Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 20. dec 2013, 19:22

Godaften,

sidder her og læser lærebogen "Vildt og Jagt i Danmark", som netop i dag ankom fra Hornslet Bogtrykkeri. Det er jo fantastisk spændende og man får virkelig respekt for naturen, vildtet og sikkerheden. Man får helt lyst til at cykle en tur ud i Dyrehaven ;)

Nå, men mit spørgsmål er egentlig; hvem af jer NVF-brugere tager jagttegn/vil tage jagttegnet i 2014? Kunne være hyggeligt med en tråd, hvor jægere såvel som aspiranter kunne komme med gode råd til aflæggelsen af prøven i 2014.

Fortsat god aften. :)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 20. dec 2013, 21:20

Det er min hensigt at få taget jagttegn i det kommende år, men jeg prøver stadig at finde det rigtige sted (i Århus) at tage det. :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 20. dec 2013, 23:25

Det lyder jo godt. Jeg håber, du finder det rigtige sted. Hvad med de skærpede krav? Jeg regner med, at det "groft skåret" handler om at læse og studere mere, end hvad andre har gjort? På en måde synes jeg, at skærpede krav er fornuftige, hvad angår teori. Men det med, at man skal ramme et vist antal lerduer ud af et antal - det har jeg ikke meget til overs for. Man lærer jo ikke at skyde og ramme nogenlunde med de 50 skud, man skal have affyret inden prøven. Ikke, at jeg tror det bliver et stort problem, ej heller rekyl, men jeg kunne forestille mig, at nogle vil få det lidt sværere, hvis man ikke er den bedste til at ramme.

Omvendt - så skal intet jo være forståeligt og nemt ;)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2013, 00:07

Stor teoretisk fokus er en rigtig fin ting, men jeg er enig i at det ingen mening har at man skal ramme et vidst antal duer. Som du også siger, så kommer rutinen ikke på 50 skud, rutinen skal findes på banen efter jagttegnserhvervelse, det må man gå ud fra folk har disciplin og respekt nok til :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Kruffe » 21. dec 2013, 01:37

@ AKWRater: Når du har bestået den teoretiske og praktiske del af jagtprøven, så får du lov til at erhverve dig en haglbøsse - men du må ikke gå på jagt med den - kun træne. Når du har trænet og føler dig klar, så først der aflægger du skydeprøven - og hvis du består, så får du lov til at gå på jagt.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 21. dec 2013, 02:58

Kruffe skrev:@ AKWRater: Når du har bestået den teoretiske og praktiske del af jagtprøven, så får du lov til at erhverve dig en haglbøsse - men du må ikke gå på jagt med den - kun træne. Når du har trænet og føler dig klar, så først der aflægger du skydeprøven - og hvis du består, så får du lov til at gå på jagt.
Du har helt ret - og jeg er naturligvis velbevandret i netop de regler. Jeg har dog besluttet at starte ud med riffeljagt, da det er nemmest tilgængelig for mig, og da jeg foretrækker riffeljagt, er det jo ligeledes fint. Udover det er jeg bekendt med, at man skal aflægge obligatorisk riffelprøve, inden man kan få på jagt med riffel.

Det er sikkert lidt dyrere at starte med riffel end haglgevær, men jeg ser det som en langsigtet investering. Spørgsmålet er; skal man starte med .280, .223Rem, .22-250 Savage, .270 Win, 6,5mm, .308Win, .30-06, .300WSM, .338 LM, .50BMG eller gå all in og købe Anzio Ironworks 20 mm "riffel"?? ;) Eller SSK Industries .950 JDJ riffel?

Arh, jeg nupper bare en 20/50 Anzio Ironworks. 12,7mm i et 20 mm hylster. ;)

Men hov - jeg skal da lige tage i betragtning, at prøven lige skal bestås :).

Tror nok bare, jeg ender med en brugt Carl Gustav 6,5 mm, Leupold sigte monteret i noget Optilock montage og en masse træningsammo.


Sendt fra iPad 2 med Tapatalk

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Nichlas » 21. dec 2013, 03:05

AKWRater skrev:Det lyder jo godt. Jeg håber, du finder det rigtige sted. Hvad med de skærpede krav? Jeg regner med, at det "groft skåret" handler om at læse og studere mere, end hvad andre har gjort? På en måde synes jeg, at skærpede krav er fornuftige, hvad angår teori. Men det med, at man skal ramme et vist antal lerduer ud af et antal - det har jeg ikke meget til overs for. Man lærer jo ikke at skyde og ramme nogenlunde med de 50 skud, man skal have affyret inden prøven. Ikke, at jeg tror det bliver et stort problem, ej heller rekyl, men jeg kunne forestille mig, at nogle vil få det lidt sværere, hvis man ikke er den bedste til at ramme.

Omvendt - så skal intet jo være forståeligt og nemt ;)

Hej, de nye regler er sådan at man tager den gamle prøver, når man har bestået den så får du et jagttegn udleveret, dog må du først jage med haglgevær når du har taget en prøve, ligsom riffel prøven og den med bue, den nye prøve går ud på at ramme 6 lerduer hertil har du 18 patroner, de 4 kommer fra siderne 2 fra venstre og 2 fra højre, og de 2 sidste væk fra dig, når du har ramt alle 6 duer, har du bestået "bøsse prøven" :DancingBanana: og må jage med haglgevær.

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Nichlas » 21. dec 2013, 03:10

AKWRater skrev:
Kruffe skrev:@ AKWRater: Når du har bestået den teoretiske og praktiske del af jagtprøven, så får du lov til at erhverve dig en haglbøsse - men du må ikke gå på jagt med den - kun træne. Når du har trænet og føler dig klar, så først der aflægger du skydeprøven - og hvis du består, så får du lov til at gå på jagt.
Du har helt ret - og jeg er naturligvis velbevandret i netop de regler. Jeg har dog besluttet at starte ud med riffeljagt, da det er nemmest tilgængelig for mig, og da jeg foretrækker riffeljagt, er det jo ligeledes fint. Udover det er jeg bekendt med, at man skal aflægge obligatorisk riffelprøve, inden man kan få på jagt med riffel.

Det er sikkert lidt dyrere at starte med riffel end haglgevær, men jeg ser det som en langsigtet investering. Spørgsmålet er; skal man starte med .280, .223Rem, .22-250 Savage, .270 Win, 6,5mm, .308Win, .30-06, .300WSM, .338 LM, .50BMG eller gå all in og købe Anzio Ironworks 20 mm "riffel"?? ;) Eller SSK Industries .950 JDJ riffel?


Arh, jeg nupper bare en 20/50 Anzio Ironworks. 12,7mm i et 20 mm hylster. ;)

Men hov - jeg skal da lige tage i betragtning, at prøven lige skal bestås :).

Tror nok bare, jeg ender med en brugt Carl Gustav 6,5 mm, Leupold sigte monteret i noget Optilock montage og en masse træningsammo.


Sendt fra iPad 2 med Tapatalk
Vis du er ny riffel jæger og skal på jagt i DK så er 308 en udmærket kaliber, også kan du så bygge videre derfra, når du er en bedre skytte og skal jage større dyr i for eksempel udlandet. du skal jo tænke på (du ved det nok godt) at vis du skyder vildt i dansk natur med en magnum kaliber eller for dens sags skyld en 12,7 mm riffel "50 Cal" så er der nok ikke så meget dejligt kød tilbage ;) :mrgreen:

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Jacii » 21. dec 2013, 09:42

Jeg er selv i gang med at tage tegnet, og skulle gerne være færdig omkring april :biggrin:
Men som jeg har forstået det, kan du ikke starte med riffel.. Du SKAL bestå haglbøsse prøven, før du kan gå til riffelprøve..

Det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide ;)

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af NSander » 21. dec 2013, 10:31

Jacii skrev:Jeg er selv i gang med at tage tegnet, og skulle gerne være færdig omkring april :biggrin:
Men som jeg har forstået det, kan du ikke starte med riffel.. Du SKAL bestå haglbøsse prøven, før du kan gå til riffelprøve..

Det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide ;)

Det giver da ikke meget mening. Hvis man har bestået det etiske og teorien, så må man vel selv om, om man vil gå på hagljagt ? Især når de har lavet det til en særskilt prøve. Det ville da svare til at for at få kørekort til lastbil med hænger, så SKULLE man først tage Knallert, lille mc, stor mc, bil, bil med trailer, bus, lastbil FOR SÅ at få lov at tage hænger kort ?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2013, 10:57

For at få MC kort skal man også have til bil. Så med den sammenligning giver det vel på en måde mening :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Jacii » 21. dec 2013, 11:12

Har lige læst lidt om det, og det kan da sagtens være jeg er blevet fejl informeret.. Der står på naturstyrelsen hjemmeside:

Hvis man har gyldigt jagttegn, kan man efter våbenlovgivningen få våbentilladelse til jagtriffel. Før man går på riffeljagt, skal man dog bestå en riffelprøve, som afholdes af Danmarks Jægerforbund.

Og et gyldigt jagtegn må vel være når det er bestået ? Og det giver så en lov til at købe et våben enten riffel eller bøsse..

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 21. dec 2013, 11:37

Jacii skrev:Har lige læst lidt om det, og det kan da sagtens være jeg er blevet fejl informeret.. Der står på naturstyrelsen hjemmeside:

Hvis man har gyldigt jagttegn, kan man efter våbenlovgivningen få våbentilladelse til jagtriffel. Før man går på riffeljagt, skal man dog bestå en riffelprøve, som afholdes af Danmarks Jægerforbund.

Og et gyldigt jagtegn må vel være når det er bestået ? Og det giver så en lov til at købe et våben enten riffel eller bøsse..
Ja, når jagttegnsprøven er bestået og du har betalt for tegnet, så må du købe alle de våben, der er lovlige til jagt i Danmark. Nogen bryder sig kun om riffeljagt andre bryder sig ikke om riffeljagt og vil langt hellere skyde med haglgevær.
Senest rettet af AKWRater 21. dec 2013, 12:47, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Robse » 21. dec 2013, 11:46

Senserazer skrev:For at få MC kort skal man også have til bil.
øhhh... siden hvornår ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 21. dec 2013, 13:35

Ja, jeg kender da flere, der ejer og kører MC, som aldrig har ejet eller kørt en bil. ;)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2013, 14:01

Robse skrev:
Senserazer skrev:For at få MC kort skal man også have til bil.
øhhh... siden hvornår ?
Jeg ved ikke siden hvornår, men jeg tog selv MC kort for et par måneder siden, og der var reglerne i hvert fald helt klare. Bilkørekort er påkrævet for at få MC-kort.

Edit: Jeg har selvfølgelig ikke selv læst færdselsloven, men min kørelærer fortalte det, og jeg går ud fra han er nogenlunde inde i stoffet. Desuden var der en på holdet, som tog til bil samtidig, fordi det var påkrævet :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Robse » 21. dec 2013, 14:22

Senserazer skrev:
Robse skrev:
Senserazer skrev:For at få MC kort skal man også have til bil.
øhhh... siden hvornår ?
Jeg ved ikke siden hvornår, men jeg tog selv MC kort for et par måneder siden, og der var reglerne i hvert fald helt klare. Bilkørekort er påkrævet for at få MC-kort.
Spændende (og lidt OT) - jeg kender ikke noget til disse "regler"
og kan intet finde der skulle underbygge din oplevelse (påstand)
- fordi det irriterer mig har jeg gennemlæst alt dette:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 45040#Kap1

Det skulle vel aldrig være noget med en kørerlærer-selvopfundet-regel
fordi han ikke har lyst til at undervise totale grønskollinger i MC kørsel?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Broholm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. jul 2013, 23:03
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 11 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Broholm » 21. dec 2013, 14:24

Senserazer skrev:
Robse skrev:
Senserazer skrev:For at få MC kort skal man også have til bil.
øhhh... siden hvornår ?
Jeg ved ikke siden hvornår, men jeg tog selv MC kort for et par måneder siden, og der var reglerne i hvert fald helt klare. Bilkørekort er påkrævet for at få MC-kort.

Edit: Jeg har selvfølgelig ikke selv læst færdselsloven, men min kørelærer fortalte det, og jeg går ud fra han er nogenlunde inde i stoffet. Desuden var der en på holdet, som tog til bil samtidig, fordi det var påkrævet :???:
Så er din kørerlærer IKKE inde i reglerne! Med henvisning til den nyeste Kørekortsbekendtgørelses paragraf 21-23 så kræves der IKKE kørekort til kategori B for at erhverve kørekort til kategori A1, A2 eller A.

Den nyeste bekendtgørelse kom d. 10/1-13
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=145040

Således oplyst :thumbup:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2013, 15:21

Cool :thumbup: Det var heller ikke noget der påvirkede mig selv på nogen måde, det jeg havde B kørekort i forvejen, så det var ikke noget jeg selv undersøgte forudgående, men har det så været sådan -før- i tiden? :???: Bare hvis du ved det.

Og så nok med det OT :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 21. dec 2013, 15:35

Ja, lad os komme tilbage til emnet. Jeg er egentlig lidt nysgerrig over, hvor folk tager det? Og har folk valgt weekendkurser eller længerevarende kurser?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2013, 15:44

Jeg prøver at få plads ved Jysk Akademisk, Universitets tilknyttet kursus, på weekendhold (2 weekender), men de har ikke svaret, så jeg må ringe på mandag
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af AKWRater » 21. dec 2013, 17:09

Det skulle være et ret godt sted, jeg har familie med jagttegn, der har gået der. (Weekendkursus, men fra 2010)

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Kruffe » 21. dec 2013, 17:49

Nye aspiranter har ikke gyldigt jagttegn, før de har bestået haglprøven. Først derefter kan man aflægge riffelprøve og udøve riffeljagt.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2013, 17:56

AKWRater skrev:Det skulle være et ret godt sted, jeg har familie med jagttegn, der har gået der. (Weekendkursus, men fra 2010)
Lyder godt! Så vil jeg bestemt gå videre med at forsøge at få en plads! :rock:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Hvem tager jagttegnsprøven i 2014?

Indlæg af Froe » 21. dec 2013, 18:03

Kruffe skrev:Nye aspiranter har ikke gyldigt jagttegn, før de har bestået haglprøven. Først derefter kan man aflægge riffelprøve og udøve riffeljagt.
Ok.. Så er jeg forvirret på et højere plan.
Jeg er blevet belært om at man har gyldigt jagttegn efter den nye teoretiske jagtprøve.
Og derefter kan købe sig et haglgevær, og træne til den nye hagl-prøve, i ro & mag.

Da riffelprøven kun forudsætter gyldigt jagttegn, undres jeg over den nye udmelding,
Kan den underbyges?

Jeg kender en del, der aldrig har været på hagl jagt. Så for fremtiden ville jeg forvente at se en procentdel nyjægere, der vælger ikke at gå op til den nye prøve.
For hvad skulle meningen dog være med det, hvis man kun vil jæge med riffel.
Dixi !

Besvar