Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Michael9220 » 17. mar 2014, 14:29

Man skal i hvert falde regne med en del ekstra udgifter oven i :)

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af LFuppen » 17. mar 2014, 17:32

Michael9220 skrev:Jeg har tilmeldt mig jagtprøve 9/5 i Hvorup her i Aalborg. Vi har kørt afstandsbedømmelse to gange nu på samme bane og jeg har bestået begge gange.

Min eneste bekymring er stadig den teoretiske prøve, jeg ligger lige pt omkring 32-33 rigtige i prøverne.
Træning, træning og atter træning - vi er mange andre, som har været i samme situation som dig.
At komme igennem nåleøjet er bare en FED oplevelse, hvilket andre også givet udtryk for hvert år :smile:

Held og lykke med teorien :Hug:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

PeterS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 3. jan 2014, 13:08
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af PeterS » 5. apr 2014, 15:55

Så blev skydedagen overstået.. Nu er jeg færdig med al jagttegnsundervisning. Så mangler jeg kun jagtprøven d. 24/4-2014 .. det er jeg spændt på.. så skal der terpes teori!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 5. apr 2014, 17:44

PeterS skrev:Så blev skydedagen overstået.. Nu er jeg færdig med al jagttegnsundervisning. Så mangler jeg kun jagtprøven d. 24/4-2014 .. det er jeg spændt på.. så skal der terpes teori!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hvordan var det? Jeg skal op her i morgen. Var det nemt at finde i Jægerspris?

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Michael9220 » 13. apr 2014, 15:23

Så har jeg knap 3½ uge til jagtprøve og hvor det været et fantastisk undervisningsforløb.

3 timers teori hver fredag siden 7 januar, vi har udover det haft besøg af riffel instruktører der fremviste udstyr og fortalte om riffeljagt. Vi har været på besøg i en jagtbutik efter lukketid. Vi har haft besøg af to schweiss hundeførere. Vi har haft besøg af en der fortalte om strand og hav jagt. Vi har været på tur til et fuglereservat. Vi har været en tur i skoven. Vi har haft masser af tid på skydebanen.

Alt i alt synes jeg både jeg og mit hold er blevet klædt godt på til den kommende prøve.

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Imcses » 14. apr 2014, 08:50

Jeg kan se og høre når jeg har været med sønnen til de frivillige jagtprøver og talt med de ansvarlige og nogle jagttegns instruktører at du kommer op i mere end det der er udleveret af materiale til undervisningen. Og den ene jagttegns lærer har endda stoppet undervisningen i år indtil man med sindsro ved hvad eleverne skal instrueres i for at være klædt på til prøverne. Jeg er forundret da man uanset om det er faglige uddannelser eller kørekort etc så har man tilgang til det materiale som man skal eksamineres i. Jeg var på tuse i lørdags og hedehusene i søndags og der taler man om dumpeprocent på 40-50%. Så i min optik er det utilstrækkelig materiale, for dårlig instrueret jagttegns undervisere eller flere dummere elever. Det sidste tror jeg ikke på.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 14. apr 2014, 09:04

Jeg er ikke helt enig. På mit hold har vi været undervist i stort set alle tænkelige og utænkelige forhold, vi eventuelt måtte komme op i.

Jeg føler i hvert fald, at jeg bare skal terpe og terpe indtil den kommende prøve d. 19 maj.

Desuden - hvordan gik afstandsbedømmelser hos jer? Begge gange under mine "prøver" fik jeg 0 fejl, så jeg føler mig godt beredt, hvad det angår.

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Michael9220 » 14. apr 2014, 20:22

Ud fra hvad vores lærer siger, så er der bestemt ikke styr på tingene angående de nye prøver. Der er flere spørgsmål som simpelthen er lodret forkerte inde på jagtprøven.dk, udover det så bliver de ved med at tilføje spørgsmål til prøverne selvom jagtprøverne starter fra i morgen. Alt dette burde have været på plads for længe siden.

Til vores frivillige jagtprøve dumpede 67 procent den teoretiske prøve.

Jeg dumpede selv, men føler mig nu stadig parat til 9 maj, øver prøver hver dag i øjeblikket.

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Imcses » 14. apr 2014, 21:10

Akwrater - har du været til frivillig jagtprøve så vil du opleve at de billeder du ser af et f. Eks en bestemt and vil du få med andre billeder og vinkler. Den praktiske del var ikke noget problem for de fleste. Kun teorien, selvom der terpes

Brugeravatar
Hunter_Deluxe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 6. feb 2007, 11:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Hunter_Deluxe » 14. apr 2014, 22:02

Michael9220 skrev:Ud fra hvad vores lærer siger, så er der bestemt ikke styr på tingene angående de nye prøver. Der er flere spørgsmål som simpelthen er lodret forkerte inde på jagtprøven.dk, udover det så bliver de ved med at tilføje spørgsmål til prøverne selvom jagtprøverne starter fra i morgen. Alt dette burde have været på plads for længe siden.
Hej Michael

Du har sikkert ret i at der ikke er helt styr på de nye jagtprøver, som det jo er Naturstyrelsen der afholder. Du henviser til Jagtprøven.dk som er en serviceydelse i tilknytning til lærebogen Jagttegn fra Danmarks Jægerforbund. Spørgsmålene på jagtprøven.dk er jo ikke de samme som du vil komme op i til den rigtige jagtprøve, da disse er ukendte. Du kan vel derfor kun være interesseret i at der kommer så mange spørgsmål og billeder op på siden så du kan træne så mange tænkelige spørgsmål som muligt. Tanken er jo netop med den nye prøve at du skal til at tænke selv i stedet for at lære alle spørgsmålene udenad.

Med hensyn til fejl på enkelte af spørgsmålene, så bliver de jo løbende rettet hver gang de bliver meldt ind. Når man laver så over 1.000 spørgsmål kan det jo ikke undgås at der vil være slåfejl. Du kan jo prøve at lægge nogle af fejlene op herinde :blink:
Hunter_Deluxe

Sako Bavarian 30.06, Zeiss Duralyt 3-12X50
Remington 700 SPS tactical .223, Meopta 3-12 X 56 R1 r
Vallrud Vision VMAC-V8 Cal. 22

Browning B425 Special Waterfowl
Beretta Silverpigeon SPORTING

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Percival79 » 21. apr 2014, 11:20

Jeg bestod min jagtprøve i onsdags og må sige, at jeg op til prøven, var temmelig spændt, primært pga. usikkerheden omkring det nye materiale til undervisningen.
Hele forløbet af undervisningen bar præg af, at det var nyt for både elever som lærer.
Men synes dog, at vi blev klædt godt på (måske mere end han ellers ville gøre), grundet den samme usikkerhed, så vi fik alt hvad vi kunne trække.
Resultatet blev 2 dumpede ud af 16, så vi var alle godt tilfredse.

PS. gik selv igennem med 0 fejl i teori og 0 fejl i afstandsbedømmelsen :rock:

soulniz
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. apr 2014, 18:12
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af soulniz » 22. apr 2014, 18:19

Hej alle,

var i dag oppe til jagtprøven. Bestod teoriprøven med 2 fejl. Desværre dumpede jeg den praktiske prøve. Gik hele banen igennem med 6 ud af 6 rigtige på afstandsbedømmelse, men da jeg kom til at skulle skyde, kunne jeg af uforklarlige årsager ikke få flyttet den skide finger ned på aftrækkeren, hvilket betød at jeg efter 2 uskudte forsøg dumpede. Det var som om jeg frøs efter jeg havde sagt klar - fik afsikret våbnet men aldrig rykket det helt op på skulderen og trykket før duen var væk.

Er der nogen der har et råd til hvad man kan gøre mod det jeg har oplevet? Har nu efter jeg kom hjem øvet mig lidt på min fars haglgevær, hvor der ikke var nogen problemer. Er bange for at når jeg går op til prøven, så sker det igen + jeg er bange for at dumpe på afstandsbedømmelse, på trods af at jeg tidligere bestod på det. Har virkelig ikke lyst til at dumpe og så skulle vente til efteråret.

Venlig hilsen
Soul

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Imcses » 24. apr 2014, 23:00

Sønnen var oppe idag og bestod. Dejligt. Det var i tuse og de var 18-19 styks hvoraf 3-4 måtte gå efter teori delen. Der var bl.a et spørgsmål omkring hvor mange hvalpe ræve typisk får i et kuld. Og der var svar mulighed for 4 forskellige og hvor Hornslet bogen sagde 2-4 og jagttegn bogen højere. En anden ting er at flere billeder der bliver brugt er fra trala Dj egen bog jagttegn og ikke fra Hornslet. Så vildtkending er godt fra den bog og strukturen er god i Hornslet.
Knæk og bræk til de kommende jægere
Senest rettet af Imcses 25. apr 2014, 07:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Kruffe » 25. apr 2014, 00:36

Troede billederne til den nye prøve skulle være ukendte, jf. den nye bekendtgørelse... Det er de vel ikke, hvis de er trykt i en lærebog i forvejen?? Det må være en ommer for dem, der har udarbejdet prøverne...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Imcses » 25. apr 2014, 07:04

Muligt, men flere billeder kommer fra jagttegn bogen. Ihverttilfælde er billederne bedre og forklaring på nogle kendetegn bedre og i Hornslet er billederne meget tydelige og det er ikke det du får i prøven

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Zoli » 25. apr 2014, 09:09

Junior (og hans kammerat) var oppe i onsdags i Sorø, og bestod, med 1 fejl i teorien. :biggrin:
Hele gruppen bestod teoridelen, et par stykker med 36 rigtige.
Der faldt et par stykker på afstand/skydning, kender ikke det nøjagtige tal.

Nu venter vi så bare på at kunne tilmelde ham til skydeprøverne, det er bare et tungt system, synes jeg. Han kan skyde så det er bare med at finde prøver på Sjælland der ikke ligger på en skoledag :blink:

Vi håber vi kan nå på bukkejagt sammen i denne sæson :smile:
Mvh

Zoli

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Michael9220 » 25. apr 2014, 21:55

Hvordan har spørgsmålene været i forhold til dem på jagtprøven.dk?

Er spændt som en fjeder, skal op på fredag og er meget nervøs.

Jeg består alle prøverne når jeg øver på jagtprøven, men det rygtes at den rigtige prøve er mere udfordrende?

PeterS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 3. jan 2014, 13:08
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af PeterS » 26. apr 2014, 06:20

Jeg øvede bare på den prøve på cd'en. Så var det sgu nemt nok. Der er mange spørgsmål der er ens eller meget sammenligne.

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Michael9220 » 26. apr 2014, 10:40

hmm vi fik ellers at vide at vi skulle tage de prøver der var på jagtproeven.dk da dem på cd-rom'en er for gamle og ikke opdaterede?

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Sixpence » 26. apr 2014, 11:13

Når jeg nu læser hvad man skal igennem med de nye prøver, både med teori og praktisk prøve som jeg var igennem, og så en haglprøve. Begynder at føle mig heldig i og med at jeg kom igennem det for flere år siden :biggrin: .

Er der nogen der styr på om det er et krav at man kan ramme duerne i forbindelse med den praktisk del af prøven? Jeg var oppe i 2010 hvor det ikke var et krav at man kunne ramme, men bare betjene våbnet korrekt.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 26. apr 2014, 11:19

Sixpence skrev:Når jeg nu læser hvad man skal igennem med de nye prøver, både med teori og praktisk prøve som jeg var igennem, og så en haglprøve. Begynder at føle mig heldig i og med at jeg kom igennem det for flere år siden :biggrin: .

Er der nogen der styr på om det er et krav at man kan ramme duerne i forbindelse med den praktisk del af prøven? Jeg var oppe i 2010 hvor det ikke var et krav at man kunne ramme, men bare betjene våbnet korrekt.
Det er kun våbenbetjening, om man kan ramme er ligegyldigt.
Det er først til haglskydeprøven at man skal kunne ramme.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Percival79 » 28. apr 2014, 16:04

Hvordan har spørgsmålene været i forhold til dem på jagtprøven.dk?

Er spændt som en fjeder, skal op på fredag og er meget nervøs.

Jeg består alle prøverne når jeg øver på jagtprøven, men det rygtes at den rigtige prøve er mere udfordrende?
Mange af spørgsmålene er de samme som på nettet (jagtprøven), men der var bestemt også nogle man ikke kunne finde i de prøver.
Jeg brugte selv megen tid på jagtprøven, og bestod også hver gang til sidst, men er i dag glad for, at jeg også i de sidste 3 uger inden prøven, har fået læst bogen ordentligt igennem.

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Michael9220 » 28. apr 2014, 20:47

Den første fra mit hold bestod teori i fredags og sagde at det var ret nemt hvis bare man var godt med inde på jagtproeven.dk.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 28. apr 2014, 21:23

Jeg har kørt prøver igennem inde på jagtproeven.dk, og nu sidder jeg og læser bogen igennem en sidste gang inden jeg skal op i morgen. Håber sgu den går, synes noget af det er lidt svært at huske :krydsser:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af RKN » 28. apr 2014, 21:41

Krydser fingre for dig. Knæk og bræk med prøven :)

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Besvar