Ulv hos mig

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af 37Webbing » 26. jul 2014, 17:40

Til dem der mangler oplysning om, hvad chancen / risikoen er for at svigermor bliver spist på søndagsturen:

http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2013/m ... yre-lille/

Notat fra Aarhus Universitet (Bio Science), 14. maj 2013, "Vilde ulves farlighed over for mennesker" (15 sider)

http://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Ud ... _Notat.pdf
Ifølge en rapport fra Norsk Institut for Naturforskning (NINA) fra 2002, som DCE henholder sig til, var der i løbet af en 50-årige periode fra 1952 til 2002 dokumentation for fire ulvedrab på mennesker i Europa (blandt andet i Rumænien og Bulgarien), fire i Rusland og ingen i Nordamerika. Et drab er efterfølgende sket i Alaska i 2009.

I 2002 vurderedes der at være mellem 10.000 og 20.000 ulve i Europa, 40.000 ulve i Rusland og 60.000 ulve i Nordamerika. De otte mennesker blev alle dræbt af ikke-rabiessmittede ulve.
Jeg forstår ikke bekymringen. Har man nyttedyr, der er i fare for at blive spist, må man hegne ind efter tysk forbillede og acceptere svind. Går man på jagt, må man erkende at det er en risiko for, at hunden kan møde ulv. Jeg er utroligt glad for jagt, men ser slet ikke problemet som særligt stort. Hvad er det vi er oppe på i antal indtil videre? 1? 2? 4? ulve, i hele Jylland? Hvad er chancen / risikoen for at man møder den lige netop den dag på jagten, og hvis man gør, er det så lige den dag den har bestemt sig for at sætte tænderne hunden?

Bor man i landzone med "fare" for ulv, så luk ikke din hund ud steder, hvor du ikke kan se den, og hvor den ikke er hegnet ind. Både for vildtets skyld generelt, og nu også for dens egen skyld.

Hele debatten er efter mit skøn vældigt disproportionelt med det reelle trusselsbillede, og den retorik som nogen bruger i deres argumentation for OG imod ulve i Danmark er direkte irriterende at være vidende til.

Desuden er det nok endnu en beslutning EU tager for os, da ulven er inkludere på EU's habitatdirektiv og kræver streng beskyttelse (bilag IV art) Så man skal virkeligt snakke godt for sin syge moster i EU for at få lov til at smide den ud igen, hvilket heller ikke virker til at være tilfældet, da Miljøministeriet i februar sidste år erklærede, at Danmark atter er "ulveland".

(Link til EU's habitatdirektiv):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 43:DA:HTML

Men jeg er da klar på at blive klogere. Hvis der er nogen der kan fremlægge hårde, kolde videnskabelig fakta for at det er en dårlig idé, så er jeg mere end villig til at slutte mig til dem der ikke synes ulven hører hjemme i Danmark. Men er argumenterne imod ulve i DK, at man ikke har så meget vildt at gå på jagt efter, eller endnu værre, at ens argumenter bunder i bekymringer der stammer fra ens "mavefornemmelse" om ulvens farlighed, kan jeg ikke bruge det til ret meget.

Jeg håber bare man får lavet en forvaltningsplan, og får bestemt sig for, hvor mange man vil have og samtidig accepterer man ikke helt kan bestemme hvor de færdes i Jylland og ellers regulerer dem med omtanke.
Senest rettet af 37Webbing 26. jul 2014, 20:37, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Tangloppen » 26. jul 2014, 17:58

:goodpost: :goodpost: :goodpost:
Så præcist kan det siges.
Tak for de vise ord.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af LFuppen » 26. jul 2014, 19:38

Sender sgu alligevel svigermor ud på bær- og svampetur her i sensommeren et antal gange - måske, man er heldig alligevel :rolf:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Kleth » 26. jul 2014, 19:40

LFuppen skrev:Sender sgu alligevel svigermor ud på bær- og svampetur her i sensommeren et antal gange - måske, man er heldig alligevel :rolf:
Iført ny rådyrspels og gevirhat.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Mannlicher 308 » 26. jul 2014, 22:12

Langenge skrev:
Bessie4ever skrev:
Langenge skrev:
Mannlicher 308 skrev:Det kommer til at gå galt med de ulve - rigtig galt.

Man tager ikke et rovdyr af den størrelse og lader det leve i tæt op ad mennesker, det går simpelthen ikke. Det kritiske tidspunkt er, når der er ulve i flok, som er vant til menneskefært og ikke forbinder det med noget farligt - det er alvorligt. Enlige omstrejfere går nok, selvom jeg stadigvæk ikke vil lade børn og små kvinder være alene i nærheden. Det er desværre kun et spørgsmål om tid, før mennesker bliver skadet eller dræbt, og det er mest sandsynligt børn, kvinder eller gamle!

Når det sker må alle andre jo spørge sig selv om de burde have begået civil ulydighed længe før, og skudt ulvene. Jeg har ikke det endegyldige svar, men ud fra en kynisk/taktisk betragtning tror jeg det bedste er at lade naturen gå sin gang og føre beviserne. Og på det tidspunkt handler det så om meget mere en ulve eller ej - det er en kamp mod et disneyficeret natursyn, som hverken mennesker eller natur kan holde til. Og disneyficeringen har vi kun set begyndelsen af endnu, det bliver meget værre!

Men om ikke andet kan ulvene vel holde BMX'ere, joggere og andre kedelige typer ude af skovene...

Hvorfor skal vi f.eks. ikke ha' en fast ulvebestand i H.C.Ørstedsparken? :rolf:
Ja, for enhver ved jo, at ulves foretrukne føde er kvinder og børn.
I vores naboland Tyskland, spiser de flere hundrede kvinder og børn dagligt :freak:
Syntes ikke hån er på sin plads, her
Det synes jeg heller ikke påstande om at ulven vil æde kvinder og børn er.
Jeg vil faktisk godt gentage min påstand om at ulve, og ikke mindst et kobbel, vil gå efter primært kvinder og børn. Ikke fordi ulven vågner om morgenen og gnækker: "He he, i dag vil jeg være rigtig ond og æde et barn/en kvinde!" Nej ulven vågner og er sulten og går efter det nemmeste bytte - og det vil et barn eller en (lille) kvinde altså være i det fleste ulves øjne i forhold til granvoksne mænd. Helt galt er det selvfølgelig, at storbytosserne er så nidkære ift. at der ikke må drives jagt på ulvene. Ikke fordi det er synd for os jægere, at vi ikke kan nakke en ulv, det kommer vi nok over, men især fordi en heftig jagt på ulv var en af de mest effektive måder til at få ulve til at holde sig fra menneskelige områder. Lav et par ulvereservater i nogle afgrænsede (øde) områder, betal erstatning til beboerne (betalt via afgift på vegetarisk/vegansk mad) og lad så jægerne skyde enhver ulv, der snikker snuden uden for reservatet.

Og så er der den der med Tyskland og de endnu ikke ædte børn og kvinder. Nej, endnu er der også i Tyskland overvejende tale om enkelte strejfere, jeg har faktisk ikke hørt rapporter om andet, men prøv at vende fokus mod steder, hvor ulve lever i flok tæt ved mennesker, f.eks. Indien - der bliver mennesker, især kvinder og børn, jævnligt taget af ulve. Og ja, jeg synes inderne skal ha' lov til at skyde ulvene og afrikanere lov til at skyde elefanter, der tramper deres afgrøder ned osv. Igen - lav reservater, betal rigeligt og tag evt. nogle genprøver!

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af HVK » 26. jul 2014, 22:26

Fakta eller ej ift. om ulve spiser børn eller kvinder..... Så har jeg ikke behov for dyr i den danske natur som jeg ikke kan tæve eller som jeg ikke kan motivere til at lade være med at genere mig eller mine børn.... Jeg plejer gerne at sige, at i Danmark er det farligste der kan ske, at man falder over en ræv og forstuver foden.... :biggrin:

Så naturligt eller ej. Hysteri eller ej. Jeg har ikke brug for dyr der har en natur og en størrelse der gør, at de kan genere mennesker - og ikke mindst mine børn.

jeg mener de skal skydes væk, og at vi her skal forme naturen til vores ønske - som vi i århundreder har formet naturen så den passer os bedst. Naturen er til for vores skyld - ikke omvendt... :razz:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 26. jul 2014, 22:53

Det kommer til at gå med ulven, som det gjorde med f.eks duehøgen for 1-2 generationer siden.
Lokalbefolkningen justere selv!
Perfect! Thats is good enough for me

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af KKA » 27. jul 2014, 15:26

For mig at se en hyklerisk holdning hos magthaverne mht "genindførsel"/indvandring(5 af de 12 dokumenterede ulve-DNAspor i DK stammer ikke fra den tyske DNA-database jvf.:JAKT&JÄGARA 7/8 2014) i forhold til vildsvinets evt renæssance her. Vi, der er lidt ældre i gårde, husker vist alle Svend Aukens krigserklæring mod vildsvinenes i Lindet Skov.

Hvis ulve påvirkede landbrugseksporten negativt a la vildsvin måtte frygtes at gøre, havde vi ikke ÉN plads til ulv i kongeriget.

Jeg fatter ikke den romantiske caféholdning, der er omkring et potentielt farligt dyr - der ikke på nogen måde er truet på! - i dette land.

Cipheron
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. mar 2007, 18:25
Geografisk sted: Bergen, Norge

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Cipheron » 27. jul 2014, 15:47

Ulv er ikke noe å trakte etter..

http://www.vargfakta.se/

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Torben Dahl » 27. jul 2014, 16:10

lad os få vildsvin til landet .så er der jo også mad til ulven
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Langenge » 27. jul 2014, 19:54

Bessie4ever skrev:Det kommer til at gå med ulven, som det gjorde med f.eks duehøgen for 1-2 generationer siden.
Lokalbefolkningen justere selv!
Jada, lad os blæse på loven og give rovfuglene gift og skyde ulven.
Den absolut bedste måde at få den brede befolkning til at forstå og fatte sympati for jægere.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2014, 20:02

Jeg sagde ikke at det var det rigtige, men det er sådan det kommer til at gå!

En ide kan være så dum at mængden ikke er med mere

"Disneyfolket" og lokalbefolkningens interessekonflikter i en nøddeskal
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2014, 20:08

Langenge skrev:
Bessie4ever skrev:Det kommer til at gå med ulven, som det gjorde med f.eks duehøgen for 1-2 generationer siden.
Lokalbefolkningen justere selv!
Jada, lad os blæse på loven og give rovfuglene gift og skyde ulven.
Den absolut bedste måde at få den brede befolkning til at forstå og fatte sympati for jægere.
Jeg syntes faktisk du skal redigere dit indlæg, der er folk som kan tager dine ord som en opfordring.
Sikke noget snak om gift osv :shame:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Langenge » 27. jul 2014, 20:09

Bessie4ever skrev:Jeg sagde ikke at det var det rigtige, men det er sådan det kommer til at gå!

En ide kan være så dum at mængden ikke er med mere

"Disneyfolket" og lokalbefolkningens interessekonflikter i en nøddeskal
Ja, så længe DU har jagttegn og våbentilladelse, så er det åbenbart den vej DU vælger at gå.
Uha, jeg håber, du bliver knaldet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Langenge » 27. jul 2014, 20:10

Bessie4ever skrev:
Langenge skrev:
Bessie4ever skrev:Det kommer til at gå med ulven, som det gjorde med f.eks duehøgen for 1-2 generationer siden.
Lokalbefolkningen justere selv!
Jada, lad os blæse på loven og give rovfuglene gift og skyde ulven.
Den absolut bedste måde at få den brede befolkning til at forstå og fatte sympati for jægere.
Jeg syntes faktisk du skal redigere dit indlæg, der er folk som kan tager dine ord som en opfordring.
Sikke noget snak om gift osv :shame:
Er der nogen her på forum, der har opfordret til den slags, så er det vist dig.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2014, 20:17

:shame:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Mannlicher 308 » 27. jul 2014, 21:23

Langenge skrev:
Bessie4ever skrev:Det kommer til at gå med ulven, som det gjorde med f.eks duehøgen for 1-2 generationer siden.
Lokalbefolkningen justere selv!
Jada, lad os blæse på loven og give rovfuglene gift og skyde ulven.
Den absolut bedste måde at få den brede befolkning til at forstå og fatte sympati for jægere.
De fleste love kan langt de fleste af os stå inde for, og det er den vigtigste årsag til at love faktisk bliver overholdt af næsten alle. Men for hver gang man indfører love eller regler, som falder rigtig mange finder voldsomt uretfærdige, så stiger chancen for selvtægt/civil ulydighed - uanset om man bifalder den slags eller ej.

I dette tilfælde er befolkningen mildt sagt delt og problemet forstærkes mangefold af, at dem der skal bære byrden af fritlevende ulve (folk på landet i Jylland) ser det som noget storbytosser har tvunget ned over hovedet på dem. Kender man bare lidt til, hvor følsomt den slags er i forvejen, så er det allerede derfor vanvittigt at gennemføre "ulveplanen" som man har gjort.

Bessie har en pointe, for det er nok sådan det kommer til at gå, ligesom landbefolkningen i Sverige allerede nu er MEGET opfindsomme mht. "decentral regulering". Ingen får mig til at tale for selvtægt eller for den sags skyld civil ulydighed, men jeg ser "ulveplanen" som endnu et eksempel på, hvor uduelig den herskende elite er i vores del af verden. Man gennemtvinger love, regler og ordninger ud fra sit eget meget idealiserede verdenssyn - "så man kan se sig selv i spejlet" - men lader andre betale prisen. Hele asylsystemet er et andet (og noget mere vægtigt) eksempel. Her nåede Anders Fogh og Pia Kjærsgaard heldigvis at lette på sikkerhedsventilen (kedlen koger stadigvæk), men jeg frygter, at den ellers udbredte respekt for jagttider, fredninger osv. bliver alvorligt svækket på grund af ulveplanen.

Hvor man tidligere kunne regne med, at jagttider m.v. var fastsat i saglighed, så bliver det mere og mere åbenlyst, at de blot er resultater af øjeblikkets politiske kampe og dagsordener. I længden er det svært at opretholde respekten for den slags regler og begge sider kunne være fristet til at følge egne vidtgående fortolkninger (så kan selvtægt vist ikke beskrives blidere). Der er jo også meget som tyder på, at "den anden side" aktivt udsætter ulve, så skruen er nok allerede i gang.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2014, 21:34

I dag har jeg hørt at der skulle være fundet antistoffer i en død ulv i dk som skulle betyde at den har været vaccineret for hvalpesyge? Nogen som kan bekræfte dette med kildeanvisning?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Great Dane » 27. jul 2014, 23:22

Bessie4ever skrev:I dag har jeg hørt at der skulle være fundet antistoffer i en død ulv i dk som skulle betyde at den har været vaccineret for hvalpesyge? Nogen som kan bekræfte dette med kildeanvisning?

Det er længe siden jeg nævnte den her på NVF, jeg læste det faktisk på et af online medierne, jeg husker ikke om jeg fik linket, prøv at søge herinde.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Mannlicher 308 » 27. jul 2014, 23:48

Googlede det her:

http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=38122

Her er det altså DN, der harmdirrende omtaler en påstand fra "Ulvefrit Danmark" om vaccinerede ulve (altså udsatte ulve). Som jeg forstår det, er påstanden, at en (ulovligt) skudt ulv af skytterne blev testet positiv for hvalpesygevaccine. Kan ikke finde mere på det, heller ikke nogen hjemmeside for "ulvefrit Danmark". Må vel indtil videre betragtes som en udokumenteret påstand.

Det ville dog være rigtig interessant at teste alle nedlagte/fundne ulve for vaccine - gad vide om Naturstyrelsen vil - eller er det ikke lige deres dagsorden?

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Rixen » 28. jul 2014, 00:08

Billede

DS413J
Banned
Banned
Indlæg: 172
Tilmeldt: 26. mar 2013, 09:29
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af DS413J » 28. jul 2014, 00:10

:giggle: Hold da helt op .

Ulv i DK .
Er hverken for eller imod. . Det er ret skægt at en del jægere undskylder sig med at ulven ska væk fordi den tager råvildtet. og de selvsamme jægere forbeholder sig ret til rask væk og plaffe 10-15 bukke på 8 hektar for der har jo aldrig været mere råvildt end der er nu ..

Bor på en ret stor ejendom med eng skov og krat til alle sider, sågar sø og fjord har vi også herude, dådyr, krondyr, rådyr osv osv osv, og nu er der fisme også registreret ulve tæt herved, vi har også set sporene.
det bekymre hverken mig eller min gravide kone mere end at vi stadig godt tør færdes i skoven med vores egen hund som vi plejer, endda uden og iføre os beskyttelses udstyr, kamphjelm , handsker og behørig kaliber våben.

Folk rejser rask væk til diverse lande og betaler i dyre domme for at skyde bukke og vildsvin, selv i områder med både bjørn og ulv, og sjovt nok er ulvene bedre opdraget i de lande, bjørnene også. for folks koner, børn og bedstemødre er vist ik blevet spist endnu .. :giggle:

Happy hunt out there.
og lad nu ulv være ulv, og skrøner og fordomme være hvad de er.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Unicorn » 28. jul 2014, 00:21

37Webbing skrev:
.....

Jeg forstår ikke bekymringen. Har man nyttedyr, der er i fare for at blive spist, må man hegne ind efter tysk forbillede og acceptere svind. Går man på jagt, må man erkende at det er en risiko for, at hunden kan møde ulv. Jeg er utroligt glad for jagt, men ser slet ikke problemet som særligt stort. Hvad er det vi er oppe på i antal indtil videre? 1? 2? 4? ulve, i hele Jylland?

.....
37Webbing jeg har taget mig den frihed at klippe et afsnit ud af dit ellers udemærkede indlæg - jeg håber at det er ok.

Jeg synes, at dit indlæg er et klassisk eksempel på et velstuderet og velfunderet indlæg fra en der med garanti ikke bliver ramt af de potentielle problemer som ulvens tilstedeværelse i DK kan give.

For dem der risikerer at blive ramt på hobby og ikke mindst levebrød, så synes jeg ikke at du er helt fair. Selv et ganske almindeligt hobbyhestehold kan uden problemer blive ramt rigtig hårdt på økonomien af et ulveangreb. Skal alle dem der har heste gående så hegne deres ejendomme inde som fæstninger - nej vel.

En fåreavler der har brugt mange år på at fremavle dyr med gode egenskaber kan blive ramt på sit levebrød. Det samme gør sig i øvrigt gældende for alle slags avlere - uanset om det drejer sig om strudse, dåhjorte, frilandsgrise, høns eller enhver anden tænkelig art. At sige, at man må beregne et vist svind synes jeg lyder som en dejligt omkostningsfri udmelding, hvis man ikke selv er i målgruppen.

At sammenligne Danmark med noget som helst andet land der har fritlevende ulve, er for mig lige som at sammenligne æbler med valnødder. Danmark har slet ikke de store øde områder, som ulven foretrækker at leve i.

Jeg tror i øvrigt at naturstyrelsen meldte ud i foråret, at der var fundet DNA fra 11 forskellige ulve i Jylland. Det var så dem man havde DNA fra. Så må man selv gætte på hvor mange der er udover dem.



Mvh.
Theory is nice, but facts determine the truth.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Ulv hos mig

Indlæg af YoungDane » 28. jul 2014, 13:38

Jeg savner også elg og bjørn herhjemme...

Bortset fra det, så er jeg også ret overbevist om, at jeg hørte ulvehyl da jeg sad efter ræv torsdag sent sent aften. Men altså, hunde hyler jo også nogle gange...?!?

Har bare aldrig hørt/oplevet det før oppe på jagten, og når man så hører der er "fanget" ulv på trailcam under 4 km væk midt i juni, så tænker man da sit.

Så, måske, har jeg også haft en oplevelse med vores nye store helt i den danske natur.
(Og jeg er ikke vanvittigt begejstret, men heller ikke decideret imod, kun lidt)

Neiz75
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. jul 2014, 12:17
Interesser: jagt,fiskeri og natur
Geografisk sted: none

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Neiz75 » 28. jul 2014, 15:29

Mannlicher 308 skrev:
Langenge skrev:
Bessie4ever skrev:
Langenge skrev:
Mannlicher 308 skrev:Det kommer til at gå galt med de ulve - rigtig galt.

Man tager ikke et rovdyr af den størrelse og lader det leve i tæt op ad mennesker, det går simpelthen ikke. Det kritiske tidspunkt er, når der er ulve i flok, som er vant til menneskefært og ikke forbinder det med noget farligt - det er alvorligt. Enlige omstrejfere går nok, selvom jeg stadigvæk ikke vil lade børn og små kvinder være alene i nærheden. Det er desværre kun et spørgsmål om tid, før mennesker bliver skadet eller dræbt, og det er mest sandsynligt børn, kvinder eller gamle!

Når det sker må alle andre jo spørge sig selv om de burde have begået civil ulydighed længe før, og skudt ulvene. Jeg har ikke det endegyldige svar, men ud fra en kynisk/taktisk betragtning tror jeg det bedste er at lade naturen gå sin gang og føre beviserne. Og på det tidspunkt handler det så om meget mere en ulve eller ej - det er en kamp mod et disneyficeret natursyn, som hverken mennesker eller natur kan holde til. Og disneyficeringen har vi kun set begyndelsen af endnu, det bliver meget værre!

Men om ikke andet kan ulvene vel holde BMX'ere, joggere og andre kedelige typer ude af skovene...

Hvorfor skal vi f.eks. ikke ha' en fast ulvebestand i H.C.Ørstedsparken? :rolf:
Ja, for enhver ved jo, at ulves foretrukne føde er kvinder og børn.
I vores naboland Tyskland, spiser de flere hundrede kvinder og børn dagligt :freak:
Syntes ikke hån er på sin plads, her
Det synes jeg heller ikke påstande om at ulven vil æde kvinder og børn er.
Jeg vil faktisk godt gentage min påstand om at ulve, og ikke mindst et kobbel, vil gå efter primært kvinder og børn. Ikke fordi ulven vågner om morgenen og gnækker: "He he, i dag vil jeg være rigtig ond og æde et barn/en kvinde!" Nej ulven vågner og er sulten og går efter det nemmeste bytte - og det vil et barn eller en (lille) kvinde altså være i det fleste ulves øjne i forhold til granvoksne mænd. Helt galt er det selvfølgelig, at storbytosserne er så nidkære ift. at der ikke må drives jagt på ulvene. Ikke fordi det er synd for os jægere, at vi ikke kan nakke en ulv, det kommer vi nok over, men især fordi en heftig jagt på ulv var en af de mest effektive måder til at få ulve til at holde sig fra menneskelige områder. Lav et par ulvereservater i nogle afgrænsede (øde) områder, betal erstatning til beboerne (betalt via afgift på vegetarisk/vegansk mad) og lad så jægerne skyde enhver ulv, der snikker snuden uden for reservatet.

Og så er der den der med Tyskland og de endnu ikke ædte børn og kvinder. Nej, endnu er der også i Tyskland overvejende tale om enkelte strejfere, jeg har faktisk ikke hørt rapporter om andet, men prøv at vende fokus mod steder, hvor ulve lever i flok tæt ved mennesker, f.eks. Indien - der bliver mennesker, især kvinder og børn, jævnligt taget af ulve. Og ja, jeg synes inderne skal ha' lov til at skyde ulvene og afrikanere lov til at skyde elefanter, der tramper deres afgrøder ned osv. Igen - lav reservater, betal rigeligt og tag evt. nogle genprøver!
hold da op for noget bavl du sidder og fyrer af, har da aldrig læst noget magen til, kun enkelte strejfere i tyskland siger du ??? det må du nok hellere fortælle dem nede i tyskland hvis du går herind vil du finde ud af at det er løgn det du sidder og fyrer af. http://www.wolfsregion-lausitz.de/index.php/verbreitung
Hvor har du iøvrigt det ævl fra at de vil gå efter kvinder og børn ????

Besvar