En perle i jagtparadiset New Zealand

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Leegaard » 18. jun 2014, 07:45

Stewart Island
Af Søren Leegaard Fuhlendorff
Doe and fawn.jpg
Hind og kalv. - Photo Paul Michels
Doe and fawn.jpg (84.9 KiB) Vist 7898 gange
Stewart Island er New Zealands ”tredje ø”, og med et areal cirka på størrelse med Fyn, er den blot en brøkdel af syd- og nordøens størrelse. Stewart Island er forholdsvis flad, i forhold til resten af New Zealand, men til gengæld ret svær at navigere rundt på. Alt ligner hinanden. Derfor er en håndholdt GPS og et kompas et must. Stewart Island er først og fremmest kendt for sin bestand af den store brune Kiwi, som er den største af Kiwi arterne. Jagtmæssigt er øen kendt for dens bestand af Whitetail deer. Whitetail hjorten blev importeret til New Zealand i 1905 fra New Hampshire, og blev sat ud på Stewart Island og i et område ved Queenstown(en by på sydøen). Begge steder kan hjorten stadig jages den dag i dag, men det er dog to meget forskellige bestande, på trods af de stammer fra den samme bestand i USA. Hjortene på Stewart Island har med tiden udviklede mindre kroppe og svagere opsatse. Der findes mange forklaringer på dette, alt lige fra mangel på føde til at det er en fordel for dem at kunne gemme sig under bregnerne. Hjortene ved Queenstown ligner derimod langt mere sine artsfæller i USA, både krops- og trofæmæssigt.
Bush1.jpg
Almindelig Stewart Island bush. - Photo Søren LF
Bush1.jpg (86.74 KiB) Vist 7898 gange
Vækkeuret ringede klokken 04:30, i Alexandra. Foran os havde vi 12-timers transport, før vi ville være fremme ved vores hytte på Stewart Island. Vi var kommet med en gruppe på 14 mennesker, hvor ud af vi var de eneste udlændinge. Vi sejlede fra New Zealands sydøs sydligste by, Bluff. Til Mathias’, min kammerat, store held var vejret meget bedre end forventet. Bølgerne var max et par meter, og af hvad vi kunne hører på kaptajnen var det meget småt i forhold til normalt. Vi havde fået blokkene North Lords og South Tikitahi, og med blot 14 jægere var det rigeligt med plads.
Vi ankom til hytten i North Lords klokken 16 og var alle sammen ved at være godt trætte af at sidde i en bil og på en båd. Resten af dagen gik med at få pakket ud og sat telte op. I hytten var der 6 sovepladser, så 8 af os måtte kravle i vores telte, det betød dog ikke noget eftersom vi kunne opholde os i hytten om aftenen, hvis det regnede.
Hut1.jpg
South Tikitahi Hut. - Photo Søren LF
Hut1.jpg (67.22 KiB) Vist 7898 gange
Dagen efter, lørdag, var første jagtdag. Vi blev sejlet op af Lords River i de to små medbragte speedbåde, og blev sat af ved hver vores bakkekam som vi skulle jage i løbet af dagen. Der ville så være opsamling igen klokken 14 og 17. Vi gik på jagt to og to. Jeg gik på jagt med en ”kiwi”, Tony Barker, den første dag. Han startede med at gå forreste eftersom det ikke var hans første gang på Stewart og han derfor vidste meget mere om jagten end jeg gjorde. Selve jagten foregik som en lang stalk, hvor vi så stoppede og satte os når vi fandt lysninger eller steder hvor hjortene havde skrabbet jorden op med gevirerne. Vi havde ikke gået meget mere end 300 meter, før Tony stopper og løfter sin leveraction 30.30, og afgiver skud. Et par grene knækkede og så var der stille. ”Did you get it?” røg det ud af mig uden jeg overhovedet anede hvad han havde skudt efter, ”Offcourse” svarede han. 30 meter fra os fandt vi en flot hind, skudt i halsen. Man opdager ofte hjortene ved at de står og kigger på en, og ofte kan man kun se hovedet og lidt af halsen. Aftensmaden var sikret. Hinden blev brækket og hængt op i benene i et træ. Klokken var kun 10:30 så vi havde stadig masser af jagt foran os. Vi gik videre, i det sædvanlige meget langsomme, men lydløse tempo. 100 meter kunne sagtens tage en time at gå derinde. Man skulle hele tiden være på vagt og bevægelse er lettere at se hvis man ikke selv bevæger sig.
200 meter længere væk, halvanden time senere satte vi os ned. Vi havde set et par scrabs(hjortenes skrab) og Tony mente det ville være et godt område. Med et godt overblik over en hel del bregner havde jeg allerede forstillet mig hvordan dyrene ville komme ud. Efter 5 minutter kigger jeg ved et tilfælde til venstre for mig. Lige der, 10 meter fra os går en hind. Vi havde hverken tid til at løfte riflerne eller finde kameraerne, inden den var væk igen. Hvordan den har kunnet komme så tæt på og være væk så hurtigt igen fatter jeg ikke, men der er vel en grund til de bliver kaldt ”The Grey Ghost”. Vi gik videre. Tony er en rigtig dygtig jæger og forstår virkelig hvordan han skal bevæge sig i bushen, både for at være lydløs og kunne finde vej, men tålmodighed ejer han ikke. Vi sad max 10 minutter det samme sted før han kedede sig og ville videre. Det gjorde ikke mig noget. Jeg kan alligevel bedre lide at jagte vildtet end at side i bagholdsangreb.
300 meter længere inde i bushen satte vi os efter at igen at have set et par gode scrabs. Vi sad på et stort rodsystem og var derfor hævet og landskabet omkring os. Der gik ikke længe før det igen knaste i underskoven omkring 20 meter fra os. Hele min krop frøs. Jeg vidste det var min tur til at skyde, hvis chancen bød sig. Vi sad i total stilhed, trak knap nok vejret og jeg kunne mærke en lille knude i maven. Tænkt hvis jeg skød forbi. Det ville være så pinligt. Især på den afstand og måske ville jeg aldrig få chancen til en Whitetail i mit liv igen. Flere kviste blev skubbet rundt, kunne vi hører. Den kom helt sikkert lige mod os. Jeg var sikker, det måtte være en buk, der var på vej hen til det store scrab vi sad lige foran. Jeg var totalt fokuserede på nogle bregner 10 meter foran mig, der pludselig bevægede sig. Riflen havde været ved skulderen et godt stykke tid, klar hvis jeg fik den mindste chance. Mere raslen med blade. Jeg fattede ikke hvorfor jeg ikke kunne se den. Pludselig begyndte Tony at grine lavt bag mig. ”Hvad fanden laver han” tænkte jeg. ”Come down, its a Kiwi.” lød det fra ham. Ud af bregnerne kom den så. Blot et par meter fra os. En forholdsvis stor fugl, lidt større end en høne, dækket af små brune fjer, med et enorm langt spidst nød og et sæt kæmpe fødder. Virkelig en mærkelig skabning. Alt røg lige til jorden for mig igen.
Kiwi3.jpg
Stor brun kiwi. - Photo Paul Michels
Kiwi3.jpg (81.55 KiB) Vist 7898 gange
Vi sad lidt længere tid, før Tony begyndte at kede sig igen, efter at have grint færdig over mig. Han besluttede sig for at kigge sig lidt omkring og jeg blev siddende. Han gik cirka 30 meter til højre for mig og ville prøve at se om han kunne spotte noget derfra. Han havde blot været væk i 5 minutter, før jeg så noget brunt bevæge sig omkring 60 meter væk. Denne gang var jeg sikker. Den var alt for stor til at være en kiwi. Dyret gik med hovedet nede og jeg kunne kun skimte ryggen i glimt, mellem bregnerne. Den bevægede sig i retning mod Tony og på et tidspunkt var jeg sikker på den ville forsætte helt over til ham. 50 meter fra mig drejede den fra, og havde nu retning direkte mod mig. Den gik langsomt og spiste af bregnernes yderste blade. Jeg havde stadig ikke set hovedet, men det var nu heller ikke så vigtigt om det var en hind eller hjort. Med riffelen hvilende på mine knæer ventede jeg kun på at en chance bød sig, til et ordenligt skud. Den drejede kroppen en smule og stod nu cirka 45 grader for mig, med det forreste af skulderen fri. Det var nu eller aldrig. Min tikka T3 kaliber .270 lynede, og jeg var sikker: det var et godt skud. I ren refleks kom jeg lynhurtigt på benene og styrtede ned mod dyret. Hvis den løb derfra ville den eneste mulighed for endnu et skud, være at komme tættere på. Det var dog på ingen måde nødvendigt. Den var faldet i knaldet. Jeg var ovenud glad. En smuk 4-ender Stewart Island Whitetailhjort lå foran mig. Et helt udmærket trofæ for dette område. Tony kom brassende op bag mig. Han havde stået og sigtet på en hind da mit skud gik af og havde fået noget af en overraskelse. Vi satte os og fik lidt at spise, og besluttede os for at gå mod floden, efter en fantastisk dag. Hjorten blev hurtigt brækket og lavet til en rygsæk, ved at skære knæet over i forbenene, dog ikke senen, og lave et hul i hvert bagben lige over knæet. Derefter blev det nederste at forbenet stukket gennem bagbenet og hang nu i senen. Det formede to ”hanke” så dyret kunne tages på som en rygsæk. Sådan bar vi begge dyr ud. Vi blev samlet op klokken 14 og vendte hjem til hytten. 5 dyr blev nedlagt første dag, hvoraf min var den eneste hjort.
Hjort ny.jpg
Forfatter med whitetail buk. - Photo Tony Barker
Hjort ny.jpg (74.48 KiB) Vist 7898 gange
Resten af turen gik jeg på jagt til klokken 14 og resten af eftermiddagene gik med at fiske og hygge i hytten. Vi fik i alt 16 dyr på turen, hvoraf 2 af dem var hjorte med noget på hovedet. Der blev skudt en del knopbukke og underernærede dyr, hvilket helt klart vidner om der er alt for mange dyr i området og mangel på føde.
Alt i alt, en helt fantastisk god tur, med en masse jagt, sjov og hygge, som jeg aldrig vil glemme. Vi fik en masse nye venner, som vi går på jagt med hernede nu.
10330283_658026397600555_8504876276538362807_n.jpg
14 jægere - 10 gode dage. - Photo Paul Michels
10330283_658026397600555_8504876276538362807_n.jpg (40.13 KiB) Vist 7898 gange
Søren Leegaard Fuhlendorff

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Sv: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af JPedersen » 18. jun 2014, 08:56

Fik ikke læste hele historien, men det er nogle gode billeder :grin: glæder mig til at læse den færdig.

Jeg kunne godt tænke mig, når jeg er færdig med min uddannelse at tage et halvt år til New Zealand for at gå på jagt, kæresten deler ikke den samme glæde over det, men det må hun om :lol:

spørgsmålet er bare om det er til at finde en der vil med.

Sendt fra min Galaxy S4
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Kloster » 18. jun 2014, 09:13

Super historie søren! :numberone:
Hils der nede.
Kloster.

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: Sv: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Leegaard » 18. jun 2014, 09:17

JPedersen skrev:
spørgsmålet er bare om det er til at finde en der vil med.

Sendt fra min Galaxy S4

Jeg rejser rundt alene hernede nu. Det er jo også en mulighed :smile:


Kloster skrev:Super historie søren! :numberone:
Hils der nede.
Tak Kloster. Skal jeg nok ;)
Søren Leegaard Fuhlendorff

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af 308 W » 18. jun 2014, 09:32

Tak for historien [emoji106]

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af LFuppen » 18. jun 2014, 11:46

Tusind tak for endnu en god New Zeeland historie :numberone:

Knæk og bræk
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Kloster » 19. jun 2014, 19:46

Hvem fik den største hjort i år?
Kloster.

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Leegaard » 20. jun 2014, 02:17

En der hedder Paul Michels. Han slog mig sgu den sidste dag. :P Priess havde en god en for også, han skød dog forbi med buen og jeg nåede ikke at lade riffelen inden den var væk.
Søren Leegaard Fuhlendorff

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Renico12 » 21. jun 2014, 12:52

Tak for fortællingen :thumbup:

Hold op jeg gad godt på en jagtferie dernede i en månedes tid.

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Leegaard » 16. nov 2014, 08:05

Renico12 skrev:Tak for fortællingen :thumbup:

Hold op jeg gad godt på en jagtferie dernede i en månedes tid.

Det er bare om at komme afsted!
En månede bliver hurtigt til meget længere hernede ;)
Søren Leegaard Fuhlendorff

SBFP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. nov 2013, 12:17
Interesser: Hagl & Riffel jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 41 times
Been thanked: 6 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af SBFP » 16. nov 2014, 09:25

Fede billeder, og tak for historien. Det må næsten være en hver jægers drøm at kunne opleve det du har oplevet. Hvis det lod sig gøre for mig, så er jeg ret sikker på at jeg tog den næste færge :)
Browning B525 Sporter 12/76
Browning X-Bolt Composite Stalker 30.06, Meopta R1r 3-12x56

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Christ » 16. nov 2014, 11:45

tak for den fantastiske fortælling, det er altså et SÅ tillokkende land.

Min kone bliver ofte tilbudt vikariater der, så jeg skal ikke udelukke vi engang flytter dertil en periode.
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Carsten Bo » 16. nov 2014, 17:41

Fedest bare kom afsted


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Leegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. dec 2010, 08:52
Interesser: Træsnedkeri, pipemageri, jagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: En perle i jagtparadiset New Zealand

Indlæg af Leegaard » 17. nov 2014, 07:06

Christ skrev:Min kone bliver ofte tilbudt vikariater der, så jeg skal ikke udelukke vi engang flytter dertil en periode.
AFSTED! Jeg lover, du vil ikke fortryde de!
Søren Leegaard Fuhlendorff

Besvar