Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskydning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 08:59

Carsten Bo skrev:Nej. Jeg fatter ikke at du tror på det. Er du politiker?


Via sky
Nej Carsten Bo jeg er ikke politikker, jeg er en madglad naturinteresseret dyrevenlig konkurenceskytte der mener alt skydning uden for 20cm på 100meter er upassende

Var der andet du ikke forstår? :giggle:
Perfect! Thats is good enough for me

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Vels » 6. jul 2013, 09:08

Du skriver i et tidligere indlæg (min fremhævning)...
Bessie4ever skrev:Skytteforeninge har skam 6.5x55 og en god 9grams kugle så kan man også træne med med lidt rekyl faktisk vil det være tæt på riffelprøvens setup (fast anlæg og stor skive)
Det drejer sig i bund og grund jo om at kunne lære at placere skuddet hvor man sigter.
Der kan man også træne mens andre skyder ved siden af.
Så jo skytteforeningen kan hæve jægers niveau :biggrin:
Jeg ser en kommende fusion naturstyrrelse+skytteforeningen= naturskytter :giggle:
I næste indlæg skriver du (igen min fremhævning)...
Bessie4ever skrev:Du kan have ret men resultater er det samme.
Der forlanges fortsat ret til at må skyde 1 skud uden for de 20 cm og det mener jeg er en moralsk katastrofe. Prøven sætter barren for lavt. Der er forskellige personprofiler og nogen er i stand til at hæve deres skydefærdigheder efter en dårlig bestået prøve, men det er kun en lille del. De andre gør bare ikke mere ved det.
Så hvad skulle det hjælpe at sende kommende jægere ud og træne 6,5x55, når du i seneste indlæg argumenterer for at kun en lille del er i stand til at forbedre de færdigheder de går til prøve med ?

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 09:13

Taby skrev:Hej

Jeg har en ældre jagtkammerat som sandsynligvis ikke kan bestå prøven som den er i dag. Han har en sygdom som gør han ryster en del og har gjort det i mange år. Jeg har kendt ham i 15-20 år og han har haft rystelserne i al den tid, dog er det blevet være her siden han nærmer sig de 70. Han har i den tid jeg har kendt ham skudt ca 50 stykker vildt med riffel og har kun haft hund på 2 stykker vildt. 1 buk som forsvandt ind i en mose (blev fundet med fin bladkugle kort inde i mosen) og en hind som var gået i noget tæt fyr (blev også fundet med god kugle). Han kender sine begrænsninger og handler derefter og skyder aldrig på vildt længere ude en 50-60 meter. Synes du bessie at det ville være rimeligt at han ikke må gå på jagt?
Jeg har lant mere respekt for ham som jæger en dem der skal tage chancer eller forsøge sig med headshot på 250 meter fordi de er nogle fantastiske skytter.

Mvh taby

Sendt fra min GT-N5120 med Tapatalk2
Hej Taby
Jeg har selv en "reservefar" og ven som er i den kategori som du beskriver og jeg har talt meget med ham om dette. Han siger selv at når han ikke kan ramme ordentlig så stopper han.
Han er også over 70 år gammel og jeg respektere ham meget. Det med at skulle stoppe med at jager lyder forfærdeligt men ordsproget : stop mens legen er god, holde jo også vand i denne sammenhæng.
Det er flot din ven kan styrer det på en god måde, men ikke alle kan og nej hvor er der mange som ikke håndtere det ok. Hvis det kommer en opfølgningsprøven en gang så vil dette trække stikket for nogen før de selv mener at det er slut, men det kan også være at disse søger bedre hjælp og evt får rette eventuelle dårligdomme på udstyr og så kan klare prøven igen. Men det er altså ikke min 1. Prioritet med opfølgningsprøven det er at fjerne det amoralske forbiskud til den nuværende prøve.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1904
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 222 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Robse » 6. jul 2013, 09:29

Bessie4ever skrev:
Carsten Bo skrev:Nej. Jeg fatter ikke at du tror på det. Er du politiker?


Via sky
Nej Carsten Bo jeg er ikke politikker, jeg er en madglad naturinteresseret dyrevenlig konkurenceskytte der mener alt skydning uden for 20cm på 100meter er upassende

Var der andet du ikke forstår? :giggle:
Hej Bessie - nu er jeg alligevel blevet nysgerrig nok, så for god ordens skyld,
arsenalet (dit) taget i betragtning, og med skyde og ramme relevans; kan du ramme
20 spidsduer i træk ?... ok, det er ikke med en riffel, men strammer man bæltet
op snærer det hele vejen rundt.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 09:31

Vels skrev:Du skriver i et tidligere indlæg (min fremhævning)...
Bessie4ever skrev:Skytteforeninge har skam 6.5x55 og en god 9grams kugle så kan man også træne med med lidt rekyl faktisk vil det være tæt på riffelprøvens setup (fast anlæg og stor skive)
Det drejer sig i bund og grund jo om at kunne lære at placere skuddet hvor man sigter.
Der kan man også træne mens andre skyder ved siden af.
Så jo skytteforeningen kan hæve jægers niveau :biggrin:
Jeg ser en kommende fusion naturstyrrelse+skytteforeningen= naturskytter :giggle:
I næste indlæg skriver du (igen min fremhævning)...
Bessie4ever skrev:Du kan have ret men resultater er det samme.
Der forlanges fortsat ret til at må skyde 1 skud uden for de 20 cm og det mener jeg er en moralsk katastrofe. Prøven sætter barren for lavt. Der er forskellige personprofiler og nogen er i stand til at hæve deres skydefærdigheder efter en dårlig bestået prøve, men det er kun en lille del. De andre gør bare ikke mere ved det.
Så hvad skulle det hjælpe at sende kommende jægere ud og træne 6,5x55, når du i seneste indlæg argumenterer for at kun en lille del er i stand til at forbedre de færdigheder de går til prøve med ?
Du har misforstået min tekst alle kan hæve deres niveau, men ikke alle ser nødvendigheden i at gøre det efter en dårlige bestået prøve.
I forbindelsen med træning i skytteforeningen, hvor jeg skrive: andre ligger og skyder ved siden af, mener jeg at det også skal trænes: at der skydes ved siden af i mens man selv skyder kan genere. Skuddet fra naboskytten kan F.eks "trække" dit skud med og sådanne skud sidder tit ringe.
Skrev om dette fordi en nævnte problemet tidligere. Og han har ret men det kan trænes væk.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 09:37

Robse skrev:
Bessie4ever skrev:
Carsten Bo skrev:Nej. Jeg fatter ikke at du tror på det. Er du politiker?


Via sky
Nej Carsten Bo jeg er ikke politikker, jeg er en madglad naturinteresseret dyrevenlig konkurenceskytte der mener alt skydning uden for 20cm på 100meter er upassende

Var der andet du ikke forstår? :giggle:
Hej Bessie - nu er jeg alligevel blevet nysgerrig nok, så for god ordens skyld,
arsenalet (dit) taget i betragtning, og med skyde og ramme relevans; kan du ramme
20 spidsduer i træk ?... ok, det er ikke med en riffel, men strammer man bæltet
op snærer det hele vejen rundt.
Hej Carsten Bo
Hvis du får spidsduerne til at stå stille og jeg må ha fast anlæg så kan jeg i hverfald.
Men jeg skød faktisk kun 19/20 sidste fredag i de 2 40duer vi gik.
Der jo kommet en opstramning med 3 doubler mod 2 da jeg var aktiv, så det skal jeg lige træne lidt.
Pyha godt du ikke skrev bagduer det gik ringere.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 6. jul 2013, 10:15

Hm hmm hmmm. Robse....


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af 308 W » 6. jul 2013, 12:43

Bessie4ever skrev:Skytteforeningerne har masser af barekapacitet og så kan du slide på deres rifler til billige penge. 15 meter salon kan hæve alles niveau på de mørke vinter aftener
Jeg vil til enhver tid foretrække, at træne med det våben som jeg bruger på jagt.

Hvor mange IPSC skytter træner med foreningens våben, fremfor deres egne dyrt indkøbte våben?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 6. jul 2013, 15:24

Klart! Men mange i tråden siger det er et problem også er skytteforeningen et godt alternativ til at få en god grund træning. Der er også gode instruktører til stede.
Selvfølglig skal det ikke erstatte alt træning med det våben det skal benyttes til jagt, men give grundlæggende træning. Jeg bruger det selv meget
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BentxBetjent » 6. jul 2013, 21:15

Bessie4ever skrev:Jeg læser da alle indlæg og jeg undre mig da også over mange af dem.
troede faktisk ikke NVF var stedet hvor man forsvarede dårlig skydning, men jeg blev da klogere
Men det ændre altså ikke min holdning til den nuværende prøve.
Det er ikke et spørgsmål om at forsvare dårligt skydende jægere.
Men jeg tror der er en stor del af jægere der ikke ønsker yderligere regulering af deres hobby. Dette uanset om de er 70+ og med begyndende Parkinson, eller de er toptunede eliteskytter der kan lave max. 3MOA grupper i alle stillinger.

Hvis det er et spørgsmål om anskydninger, ville jeg da kigge på hagljagt før riffeljagt. Men det gør måske ikke så ondt på en and, som på en buk.. :???:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Michael Carlsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. maj 2013, 22:33
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Michael Carlsen » 6. jul 2013, 23:24

Tja lang tråd.
Jeg savner stadig svar på om HELE jagtprøven skal beståes uden fejl,
men jeg kan nok vente 4ever..

Carlsen

Michael Carlsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. maj 2013, 22:33
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Michael Carlsen » 6. jul 2013, 23:33

Tidligere skrev bessie om en han ikke ville have med på jagt grundet dårlig træfsikkerhed.
Nu underviser du jo folk til at gå til prøve, så synes jeg at du skulle netop ta hånd om sådan en.
Jeg vil da gerne hjælpe en der har et eller andet problem med at ramme, der kan være mange ting i vejen; nervøs, eksamensangst, socialfobi eller hvad ved jeg.
Men vi har da en slags pligt til at hjælpe så vores omdømme bliver det bedste.
Send vedkommende til mig ,jeg hjælper gerne.

Carlsen

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 7. jul 2013, 00:44

Hej Carlsen og Betjent. Nu er det riffelprøven jeg gerne vil holde fokus på. De sidste 10år har det været der mit hjerte været. De mange spørgsmål om hagl så har jeg selv skudt på højt plan og drevet rigtig meget hagljagt. Nogen vil gerne have min holdning til dette holdt op mod min tråd. Ok men det flytter fokus fra riffelprøven. Jeg har en holdning til hagl og kvalifikation. I 1996 da hagljagt var alt for mig skrev jeg et læserbrev og forslog at den uskrevne lov om at man burde træne hvis man brugte mere end 2.8 patron pr nedlagt stykke vildt skulle være optagelsesprøven i stedet for det andet reaktive pjat. Specielt til en efteruddannelse i Vingsted centeret med 60 flygtskydningsinstruktøre og flugtskytte udvalget var salen delt i to lejre. Den ene hold mente det var super for dyrene og at det bare manglede, den anden side syntes jeg var ved at stjæle en menneskeret fra dem.
Også den gang var modstanden stor, men det er vist tæt på at alt jeg skrev om en haglprøve er indført . Men jeg har ikke fulgt med pga manglende interesse.
Perfect! Thats is good enough for me

PawB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 20. dec 2010, 12:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: himmerland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 5 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af PawB » 7. jul 2013, 07:39

Bessie4ever skrev:Krav : 5 træffer ud af 6 skud under absolut optimale forhold!
Hvis en nyklækket riffeljæger kun lige klare dette og omgivelserne, nikker anerkendende og endda siger
Tillykke, så gør vedkommende da ikke mere for at blive mere sikker i sin skydningen.
Altså statistisk skal han ringe efter en swisshund hver 6. Gang. Mindst fordi de optimale forhold findes kun til riffelprøven. Er det det et Mindset vi vil plante via en prøve?
Jeg anbefaler at det 6. Skud fjernes fra prøven så alle 5 skal ramme altså 100% træf sikkerhed under de fine forhold.
Hvad mener i andre NVF'er? Kan vi være stolte af riffeljægeruddannelsen i DK?
Arrhh, optimale forhold, instrukser, nerver, folk der skyder lige ved siden af en osv osv.
Skyder selv en del på bane og det går da ok, men når en kammerat og mig smutter en tur i skoven med skydeskiver, kaffe, kage, en øl eller 2, så er det en helt anden slags skydning der bliver leveret.
Der skyder man tit hul i hul, og en skævert er 3-5 cm fra pletten, så al den uro der er på banen, prøve eller ej, fremmer ikke min skydning, men det er måske bare mig, den er gal med :???:
Senest rettet af Marius 7. jul 2013, 09:36, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote fejl fixet
Intet er umuligt, det tar bare lidt længere tid.
Nu med jagttegn og våbenskab.
Remington 308 Classic med sonic 45 lyddæmper
Yildiz 12/76 o/u
Hatsan at44-10 5.5 long
Hatsan at44-10 5.5

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 186
Tilmeldt: 23. maj 2006, 12:13
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times
Kontakt:

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af ChiefOne » 7. jul 2013, 11:40

Bessie4ever skrev:
Tænker på en af dem jeg hjalp med at blive klar til riffelprøve nr 3, den lovlige forbier så forrest i køllen og de 5 nødvendige brugte hele den 20 cirkel. Hvis jeg fik liv til at tage en ekstra med på jagt ville jeg absolut ikke tage ham med og han må heller ikke jage hos mig. Risikoen for anskydninger er bare for stor og jagtherren skal ligge navn til eftersøgninger på nabo jagtterræn. Han får der imod den ene invitation til skydebanen efter den anden, som han afslår !
Det hjælper nok ikke at en anden invitere ham på skydebanen.

Bessie, jeg forstå godt din bekymring om nogle af de holdninger, som kommer til udtryk i denne tråd.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af Taby » 7. jul 2013, 12:01

Bessie4ever skrev:
Robse skrev:
Bessie4ever skrev:
Carsten Bo skrev:Nej. Jeg fatter ikke at du tror på det. Er du politiker?


Via sky
Nej Carsten Bo jeg er ikke politikker, jeg er en madglad naturinteresseret dyrevenlig konkurenceskytte der mener alt skydning uden for 20cm på 100meter er upassende

Var der andet du ikke forstår? :giggle:
Hej Bessie - nu er jeg alligevel blevet nysgerrig nok, så for god ordens skyld,
arsenalet (dit) taget i betragtning, og med skyde og ramme relevans; kan du ramme
20 spidsduer i træk ?... ok, det er ikke med en riffel, men strammer man bæltet
op snærer det hele vejen rundt.
Hej Carsten Bo
Hvis du får spidsduerne til at stå stille og jeg må ha fast anlæg så kan jeg i hverfald.
Men jeg skød faktisk kun 19/20 sidste fredag i de 2 40duer vi gik.
Der jo kommet en opstramning med 3 doubler mod 2 da jeg var aktiv, så det skal jeg lige træne lidt.
Pyha godt du ikke skrev bagduer det gik ringere.

Jeg formoder at du så kun skyder på fugle der sidder på vandet, jorden eller i et træ med fast anlæg indtil du skyder 40/40 hver gang på skydebanen. Dey gør ikke mindre ondt på en and eller en fasan at blive andskudt end det gør på et stykke hjortevildt. Jeg kender flere ret gode riffelskytter, som snildt kunne sætte 20 ud af 20 skud i 10eren på bukkeskiven, som har haft brug for hund flere gange end min tidligere omtalte ven som nok ikke ville kunne den bestå riffeloræven som den er i dag. Det er ikke et spørgsmål om skrappere krav på skydebanen der vil sænke antallet af anskydninger. Det er en holdningsændring der skal til så folk ikke tager chancer der virkelig ville flytte noget. Det hjælper ikke at du kan skyde hul i hul, hvis du skyder gennem vegetation eller ryster pga af bukke feber og så skyder alligevel fordi du jo sætter skuden perfekt på banen.
Danmark ville generelt være et bedre land på alle områder med færre regler, men mere selvkontrol og mere ansvar over for egne handlinger. Love og regler har en tendens til at ramme de forkerte...

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 186
Tilmeldt: 23. maj 2006, 12:13
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times
Kontakt:

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af ChiefOne » 7. jul 2013, 12:09

Taby skrev:[ Love og regler har en tendens til at ramme de forkerte...

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2
Det har anskydninger også.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 7. jul 2013, 12:12

Jeg må erkende at jeg er blevet gammel. For gammel til at forstå at 5 prikker fjerner alle anskydninger. For gammel til at forstå at hver gang en schweisshund har været på eftersøg så er det en alvorlig anskydning som hænger sammen med jægerens manglende evne til at prikke hul i en skive. Og jeg er helt sikkert for gammel til at forstå at 22lr skydning med klap for venstre øje vil gøre min afstandsbedømmelse væsentligt bedre på jagt i skov og mark.. Og dernæst så er jeg også blevet alt for gammel til at kunne se ud til diopteren på skytteforeningens 6,5x55 og skyde på den sorte prik. Jeg er vist nok også blevet for gammel til at huske hvorfor jeg startede det her indlæg......... :freak:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Sv: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til an

Indlæg af Bessie4ever » 7. jul 2013, 13:04

Det er en holdningsændring der skal til så folk ikke tager chancer der virkelig ville flytte noget. Det hjælper ikke at du kan skyde hul i hul, hvis du skyder gennem vegetation eller ryster pga af bukke feber og så skyder alligevel fordi du jo sætter skuden perfekt på banen.[/quote]

mener du egenspredning er irrelevant ! Lille egenspredning plus div negative påvirkninger= større egenspredning

Stor egenspredning plus div negative påvirkninger = KÆMPE stor egenspredninger!

Det er ren matematik

Ps du har nok tænkt minus x minus giver plus! Men sådan vi regner ikke her.
Minus +minus giver uacceptabel stort minus= flere anskydninger

Eller satser du på at dårligere skytter er en fordel pga de skyder helt forbi
og dermed undgår anskydninger ? Så går det jo ikke de bliver lidt dygtigere for så begynder de jo at anskyde.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 7. jul 2013, 13:07

Carsten Bo skrev:Jeg må erkende at jeg er blevet gammel. For gammel til at forstå at 5 prikker fjerner alle anskydninger. For gammel til at forstå at hver gang en schweisshund har været på eftersøg så er det en alvorlig anskydning som hænger sammen med jægerens manglende evne til at prikke hul i en skive. Og jeg er helt sikkert for gammel til at forstå at 22lr skydning med klap for venstre øje vil gøre min afstandsbedømmelse væsentligt bedre på jagt i skov og mark.. Og dernæst så er jeg også blevet alt for gammel til at kunne se ud til diopteren på skytteforeningens 6,5x55 og skyde på den sorte prik. Jeg er vist nok også blevet for gammel til at huske hvorfor jeg startede det her indlæg......... :freak:
Jeg har tænkt præcis den samme tanke :giggle:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 7. jul 2013, 13:31

Ja jeg tænkte nok. Hverken ironi, fornuft eller debat kan flytte dit mindset.
Du mangler at svare på en del spørgsmål som omhandler riffeljagt. De findes i tidligere indlæg fra andre debattører.
Som du selv er ved at erkende så hjælper en enkelt gang på skydebanen med 5i5 submoa ikke på anskydningsproblematikken. Du ændrer heller ikke på din egen tilgang til nye skytter hvis du ikke fortæller dem råt for uforsødet at du ikke mener de er klar til jagt. Du mangler empati for de skytter som har lov til at gå på jagt og erkende at de har erkendt hvor deres begrænsning ligger.
Hvis du føler noget for jagten i Danmark så kommer du til at reducere lidt i dit ambitionsniveau. Alternativet er at du gør ubodelig skade på en masse mennesker som driver forsvarlig jagt i dag. Vi kan drage paralleller til luftgeværsagen.
Det ville faktisk gavne din sag hvis du tog imod nogle af de gode råd der er kommet gennem de sidste 6 siders debat.
Dette bliver mit sidste indlæg i denne tråd. Og hvis du føler at du vinder debatten ja så fred være med det.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 7. jul 2013, 13:47

Carsten Bo skrev:Ja jeg tænkte nok. Hverken ironi, fornuft eller debat kan flytte dit mindset.
Du mangler at svare på en del spørgsmål som omhandler riffeljagt. De findes i tidligere indlæg fra andre debattører.
Som du selv er ved at erkende så hjælper en enkelt gang på skydebanen med 5i5 submoa ikke på anskydningsproblematikken. Du ændrer heller ikke på din egen tilgang til nye skytter hvis du ikke fortæller dem råt for uforsødet at du ikke mener de er klar til jagt. Du mangler empati for de skytter som har lov til at gå på jagt og erkende at de har erkendt hvor deres begrænsning ligger.
Hvis du føler noget for jagten i Danmark så kommer du til at reducere lidt i dit ambitionsniveau. Alternativet er at du gør ubodelig skade på en masse mennesker som driver forsvarlig jagt i dag. Vi kan drage paralleller til luftgeværsagen.
Det ville faktisk gavne din sag hvis du tog imod nogle af de gode råd der er kommet gennem de sidste 6 siders debat.
Dette bliver mit sidste indlæg i denne tråd. Og hvis du føler at du vinder debatten ja så fred være med det.


Via sky
Tak for din deltagelse, tråden ville ikke ha været det samme uden dig. jeg giver en kold øl hvis vi engang ud i fremtiden mødes til en opfølgningsprøve
Uanset om vi dumper eller består :razz:
Perfect! Thats is good enough for me

PawB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 20. dec 2010, 12:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: himmerland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 5 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af PawB » 7. jul 2013, 18:33

En ting der kunne laves er en folder/dvd man fik stukket i hånden efter riffelprøven. Overskrift kunne være = riffeljæger, hvad nu ?
Nu har du lov til at skyde på levende vildt, så en opfølgning af afstande, vinkel, kalibre, brække et rådyr osv osv kunne da nok bruges af mange, der måske er lidt usikre når det pludselig bliver alvor derude i naturen.
Ja der er massevis af videoer, men har snakket med mange der skulle op til prøve, der ikke havde hørt om div videoer, der kunne være en stor hjælp til nyjægere med nyt riffeltegn.
Sådan lidt, tænk dig nu om inden du trykker på aftrækkeren.
Intet er umuligt, det tar bare lidt længere tid.
Nu med jagttegn og våbenskab.
Remington 308 Classic med sonic 45 lyddæmper
Yildiz 12/76 o/u
Hatsan at44-10 5.5 long
Hatsan at44-10 5.5

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Freezion » 7. jul 2013, 19:03

nu er det ikke for at være højrøvet, men jeg syntes stadig at det foreslag jeg kom med om at man skal X gange på skydebanen og skyde X antal skud før man kan tage prøven vil gøre bedre end at gøre prøven sværere. i ved, akkurat ligesom der kræves at man skyder (60?) et hvis antal patroner med en haglbøsse før man kan færdiggøre jagttegns undervisningen.
evt. peppe det op med en af de obligatoriske ture på skydebanen SKAL være jagtfeltskydning, netop for at folk kan lære lidt og udforske sine grænser en smule før de rent faktisk smider sig ud i det.

på den måde så undgår man at folk køber riflen og lærer den at kende før de skal til riffelprøven.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 7. jul 2013, 19:53

PawB skrev:En ting der kunne laves er en folder/dvd man fik stukket i hånden efter riffelprøven. Overskrift kunne være = riffeljæger, hvad nu ?
Nu har du lov til at skyde på levende vildt, så en opfølgning af afstande, vinkel, kalibre, brække et rådyr osv osv kunne da nok bruges af mange, der måske er lidt usikre når det pludselig bliver alvor derude i naturen.
Ja der er massevis af videoer, men har snakket med mange der skulle op til prøve, der ikke havde hørt om div videoer, der kunne være en stor hjælp til nyjægere med nyt riffeltegn.
Sådan lidt, tænk dig nu om inden du trykker på aftrækkeren.

Enig, Der har du fat i noget helt rigtigt. Men igen det virker ikke på alle profiltyper, så de lovlige forbiskud skal stadig fjernes.
Din ide syntes jeg der skal arbejdes videre med, der har været sendt en dvd ud i stil med din ide. Og din overskrift holder vand.
Perfect! Thats is good enough for me

Låst