Siddende riffeljagt på mark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 10:41

Jeg er kommet i den situation at på en af de marker jeg har jagten på går op til flere dyr. Jeg har i forvejen sat en skydestige op, men i forhold til andre år går de en kæmpe bue udenom :/ Har til gengæld tænkt på om jeg kan liste mig ned og sætte mig med ryggen op mod et højt skel, og på den måde bruge det som baggrund camouflage.

Vil høre om der er nogle der har tips og tricks.. Tid jeg skal sætte mig ned, tøj ( har tænkt på mit tøj fra mili), osv :smile:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af RKN » 8. jan 2014, 10:42

Du kan såmænd sidde midt på en mark, bare du sider stille, så opdager dyr dig ikke. Har selv skudt mange dyr, på den konto.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Kleth » 8. jan 2014, 10:54

Det afhænger også af hvordan vinden ligger.
Jeg vil foretrække en post hvor jeg har vinden i ansigtet end en post der er godt skjult.
Jeg skød et af 3 rådyr på 80m med en hvid vindmølle som min baggrund, men jeg havde vinden i ansigtet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 11:15

Nu har jeg prøvet at være kreativ i paint! Vinden vil komme mod mig, der hvor jeg vil sidde :)


Der er indhentet tilladelser til opsættelse af skydestige i skellet :)

Billede

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Carsten Bo » 8. jan 2014, 11:18

Det lyder rigtig fint.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Superliga » 8. jan 2014, 11:25

Og så lige et hurtigt til sikkerhed, mhp. kuglefang, hvis du skyder ud over en flad mark, så kan et projektil/fragmenter godt fortsætte langt væk, også selvom du rammer dyret. Den er træls at forklare naboen når han har hul gennem bilen, eller endnu værre steder :smile:

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 11:28

Superliga skrev:Og så lige et hurtigt til sikkerhed, mhp. kuglefang, hvis du skyder ud over en flad mark, så kan et projektil/fragmenter godt fortsætte langt væk, også selvom du rammer dyret. Den er træls at forklare naboen når han har hul gennem bilen, eller endnu værre steder :smile:
Der hvor jeg sidder går det ned og så går det op igen i bunden af billede. Ellers er der 2 km til nærmeste gårdejer :smile:
Senest rettet af Flakker 8. jan 2014, 11:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Holmux » 8. jan 2014, 11:33

Jeg har det svært med at sidde stille, med mindre jeg kan dække et stort område fra min post, men min opfattelse er at man ikke skræmmer dyrene hvis De kan se Dig på en åben mark, så længe Du ikke er inden for en hvis rækkevide og Du ikke går direkte i mod dem.
Jeg skød en fin buk på omkring 120 meter, hvor vi begge stod ude midt på en åben mark og kikkede på hinanden, græsset hvor bukken stod, var dog godt en halv meter højt og det var en hurtig beslutning.

Du skal tænke mere på vinden, som vist på Dit kort er det OK hvis vinden er i øst, ellers må Du længere syd på, kende Du ruten dyrene normalt bruger for at komme frem til det sted hvor Du ser Dem ?
Hvis De kommer langs skellet skal Du passe på ikke at forstyre, De kan lugte våben olie på lang afstand :biggrin:

Knæk & Bræk
Holmux

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 11:43

Holmux skrev:Jeg har det svært med at sidde stille, med mindre jeg kan dække et stort område fra min post, men min opfattelse er at man ikke skræmmer dyrene hvis De kan se Dig på en åben mark, så længe Du ikke er inden for en hvis rækkevide og Du ikke går direkte i mod dem.
Jeg skød en fin buk på omkring 120 meter, hvor vi begge stod ude midt på en åben mark og kikkede på hinanden, græsset hvor bukken stod, var dog godt en halv meter højt og det var en hurtig beslutning.

Du skal tænke mere på vinden, som vist på Dit kort er det OK hvis vinden er i øst, ellers må Du længere syd på, kende Du ruten dyrene normalt bruger for at komme frem til det sted hvor Du ser Dem ?
Hvis De kommer langs skellet skal Du passe på ikke at forstyre, De kan lugte våben olie på lang afstand :biggrin:

Knæk & Bræk

Det er faktisk lidt 50/50. Da jeg har oplevet de går langs skellet, kommende syd fra. Men også at de er gået mellem de to remiser. Har primært skudt dem før i tiden, når de er kommet fra den ene remis overmod mig.. Men tror de har luret mig :blink:

Havde tænkt mig at gå ned og sætte mig ca 8.00 da solen står op 8. 38 så de ikke ser eller høre mig komme... Kan bare ikke selv gennemskue om det er en god eller dårlig plan ?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Lasse68 » 8. jan 2014, 11:45

Superliga skrev:Og så lige et hurtigt til sikkerhed, mhp. kuglefang, ....
Skal vi ikke gå ud fra at når trådstarter er jæger og har riffeltegn og våbentilladelse, så ved han også godt at der skal være kuglefang.

:wall: :wall: :wall:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Holmux » 8. jan 2014, 11:59

Flakker skrev:Havde tænkt mig at gå ned og sætte mig ca 8.00 da solen står op 8. 38 så de ikke ser eller høre mig komme... Kan bare ikke selv gennemskue om det er en god eller dårlig plan ?
Hvis jeg går ud om morgenen er jeg normalt på plads mindst en time før solopgang, jeg har før oplevet en livlig aktivitet lige før solopgang og
kommer man traskende midt i morgenmaden er det ligesom forbi :blink:
Holmux

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 12:01

Holmux skrev:
Flakker skrev:Havde tænkt mig at gå ned og sætte mig ca 8.00 da solen står op 8. 38 så de ikke ser eller høre mig komme... Kan bare ikke selv gennemskue om det er en god eller dårlig plan ?
Hvis jeg går ud om morgenen er jeg normalt på plads mindst en time før solopgang, jeg har før oplevet en livlig aktivitet lige før solopgang og
kommer man traskende midt i morgenmaden er det ligesom forbi :blink:
Skal ud og have fundet et liggeunderlag så jeg ikke fryser røven af ved at sidde der fra så tidligt af :D

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af 308 W » 8. jan 2014, 12:31

Flakker skrev:
Holmux skrev:
Flakker skrev:Havde tænkt mig at gå ned og sætte mig ca 8.00 da solen står op 8. 38 så de ikke ser eller høre mig komme... Kan bare ikke selv gennemskue om det er en god eller dårlig plan ?
Hvis jeg går ud om morgenen er jeg normalt på plads mindst en time før solopgang, jeg har før oplevet en livlig aktivitet lige før solopgang og
kommer man traskende midt i morgenmaden er det ligesom forbi :blink:
Skal ud og have fundet et liggeunderlag så jeg ikke fryser røven af ved at sidde der fra så tidligt af :D
Jeg bruger sådan en pude http://www.sea-trout.dk/shop/heat-a-seat-9381p.html

Den har holdt bagdelen tør og varm i minus 20 grader.

Der findes også en tynd model i skum.

Sendt fra min GT-I9100

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Kalthoff » 8. jan 2014, 16:48

Jeg har erfaret at når jeg går frem til en post og sætter mig, så går der omkring en halv time før dyrene titter frem fra deres skjul og genoptager "hverdagen". Det er helt tydeligt at høre på fuglenes sang hvornår normaltilstanden er genoprettet.

Kan jeg så sidde eller ligge stille, så kommer de helt tæt på. Jeg har haft rådyr inde på ti meter og harer indenfor to meter på den måde.

Lyde skal også undgåes. Man bør feje underlaget og omgivelserne fri for tørre blade, kviste etc. før man lægger eller sætter sig, og have klargjort så man kan skifte fra observationsstilling til skydestilling uden hverken at støje eller vise bevægelse overfor dyrene. En form for liggeunderlag og passende påklædning til at man ikke pga. kulde behøver at bevæge sig er helt essentielt.

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 17:53

Kalthoff skrev:Jeg har erfaret at når jeg går frem til en post og sætter mig, så går der omkring en halv time før dyrene titter frem fra deres skjul og genoptager "hverdagen". Det er helt tydeligt at høre på fuglenes sang hvornår normaltilstanden er genoprettet.

Kan jeg så sidde eller ligge stille, så kommer de helt tæt på. Jeg har haft rådyr inde på ti meter og harer indenfor to meter på den måde.

Lyde skal også undgåes. Man bør feje underlaget og omgivelserne fri for tørre blade, kviste etc. før man lægger eller sætter sig, og have klargjort så man kan skifte fra observationsstilling til skydestilling uden hverken at støje eller vise bevægelse overfor dyrene. En form for liggeunderlag og passende påklædning til at man ikke pga. kulde behøver at bevæge sig er helt essentielt.
Det giver rigtig god mening! Har indtil videre kun prøvet riffeljagt fra tårn og det er jo meget lige til :blink:

Har hørt forskellige meninger ang. beklædning. Har tænkt mig sort støvler, grønne bukser, grøn miltær jakke, sorte handsker også er der flere der siger jeg burde tage en elefanthue på for at skjule hud? <- er der noget i det med huen ?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Lasse68 » 8. jan 2014, 19:16

Du kan sidde i en orange kedeldragt, hvis bare du sidder helt stille og holder kæft.... :thumbup:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af RKN » 8. jan 2014, 19:22

Rådyr ser virkelig intet, du skal bare sidde stille. Det er meget nemt at jage rådyr, hvis bare vinden er med dig. Nogle år har jeg skudt så mange dyr, at det ikke var nogen udfordring mere. Derfor skal man tænke lidt over at de rådyr, er ekstremt nemme at drive riffel jagt på.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 8. jan 2014, 20:25

Lyder til de gamle garvede jæger har drillet mig lidt :rolf:

Så er det bare at sætte sig ned i varmt tøj:b

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Kleth » 9. jan 2014, 06:39

Flakker skrev:Lyder til de gamle garvede jæger har drillet mig lidt :rolf:
Så er det bare at sætte sig ned i varmt tøj:b
Hvis du vil have chancen for en tilfældig gås er det nu rigtig nok.
Normalt på jagt, er jeg mere orange end naturfarver.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 9. jan 2014, 07:15

Kleth skrev:
Flakker skrev:Lyder til de gamle garvede jæger har drillet mig lidt :rolf:
Så er det bare at sætte sig ned i varmt tøj:b
Hvis du vil have chancen for en tilfældig gås er det nu rigtig nok.
Normalt på jagt, er jeg mere orange end naturfarver.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Må være mig der har fået blandet tingende lidt sammen :)

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Mannlicher 308 » 10. jan 2014, 10:30

Du kunne overveje et "telt" delvist af sløringsnet a la den slags man bruger på gåse- eller kragejagt. Så behøver du ikke sidde helt så stille og kan "titte og skyde ud" gennem sløringsnettet. Oftest er der lavet snedige anordninger så man lydløst kan åbne en revne i nettet og stikke pibne ud igennem.

Amerikanerne er helt vilde med den slags:

http://www.cabelas.com/catalog/browse/g ... t104702580

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af NielsM » 10. jan 2014, 10:51

Mannlicher 308 skrev:Du kunne overveje et "telt" delvist af sløringsnet a la den slags man bruger på gåse- eller kragejagt. Så behøver du ikke sidde helt så stille og kan "titte og skyde ud" gennem sløringsnettet. Oftest er der lavet snedige anordninger så man lydløst kan åbne en revne i nettet og stikke pibne ud igennem.

Amerikanerne er helt vilde med den slags:

http://www.cabelas.com/catalog/browse/g ... t104702580
Det kommer vel til at gå under betegnelsen "jagt fra kunstigt skjul" ? Det er vel ikke tilladt på pattedyr?

Nok om det. Jeg ville evt nøjes med noget camouflage tøj - det vigtigste er bare at du sidder vanvittigt stille når de er tæt på. Ellers giver det dig nogle gode muligheder for at øve dig på dine pürsch skills :-)
Pew pew pew.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Mannlicher 308 » 10. jan 2014, 21:31

NielsM skrev:
Mannlicher 308 skrev:Du kunne overveje et "telt" delvist af sløringsnet a la den slags man bruger på gåse- eller kragejagt. Så behøver du ikke sidde helt så stille og kan "titte og skyde ud" gennem sløringsnettet. Oftest er der lavet snedige anordninger så man lydløst kan åbne en revne i nettet og stikke pibne ud igennem.

Amerikanerne er helt vilde med den slags:

http://www.cabelas.com/catalog/browse/g ... t104702580
Det kommer vel til at gå under betegnelsen "jagt fra kunstigt skjul" ? Det er vel ikke tilladt på pattedyr?

Nok om det. Jeg ville evt nøjes med noget camouflage tøj - det vigtigste er bare at du sidder vanvittigt stille når de er tæt på. Ellers giver det dig nogle gode muligheder for at øve dig på dine pürsch skills :-)
Upps ja, det har du da vist ret i. Godt at jeg aldrig har haft lejlighed til den slags jagt herhjemme... :oops:

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 10. jan 2014, 21:37

NielsM skrev:
Mannlicher 308 skrev:Du kunne overveje et "telt" delvist af sløringsnet a la den slags man bruger på gåse- eller kragejagt. Så behøver du ikke sidde helt så stille og kan "titte og skyde ud" gennem sløringsnettet. Oftest er der lavet snedige anordninger så man lydløst kan åbne en revne i nettet og stikke pibne ud igennem.

Amerikanerne er helt vilde med den slags:

http://www.cabelas.com/catalog/browse/g ... t104702580
Det kommer vel til at gå under betegnelsen "jagt fra kunstigt skjul" ? Det er vel ikke tilladt på pattedyr?

Nok om det. Jeg ville evt nøjes med noget camouflage tøj - det vigtigste er bare at du sidder vanvittigt stille når de er tæt på. Ellers giver det dig nogle gode muligheder for at øve dig på dine pürsch skills :-)
Det gik faktisk ganske udemærket idag på trods af vejret og kulden! Sad 60/70 meter fra en gruppe på tre, men desværre gik de på min side af skellet, men stod på en lille høj= intet kuglefang :/

Men prøver igen imorgen tidlig og søndag :thumbup:

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Mini » 11. jan 2014, 01:34

Det kan godt være spændende med råvildt i helt åbent terræn. Jeg anvender camo-elefanthue og camohandsker, men ellers alm. jagttøj. Synet på råvildtet er ikke spec. godt - som andre påpeger er det mest bevægelsen, men hvis du dækker hænder og amsigt (de lyse partier) giver det lidt mere frihed.

Jeg går aldrig ud før solopgang, da jeg synes det er let at støde dyr der er aktive på det tidspunkt - og selv om du pludselig står ansigt til ansigt med dem må du ikke skyde - og skal man sidde helt stille i en time fryser man hurtigt når det bliver skydelyst.

Det er spændende, og måske ikke så svært som man skulle tro, at pürche råvildt i åbent terræn bare man udnytter markskel, lavninger og buske mm. og tager det stille og roligt. ind imellem må man ned på navlen :blink:

På mit revir holder dyrene mest til i lavningerne, og det giver mig fordel både mht. at rykke uset frem, og mht. kuglefang.
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

Besvar