Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kalthoff » 16. dec 2013, 19:37

Et nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning - i balance med naturen".

Ikke ubetinget hyggelæsning.

http://gallery.mailchimp.com/e4c3e1e452 ... ik_WEB.pdf

http://netnatur.dk/jagtpolitik/forside/ ... agtpolitik

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Bessie4ever » 16. dec 2013, 20:09

Da mine 5.5 ha ligger i et rektangulært stykke som er under 200meter på den smalle side, vil betyde jagtstop :-(
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kleth » 16. dec 2013, 21:22

Min hustru er jæger og biolog og accepterede et prøve medlemskab af DN. Allerede efter første nummer af deres propagandaavis, skulle hun bestemt ikke længere være asocieret med DN.
Deres holdninger er naive, i bedste fald idealistiske, og helt ude af trit med realisme/virkelighed lidt ligesom kommunismen. Forbud, styring!

Jeg er da også helt sikker på at specielt de økologiske landmænd vil se frem til et væsentligt reduceret jagttryk på klovbærende vildt . . . . .

Men nu har der været succes med fredningen af de hårdt prøvede og populære måger, så lugter nok også DN blod.
Jeg håber da så også at DN vil slutte op om deres egne forslag og servere ræv, mink og mårhund i deres kantine.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af NielsM » 17. dec 2013, 09:55

Det er simpelthen den værste omgang mundl..t der er lukket ud længe fra DN. Gud forbyde at de får noget som helst af det nævnte indført.
Pew pew pew.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af LFuppen » 17. dec 2013, 10:05

NielsM skrev:Det er simpelthen den værste omgang mundl..t der er lukket ud længe fra DN. Gud forbyde at de får noget som helst af det nævnte indført.
:numberone: :numberone: :numberone:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Krudt223
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. mar 2010, 23:22
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjyland

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Krudt223 » 17. dec 2013, 10:59

Er nu ret sikker på vi bør tage udspillet fra DN. alvorligt de plejer at få deres vilje måske ikke det hele på en gang men salami metoden, det er måden de arbejder på.

Så vil vi bevarer jagt i DK. så skal der altså til at ske noget radikalt med vores strategi, syntes vores forbund burde koncentrere sig om de vægtige opgaver der ligger i det og sætte det først på dags ordnen( Hver dag) alt andet er jo lige gyldigt hvis der ikke er mere jagt, eller ingen der gider at være medlem af jæger forbundet.

Men hatten af for DN. De er sku dygtige håndværker, selv om det er til at :puke: over

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af NielsM » 17. dec 2013, 11:47

Krudt223 skrev:Er nu ret sikker på vi bør tage udspillet fra DN. alvorligt de plejer at få deres vilje måske ikke det hele på en gang men salami metoden, det er måden de arbejder på.

Så vil vi bevarer jagt i DK. så skal der altså til at ske noget radikalt med vores strategi, syntes vores forbund burde koncentrere sig om de vægtige opgaver der ligger i det og sætte det først på dags ordnen( Hver dag) alt andet er jo lige gyldigt hvis der ikke er mere jagt, eller ingen der gider at være medlem af jæger forbundet.

Men hatten af for DN. De er sku dygtige håndværker, selv om det er til at :puke: over
Præcis. Jeg håber da godt nok også at Jægerforbundet begynder at blive synlige og gør sig klar til kamp. Men de har måske for travlt med at godkende byggetegninger til deres nye domicil på Kalø. :neutral:
Pew pew pew.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kalthoff » 17. dec 2013, 14:33

NielsM skrev:Det er simpelthen den værste omgang mundl..t der er lukket ud længe fra DN. Gud forbyde at de får noget som helst af det nævnte indført.
Det kræver jo nok et solidt og kompetent modspil at forhindre. Mest i form af et stille diplomati, pressestyring og rendyrket lobbyisme. Det er fagområder jægernes organisationer må mestre og dyrke til fuldkommenhed i dagens Danmark.

DN udtrykker rimeligt klart i deres oplæg at det er deres ønske at flytte mest mulig beslutnings kompetence væk fra den enkelte jæger og den enkelte jordejer og i stedet overført magten til "staten" i form af diverse råd, lag og embedsmænds systemer, som de i denne publikation lader stå ret diffuse.

Gid det var en holdning kun et ekstremt lille mindretal af landets befolkning delte.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Gråskæg » 17. dec 2013, 15:46

Kalthoff skrev:
NielsM skrev:Det er simpelthen den værste omgang mundl..t der er lukket ud længe fra DN. Gud forbyde at de får noget som helst af det nævnte indført.
Det kræver jo nok et solidt og kompetent modspil at forhindre. Mest i form af et stille diplomati, pressestyring og rendyrket lobbyisme. Det er fagområder jægernes organisationer må mestre og dyrke til fuldkommenhed i dagens Danmark.

DN udtrykker rimeligt klart i deres oplæg at det er deres ønske at flytte mest mulig beslutnings kompetence væk fra den enkelte jæger og den enkelte jordejer og i stedet overført magten til "staten" i form af diverse råd, lag og embedsmænds systemer, som de i denne publikation lader stå ret diffuse. Gid det var en holdning kun et ekstremt lille mindretal af landets befolkning delte.
Men det er det så nok ikke, jeg er bange for, at det er ren ønsketænkning.
Virkeligheden er nok snarere den, at hvis der kom en folkeafstemning om jagt og civiles ret til at have våben, så kom der et totalforbud dagen efter. Det er de realiteter, som vi må forholde os til, og ikke lade os narre af, at dem vi dagligt snakker med og vore egne omgangskredse stort set mener det samme, som os. Jeg er ellers ikke nogen stor fan af DJ, men jeg tror faktisk at deres strategi, med at samarbejde med de andre grønne organisationer, er den bedste/mindst ringe. Danmark er et lille ret overbefolket land, hvor 63% af landets areal er opdyrket landbrugsjord, så vi skal være glade for de få rigtige naturområder, der er tilbage.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Tonnytot » 17. dec 2013, 16:08

DN skal oplyses væk. Lige som Jehovas Vidner.
Frihed frem for alt

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kalthoff » 17. dec 2013, 16:21

Gråskæg skrev:Virkeligheden er nok snarere den, at hvis der kom en folkeafstemning om jagt og civiles ret til at have våben, så kom der et totalforbud dagen efter. Det er de realiteter, som vi må forholde os til, og ikke lade os narre af, at dem vi dagligt snakker med og vore egne omgangskredse stort set mener det samme, som os.
Jeg tror du har ret i at det er flertallets aktuelle holdning.

Men jeg mener den holdning bunder i manglende viden og fejlagtige opfattelser. Selvom hele landets befolkning har stemmeret, er det kun en ret lille del af befolkningen der har personlig erfaring fra landdistrikterne og fra landbruget, ligesom viden om vilde dyr og naturen i bred almindelighed også er noget kun et mindretal besidder.

Så en gennemtænkt oplysnings indsats kunne være til stor gavn. Det skal starte allerede i skolerne.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Gråskæg » 17. dec 2013, 18:15

Kalthoff skrev:
Gråskæg skrev:Virkeligheden er nok snarere den, at hvis der kom en folkeafstemning om jagt og civiles ret til at have våben, så kom der et totalforbud dagen efter. Det er de realiteter, som vi må forholde os til, og ikke lade os narre af, at dem vi dagligt snakker med og vore egne omgangskredse stort set mener det samme, som os.
Jeg tror du har ret i at det er flertallets aktuelle holdning.Men jeg mener den holdning bunder i manglende viden og fejlagtige opfattelser. Selvom hele landets befolkning har stemmeret, er det kun en ret lille del af befolkningen der har personlig erfaring fra landdistrikterne og fra landbruget, ligesom viden om vilde dyr og naturen i bred almindelighed også er noget kun et mindretal besidder. Så en gennemtænkt oplysnings indsats kunne være til stor gavn. Det skal starte allerede i skolerne.
Jamen helt enig, den aktuelle flertals-holdning bygger i stor udstrækning på ukendskab og fremmedgjorthed til livet på landet og aktiv jagt og fiskeri. Og al mulig respekt for dem, der orker at gå ind i det lange seje oplysningsarbejde,
Men problemet er nok, at det bliver opfattet som propaganda og lobbyarbejde af professionelle foreninger og organisationer på begge sider af fronten. Jeg så da meget gerne en modvægt til den disneyficering af naturen, som bliver hældt ud over vore børn og børnebørn.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af The Yeti » 17. dec 2013, 18:44

Gråskæg skrev:
Kalthoff skrev:
Gråskæg skrev:Virkeligheden er nok snarere den, at hvis der kom en folkeafstemning om jagt og civiles ret til at have våben, så kom der et totalforbud dagen efter. Det er de realiteter, som vi må forholde os til, og ikke lade os narre af, at dem vi dagligt snakker med og vore egne omgangskredse stort set mener det samme, som os.
Jeg tror du har ret i at det er flertallets aktuelle holdning.Men jeg mener den holdning bunder i manglende viden og fejlagtige opfattelser. Selvom hele landets befolkning har stemmeret, er det kun en ret lille del af befolkningen der har personlig erfaring fra landdistrikterne og fra landbruget, ligesom viden om vilde dyr og naturen i bred almindelighed også er noget kun et mindretal besidder. Så en gennemtænkt oplysnings indsats kunne være til stor gavn. Det skal starte allerede i skolerne.
Jamen helt enig, den aktuelle flertals-holdning bygger i stor udstrækning på ukendskab og fremmedgjorthed til livet på landet og aktiv jagt og fiskeri. Og al mulig respekt for dem, der orker at gå ind i det lange seje oplysningsarbejde,
Men problemet er nok, at det bliver opfattet som propaganda og lobbyarbejde af professionelle foreninger og organisationer på begge sider af fronten. Jeg så da meget gerne en modvægt til den disneyficering af naturen, som bliver hældt ud over vore børn og børnebørn.
Selvom det opfattes som lobbyarbejde så kan det stadigt flytte holdninger. Så på med vanten og tag fat.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af KKA » 17. dec 2013, 19:19

Lobbyisme er vejen frem:
DN har 110.000 medlemmer
DOF har 10.000 medlemmer
DK har 172.000 jagttegnsløsere, heraf
Ca 100.000 organiseret i DJ
Jægerne har sandsynligvis også den bedste afspejling af befolkningssammensætningen, modsat de DN/DOF der appelerer til det mere studentikose befolkningselement i form fx af gymnasielærere.....

Så med dén ballast og lidt flere kvindelige jægere fremadrettet, bør det give et godt afsæt.
Man skal lige huske på, at vore massemedier farer frem med korte- og præcise helsætninger a la Ekstrabladet. Så Jægerforbundets formand og kommunikationschef må ikke være "undskyld jeg lever typen"
Stod det til mig - men han er nok for gammel, hvis ikke gået bort? - så gjorde man den gamle sømandsboss, Preben Møller Hansen til vores jægerformand, uagtet jagttegn eller ej: Imponeret over mandens gennemslagskraft, og hvor mange X, har vi ikke ham sige:"De sgu fame ha....." (-;

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af NBP » 17. dec 2013, 21:13

Vi kan rent faktisk selv bidrage til at give os jægere et bedre ry.
Jeg har selv giftet mig ind i en ikkejæger familie. De var ikke modstandere, men er i dag glade for at spise vildt. Det havde de ikke adgang til før min tid.
Det betyder, at de faktisk også er ambasadører for vores sag :biggrin: .

Her er lige et udklip fra DJ's Mission.

• Vi vil medvirke til, at alle jægere i 2015 har
afsat/foræret mindst ét stykke grydeklart vildt til
en ikkejæger.
• Senest i 2017 skal mindst halvdelen af befolkningen
spise vildt mindst én gang om året.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Bessie4ever » 17. dec 2013, 21:36

Det med regelmæssigt skydeprøve er egentlig en god ide :biggrin:
Perfect! Thats is good enough for me

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kalthoff » 17. dec 2013, 21:44

NBP skrev:Her er lige et udklip fra DJ's Mission.

• Vi vil medvirke til, at alle jægere i 2015 har
afsat/foræret mindst ét stykke grydeklart vildt til
en ikkejæger.
• Senest i 2017 skal mindst halvdelen af befolkningen
spise vildt mindst én gang om året.
Det er da en fremragende ide.

Vi kan som jægere sætte os selv det mål at forære vildt til en ikke-jagende nabo, kollega etc. mindst en gang pr. år, incl opskrifter og vejledning i tilberedning.

Det er så svært at blive rigtigt sur på en der fodrer en med god mad ;-)

Husk på de fleste danskere er slet ikke eksponeret mod jagt. Får de bare sådan en enkelt oplevelse pr. år vil den udgøre nærmest hele deres berøring med jagt. Det kan kun blive godt.

Det er noget alle kan bidrage til, og ovenikøbet selv høste smil og glæde for.

:DancingBanana:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Gråskæg » 17. dec 2013, 22:08

KKA skrev:Lobbyisme er vejen frem:
DN har 110.000 medlemmer
DOF har 10.000 medlemmer
DK har 172.000 jagttegnsløsere, heraf
Ca 100.000 organiseret i DJ
Jægerne har sandsynligvis også den bedste afspejling af befolkningssammensætningen, modsat de DN/DOF der appelerer til det mere studentikose befolkningselement i form fx af gymnasielærere.....

Så med dén ballast og lidt flere kvindelige jægere fremadrettet, bør det give et godt afsæt.
Man skal lige huske på, at vore massemedier farer frem med korte- og præcise helsætninger a la Ekstrabladet. Så Jægerforbundets formand og kommunikationschef må ikke være "undskyld jeg lever typen"
Stod det til mig - men han er nok for gammel, hvis ikke gået bort? - så gjorde man den gamle sømandsboss, Preben Møller Hansen til vores jægerformand, uagtet jagttegn eller ej: Imponeret over mandens gennemslagskraft, og hvor mange X, har vi ikke ham sige:"De sgu fame ha....." (-;
Nu døde "mølleren" i sept. 08, så han er vel lovlig undskyldt for ikke at stille op, men som jeg husker og kendte ham, så gjorde han kun det, der passede i hans kram.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af KKA » 18. dec 2013, 03:21

Netop;-). Han havde gennemslagskraft! Hans diamentrale modsætning - i min optik - var tidl præsident for Landbrugsrådet, Peter Gæhmelke.
Uden tvivl en kompetent mand; men løbet over ende af drevne tvjournalister.

Moderne tv er dramaturgi, hvor intervieweren er helten(eg Kåre Quist), interviewofferet er skurken og vi seere er publikum.

Det er dén "virkelighed" Jægerforbundet skal forholde sig til!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af TheDarkSide » 18. dec 2013, 10:56

At forbyde jagt på arealer under 5 hektar lyder rimeligt fornuftigt. I hvert fald når der snakkes jagt på standvildt og i særdeleshed klovbærende vildt.
Andetræk på 3 ha eng kan være bæredygtigt nok, men ikke hvis de omkringliggende arealer inddelt i lignende "småparceller" med andejagt og der er moderat-højt jagttryk (mere end hver 14. dag) på hver eller hver anden matrikel.

At forbyde jagt på klovbærende vildt på arealer under 40 hektar betyder at rigtigt mange områder slet ikke vil have et jagttryk på klovbærende vildt. Jeg synes en bedre løsning ville være at forbyde udlejning af jagt på klovbærende vildt på arealer under 10 hektar.
Man ser jo desværre af og til, at der bliver udlejet 5-10 ha "super god bukkejagt med årlig afskydning på 2-4 bukke". Det er jo ikke bæredygtigt og slet ikke fair overfor naboen, der har 20-50 ha velplejet jagt og skyder 1-2 bukke om året.

Skydeprøve lyder ok, men kravene skal ikke sættes højt. Der skal blot være lidt mere fokus på at alle kommer ud og skyder et par serier lerduer inden jagtsæsonen og får lidt mere fornemmelse med deres haglgevær.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kalthoff » 18. dec 2013, 13:41

Alle de der kategoriske forbud mod denne eller hin jagtform alene grundet i parcellens størrelse er altså et skråplan.

Det er nemt at sidde bag et skrivebord i en stor fin offentlig administrationsbygning og skrive: "på parceller under xx hektar er jagt på vildart a, b, c, d, e & f forbudt".

Men det er umuligt at formulere sådanne generelle forbud så de ikke rammer mere eller mindre skævt i de mange tilfælde.

Der kan f.eks. sagtens eksistere en parcel på 1,1 hektar med et super andehul, selvom naboen har 101 hektar gold ørkenlignende intethed.

Lad dog jægerne og lodsejerne selv styre det. De ved bedst hvordan forholdene er i deres lokalområde.

Jagttegnsindehavere og lodsejere er voksne ansvarlige mennesker, ellers var de ikke komemt så langt i tilværelsen.

Husk på at dem der har størst interesse i at bevare og udvikle vildt bestanden ikke er bureaukraterne i den store fine offentlige administrationsbygning, men lodsejeren og jægerne.

Lad det dog blive et problem før der skal tænkes i forbud.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Kalthoff » 18. dec 2013, 14:05

TheDarkSide skrev:Skydeprøve lyder ok, men kravene skal ikke sættes højt. Der skal blot være lidt mere fokus på at alle kommer ud og skyder et par serier lerduer inden jagtsæsonen og får lidt mere fornemmelse med deres haglgevær.
Hvorfor skulle det egentligt være nødvendigt med sådan et påbud?

Skyder jeg elendigt, hyrer jeg en instruktør og går hyppigere på skydebanen. For jeg har ingen interesse i at skyde forbi til vildt på jagt, idet jeg vil gerne have det med hjem til gryden.

Får jeg et par år med jagt pause af en eller anden grund, vil jeg næppe gå direkte på jagt uden at have været omkring skydebanen for at blive genoptrænet, af samme årsag som ovenfor.

Men jeg vil altså godt selv styre det.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af TheDarkSide » 18. dec 2013, 17:03

Hej Kalthoff,
Jeg er rimeligt enig med dig. Man kan ikke se alt ud fra arealets størrelse, men man kan dog sige visse ting omkring klovbærende vildt. F.eks. så står der jo ikke 2 bukke på en 2 ha stor parcel; de vil færdes hos naboerne, så derfor er det ikke bæredygtigt at skyde to bukke på 2 ha, medmindre at der ikke bliver jaget på de omkringliggende arealer, hvilket jo kan være svært at vide. Der er desværre nogen som ikke forstår begreber som bæredygtig jagt og det er p*sse træls, at der overhovedet er behov for at have lovgivning på sådan et område.

Jeg kender desværre en del jægere som skyder dårligt med hagl og/eller riffel. Det er både nyjægere, som ikke helt kan gøre for det og som sikkert får det lært inden for et par år. Jeg ser dog også gamle, erfarne jægere, som egentlig skyder skidt og tydeligvis ikke kender deres egen formåen med et gevær. De møder op år efter år med samme dårlige færdigheder og har et højt patronforbrug når dagen er omme.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Nyt udspil fra DN: "Fremtidens Jagt- og vildtforvaltning

Indlæg af Carsten Bo » 18. dec 2013, 17:05

Hov det var ikke meningen at jeg ville takke dig.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Nyt udspil fra DN:

Indlæg af LFuppen » 19. dec 2013, 17:25

Carsten Bo skrev:Hov det var ikke meningen at jeg ville takke dig.


Via sky
Det koster en omgang :fun:

Det er bedre at takke en gang for meget end en gang for lidt i livet :blink:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Besvar