Siddende riffeljagt på mark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 12. jan 2014, 13:27

Tak for alle gode råd! Imorges blev der skudt to skud, hvoraf det første var foran dyret (stod stille ) tænkte det nok var mig der trak lidt i det - men da det andet skud ( stod stadig stille ) sad foran igen er min frygt nu kikkerten har fået et slag:/ satans!

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Mini » 13. jan 2014, 01:16

Flakker skrev:Tak for alle gode råd! Imorges blev der skudt to skud, hvoraf det første var foran dyret (stod stille ) tænkte det nok var mig der trak lidt i det - men da det andet skud ( stod stadig stille ) sad foran igen er min frygt nu kikkerten har fået et slag:/ satans!
Øv - det er noget møg. Jeg har aldrig oplevet det som du beskriver, men du er da nødt til at skyde lidt på noget papir. Jeg ville lige starte med at tjekke montagen - om noget har løsnet sig :nolisten:
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 13. jan 2014, 09:10

Mini skrev:
Flakker skrev:Tak for alle gode råd! Imorges blev der skudt to skud, hvoraf det første var foran dyret (stod stille ) tænkte det nok var mig der trak lidt i det - men da det andet skud ( stod stadig stille ) sad foran igen er min frygt nu kikkerten har fået et slag:/ satans!
Øv - det er noget møg. Jeg har aldrig oplevet det som du beskriver, men du er da nødt til at skyde lidt på noget papir. Jeg ville lige starte med at tjekke montagen - om noget har løsnet sig :nolisten:
Det jeg synes er værst, er at jeg skød den ind i sidste weekend, med nye bønner. Men gennemgik den igår og der var ikke noget der sad løst eller noget :modbat:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Kleth » 13. jan 2014, 09:29

Havde du kontrolleret vinden? Jeg tager altid lidt græs eller blade og slipper det i vinden for at få en ide om retning og styrke.

Har du selv monteret kikkert?
Sidder trådkors i vater?
Selv om kikkert føles som den sidder fast kan den godt glide i montagen, det er så ikke noget der sker pludseligt, men det flytter træfpunkt løbende.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Holmux » 13. jan 2014, 09:39

Flakker skrev:Tak for alle gode råd! Imorges blev der skudt to skud, hvoraf det første var foran dyret (stod stille ) tænkte det nok var mig der trak lidt i det - men da det andet skud ( stod stadig stille ) sad foran igen er min frygt nu kikkerten har fået et slag:/ satans!
Det er ikke nogen rar fornemmelse når man en mistanke om at der er noget der ikke spilder og man kan ikke rigtigt sove før man har løst problemet :alcohol:
Hvilken afstand skød Du de 2 skud på ?
Holmux

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 13. jan 2014, 10:41

Kleth skrev:Havde du kontrolleret vinden? Jeg tager altid lidt græs eller blade og slipper det i vinden for at få en ide om retning og styrke.

Har du selv monteret kikkert?
Sidder trådkors i vater?
Selv om kikkert føles som den sidder fast kan den godt glide i montagen, det er så ikke noget der sker pludseligt, men det flytter træfpunkt løbende.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Kikkerten er monteret af Aktiv Fritid i køge, så det burde være i orden :)

Men vinden var svag og lige på, så den har ikke kunne påvirke så meget :/
Senest rettet af Flakker 13. jan 2014, 10:45, rettet i alt 1 gang.

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 13. jan 2014, 10:45

Holmux skrev:
Flakker skrev:Tak for alle gode råd! Imorges blev der skudt to skud, hvoraf det første var foran dyret (stod stille ) tænkte det nok var mig der trak lidt i det - men da det andet skud ( stod stadig stille ) sad foran igen er min frygt nu kikkerten har fået et slag:/ satans!
Det er ikke nogen rar fornemmelse når man en mistanke om at der er noget der ikke spilder og man kan ikke rigtigt sove før man har løst problemet :alcohol:
Hvilken afstand skød Du de 2 skud på ?
Det irritere mig også grænseløst, at når jeg lige har skudt den ind, at den så ikke fungere :/

Jeg skød på ca. 65 meters afstand. Kunne lave "gå - meter " da jeg finde de to nedslag i jorden, hvor de to skud var slået ned..

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Carsten Bo » 13. jan 2014, 10:47

Lige nu er det ikke væsentligt at gætte på hvorfor riflen skyder skævt, men få skudt den ind igen. Når du håndterer riflen så tænk altid på den som en bakke æg. Både når den er på ryggen af dig men også når du skal pakke bilen.
Jeg tror at riflen har fået et stød og derfor er trådkorset flyttet.
Du skal få skudt riflen ind igen og se om træfpunkt flytter sig. Husk der er kun kort tid til dyrejagten er ovre for denne gang. Har Aktiv fritid ikke en indendørs indskydning?

Knæk og bræk.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 18. jan 2014, 17:01

Så blev der indskudt riffel og det var da tiltrængt! Det lignede at kikkerten var blevet slået - men pyt nu med det!

Men afsted med mig da jeg kom hjem, og det tog ikke mere end 45 min, før jeg var en glad mand på vej hjem med to dyr! :eek: :smile:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af RKN » 18. jan 2014, 17:17

Tillykke. En double er altid fedt. :)

Heller en jagt på Dianas stier, end i seng med 2 slidte piger
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Mini » 18. jan 2014, 23:45

Flakker skrev:Så blev der indskudt riffel og det var da tiltrængt! Det lignede at kikkerten var blevet slået - men pyt nu med det!

Men afsted med mig da jeg kom hjem, og det tog ikke mere end 45 min, før jeg var en glad mand på vej hjem med to dyr! :eek: :smile:

Super. Tillykke med dem :thumbup:
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Holmux » 19. jan 2014, 13:06

Flakker skrev:Så blev der indskudt riffel og det var da tiltrængt! Det lignede at kikkerten var blevet slået - men pyt nu med det!

Men afsted med mig da jeg kom hjem, og det tog ikke mere end 45 min, før jeg var en glad mand på vej hjem med to dyr! :eek: :smile:
Super godt :numberone:
Holmux

Jeppe1987
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:06
Interesser: hagl og kugle våben
Geografisk sted: esbjerg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Jeppe1987 » 19. jan 2014, 15:42

:photo:

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 19. nov 2010, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Siddende riffeljagt på mark

Indlæg af Flakker » 19. jan 2014, 18:34

Jeg gik langt skellet som består af buske, træer og er ca. 3-4 meter bredt. Havde ikke rigtig forventet at møde nogle dyr den dag. Men tænkte " hva pokker nu er riflen indskudt, så hvor ikke håbe på et dyr og gå en lille tur ". Da jeg kom til første del af skellet, hvor der er en remis med min skydestige, stak to dyr i løb, og var væk i løbet af ingen tid. Derefter gik jeg så langs det "levende hegn" og tænkte " det kunne tænkes der gemmer sig et til ". Desværre var der ikke nogle, og da jeg nåede enden af min jagt, stod jeg og slappede lidt af en 10-15 minutters tid. På vejen tilbage havde jeg opgivet at skyde noget og gik derfor rimelig frisk til! Støvlerne larmede i mudderet, svuppede så man kunne høre det flere kilometer væk og generelt var der ingen lyd disciplin :blink:
Lige pludselig kom et dyr gående, stille og roligt ud af hegnet en 90 meter fremme. Det stod sådan at det lige præcis har hele kroppen ud af hegnet. Jeg prøver på bedste manér at skjule mig selv i hegnet, og få min skydestok lavet om fra stående til siddende skydestilling, pga. grene osv der gør en stående skud umuligt. Da jeg har det - kan jeg på bedste manér,komme ned på knæ og albuer, kravle sidelæns 50-75 centimeter ud fra hegnet, så jeg lige præcis kan flugte hegn / træ / busk linjen og se dyret. Ligeså stille og rolig kommer stokken op, riflen op, afsikre, også vente på dyret står stille. Den ender med at stå og tygge mens den ser direkte på mig. Da jeg endelig har fået pulsen ned, geværet stabilt og generelt er klar, falder skuddet. Dyret falder sammen og bagefter kunne jeg se, at skuddet sad hvor det skulle. Den var blev ramt midt i halsen og udgangshullet var i nakkehvivlen.

Idet jeg repeterede kom den næste patron skævt op og jeg var nødt til at få magasin ud, op igen, lade og kontrollerede at dyret ikke bevægede sig. Mens dette stod på, så jeg ydeligere to dyr, hvor det ene valgte turen over til naboen og det andet havde direkte kurs mod mig. Da jeg var sikker på det første dyr ikke bevægede på sig, fik jeg rette kikkerten mod det næste dyr som var en 50 - 60 meter væk og skudt! Dette dyr faldt også sammen i skuddet. Bagefter kunne jeg se at det var ramt i højre side af hovedet. :)

Alt i alt en fantastisk dag! Riflen skød og ramte hvor den skulle, og en fattig studerende har fyldt fryseren med 35 kilo dyrekød fra divs dyr igennem denne sæson :smile:


Billede
Dyret der er tættest på er det andet dyr ( lam ), som jeg har båret op til det første. Det første ligger hvor det faldt :)

Billede
Lam er tættest og rået er længst væk :)

Besvar