Vi bruger i vid udstrækning Yamaha Viking 3 snescootere - ikke verdens hurtigste, men en rigtig god arbejdshest.
Den når en max fart på ca 100-120kmt - men den kan så til gengæld også trække en slæde med en havareret snescooter på. Ja jeg har sågar set en Viking 3 trække en slæde med en havareret snescooter på, og derefter igen trække en yderligere havareret snescooter.
Det er egentlig sjovt at folk rundt om på kysten griner lidt af vores snescootere, når man kan få modeller der kører langt hurtigere.
Omvendt syntes vi det er sjovt, når det er os de kommer til, når der skal hentes en havareret "bjerg-maskine" og den skal trækkes 10-20-30-50 km hjem.
De har bakgear, men det kan alt efter servicestanden godt være et helvede at skifte fra frem til bak på sådan et bæst.
Der er ingen kobling på dem, ud over svingkoblingen/friktionskoblingen - så i teorien kan man bare skifte fra frem til bak, bare ved et greb i gearstangen, men det kan ikke altid lade sig gøre uden at man også gasser motoren lidt op for at få skidtet i gear igen.
Så det er slet ikke en mulighed i mine øjne, idet man i stedet risikerer at være strandet i stedet - med en kørende snescooter der bare ikke kan gå i gear. En snescooter der er bare 1-2 år gammel, begynder at få problemer med gearskift kan gå trægt - det er i stor stil vores erfaringer i hvert fald.
De forreste ski er heller ikke egnet til længere distancer i bakgear, idet de sagtens kan fange vegetation og bakker han hen over (under) en rod eller andet der griber skien, så river han styretøjet i stykker - så i min optik er han mere eller mindre "låst" til at køre fremad, idet der på den valgte rute ikke var plads til at vende under de givne forhold, hverken til siden eller op mellem træerne.
Han skulle slet ikke være kørt derind efter han så elgen derinde, idet han reelt ikke har nogen flugtmulighed mht at vende/bakke i området - han skulle have ventet til den var forsvundet. IMHO.
Her er jeg ude på en relativ ny Yamaha Viking VK540III, som jeg har brugt megen tid på i Tasiilaq som udstationeret.
Den blå bygning nede bag ved er vandkraftværket i Tasiilaq, et 1.2 MW vandkraftværk som af og til skulle tilses - derudover kørte vi typisk op til Sø100 (100m over havets niveau som vandkraften ligger ved) og op til Sø160 som ligger et godt stykke bag Sø100.
Har typisk Marlin 1895 Cowboy eller GuideGun med på ryggen, og den er ladet op med nogle stygge patroner, idet man risikerer at strande derude - da det trods alt er isbjørneterritorie.
Så er ligesom Lasse ganske bekendt med snescooterkørsel, omend nok ikke i samme omfang som dem der har bjergmaskinerne - men dog et godt basic niveau igennem flere vintre.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.