Er dette normale konsortie regler?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Schønning » 10. apr 2014, 10:08

Hej alle..
Har lige brug for lidt feedback/vurdering af konsortie regler.
Situationen er den,at jeg i lidt over et år har været med i et konsortium,hvor formanden er alt dominerende. Det har jeg taget lidt stille og roligt syntes jeg selv,selvom der har været et par små sammenstød. Mit problem er at ligemeget hvad der bliver snakket om i vores lille gruppe (10 mand i alt) så siger formanden hele tiden,at "det er ham der er formand,og alt skal godkendes af ham"
Det er som sådan også fint nok,og selvfølgelig skal han vide alt hvad der foregår,men når han siger den sætning minimum 6-8 gange hver eneste gang vi er samlet på jagt,regulering eller arbejdsdage,ja så begynder det sgu at blive irriterende i længden. Der har været flere situationer hvor folk har taget lidt initiativ til nogle ting (ting som der har været snakket om,og er blevet aftalt hele vejen rundt også med formanden), men hvor formanden efterfølgende har ringet en op og skældt ud,fordi det ikke er ham der har sat det i gang,selvom han adskillige gange har sagt det var en god ide når man har foreslået det :???:
Efterfølgende har han så taget over og lavet om på ligegyldige ting,uden at informere dem der har sat projektet i gang,hvilket får folk til at fremstå som idioter i deres jagtkammeraters øjne.
Mit store problem er,at jeg ikke føler at jeg er en del af et konsortium. Jeg føler blot at jeg betaler rigtig mange penge,for at være fast gæst på formandens jagt. Og det var ikke derfor at jeg valgte at blive en del af et konsortium,istedet for at have min egen jagt som jeg havde før.

Jeg har nu lige modtaget en mail med konsortie regler,som jeg syntes bekræfter min følelse af at være gæst på hans jagt. Jeg vil gerne have jeres vurdering af om dette er normalt og det i virkeligheden bare er mig der er sippet :smile:
Jeg har selvfølgelig fjernet formandens navn og navnet på konsortiet,da dette indlæg ikke er lavet for at hænge nogen ud.



Jagtkonsortiet K



Generelle regler

1) Jagtkonsortiet består af 9 medlemmer samt jagtejer, som også er formand. Hvert medlem har en stemme. Hvis der skulle komme punkter omkring jagten på konsortiets jagtarealer til afstemning, er formandens stemme altid udslagsgivende.



2) På konsortiemøder aftales jagtdage, udsætning af fugle m.m. og jagtform. Beslutninger på disse møder er kun gældende med formandens accept.



3) Formand for konsortiet er MT. Formanden er samtidig den person, der underskriver jagtkontrakten samt kontaktmand til jagtudlejer.



4) Formanden vælger blandt medlemmer kassereren og sekretæren.



5) Medlemmerne har pligt til loyalt at deltage i det arbejde, der er nødvendigt for at drive konsortiet og overholdelse af de aftaler, der er med jagtudlejer om vedligeholdelse af jagthus og omliggende arealer.

Man har på arbejdsdage pligt til, at være tilstede på hele arbejdsdagen fra kl. 08:00-16:00.



6) Kontingent:

Et nyt medlem skal indbetale 11.500,- kr. straks ved indmeldelse.

For etablerede konsortiemedlemmer betales, det følgendes års jagt, første gang med

Kr. 5.750,00 senest den 15.10. Dette udgør forudbetaling for næste års jagtleje.

De resterende Kr. 5.750,00 betales senest den 15.04.

Beløbene skal indsættes på konto: Reg.nr. 9040 Kto nr. xxxxxxxx.



7) Udmeldelse af konsortiet skal meddeles skriftligt, senest den 31.12., gældende for den efterfølgende sæson.

Manglende indbetaling af forudbetalt kontingent, senest den 15.10., betragtes som øjeblikkelig udmeldelse, med tab af ret til deltagelse i yderligere jagt m.m.

Ved udmeldelse fortabes retten til del af overskud. Underskud på årets jagt dækkes solidarisk af medlemmerne. Ved fratræden efter d. 01.01., godtgøres indbetalt jagtleje ikke.



8) Den valgte kasserer er pligtig til, at føre regnskab over alle indtægter og udgifter i konsortiet. Revideret regnskab forelægges på konsortiets årsmøde, der afholdes primo februar hvert år.



9) Ophæves konsortiet sælges alle, de af konsortietsejendele (Genstande der personligt er stillet til rådighed, for konsortiet, indgår ikke. Det være sig traktorer, maskiner, værktøj m.v.). Overskud/underskud deles ligeligt mellem medlemmerne.



10) Det påhviler alle medlemmer at renholde jagthuset efter brug. Huset skal forefindes i minimum samme stand som man modtog det ved ankomst. Eventuelle forsømmelser skal øjeblikkeligt meddeles jagthuslederen. Jagthuslederen har bemyndigelse til at idømme det eller de medlemmer der har forsømt sine pligter, en bøde på en flaske Dr. Nielsen Bitter - samt efterfølgende oprydning.



11) Der må kun skydes med skovhagl.

Bestemmelser og regler før og under jagt.



1) Der afholdes 5 gæstejagter. Alle fælles jagtdage fastlægges (også trykjagt) på årsmødet i februar gældende for den efterfølgende sæson.

3 dage før fællesjagter må der ikke drives jagt.



2) På gæstejagter kan hvert konsortiemedlem medtage 1 gæst.



3) Hvis et medlem ikke deltager i en jagt eller ikke medtager gæster, skal dette meddeles formanden hurtigst muligt. Såfremt et medlem ikke meddeler dette til formanden senest 3 dage før planjagt jagt, betales ledige pladser af medlemmet.

Eventuelt ledige pladser kan tilbydes øvrige medlemmer.



4) Der vil på alle fællesjagter være en jagtleder, holdledere og jagtfiskaler.



5) Der skal altid medbringes gyldigt jagttegn og våbentilladelse under jagt. Manglende/ugyldigt jagttegn medfører fortabelse af retten til at bære skydevåben på den pågældende jagt. Hvert medlem har ansvar for at deres gæst har jagttegn og/eller våbentilladelse.



6) Jagtlederen har ledelsen af jagten. Velkomst, parole, påtaler og vildtparade fortages af formanden. Dispositioner truffet af jagtlederen diskuteres aldrig under jagt, men kan drøftes på det efterfølgende medlemsmøde.



7) Der føres jagtjournal over alt nedlagt vildt. Dagbogen ligger i jagthuset, og i denne føres alle aktiviteter på jagtarealet. Almindelige skovture og særlige oplevelser må meget gerne beskrives til fælles glæde.



8) Frijagter, purschjagter og fiskeri:

Der skal på kortet markeres navn og i hvilket område der drives jagt.

I jagtbogen skal der noteres for ankomst og afgang samt nedlagt vildt.

Afskuds og syge bukke må/skal nedlægges.

Der må afskydes 2 bukke på bukkejagten, pr. medlem, dog skal den ene være en seksender.

Der må afskydes max. 2 rådyr i hele efterårs/vinter sæsonen pr. medlem. Der må skydes max. 4 dådyr pr. sæson og max. 1 stk. pr. medlem – Trykjagter er undtaget.

Der må drives frijagt i område 01-02-09 på duer, vildtænder, ræv, skade og måge. Ænder i og omkring søer er fredet.

Der må drives frijagt på hele jagten efter 31.12. på alt jagtbart vildt.

Hagl må ikke anvendes på klovbærende vildt.

Konsortiemedlemmer kan tage en gæst med på frijagt. Der afregnes efter gældende regler. Skadevoldende vildt må nedlægges, efter de i jagtloven gældende regler.

Fugle, harer samt 2 rådyr er uden beregning. Alt efterfølgende vildt, afregnes pr. kg.

Skylder man for et dyr, skal dette betales inden, eller senest på næstkommende jagtdag. Manglende betaling kan medføre bortvisning, i.h.t. Bestemmelser pkt. 11.

Der må aldrig drives frijagt på udsætningspladserne.

Afgives der skud uden for fælles jagter, er man forpligtet til at meddele formanden dette samme dag, af hensyn til krybskytteri m.v.

Fiskeri er frit, gæst kan medbringes, men forudsætningen er, at dette også føres ind i jagtbogen, med tid og fangst samt, at der udvises ekstra agtpågivenhed for det udsatte vildt, dette betyder bland andet ingen hunde og legende børn.



9) Såfremt et medlem ikke kan deltage i en trykjagt, kan en gæst inviteres med.

Gæsten må kun afskyde 1 dyr.



10) Nedlagt vildt på gæstejagter, tilfalder i første omgang, den der har nedlagt vildtet,

uden afregning.

Klovbærende vildt købes altid af den, der har nedlagt dette.



11) Formanden kan bortvise eller ekskludere en person uden kompensation under følgende omstændigheder: Grov uetisk optræden - farlige skud - ulovlig jagt – undergravende virksomhed – besiddelse af patroner som er ulovlige eller som jagtudlejer har forbudt i visse områder. Disse forhold kan ifølge jagtudlejer medføre øjeblikkelig opsigelse samt erstatningsansvar.



12) Jagtlederen udpeger holdleder/holdledere til den efterfølgende jagt.

Jagten organiseres og tilrettelægges inden da.



Priser og Ansvarsområder



Priser

Ø Fuglejagt Svipstik – morgenbord – frokost kr/pers. 150,-

Ø Krondyr kr/kg Aftales

Ø Kalv kr/kg Aftales

Ø Dådyr kr/kg 25,-

Ø Kalv kr/kg 25,-

Ø Rådyr kr/kg 25,-

Ø Lam kr/kg 25,-

Ø Hare kr/stk 30,-

Ø Fasaner kr/stk 25,-

Ø Ænder kr/stk 25,-

Ø Agerhøns kr/stk 25,-



Ansvarsområder

· Formand, vildt - foderindkøb og omliggende arealer M T

· Kasserer

· Sekretær

· Jagthusleder

· Foder og Skovmester

· Udsætning

· Jagtleder(e) uddelegeres fra gang til gang.

· Reguleringsjagt (i samråd med Formanden)

Disse ansvarlige kan om nødvendigt uddelegere opgaver til alle medlemmer, herunder oprydning, opvask, fodring m.v.



Formand

M T






De ting jeg hæfter mig mest ved er..

Fra stk 1 generelle regler
At når det handler om jagten,så bestemmer formanden altid

Fra stk 8 bestemmelser og regler før og under jagt
Bare det at man skyder forbi en due på frijagt,skal man ringe og fortælle det til formanden. Der står at det er pga krybskytteri,men eftersom ingen af os bor i nærheden af jagten,er der alligevel ingen relevante der hører et skud,og en evt krybskytte vil kunne skyde løs hele dagen uden problemer. Desuden har vi aldrig haft nogen krybskytter,så hvorfor lave regler om et ikke-eksisterende problem? I min verden er det punkt bare endnu et udtryk for formandens diktator lyst..

og stk 11
Reglen om "undergravende virksomhed"
Det er igen et værktøj han har til at smide folk væk,hvis de går ham imod. For det er jo fuldstændigt op til ham at vurdere hvornår det er tilfældet. Og vil lige indskyde at han er MEGET lunefuld,hvis der er noget der går ham bare det mindste imod,eller hvis man vover at enten diskutere noget eller bare stille spørgsmålstegn ved en given ting. Så er ikke et øjeblik i tvivl om,at det er en regel han vil benytte sig af,og så er man bare ude uden at få en krone af sine penge igen.
F.eks er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at han ville betragte dette indlæg som undergravende virksomhed,hvis han var med herinde,men det er han heldigvis ikke.

Er disse ting normale eller er der noget om det jeg siger?

Igen skal det siges,at hans regler bliver overholdt STRAMT,da det bedste han ved er hvis han kan punke folk. Det er ikke bare retningslinjer.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Lasse68 » 10. apr 2014, 10:15

Jeg gad ikke engang læse reglerne helt igennem.

I min skæve verden er det altid formanden der er chef. I det gode konsortie opdager man det bare aldrig fordi den gode formand inddrager kornsortiemedlemmerne i beslutningerne og dermed giver dem ejerskab til konsortiet. Det er nu engang nemmere at få folk til at overholde regler som de selv har været med til at indføre.

Mit råd er simpelt. Find et andet konsortie.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Saze » 10. apr 2014, 10:20

Det er da alt for stramt i betrækket! Kunne ikke skrives meget bedre end Lasse68
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Sonos.dk
This member is
This member is
Indlæg: 205
Tilmeldt: 19. sep 2007, 17:16
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Korsør
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Sonos.dk » 10. apr 2014, 10:25

Det der står i stk. 1 tolker jeg som, hvis der er afstemning og det bliver 5 for og 5 imod, så er det der hvor formandens stemme er, der vinder afstemningen.
Carsten
When guns are outlawed only outlaws will have guns
https://www.sonos.dk
https://www.facebook.com/Sonos.dk

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Schønning » 10. apr 2014, 10:36

Lasse68 skrev:Jeg gad ikke engang læse reglerne helt igennem.

I min skæve verden er det altid formanden der er chef. I det gode konsortie opdager man det bare aldrig fordi den gode formand inddrager kornsortiemedlemmerne i beslutningerne og dermed giver dem ejerskab til konsortiet. Det er nu engang nemmere at få folk til at overholde regler som de selv har været med til at indføre.

Mit råd er simpelt. Find et andet konsortie.
Vi er 100% enige
Vi skal til møde i aften. Håber at jeg med henvisning til disse regler, kan melde mig ud med henvisning til min generelle følelse af fællesskabet,og at jeg aldrig ville have meldt mig ind,hvis jeg havde set disse regler fra start og dermed få mine penge retur. Men det bliver nok ikke nemt..

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Schønning » 10. apr 2014, 10:39

Sonos.dk skrev:Det der står i stk. 1 tolker jeg som, hvis der er afstemning og det bliver 5 for og 5 imod, så er det der hvor formandens stemme er, der vinder afstemningen.
Sådan tolkede jeg det også først,og sådan bør det selvfølgelig også være. Men ved nærmere efterlæsning og min formands karakter i baghovedet,er jeg alligevel ikke sikker. Der har aldrig været en afstemning om noget som helst,alt er blevet besluttet af ham,ligemeget hvilke argumenter der ellers var for noget andet

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Schønning » 10. apr 2014, 10:42

Som bonus info kan forresten oplyses,at vi kun er 4 inkl formanden tilbage fra sidste sæson,resten er stoppet.Selv hans egen søn. Problemet er bare at ingen fortæller den virkelige grund,da de ikke gider at være uvenner med ham,men finder på alle mulige andre undskyldninger..

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13. okt 2010, 20:35
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af JoeMcVey » 10. apr 2014, 11:00

Generelle regler

1) Jagtkonsortiet består af 8 medlemmer samt jagtejer, som også er formand. Hvert medlem har en stemme. Hvis der skulle komme punkter omkring jagten på konsortiets jagtarealer til afstemning, er formandens stemme altid udslagsgivende.

2) På konsortiemøder aftales jagtdage, udsætning af fugle m.m. og jagtform. Beslutninger på disse møder er kun gældende med formandens accept.

3) Formand for konsortiet er M. T. Formanden er samtidig den person, der underskriver jagtkontrakten samt kontaktmand til jagtudlejer.

4) Formanden vælger blandt medlemmer kassereren og sekretæren.

5) Medlemmerne har pligt til loyalt at deltage i det arbejde, der er nødvendigt for at drive konsortiet og overholdelse af de aftaler, der er med jagtudlejer om vedligeholdelse af jagthus og omliggende arealer.

6) Kontingent betales første gang med kr. 5.750,00 senest d. 15.10. Dette udgør forudbetaling for næste års jagtleje. De resterende 5.750,00 betales senest d. 15.04. Beløbene indsættes på konto nr.

7) Udmeldelse af konsortiet skal meddeles skriftligt senest d. 31. december, gældende for den efterfølgende sæson. Manglende indbetaling af kontingent betragtes som øjeblikkelig udmeldelse med tab af ret til deltagelse i yderligere jagt m.m. Ved udmeldelse fortabes retten til del af overskud. Underskud på årets jagt dækkes solidarisk af medlemmerne. Ved fratræden efter d. 01.01- godtgøres indbetalt jagtleje ikke.

8) Den valgte kasserer er pligtig til at føre regnskab over alle indtægter og udgifter i konsortiet. Revideret regnskab forelægges på konsortiets årsmøde, der afholdes primo februar hvert år.

9) Ophæves konsortiet sælges alle dets ejendele. Overskud/underskud deles ligeligt mellem medlemmerne.

10) Det påhviler alle medlemmer at renholde jagthuset efter brug. Huset skal forefindes i minimum samme stand som man modtog det ved ankomst. Eventuelle forsømmelser skal øjeblikkeligt meddeles jagthuslederen. Jagthuslederen har bemyndigelse til idømme det eller de medlemmer der har forsømt sine pligter en bøde på en flaske Dr. Nielsen Bitter - samt efterfølgende oprydning.

11) Der må kun skydes med skovhagl
Bestemmelser og regler før og under jagt.

1) Der afholdes 5 gæstejagter. Alle fælles jagtdage fastlægges (også trykjagt) på årsmødet i februar gældende for den efterfølgende sæson.
3 dage før fællesjagter må der ikke drives jagt.

2) På gæstejagter kan hvert konsortiemedlem medtage 1 gæst.

3) Hvis et medlem ikke deltager i en jagt eller ikke medtager gæster, skal dette meddeles formanden hurtigst muligt. Såfremt et medlem ikke meddeler dette til formanden senest 3 dage før planjagt jagt, betales ledige pladser af medlemmet. Såfremt en gæst ikke møder op betales jagtgebyret af det medlem der har inviteret gæsten. Eventuelt ledige pladser kan tilbydes øvrige medlemmer.

4) Der vil på alle fællesjagter være en jagtleder, holdledere og jagtfiskaler.

5) Der skal altid medbringes gyldigt jagttegn og våbentilladelse under jagt. Manglende/ugyldigt jagttegn medfører fortabelse af retten til at bære skydevåben på den pågældende jagt. Hvert medlem har ansvar for at deres gæst har jagttegn og/eller våbentilladelse.

6) Jagtlederen har ledelsen af jagten . Velkomst, parole, påtaler og vildtparade fortages af formanden. Dispositioner truffet af jagtlederen diskuteres aldrig under jagt, men kan drøftes på det efterfølgende medlemsmøde.

7) Der føres jagtjournal over alt nedlagt vildt. Dagbogen ligger i jagthuset, og i denne føres alle aktiviteter på jagtarealet. Almindelige skovture og særlige oplevelser må meget gerne beskrives til fælles glæde.

8) Frijagter og purschjagter: Der skal på kortet markeres navn og i hvilket område der drives jagt. I dagbogen skal der noteres for ankomst og afgang samt nedlagt vildt. Afskuds og syge bukke må/skal nedlægges.
Der må skydes maks. 2 rådyr i hele vinter/efterårssæsonen pr. medlem. Der må skydes max 4 dådyr pr. sæson og maksimum 1 stk. pr. medlem.
Der må drives frijagt i område 01-02-09 på duer, vildtænder, ræv, skade og måge. Ænder i og omkring søer er fredet.
Der må drives frijagt på hele jagten efter 31.12 på alt jagtbart vildt. Hagl må ikke anvendes på dyr.
Sika må ikke nedlægges på jagten.
Konsortiemedlemmer kan tage en gæst med på frijagt. Der afregnes efter gældende regler. Skadevoldende vildt må nedlægges efter de i jagtloven gældende regler. Der må aldrig drives frijagt på udsætningspladserne.

9) Såfremt et medlem ikke kan deltage i en trykjagt, kan en gæst inviteres med. Gæsten må kun skyde et dyr. Der må Skydes 1 stor buk på bukkejagten pr. medlem

10) Nedlagt vildt sælges på vildtparaden. Medlemmer har forkøbsret. Overskydende vildt sælges i første omgang bedst muligt. I tilfælde af overskud af vildt, er det medlemmerne der efter tur har købepligt. Klovbærende vildt købes altid af det medlem der har nedlagt dette.

Hej

Ovenstående er det regelsæt jeg er i besiddelse af efter mit medlemskab af et konsortie. Det virker som om det er samme sted. Jeg meldte mig ud samme sæson og var således kun medlem et år.
Det var stor udskiftning.

Skriv en PM, hvsid et er samme sted så deler jeg meget gerne mine erfaringer og tanker.

Folk der overvejer at melde sig ind i konsortie og modtager regler der ligner ovenstående, er velkommen til at skrive PM til mig for udveksling af erfaringer.
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Mannlicher 308 » 10. apr 2014, 11:31

Schønning skrev:
Sonos.dk skrev:Det der står i stk. 1 tolker jeg som, hvis der er afstemning og det bliver 5 for og 5 imod, så er det der hvor formandens stemme er, der vinder afstemningen.
Sådan tolkede jeg det også først,og sådan bør det selvfølgelig også være. Men ved nærmere efterlæsning og min formands karakter i baghovedet,er jeg alligevel ikke sikker. Der har aldrig været en afstemning om noget som helst,alt er blevet besluttet af ham,ligemeget hvilke argumenter der ellers var for noget andet
Som det er formuleret, så er det formandens stemme der afgør resultatet, unaset hvor manger der er imod, hvis det handler om jagt på konsortiets arealer (hvad gør ikke det i et konsortie?).

Ellers skulle der have stået: "Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende".

Som andre har sagt, drop det konsortie. Det er slet ikke noget konsortie, men en jagtbutik, hvor kunden bare har at gøre som butiksejeren siger.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af LFuppen » 10. apr 2014, 12:04

Problemet her er, at formand også er jagtudlejeren = han går rundt med 2 kasketter og han sætter selv sin egen form for demokrati :puke:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Lasset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:35
Interesser: Alt jagtrelateret
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Lasset » 10. apr 2014, 12:13

Det lyder ikke til at være et sundt konsortie.
Hvis du går med følelsen af blot at være "betaler", så kan det kun gå for langsomt med udmeldelsen.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Schønning » 10. apr 2014, 13:23

LFuppen skrev:Problemet her er, at formand også er jagtudlejeren = han går rundt med 2 kasketter og han sætter selv sin egen form for demokrati :puke:
Nej,vi lejer jagten af et gods.
Der står godt nok at "jagtkonsortiet består af 9 medlemmer samt jagtejer,som også er formand"
Og det var det første som jeg studsede over. For kan simpelthen ikke finde ud af om det er en stavefejl, og der skulle have stået "jagtlejer" eller han simpelthen mener at han ejer jagten. Dvs,er ikke et øjeblik i tvivl om at han mener at det er hans jagt,men mener ikke at man kan kalde sig jagtejer,medmindre man rent faktisk ejer den jord det drejer sig om.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Schønning » 10. apr 2014, 13:26

Nå,det viser sig at der også er andre herinde der har været i selv samme konsortie,med nøjagtig de samme følelser og oplevelser som mig :fun:
Så tager kampen til mødet i aften,og håber på at jeg kan få mine penge retur :krydsser:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af RKN » 10. apr 2014, 13:28

Bare gå til den. Krydser finger for dig. ;)

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Carsten Bo » 10. apr 2014, 14:12

Det kan ske at MT er jagtlejeren i forhold til godset. Og så lejer jagt videre til jer.

Et konsortie bør give plads og være lydhør over for de enkelte medlemmer og arbejde i en retning som er favner alle konsortiemedlemmer.

Jeg er selv kommet med i et konsortie for første gang nogensinde. Det er ret spændende, især fordi vi starter op forfra med ny formand og har mulighed for at foretage mere demokrati i forhold til ledelse og jagt. Selve jagten skulle også gerne afspejle konsortiemedlemmernes interesser og ønsker.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Sierra13 » 10. apr 2014, 16:12

Schønning skrev:Nå,det viser sig at der også er andre herinde der har været i selv samme konsortie,med nøjagtig de samme følelser og oplevelser som mig :fun:
Så tager kampen til mødet i aften,og håber på at jeg kan få mine penge retur :krydsser:


Se du hellere af få meldt dig ud! Det lyder ikke som et sted jeg personligt gad være!
Du burde kunne finde noget andet der er bedre til samme pris!

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af BoPe » 10. apr 2014, 19:22

Det er reglerne 1) 2) 4) og 11) som er problematiske:

1) fordi formanden kan bestemme alt omkr. jagten - herunder at formene medlemmerne jagt på konsortiets arealer

2) Det bliver så lige slået fast en gang til i denne regel

4) Formanden vælger sekretær og kasserer og kan således styre referat og økonomi. Eller sagt lidt frækt: på sidste møde hvor I ikke var tilstede var I alle sammen enige om, at kun formanden må drive jagt. Samtidig bevilligede I en ekstra kontingent opkrævning, så formanden kan kompenseres for tabt arbejdsfortjeneste mens han går på jagt. :blink:

11) Formanden kan ekskludere alle medlemmer efter forgodtbefindende - og beholde deres penge (formentlig)

Eller opsummeret: Du har betalingspligt, arbejdspligt på jagten og du har oprydningspligt i jagthuset, men kun formanden har nogen jagt ret og politisk ret. Du betaler mao. formandens jagt og han kan vælge at invitere dig på jagt.

Det lyder ikke som en god deal

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Lassescout » 10. apr 2014, 20:35

Medmindre formanden hedder Ghandi ville jeg ikke overveje ét sekund at blive i det konsortium. Arrh, OK jeg kunne måske lige tage et års prøvetid hvis han hedder Mandela.

Men glem alt om at få dine penge tilbage, it´s not gonna happen. I kunne lige så godt kun have haft to paragraffer:

Paragraf 1) Formanden har altid ret.
Paragraf 2) Hvis formanden skulle tage fejl, træder paragraf 1 straks i kraft.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Sierra13 » 10. apr 2014, 20:56

Lassescout skrev:Medmindre formanden hedder Ghandi ville jeg ikke overveje ét sekund at blive i det konsortium. Arrh, OK jeg kunne måske lige tage et års prøvetid hvis han hedder Mandela.

Men glem alt om at få dine penge tilbage, it´s not gonna happen. I kunne lige så godt kun have haft to paragraffer:

Paragraf 1) Formanden har altid ret.
Paragraf 2) Hvis formanden skulle tage fejl, træder paragraf 1 straks i kraft.
... det er vidst bare et spørgsmål om metoder velvilje...

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af 007 » 10. apr 2014, 21:17

Schønning skrev:Nå,det viser sig at der også er andre herinde der har været i selv samme konsortie,med nøjagtig de samme følelser og oplevelser som mig :fun:
Så tager kampen til mødet i aften,og håber på at jeg kan få mine penge retur :krydsser:
Nogle jagter bliver aldrig gode.

Sidste år gik jeg fra en jagt hvor formand og kasserer bare var problemet. De var bedste venner. Formanden medførte altid eller anden form for dårlig stemning af flere årsagen: Han var meget fuld på bukkejagten. Efter en fællesjagt valgte han at gå udenfor og skyde efter dåser hamrende fuld (brækkede sig 1 time efter op ad egen bil) ind over deltagernes biler. Derudover led trang til båltale i 25 min hver man tale om et eller andet. Han blokkerede vores initiativer og brokkede sig over at folk var dovne. Efter vi var tre som meldte os ud, så valgte han også at leje jagten ud til de nye medlemmer har jeg hørt fra ham i dag, for jeg ringede i dag for at få mit depositum. Nej, det kan jeg ikke få for pengene er brugt. Det giver ikke mening for jeg ved at de nye medlemmer har indbetalt for os som udtrådte.

Nogle jagter bliver aldrig gode... hvordan gik det her til aften?
Mvh

MIg

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af RKN » 10. apr 2014, 21:49

Jagt er virkelig, roden til alt ondt. Utroligt som folk, gider skændes over nogle marker og skov områder.
Overvejelser om at droppe jagt, er ikke så fjern mere.
Måske man bare skulle finde en anden hobby. :mad:

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Sv: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af 007 » 10. apr 2014, 22:05

RKN skrev:Jagt er virkelig, roden til alt ondt. Utroligt som folk, gider skændes over nogle marker og skov områder.
Overvejelser om at droppe jagt, er ikke så fjern mere.
Måske man bare skulle finde en anden hobby. :mad:

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Tror nu mere på at man skal finde en jagt med gode kammerater
Mvh

MIg

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af KKA » 10. apr 2014, 22:33

Hvis der er 2 ting, der ikke hører sammen, så er det JAGT og DEMOKRATI!
Take it or leave it!

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af MadsenRex » 10. apr 2014, 23:09

Lige netop derfor, er jeg min egen jagtherre! Der er intet som jagt og kvinder som mænd kan toppes over! Kom ud af den jagt, og vær forsigtig fremover hvis du hopper på den galaj igen!

Personligt synes jeg konsortier er noget opstillet pladder, der tit har lidt for meget fnidder og alt for mange regler, så hyggen fuldstændig er kvalt!

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Er dette normale konsortie regler?

Indlæg af Superliga » 11. apr 2014, 00:32

Det er en mand der aldrig har opnået noget i hans ellers kedelige liv, nu har han fundet en måde at ophæve sig selv på. Den slags typer kan ikke håndtere magt, og ender som paranoide diktatorer der er bange for at miste deres magt.

Ud af det konsortiet og lad ham sejle i hans egen sø, hvis hans egen søn har meldt sig ud så er den da helt gal. :freak:

Besvar