terræn kan bære?

Vh
Brian Olsen

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk2
En gammel rå er tit mere forsigtig end en ung. En gammel rå sikrer mere end en ung og er ikke så meget for at komme ud på åbne arealer, hvis den ikke er presset.
Smaldyr og råer kan ikke umiddelbart kendes fra hinanden, men et smaldyr har normalt et mere lamme-agtigt hovedet, dvs. kort i snuden. Det bedste er at sætte sig ud på sit terræn med en god kikkert og kigge dyrene ud.
Et dårligt lam kan kendes på lille kropsstørrelse. Dårlige dyr generelt er små dyr eller dyr der fejler noget, som diarre, snabelsko eller voldsomme angreb af pelslus.
Nogle steder vejer et godt lam 13-14 kg brækket i oktober/november, mens andre steder vejer et godt lam 10-12 kg i samme tidsperiode.

Hvis man vil finde ud af hvor meget ens terræn kan bære, skal man ud og kigge på hvad der står på ens terræn. Man skal ligeledes være opmærksom på hvor meget de står hos naboerne.
Et eksempel:
Der går en rå med to lam i en remise på dit terræn. Næste gang du kommer står de ovre på naboens. Så må du jo forvente at naboen, så har lige så god mulighed for at nedlægge nogle af disse dyr, som du har. Du kan lave en naboaftale, så I ikke bare skyder fra en ende af. Du kan også være lidt forsigtig i starten af sæsonen og nøjes med at nyde synet eller tage et lam. Sidst på sæsonen kan du så afveje om der er dyr nok til, at du kan skyde mere.
Enig i betragtningerne. Synes også at de ældre dyr, råer som bukke, har en mere muskuløs bygning, typisk en mere kraftig hals. Fra 3-4 år vil mange rådyr også få grå hår i ansigtet. Hvor jeg kommer i Polen (Vielkopolska) skyder vi ikke (sunde) bukke yngre end 4 år, og et af "fjernkendingskriterierne" er, at en "schwarzkopf" sjældent er 4 år eller ældre.
Derudover kigger vi især efter opsatsstørrelse (tykkelse) og rosenkranse. Den endelige prøvelse kommer dog først når dyret er nedlagt og man kan få et kig på tænderne.

Mht. gammelråer synes jeg, at man ofte kan spotte hende på en dominerende adfærd. Det kan selvfølgelig være svært, hvis hun går alene, men ofte er der et smaldyr eller to fra sidste år i nærheden - og de bliver jævnligt sat på plads.

Fjeder
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 4. okt 2008, 22:59
Interesser: Jagt, fiskeri, karate, fodbold
Geografisk sted: Farum
Been thanked: 1 time

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Fjeder » 12. jun 2013, 11:22

Soer6850 skrev:Hej NVF

Jeg har køb bukkejagten på et revir, det er første år jeg har det. Området er 17½ ha. og er super godt. Området ligger i forbindelse med stor skov og en plantage.
Jeg har observeret 2 bukke på reviret. 1 bast buk, som jeg lod gå og 1 ulige seksender som jeg har skudt (første buk).
Nu er mit spørgsmål så: Kan jeg tillade mig at skyde endnu en buk, hvis der vandrer en ny seksender til ?

Jeg spørge fordi jeg gerne vil have et god forhold til mine nabo jægere.

Håber i kan hjælpe mig :NVFrules:

Normalt siger man at skyder man 1 buk skal man også skyde en rå og 2 lam for at sikre en fornuftig fordeling af buk/rå.

Så er der nogle der mener at det er areal-størrelsen der er afgørende, og det er da også rigtigt i et vist omfang, men jeg mener at fornuften er mere vigtig.

Vil dine 17½ ha kunne bære at skyde 1 buk 1 rå og 2 lam på een sæson ?? Det er kun nogle med lokalkendskab der kan svare på det.

Jeg har haft jagt som SAGTENS kunne bære højere afskydning end de dyr man kunne "regne" sig frem til ud fra den der "50Ha-formel", det er udelukkende området der bestemmer hvad der er fornuftigt, og det kræver du skal i marken og lære området at kende.

Indtil du kender det må du snakke med nabo-jægere og høre hvad de har af holdninger - og lad være med at bruge de der formler der angiver hvor meget der skal skydes. Det er benarbejdet du skal have gang i :blink:
-=Skæbnen ler af sandsynligheden=-

Soer6850
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. sep 2011, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Gør det selv
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 2 times

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af Soer6850 » 12. jun 2013, 12:42

Tak for alle svar.

Lidt svar :)
Jeg ville aldrig skyde en buk i bast.
På området går der 2 gammel råer og 2 smaldyr.

Jeg ved godt at 17,5 ha ikke burde kunne bære afskydning af mere en 1 buk, men som sagt ligger det i forbindelse af en relativ stor plantage og derfor går der mange dyr.

Jeg tror jeg vil gøre som de fleste har sagt, ikke skyde flere bukke :)

Men mange tak for hjælpen :respekt:
Beretta Blackwing - 12/76
Tikka T3 - 308w, med Meopta Meostar R1 3-10x50
Sako Quad - 22lr. med bushnell banner 3-9x40

MVH
Søren

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Antal bukke på dette revir.

Indlæg af YoungDane » 12. jun 2013, 14:25

God idé i min verden - altså, ikke at skyde flere.

Det er første år du har jagten? Det ville være uheldigt, hvis dine naboer allerede efter bukkejagten, syntes du var en grådig (indsæt negativt bandeord) nabojæger, der "skyder alt hvad der kommer for".

Hellere skyde et dyr eller to færre, og så være på god fod med naboerne, det er min tilgang til det. Så kan man jo lave aftaler om ræveregulering, opsamling af vildt på hinandens stykker osv.

Det kan ellers nemt blive obstrueret, hvis man starter for hårdt ud, og får efterladt et dårligt indtryk på naboerne.

Jeg havde selv 14 ha. superlækker brak og løvskov for år tilbage, og jeg skød højst en buk hvert andet år. Til gengæld skød jeg 3-4 ræve hvert år - 50-50 på mit og naboens - og når han holdt jagt, blev jeg ofte inviteret med - og så tog vi mit og hans stykke samlet.

Besvar