Afskydningspolitik af Råvildt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af BKA » 29. mar 2014, 09:19

Hejsa.

I jægerbladet har der inden for de sidste par år været en artikel vedr. afskydning af Råvildt, Jeg mener at der stod noget med
40% bukke, 40% Rå også 20% lam. ? og noget med antal dyr pr. x antal ha jord. ? Husker jeg rigtigt, kan ikke finde den artikel igen. Vi har snart møde i vores konsortium og jeg ved at det bliver et samtale emne.

mvh.

BKA

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af LFuppen » 29. mar 2014, 10:14

Kan ikke selv huske den artikel, men afskydningspolitikken i de enkelte jagtområder bør ske i forhold til hvor meget vildt der er i de enkelte områder.
Vildtkamera kan være en god hjælp til at få et overblik. Husk at gemme vildtkamera lidt, da de kan blive stjålet :mad:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af BKA » 29. mar 2014, 21:18

Jo det er jeg med på. har også vildtcam sat op.

Det ene år fik jeg skudt en gammelrå og et meget lille (svagt) lam væk, det mener jeg også er vigtigt.... Men jeg ved at der kommer en diskussion i vores konsortium vedr. afskydningspolitik, så jeg ville gerne finde den artikel så jeg kunne medbringe noget på skrift.

BKA

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 30. mar 2014, 16:42

Hvis man vil holde bestanden på samme niveau, så plejer man at sige der skal skydes 25 % bukke, 25% råer, 25 % bukkelam og 25 % rålam.
Man bør dog efterstræbe at have en buk for hver rå. En buk for hver to råer er sikkert fornuftigt nok. Men går der tre råer og en buk, er der for mange råer. Det er en stor fordel at have mange bukke i alle aldersklasser. Det skaber naturlig konkurrence og sikrer at den stærkeste buk beslår råerne. Det er også et fantastisk syn at se to, tre måske fire bukke slås en aften i april.

Det er altid bedst at skyde de (kropmæssige) mindste dyr fra først på sæsonen. Så skaber de ikke "trængsel" og stress for de dyr man gerne vil have på reviret. En dårlig rå skal skydes bort og det samme skal hendes lam. Det er min erfaring at små råer sætter små lam og det er ikke ønskværdigt. Dog skal man dog ikke skyde råen for lammene i oktober. Ofte så bliver lammene ikke specielt store og de bliver meget udsatte og tamme.

Det er mit bud på hvordan råvildt bør forvaltes.

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af Paw01 » 3. apr 2014, 20:49

Jeg kan godt huske den artikel... Ved en sund afskydning hvor man satser på mange dyr i forskrllige alders grupper så skal man skyde færrest bukke, lidt fler råer og flest lam.. Husk på at lammene er der til næste år igen.. Ham den 5 årige buk man skyder er der først om 5 år igen.. Han sluttede af med 4-5 gode afskydningsråd. De var bl.a at man ikke skulle tænke på at skyde en buk før man havde skudt lam og rå, og at man skulle skyde de små lam og gerne så tidligt som muligt..
Vi skyder alt alt for mange bukke her i danmark!!
Det er som Mads Flinterup, Danmarks Jægerforbund siger det:
Grunden til at rensdyret blev udryddet i danmark, var fordi at både han og hundyr har gevir...
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af Styer SSG » 3. apr 2014, 22:37

Vores jagtforening har jagt på et af Naturstyrelsens arealer. Her må der skydes et dyr pr. hele 10 hektar( 77 ha= 7 dyr). Der er ikke krav til køn og alder.
Jeg har dog hørt en vildtkonsulent sige det samme som TheDarkSide: 1 buk 1 rå og 2 lam og ikke noget med at skyde buk igen, før det andet er skudt.

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af BKA » 4. apr 2014, 17:43

ok i skal have mange tak for jeres gode råd, syntes dog det lyder voldsomt at skyde 1 dyr pr. 10ha. For så skal vi skyde 21 dyr.? sidste år skød vi 4 dyr ialt. Men vi havde dog aftalt max 5 dyr, deriblandt Rå/lam også.

Som alle ved har der jo været megen sygdom i dyrene her på Fyn, men syntes faktisk at vi har godt med dyr nu på vores revir. Ikke nok med at det er spændende jagt og god mad, men så er det jo også rart bare at kigge på dem uden for jagtsæsonen.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 5. apr 2014, 01:35

20 dyr på 200 hektar mark med lidt læhegn er selvfølgelig langt mere end hvad terrænet selv kan oppebærer. 20 dyr på 200 hektar vildtoase kan måske være rimeligt, men det er stadig mange dyr, arealet taget i betragtning. Har man fx 15 ha god jagt så kan man måske godt skyde to dyr og så satdig se meget råvildt. Men de dyr man har skudt er ikke nogle dyr som kun går på en ens eget. Så hvis der er en hel stribe af jægere, med små arealer godt jagt, der synes de godt kan skyde et par dyr om året, vil der sandsynligvis blive skudt mere end hvad terrænet kan oppebærer. Der vil med andre ord blive mindre vildt.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af KKA » 5. apr 2014, 19:52

Vi skal så skyde 140 rådyr på vores 1400ha......helt urealistisk i Statens klitplantager, hvor der ikke må gødskes endsige laves høslet på de åbne arealer omfattet af Nationalparksbeskyttelse!!

NEJ, det må bero på et individuelt skøn afh. af terrænets beskaffenhed. Min opfattelse er en sammenhæng mellem bestandstætheden og fødeudbuddet(jordens bonitet) - ergo kan der nedlægges flere på Øerne end i Vestjylland.

Et andet parameter er konkurrencen om føden, hvor jeg helt klart opfatter dådyret tilstedeværelse som en trussel mod råvildtbestanden.

Så hvis der tillige er dåvildt, ville jeg være mere tilbageholdende med råvildtafskydningen.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af Gråskæg » 5. apr 2014, 22:33

Paw01 skrev: Vi skyder alt alt for mange bukke her i danmark!! Det er som Mads Flinterup, Danmarks Jægerforbund siger det:
Grunden til at rensdyret blev udryddet i danmark, var fordi at både han og hundyr har gevir...
Er det ment som en joke?
Grunden til at der ikke er vilde rensdyr i DK er, at der ikke findes egnede terræner mere. Enhver der har været i Lapland eller Grønland eller Alaska, de ved hvordan landet skal se ud, godt med lav og mos og plads til at brede og bevæge sig, og et moderat og selektivt jagttryk. Rensdyrene var i DK før skoven kom, og de var her overvejende om sommeren, og trak så sydpå om vinteren.
Det med afskydning af råvildt er jo et stadigt tilbagevendende emne til debat. Jeg mener, at det er meget afhængig af arealer og landskabstyper. Mange taler om, at der bliver skudt for mange dyr på små jagter, ja bukke måske, men ikke rå og lam, fordi der ikke bliver afholdt nok efterårsjagter, og fordi folk åbenbart ikke gider at gå efter rå og lam med riffel. Jeg kan anbefale drivjagt med små hunde, det er ustresset og giver mulighed for at skyde med kugle og udvælge sit vildt. Hvis nogen kommer til at skyde en rå tidlig på sæsonen, så går vi bevidst efter lammene, da de har svært ved at klare vinteren alene.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af KKA » 5. apr 2014, 22:59

RENSDYR:
Som et kuriosum kan oplyses(kilde: Mogens Andersen, " Det store hjortevildt"), at der blev indført tamrener til DK i 1910, nærmere bestemt den jyske hede. Dyrene trivedes udmærket; men blev efter nogle år angrebet af en sygdom og døde i så store mængder at avlen blev opgivet i 1918(Strandgaard 1975)

For hundrede år siden var der selvfølgelig meget større hedearealer, så fødeunderlaget var for så vidt nok dækkende.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af Gråskæg » 5. apr 2014, 23:06

KKA skrev:RENSDYR:
Som et kuriosum kan oplyses(kilde: Mogens Andersen, " Det store hjortevildt"), at der blev indført tamrener til DK i 1910, nærmere bestemt den jyske hede. Dyrene trivedes udmærket; men blev efter nogle år angrebet af en sygdom og døde i så store mængder at avlen blev opgivet i 1918(Strandgaard 1975)
For hundrede år siden var der selvfølgelig meget større hedearealer, så fødeunderlaget var for så vidt nok dækkende.
For mig lyder det som noget af en modsigelse, at "dyrene trivedes udmærket", "men blev efter nogle år angrebet af sygdom og døde i store mængder."
Det minder lidt om vendingen, "operationen gik udmærket, men patienten døde desværre."

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af KKA » 6. apr 2014, 09:34

Kan fint se dualismen, men hvem beklikker Helmuth Strandgaards udsagn?

Der kan jo være tale om en udefra kommende epidemi som fx mund- og klovsyge.

På samme tid tjente gullaschbaronerne store penge på, at alt kød - herunder selvdøde dyr, siger rygtet - kunne omsættes til konserveseksport til de krigsførende magter.
Det kan have haft konsekvenser for fødevaresikkerheden, medførende et epidemisk anslag mod tamrenerne på den jyske hede.

Har ikke fundet uddybende kilder om rensdyrepoken 1910-18 i DK

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af Gråskæg » 6. apr 2014, 20:42

KKA skrev:Kan fint se dualismen, men hvem beklikker Helmuth Strandgaards udsagn? Der kan jo være tale om en udefra kommende epidemi som fx mund- og klovsyge. På samme tid tjente gullaschbaronerne store penge på, at alt kød - herunder selvdøde dyr, siger rygtet - kunne omsættes til konserveseksport til de krigsførende magter. Det kan have haft konsekvenser for fødevaresikkerheden, medførende et epidemisk anslag mod tamrenerne på den jyske hede.
Har ikke fundet uddybende kilder om rensdyrepoken 1910-18 i DK
Beklager, men jeg har det med at være kritisk over for udsagn, der ikke lyder logiske for mig, uanset hvilken guru, der har lagt navn til.
Men du har da helt ret i, at alle former for kød, der kunne puttes på dåse og kaldes "gullasch" kunne sælges på begge sider af fronterne nede i Flanderens skyttegravs-helvede. Jeg ville i hvert fald ikke anbefale udsætning af rensdyr nu om dage, livsbetingelserne er simpelthen for dårlige.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af KKA » 6. apr 2014, 22:13

Gråskæg.
Du har ret, ikke mindst rensdyrs vandringsmønster ville blive brudt at trafik i DK.
Derfor virker det også ulogisk med ulve i dette tætbefolkede land :blink:

Der er jo en romantisk "tilbage til urtiden" ideologi blandt naturinteresserede pt, hvilket foreløbigt har resulteret i genindførelse af bævere, viszenter på Bornholm og sidst elge til Tofte Skov indenfor nærmeste fremtid, så lur mig om ikke rensdyrene får en renaisance som et berettiget "dansk" dyr i nær fremtid:wall:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Afskydningspolitik af Råvildt

Indlæg af Gråskæg » 6. apr 2014, 22:45

KKA skrev:Gråskæg.
Du har ret, ikke mindst rensdyrs vandringsmønster ville blive brudt at trafik i DK.
Derfor virker det også ulogisk med ulve i dette tætbefolkede land :blink:
Der er jo en romantisk "tilbage til urtiden" ideologi blandt naturinteresserede pt, hvilket foreløbigt har resulteret i genindførelse af bævere, viszenter på Bornholm og sidst elge til Tofte Skov indenfor nærmeste fremtid, så lur mig om ikke rensdyrene får en renaisance som et berettiget "dansk" dyr i nær fremtid:wall:
Jeg skelner så mellem kunstigt udsatte dyr og dem, der kommer selv, hvor jeg ikke går ind for at sætte noget som helst ud i naturen, heller ikke fasaner og gråænder, så har jeg en "vent og se" holdning til dem, der kommer af sig selv. Men du har da ret, ulven vil få det endog meget svært i DK. Til gengæld er det til grin og spild af penge med deres mårhunde-projekt.

Besvar