Uetisk jagt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Uetisk jagt?

Indlæg af 2duer » 8. okt 2013, 10:51

I år er der majs hele vejen rundt om mine plantager, vel 300 ha. Her til morgen startede snitningen af majsen.
Den første jæger med rød hat og haglgevær havde stillet sig op med ryggen mod plantagen og klar til at skyde hvad der måtte være af vildt i majsen. I løbet af dagen kommer de næste 4-5 jægere så. Er det OK jagt?
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Uetisk jagt?

Indlæg af RKN » 8. okt 2013, 11:28

Det kan jeg ikke se noget galt i.
Det giver ofte godt med ræve, og dagen efter, er der kano gode muligheder for at skyde et dyr.
De majs som ligger tilbage, virker som en magnet. 8-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Rixen » 8. okt 2013, 12:16

Lidt usportsligt måske, men ikke decideret uetisk.

Imo er det bare drivjagt med mejetærsker istedet for hund og mand.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Carsten Bo » 8. okt 2013, 12:35

Hvis man kan holde sig til ræve og grise så syntes jeg det er ok. Vildtet har ikke de normale flugtmuligheder fordi afgrøden forsvinder. Faktisk så kan man lukke vildtet inde og presse det frem til en skytte. Ikke en jagtform jeg ville benytte til fasaner og råvildt. Bagposten kan skyde enorme mængder vildt fordi maskinerne larmer og overdøver skuddene.
Jeg har været med til majsjagt dog valgte jeg ikke at skyde til andet end duer.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 951
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Raven » 8. okt 2013, 16:29

Kan huske for et par år siden, hvor medarbejderne fra en maskinstation stoppede arbejdet med snitning af majsene. Da de syntes det var uforsvarligt med jægere på jagt mellem majsene!!

Hvis man skal tænke i de etiske baner så er det vist ikke helt ok at vente på dyrene bliver tvunget fra deres skjul og udi det åbne land..Det kan jo ikke sammenlignes med drivjagt med hund, da der i dette tilfælde fjernes ALT det skjul de har haft i mange måneder!! EB kunne hurtigt få en god historie ud af sådan en jagtmetode!!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Kode1303 » 8. okt 2013, 16:45

Jagtetik er et interessant område med mange gråzoner, synes jeg. Jeg må indrømme, at jeg ikke altid - med min logik - kan forstå de uskrevne regler/traditioner, der er.
At vente på vildtet, der forlader en mark med majs, der bliver snittet, er vel ikke meget langt fra at vente på vildt, der bliver drevet frem af klappere?
Noget jeg ofte tænker på er reglen om, at det er uetisk at skyde fuglevildt på jorden/vandet. Samtidig forpligter vi os som jægere til at dræbe vildtet så hurtigt og effektivt som muligt. Hvordan harmonerer de to regler? I de fleste tilfælde er der vel større risiko for anskydning af vildt i luften, end hvis det sidder stille på jorden/vandet. Nogen vil sige, at vi skal "give vildtet en chance", men ... :hmm:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Bessie4ever » 8. okt 2013, 16:51

Er det ikke at drive jagt med motoriseret køretøj som hjælpemiddel?
Jeg syntes det er usmageligt hvis det drejer sig om andet end ræve og mårhund i områder som er hårdt plaget.
Ædelvildt fortjener fair jagtmetoder. ( må ikke misforstås, jeg respektere ræven men de kan blive for stort problem og skal reguleres)
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Renico12 » 8. okt 2013, 17:11

Synes ikke man som jæger skal stå og vente på vildt som bliver jaget ud af en mark af en maskine.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Lasse68 » 8. okt 2013, 17:23

I min verden er det måske mere hvor meget man skyder. Hvis man stadig spiser det man skyder ( ikke ræv og mårhund selvfølgelig) så betyder det for mig ikke så meget om det er en flok drivende hunde / klappere eller om det er en grøn John D.
Hvis man har for mange dyr på paraden, burde man måske i stedet for have stoppet noget tidligere.


Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af The Mauer » 8. okt 2013, 17:39

At vente på vildtet, der forlader en mark med majs, der bliver snittet, er vel ikke meget langt fra at vente på vildt, der bliver drevet frem af klappere?
Jo det vil jeg mene det er. En ræv i en majsmark, der bliver drevet af af klappere, har meget store chancer for aldrig at blive set.
Da den kan løbe bagud, eller aldrig forlade marken. Når nu marken forsvinder stille og roligt, har ræven ikke mange chancer.

2duer skrev:I år er der majs hele vejen rundt om mine plantager, vel 300 ha. Her til morgen startede snitningen af majsen.
Den første jæger med rød hat og haglgevær havde stillet sig op med ryggen mod plantagen og klar til at skyde hvad der måtte være af vildt i majsen. I løbet af dagen kommer de næste 4-5 jægere så. Er det OK jagt?
Som i at det er jægerne på dine nabolodder der er i gang? Eller nogle du selv har inviteret?

Man kan mene hvad man vil om det, hvis du selv har inviteret dem. Personeligt ville jeg ikke afholde en jag på den måde.
Men hvis det er alle dine naboer, der kommer og stiller sig op, så der det da direkte usmageligt!
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Uetisk jagt?

Indlæg af RKN » 8. okt 2013, 18:21

Jagt på denne måde med majs marker som bliver høstet, har fundet sted i ufattelig mange år.
Kan intet forkert se i det.
Man snakker lige med fører af mejeterskær, og fortæller hvor man står. Også starter " drevet " 8-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Predator » 8. okt 2013, 19:23

Når jeg har været på jagt i Tyskland har jeg mellem 8 og 10 gange været med til at stå for ved både majshøst og rapshøst. Tyskerne bruger mobile jagttårne som de flytter eferhånden som markes høstes.

Selvom vi har været mange jægere, har udbyttet ikke været overvældende. Vi har udelukkende gået efter vildsvin og rovvildt og det er lykkedes under halvdelen af gangene.

Der har været grise i såten de fleste gange, men soen har en evne til at finde ud der hvor der er længst mellem jægerne. Keileren lige så.
Tyskerne opfatter ikke den slags jag som uetisk, men nødvendigt. Og det er på ingen måde let. At dyrene ikke har en chance, passer simpelthen ikke.
En gang under rapshøst af en mark der var så stor at det varede hele dagen med 2 mejetærskere, havde vi set at der var grise inde i stykket. De var lige ude og kigge en gang imellem, men forlod først marken på næstsidste omgang. Vi fik ingen :???:
Men at der hele dagen havde ligget en 12 ender hjort med 2 hinder inde midt i stykket, var dagens største overraskelse. Hjorten har på intet tidspunkt løftet hovedet og osse disse 3 dyr forlod marken på næstsidste omgang.

Så mit svar til T.S. er at jeg ikke finder det uetisk at skyde RÆVE og VILDSVIN under snitning af majs.
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af LBJ » 8. okt 2013, 19:45

Som nogle skriver, så er det vel ok at regulere ræve og vildsvin.
Men resten af vildtet ville jeg lade løbe.
Man fjerner jo dyrenes "hus" og det kan ikke sammenlignes med en drivjagt med hunde.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Holmux » 8. okt 2013, 19:46

Så længe det ryger hjem i fryseren er det vel ikke et problem, som jæger høster vi jo fra naturen som bunden der skære majsen, det etiske for mig er at dyret dør i knaldet, hvordan det så lige kom i skud linje er vel egentligt ligegyldigt.
Personligt nyder jeg mere en jagt hvor jeg er alene i et større område, det giver mig en anden oplevelse og måske også en større tilfredsstillelse, når man sætter serverer den hjemme på bordet.

Men jeg ville ikke kalde dette uetisk
Holmux

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af EGJ » 8. okt 2013, 20:01

Det objektive svar må være, at det er OK, så længe lovgivningen følges. Selve høsten vil være stressende for dyrene under alle omstændigheder, men nedlæggelsen kan jo foregå effektivt og uden at tilføje yderligere stress og smerte.

Mit subjektive svar vil derimod helt sikkert være, at jeg ikke vil deltage i den jagtform. Det tiltaler mig overhovedet ikke.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af 2duer » 8. okt 2013, 21:49

@The Mauer
Ja det er de omkringliggende nabolodders jagtlejere der møder op. Een af dem kontaktede jeg efter jagten sidste år. Han kunne ikke se noget forkert og sagde at da de havde skudt 2 rådyr stoppede de, men han kunne have skudt 4.
Vi har masser af råvildt og bestanden holder åbenbart fint til den slags regulering.
Venlig hilsen og knæk og bræk til alle fornuftige jægere
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Uetisk jagt?

Indlæg af RKN » 8. okt 2013, 22:11

Det var faktisk dejlig at læse et topic, hvor der ikke blev kastet med mudder, og sagt alt muligt underligt.
Knæk og bræk til jer alle sammen, uanset majs marker eller ej :-P
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af C-X » 8. okt 2013, 23:50

For de der har problemer med etikken i denne problemstilling; hvordan forholder I jer til gravjagt på ræv i kunstgrav?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af KKA » 9. okt 2013, 06:12

Fældefangst!

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af The Mauer » 9. okt 2013, 12:30

C-X skrev:For de der har problemer med etikken i denne problemstilling; hvordan forholder I jer til gravjagt på ræv i kunstgrav?
Touche! Der kan man godt sige at jeg bliver fanget i noget dobbeltmoral. :getout: For det har jeg ingen problemer med.


Men nu drejer den her tråd sig så, som jeg ser det, om 2duers naboers måde at drive jagt på. Og den syntes jeg er usmagelig. Hvis naboen er ved at omringe sit andehul. Så farer man jo heller ikke ned, og stiller sig så tæt på man kan, og så plaffer løs på de ænder de får på vingerne. Medmindre man bare ikke gider være gode venner med naboen selvfølgelig.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af C-X » 9. okt 2013, 12:48

Jeg fandt desværre ikke situationen så velbeskrevet. Et er jagtformen, med drivjagt ved brug af en John D, som jo bekendt kun er en tysk jagtterrier lidt underlegen, og noget andet, at man skyder lige op til et nabostykke.

Begge dele er jo fuldt lovlig, såfremt skydningen er i orden. Dyrene er nok ligeglade med hvordan de dør, så længe de ikke lider.
På småjagter er det ikke unormalt at flere konsortier/grupper holder jagt på tilstødende stykker samtidig. Det kan vel ikke anstøde nogen. Omend man nok altid finder det ret ærgeligt, at se "sit" rådyr, rende over til naboen og blive skudt.

Min etik læner sig nok op ad Holmux og EGJ's ditto.

Måske vi skal passe på, at vi ikke bliver for finkulturelle omkring det vi gør. Reelt set, så dyrker vi organiseret drab på andre levende væsener, for mad og fornøjelsens skyld. Udførelsen er den varierende faktor. Alternativet er veganer... :saint:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af The Mauer » 9. okt 2013, 13:17

Der hvor jeg kommer fra, er det også meget med mindre stykker der støder op til hinanden. Men hvis naboen er i gang med et drev/såt tæt op ad min jord, når jeg ankommer med mit jagtselskab. Så venter vi da høfligt med at gå på plads/i gang, til naboen er færdige med deres såt.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af TheDarkSide » 9. okt 2013, 15:18

Jeg synes det er uetisk, hvis man helt eller delvist omringer stykket med majs. Man giver ikke vildtet store muligheder for at flygte. Står der en enkelt jæger kan det gå, da han jo aldrig ville kunne dække stykket.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af YoungDane » 9. okt 2013, 15:37

I min verden uetisk som jagt - Men ok som regulering. Der vil jeg så mene, at det i Danmark må dreje sig om ræv og evt. mårhund. Men jagt ville jeg ikke kalde det.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Uetisk jagt?

Indlæg af Carsten Bo » 9. okt 2013, 16:02

Ved nærmere eftertanke så syntes jeg det her er et af de bedste sprøgsmål der har været stillet herinde meget længe.

Det er jo essensen af jagt der er tale om her. Vi er ikke ved at dø af sult og behøver at drive en flok dyr ud over en kløft for at kunne slå dem ihjel(buffalojump) Men omvendt så vil vi også gerne opleve glæderne ved at gå på jagt og have lidt med hjem til gryderne, samt gøre lidt ved rovvildtet. Som jæger er en majsmark der høstes på én dag i Danmark stort set uinteressant. Vi har normalt ikke vildsvin som kan nedlægge store arealer af modne majs som giver føde til andet vildt. Jagtmæssigt er det umuligt at drive en moden majsmark af hvis forpløjningen ikke er høstet eller man har jagten på nabomarkerne. Når dagen starter og høsteren kører rundt om marken så laves der plads til skytten men samtidig så kan skytten også se hvor dyrene normalt færdes, vekslerne. Her kan man så placere sig og begynde at høste...

Hvis vejret er godt så kan der være masser af mad på marken efter høst til både gæs men også klovbærende vildt. Omvendt så vil en våd høst gøre marken til et mareridt for vildtet. Mulighederne for et træk af gæs er tilstede. I foråret bliver majsen ofte sået lige op til bukkesæsonen så her kan der også være mulighed for god jagt.

Men for den effektive jæger kan majsmarken give et uhyggeligt højt udbytte af vildt på dagen. Er vi som jægere interesseret i dette i forhold til en sommerpürch eller at opleve efterårsdyret langs skellet i den tidlige morgendis? Opleve suset af store flokke af gæs som slår på ens lokkere mens man ligger begravet imellem høstsporene fr JohnDeere-maskinen?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Besvar