Placering af våbenskab

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
1 Ryom
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. apr 2012, 11:40
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Østjylland

Placering af våbenskab

Indlæg af 1 Ryom » 30. mar 2014, 08:28

Efter at have Googles en del er jeg ikke blevet klogere..

Jeg skal til at bygge en muret garage der er isoleret og med betongulv og alt sådan noget. Så tænkte jeg at våbenskabet kunne da stå derude. Må man det...? Altså det er en garage der ikke hænger sammen med huset. Garagen bliver bygget i mursten og der bliver Støbt gulv og væggene isoleret..

Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg ik rigtig kan finde ret meget på nettet om det..
"When Johnny Cash Walks The Line, Chuck Norris Steps Off"

Mossberg 100 ATR kal. 308

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af NickKK » 30. mar 2014, 08:43

Vær opmærksom på, at du bør holde en rimelig temperatur - og det vigtigste er, at den er nogenlunde konstant, set over kort tid.
Men en muret garage med isolering (også af loftet?) holder jo frosten ude.

Du kan overveje at sætte f.eks. en god gammeldaws glødepære inde i skabet, for at give lidt varme, når det er rigtig koldt. Men igen; det er vigtigt ikke at have for store udsving.

Og husk at smide ekstra følere til tyverialarmen ind i garagen :-)
Det er jo ikke kun en garage - men også et værksted...
/Nick

1 Ryom
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. apr 2012, 11:40
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Østjylland

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af 1 Ryom » 30. mar 2014, 08:58

Det er selvfølgelig rigtigt, dejligt med lidt gode ideer.. Men hvordan med politiet mht. Våbenskab i værkstedet, er de ligeglade..? Synes jeg hørte engang at det skulle stå i beboelse, men det er måske ikke rigtig..?
"When Johnny Cash Walks The Line, Chuck Norris Steps Off"

Mossberg 100 ATR kal. 308

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af NickKK » 30. mar 2014, 09:03

Opbevaring

§ 21. Våben og ammunition m.v., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum m.v., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:


1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.


Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab m.v. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.

Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.

Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:


1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.

2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.

3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.

4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.


Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum m.v.

§ 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.

§ 23. Udstilling af våben og ammunition m.v. i museer eller hos erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 31 eller 32, skal ske i lokaler, der er godkendt hertil af politidirektøren. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på skydevåben og ammunition, der udstilles i de pågældende lokaler.

§ 24. De våben m.v., der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, og de genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra c, må ikke udstilles i butiksvinduer, udhængsskabe eller lignende.

§ 25. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:


1) våbensamlinger,

2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter m.v., og

3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.
/Nick

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af Fast Fumble » 30. mar 2014, 13:07

Så ja, våbenskabet må gerne stå i værkstedet, det har politiet (og lovgivningen) ingen problemer med. Man skal derimod tjekke med forsikringen! Normalt dækker en indbo forsikring kun "særligt indbo" der opbevares i hovedbygningen, og derfor vil våben typisk ikke være dækket, hivs de opbevares i værksted/garage.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af Kruffe » 30. mar 2014, 13:30

Tæller våben med i "særligt indbo"? Da jeg drøftede det med mit forsikringsselskab, fik jeg oplyst, at det blot talte med i "almindeligt indbo".
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 130 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af Saze » 30. mar 2014, 13:44

Tryg selskabet opfatter ikke våben som særligt indbo men som almindeligt. Derudover udtaler de at våbnene skal opbevares i våbenskab. :rolf:
Living to enjoy life!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Placering af våbenskab

Indlæg af RKN » 30. mar 2014, 13:46

Jeg har IF forsikring. Og der våben også bare alm indbo.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 8. dec 2011, 21:58
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af Nic » 30. mar 2014, 14:02

når du skal igang med at bygge
så ville jeg mure våbenskabet ind i væggen og placere et skab foran, til jagttøj/skydestok/osv.

så kan man ikke umiddelbart se at det er der.

NickKK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2009, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af NickKK » 30. mar 2014, 14:46

Og husk så at bygge plads til 2 våbenskabe ;-)
/Nick

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af BentxBetjent » 2. sep 2014, 17:05

Fast Fumble skrev:Så ja, våbenskabet må gerne stå i værkstedet, det har politiet (og lovgivningen) ingen problemer med. Man skal derimod tjekke med forsikringen! Normalt dækker en indbo forsikring kun "særligt indbo" der opbevares i hovedbygningen, og derfor vil våben typisk ikke være dækket, hivs de opbevares i værksted/garage.
Så har jeg netop fået indføjet i forsikringen, at mit våbenskab er i værkstedet. Og det skete uden problemer eller andre sværdslag.

Blev blot spurgt om det var fastboltet efter reglerne..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Placering af våbenskab

Indlæg af Wildlife » 3. sep 2014, 09:59

Et lille tip omkring garage: Hvis du på ansøgningen om byggetilladelse skriver "Garage / værksted" kan du nemt risikere at det bliver afvist, en ansøger du om en garage og indretter værksted i den alligevel, så er det helt fint med kommunen :)

Personligt ville jeg ikke opbevare våben udenfor hjemmets fire vægge, der er så langt ud til dem i garagen hvis man fik akut behov for at befamle dem en mørk nat.

Her er mit våbenskab boltet fast i en indvendig ydervæg af mursten samt betongulv (8 bolte i alt) og så er der bygget en reol/skabsvæg op omkring våbenskabet. Jeg vil tro det kræver temmeligt meget mekanisk vold at få det flået ud hvis jeg engang skal flytte.. :giggle:

Der er naturligvis særskilt alarmsikring af våbenskabet, udover alarm på resten af huset med rumfølere i alle rum og et par andre spændende sikringsmæssige tiltag jeg ikke vil omtale her.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar