Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af KKA » 11. maj 2014, 19:25

I Varde afholder man MTB-løb med 400 deltagere her hvor råerne sætter lam. Aner ikke om arrangørerne har etableret vildtlommer; men det virker lidt uigennemtænkt i min optik.

Hvad mener I?

http://www.jv.dk/varde

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Re: Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af LAU » 11. maj 2014, 19:44

Jeg tror ikke det betyder noget som helst, de holder jo løbet på stier og veje.

Vildtet trykkes måske lidt, men altså arrangørene er jo igang med at lave ruter 1-2 uger op til løbet.

Så mon ikke vildtet er forduftet?
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Dams
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 14. nov 2013, 12:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Salling land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af Dams » 11. maj 2014, 19:45

Groft sagt :evil: er vi jo de eneste som betaler og juridisk skal rette ind for at være i naturen.... Resten må opføre sig som de vil. :director:

M.
Tikka T3 lite cal 308, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56, Hausken dæmper , Boryx Skæfte modificering.
Krico cal. 22 LR, 1/2 auto.Vortex Crossfire II, 4-12x50 AO, Sonic 22 dæmper
Pard 007 til nattesjov

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af Agamemnon » 11. maj 2014, 22:47

Da der, sidste år, blev afviklet orienteringsløb i Hareskoven, nord for København, der holdt de sig -i sagens natur- ikke til stierne.
Vildtet sprang om ørene på os andre, skræmt fra vid og sans..... De er sgu mærkelige, de motionister :crazy:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af Marius » 12. maj 2014, 06:23

KKA skrev:I Varde afholder man MTB-løb med 400 deltagere her hvor råerne sætter lam. Aner ikke om arrangørerne har etableret vildtlommer; men det virker lidt uigennemtænkt i min optik.

Hvad mener I?

http://www.jv.dk/varde
Det er en god pointe. Jeg tror slet ikke at de har overvejet den problemstilling. Synes du skulle rette en venlig henstilling til dem om næste gang at huske at oprette vildtlommer, såfremt de ikke allerede har gjort dette. :razz:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Matz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. nov 2011, 13:20
Interesser: Jagt, løb
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af Matz » 12. maj 2014, 09:55

Uden at have nogen viden om hvordan det nævnte stævne er arrangeret, er jeg overbevist om, at det sagtens kan lade sig gøre at lave et MTB-stævne forsvarligt, selv i disse dage. Som Lau også siger foregår det jo på etablerede stier, hvor man alligevel må antage der kommer hundeluftere, cyklister og andet. Orienteringsløb vil jeg godt medgive kan være problematisk i disse dage, da deltagerne jo her lige netop løber rundt i skoven, hvor lammene holder til. Det vil jeg også tro orienteringsløberne tager højde for, uden at vide det.

Hvad der i min optik er et langt større problem er løsgående hunde. Tror det er i denne måneds jæger, hvor Claus Lind skriver, hvordan en løsgående hund har eftersat noget kronvildt. To hjorte blev drevet ud i vandet, hvor den ene druknede. Den anden nåede tilbage på land, hvor den døde ud af udmattelse. Løse hunde ser man over alt i de danske landskaber, og de udgør altså et langt større problem for dyrene, end et MTB-løb på etablerede stier, hvis man spørger mig.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Er det smart at afvikle et MTB-løb i yngletiden ?!?

Indlæg af Superliga » 12. maj 2014, 10:29

Jeg tror faktisk ikke dyrene lægger ret meget mærke til det, de trykker sig nok bare. Det er jo ikke fordi de bliver jagtet af cyklister. Og nu bliver MTB jo sjældent den lige vej gennem skoven, men er på faste stier. Jeg er én gang stødt på rålam mens jeg løb orienteringsløb, jeg havde nær trådt på dem fordi de bare lå og trykkede sig. Men jeg løb bare videre uden om dem, tror næppe de er traumatiserede for livet af den oplevelse :oops:

Besvar