Spørgsmål til jagt i Sverige

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål til jagt i Sverige

Indlæg af Kleth » 20. aug 2013, 12:53

Måske kan nogle af jer erfarende jægere svare på mit spørgsmål.
Mine forældre ejer en ødegård i Småland, d.v.s. uden for byzone, deres grund er på mellem ½-1ha, de kunne godt tænke sig en reduktion i duer, krager og et par vilde kaniner. Må man på sådan et lille plet jord drive jagt i Sverige?
Jeg har ikke kunne finde nogle konklusion på http://jagareforbundet.se/ ud over at de ejer jagtretten.

Selvfølgeligt skal jægeren have Svensk jagttegn, våbenpas og melde indførslen af våben til politiet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Spørgsmål til jagt i Sverige

Indlæg af Lassescout » 20. aug 2013, 14:11

Der er ikke minimumsareal for jagt i sverige, som vi kender det i Danmark. Så det korte svar er "Go for it" du må gerne dyrke jagt der.

Der findes dog en gummiparagraf om, at man ikke må nedlægge mere vildt end arealet kan bære. Jeg ved ikke om den anvendes i praksis, men det er nok mest aktuelt hvis man virkelig pisser naboerne af, ved at nedlægge den ene monsterbuk efter den anden. Så i dit sted ville jeg kontakte naboerne og lige orientere dem om planerne. Sandsynligvis vil de ønske dig held og lykke med projektet, og måske endda invitere dig med på jagt hos dem af og til. Et godt naboskab er meget værd.

P.S. Inddeklarering af våben forgår hos Tullverket (Toldvæsenet) her: https://tid.tullverket.se/svd/

P.P.S. Jeg har meget glæde af en app til smartphone der hedder " Jaktkalender". De svenskere har nogle ret spøjse jagttider, så det er meget praktisk lige at kunne kontrollere dem før man krummer fingeren. Du er selvfølgelig klar over, at visse vildtarter er omfattet af licensordninger, så selvom du er indenfor jagttiden, er det ikke sikkert man må skyde dem alligevel.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar