Blishønse-jagt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Blishønse-jagt

Indlæg af Centurion » 14. okt 2013, 15:57

På nettet læser jeg:


"Vildtparaden talte 727 blishøns, da 31 jægere fra Ulvsund Strandjagtforening var færdige med deres sædvanlige jagt på blishøns den sidste lørdag i september i Ulvsund mellem Møn og Sydsjælland.

Dagen efter blev der fundet 87 døde og anskudte blishøns yderligere i vandområdet ved Mønbroen. Og der var efterladt hundreder af tomme patronhylstre i området.

Massakren på vandfuglene får Dansk Ornitologisk Forening (DOF) til at opfordre danske jægere til helt at droppe storstilede fællesjagter på blishøns.

- Jagtformen er grotesk, og den strider mod nutidens etik og naturforståelse. Hvis ikke jægerne selv tager affære og dropper den slags fællesjagter i fremtiden, vil vi arbejde på at få denne jagtform forbudt, siger Egon Østergaard, der er formand for Dansk Ornitologisk Forening (DOF)."

Når man læser sådan noget, virker jagten noget mærkelig og en kende utiltalende.
Jeg ved intet om havjagt, og spørger derfor: Hvad er egentlig formålet med sådan en fællesjagt?
"In case of panic: don't panic"

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Kalthoff » 14. okt 2013, 16:56

Centurion skrev:På nettet læser jeg: "Vildtparaden talte 727 blishøns, da 31 jægere fra Ulvsund Strandjagtforening var færdige med deres sædvanlige jagt på blishøns den sidste lørdag i september i Ulvsund mellem Møn og Sydsjælland.

Dagen efter blev der fundet 87 døde og anskudte blishøns yderligere i vandområdet ved Mønbroen. Og der var efterladt hundreder af tomme patronhylstre i området.

Massakren på vandfuglene får Dansk Ornitologisk Forening (DOF) til at opfordre danske jægere til helt at droppe storstilede fællesjagter på blishøns.

- Jagtformen er grotesk, og den strider mod nutidens etik og naturforståelse. Hvis ikke jægerne selv tager affære og dropper den slags fællesjagter i fremtiden, vil vi arbejde på at få denne jagtform forbudt, siger Egon Østergaard, der er formand for Dansk Ornitologisk Forening (DOF)."

Når man læser sådan noget, virker jagten noget mærkelig og en kende utiltalende.
Jeg ved intet om havjagt, og spørger derfor: Hvad er egentlig formålet med sådan en fællesjagt?
727 blishøns lyder jo af meget, men der var 31 jægere.

Det er 23 blishøns pr jæger.

Blishøns er ikke så store. Det er da indenfor grænserne af hvad en normal jæger familie kan fortære til hverdag og fest indenfor ret kort tid.

Det man kunne stille spørgsmål ved er om bestanden i området kan bære det niveau af afskydning. Det må lokalkendte udtale sig om.

Men sagen viser sådan set hvad jagten er oppe imod.

Det at noget ikke "ser godt ud" i andres øjne, er i den politiske virkelighed nok til at skabe opinion for et forbud eller andre former for indskrænkninger.

Vi har en politisk virkelighed, hvor saglighed har lav vægt, og tudehistorier i pressen stor vægt. Det må man som jæger forholde sig til uanset om man kan lide det eller ej.

Et fornuftigt modtræk ville være om en sådan fællesjagt blev suppleret med fællesspisning for de lokale, hvor middagen står på blishøne. Man kan derved skaffe sig goodwill i lokalområdet, så kan dæmme op for hysteriske personers tudehistorier.

Et andet fornuftigt træk ville være om man selv havde hundefolk ude ved daggry dagen efter jagten for at eftersøge og indsamle de anskudte fugle man ikke fik fundet ifbm. selve jagten.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Bofhenator » 14. okt 2013, 17:21

Kalthoff skrev:
[Snip en masse fornuftigt om presse og politikere]

Et andet fornuftigt træk ville være om man selv havde hundefolk ude ved daggry dagen efter jagten for at eftersøge og indsamle de anskudte fugle man ikke fik fundet ifbm. selve jagten.
Som et minimum, måske have flere hundefolk med næste gang når man ved at man tydeligvis har haft for lidt med på selve jagten. 87 stykker ikke fundet vildt til knap 40 jægere... Hvis jeg var på jagt og ikke havde fundet to stykker anskudt vildt ville jeg skamme mig!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af YoungDane » 16. okt 2013, 15:15

Jeg kan så oplyse jer om, at DOF i ovennævnte tekst, lige lyver lidt - for at gøre historien bedre for deres medlemmer - og udstille hvor væmmelige mennesker jægerne er.

Intet sted, aldrig, har det været nævnt, at der blev fundet så meget som én eneste anskudt fugl.

DOF har ingen dokumentation for noget af det de skriver, overhovedet. Intet.

De har taget én jægers udsagn for gode varer, klippet lidt elementer væk, og så tilføjet noget fri fantasi.

Dét vælger de så, at sende ud.

:puke: :modbat: :evil: :oneshot: :mob: :asswipe: :suicide: :badpc: :angry: :nono: :nono: :nono:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Bofhenator » 16. okt 2013, 16:00

YoungDane skrev:Jeg kan så oplyse jer om, at DOF i ovennævnte tekst, lige lyver lidt - for at gøre historien bedre for deres medlemmer - og udstille hvor væmmelige mennesker jægerne er.
Hvor er artiklen fra? Nogen der har et link, så er kildekritikken lidt nemmere... I det oprindelige indlæg står der:
På nettet læser jeg...
Det er jo et forholdsvist vidt begreb, er det på dof.dk, randomtranslations.org, jaegerforbundet.dk, kinkyanaladventures.jp eller et helt andet sted?

Jeg har hørt et sted at bare fordi det står et sted på "nettet" behøver det jo ikke at være korrekt (ja, jeg ved det godt, vildt ikke!!)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Slettes3 » 16. okt 2013, 16:54

Skød blishøns i SA med en .22-250....det var sjovt :giggle:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Centurion » 16. okt 2013, 17:12

Historien stammer fra DOF's hjemmeside
http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder& ... ed_id=1188

Jeg gad nok høre, hvis det er pure opspind.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Ras_Holsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 17. apr 2013, 17:22
Interesser: riffel & Bueskydning
Geografisk sted: Holsted
Been thanked: 6 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Ras_Holsted » 16. okt 2013, 17:31

Dof har fået artiklen fra Strandoghavjagt.
En af de jæger som fandt svineriet og efterfølgende ryddede op skrev om det derinde.
http://www.strandoghavjagt.dk/forum/vie ... d_id=12323
Buejagt på de store arter ?
JA TAK

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Wildlife » 16. okt 2013, 21:27

Artiklen er også ude i dagspressen

http://www.bt.dk/danmark/fuglevenner-ra ... -blishoens

Min mening.... :puke:

Det der er ikke jagt i min optik, det en opførsel der hører hjemme på skydebanen, der gør det mig ikke noget om de anskyder 80 lerduer der ligger og lider i timevis..

Men at opføre sig sådan der, det er fandme uanstændigt og da den direkte vej til at få endnu strengere regler for jagt herhjemme..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

IH270
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. mar 2012, 11:24
Interesser: jagt, våben, vildtpleje
Geografisk sted: 9400
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af IH270 » 16. okt 2013, 22:10

Jeg kan ikke se at der er noget galt i at skyde det antal blishøns, hvis det harmonere med bestanden i området.

Desuden må man forvente at fuglene bliver spist.

Et eller andet sted er det da bedre at holde en jagt og skyde mange fugle, end at jage rundt med fuglene weekend efter weekend og skyde et mindre antal hvergang.

Den form for jagt er jo en gammel tradition, og kendes fra rigtig mange fjordområder, det er ikke noget man bare gør, det kræver stort lokal kendskab og et godt samarbejde jægerne imellem.

Det angribelige er antallet af ikke opsamlede fugle, her må vi som jægere være dygtigere til at ryde op efter os.

Selvfølgelig ser det træls ud med mange patronhylster der ligger i strandkanten, men det er nok svært at undgå.
Hvis vi gætter på at der er brugt 3 skud pr. nedlagt fugl, så er der skudt over 2100 skud, da der er mang strandjægere der bruger halvautomat, vil der være hylstre der ryger over bord.

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Havkat » 16. okt 2013, 22:14

Det er sgu ikke være end fasan nedskydning på et stort gods,når det så er sagt så er det ikke ok ikke rydde op efter sig, DVS opsamle skudte fugle og tomme hylster. :blink: det skal sgu ikke ligge til dagen efter,de kunne have stoppet lidt før.
Det kan overhovdet ikke bringe mit pis i kog med sådan blishønsejagt,bare det bliver tilrettelagt ordentlig, med både der opsamler fugle og hylster evt afliver anskudte fugle.
" Latter er indre jogging"

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Wildlife » 16. okt 2013, 22:17

IH270 skrev:Det angribelige er antallet af ikke opsamlede fugle, her må vi som jægere være dygtigere til at ryde op efter os.
Anskydning / manglende apportering af mere end 10% af de fugle der er skudt til anser jeg som værende voldsomt mange..

For mig at se ligner det mere lerdueskydning med levende mål..

Hvis der var ryddet pænt op efter jagten og alle (eller næsten alle) fugle var fisket op og aflivet ville billedet af jagten være noget mere positivt.
IH270 skrev: Selvfølgelig ser det træls ud med mange patronhylster der ligger i strandkanten, men det er nok svært at undgå.
Hvis vi gætter på at der er brugt 3 skud pr. nedlagt fugl, så er der skudt over 2100 skud, da der er mang strandjægere der bruger halvautomat, vil der være hylstre der ryger over bord.
3 skud pr nedlagt fugl er da også lidt i overkanten, så skal man hellere øve sig på lerduerne end levende vildt..

At man skyder med en halvautomat er ingen undskyldning for at smide affald i naturen, så kunne "Brian" i den sænkede BMW bruge elruderne som undskyldning for at MacDonaldposen faldt ud af vinduet under kørsel, netop som den var blevet tom?

Det er efter min mening nærmere et tegn på at man ikke har taget sig tid til at fiske hylstre op fordi man hellere ville plaffe løs.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Wildlife » 16. okt 2013, 22:43

... og nu røg det så på forsiden af eb.dk som tophistorie.

Jeg kipper med hatten og siger tak for den negative opmærksomhed vi jægere nu får, som følge af en enkelt jagtforenings glade vanvid..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Kalthoff » 17. okt 2013, 01:14

Hvad kan man så lære af denne her historie?

Ja bl.a. at alt man skriver på et webforum er offentligt tilgængeligt, og kan og vil blive brugt imod en selv.

Det er let at falde ind i en følelse af at det man skriver på et forum man frekventerer ofte er at sidestille med hvad man siger i venners lag ved et privat arrangement. Det er bare ikke tilfældet. På nettet ved man aldrig hvem der lytter med og hvilke intentioner de måtte have.

En anden ting er pressens vinkling. I en given sag holder de mikrofon for en af parterne. De vælger den part der giver de saftigste overskrifter (blodbad, massakre, meje ned, blodtørstige) og kører den helt ud. Det kan man normalt tage for givet. EB har dog i denne sag lavet en lille boks forneden med et flabet interview med en fra pågældende jagtforening.

En tredje ting er at folk ikke kan regne. Det er oplagt at 727 fugle fordelt over 30-50 jægere, hundefolk, opsamlere etc. giver 15-25 fulge pr. person. Det burde ikke forarge nogen at en jægerfamilie får det antal fulge med hjem til middagsbordet. Dette er dog også noget man kan tage for givet i pressedækning, journalister kan ikke regne, og deres læsere kan ikke regne efter.

En fjerde ting er at der er rigtigt mange mennesker i dette land der tror at en dyreart bliver udrydnignstruet fordi der nedlægges et antal i jagtsæsonen. Det er en mangel i den biologi undervisning folk har modtaget i folkeskolen. De har ikke lært om dyrearternes meget forskellige forplantningshastighed og følgerne deraf.

En femte ting er at det er socialt acceptabelt at bruge de værste gloser i sproget om jægere. "Mordere" og en længere række påstande om mentale forstyrrelser fremsiges uden hæmninger og uden at møde andet end sporadisk fordømmelse. Der er andre områder i samfundslivet som har samme fravær af status, men de er få.

Pkt. 4 og 5 kan vi jægere faktisk gøre noget ved. F.eks. ved at tilbyde folkeskolerne forløb indenfor naturformidling og biologi, hvor børnene får mulighed for at opleve hvor maden kommer fra og høre om dyr og biologi fra en der måske har en anden viden end deres normale lærer.

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Angus » 17. okt 2013, 17:11

Ingen tvivl om at jagtforeningen skulle ha været tidligere ude og ryde op meeen syntes at ham gutten
der har startet det hele virker lidt selvfed, men så har han da fået sine fifty cent.At han så har gjort
det for for at beskytte strandjagten tjahh, reklame har den da fået..
Kan ikke se noget uetisk i afskydnings antallet, har selv skudt 53 på en formiddag da jeg var 17
og de kom i den store gryde...


Angus
At jage er at leve

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af YoungDane » 18. okt 2013, 13:34

Det er jo lidt pudsigt, at der i de indlæg herover, bliver kritiseret det med anskudte fugle.

DOF har selv tilføjet det med de anskudte fugle, det er der INTET belæg for, det er rent digteri - det står der intet om, noget som helst sted.

Ligesom der heller ikke er belæg for:
"vi ved, at denne jagtform afstedkommer mange anskydninger, når fuglene flygter i panik."

Læs altid begge sider af en historie, specielt når den ene side er part og har en interesse i at overdrivelse fremmer forståelsen.

Jagten, og jagtformen, er fin nok med mig. Oprydningen, eller mangel på samme, i det konkrete tilfælde er helt uacceptabel.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Lasse68 » 18. okt 2013, 14:14

Blandt nationen!s mange skribenter er der nu en del der har gennemskuet DOF's stereotype vinkling af sagen.
Måske der alligevel er håb for vores lille land. :danish:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Blishønse-jagt

Indlæg af Luluselsker » 9. nov 2019, 19:23

Angus skrev:
17. okt 2013, 17:11
Ingen tvivl om at jagtforeningen skulle ha været tidligere ude og ryde op meeen syntes at ham gutten
der har startet det hele virker lidt selvfed, men så har han da fået sine fifty cent.At han så har gjort
det for for at beskytte strandjagten tjahh, reklame har den da fået..
Kan ikke se noget uetisk i afskydnings antallet, har selv skudt 53 på en formiddag da jeg var 17
og de kom i den store gryde...


Angus
ja nu er det jo en gammel sag men faldt over den ifbm egen jagt idag og efterfølgende samtale med lokal mand
hader at skulle være "that guy"

MEN, nu har jeg den tvivlsomme ære at kende til den mand der har pustet til pispotten, og hvad man nu ikke kan opnå af fokus på egen hånd det finder man blot ved at smide stikpiller og halve vinde omkring for så at sætte sig selv som helten bevares jeg har lært ting af manden fået introduktion til pramjagt af manden/eller mangel på samme er så efterfølgende blevet brugt som ansigt ud af til for lignende posts trods jeg grundet mine begrænsede evner i skrift (tegnsætning i særdeleshed) ALTID benytter mig af video-posts online således der ingen tvivl er om hvad jeg mener og derved ved det ikke er min profil det har været postet fra

man vil sagt kort gerne ha fokusset liiige op til hvor man får fokusset og ansvaret der følger med
- når man får det vil man så hellere blot være jagttegnslærer og "det gode eksempel"

JA der er en masse internt inde over her men det korte er at mandens udlægning IKKE harmonerer med faktuelle forhold og hans gerninger har sat en masse i bevægelse lokalt der IKKE var nødvendigt
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar