skovmår/hvordan lyder den fætter

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
truzzi
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. jan 2011, 06:21
Interesser: baneskydning
Geografisk sted: jelling

skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af truzzi » 5. aug 2014, 18:08

som subject....hvordan lyder skovmåren.....generelt og når den kalder på ungerne ..... et lydklip vil gøre lykke
hørte noget tæt på i morges, der lød som en forkølet mellemting af ræv og buk, fandt bagefter en stump hale og et par poter samt hoved fra en kattekilling

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af 5317 » 5. aug 2014, 20:15

truzzi skrev:som subject....hvordan lyder skovmåren.....generelt og når den kalder på ungerne ..... et lydklip vil gøre lykke
hørte noget tæt på i morges, der lød som en forkølet mellemting af ræv og buk, fandt bagefter en stump hale og et par poter samt hoved fra en kattekilling
http://sounds.bl.uk/Environment/British ... 418-5800V0

https://www.soundeffects.ch/en/soundeff ... martes%29/
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

truzzi
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. jan 2011, 06:21
Interesser: baneskydning
Geografisk sted: jelling

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af truzzi » 6. aug 2014, 06:49

Tak for det.........der er passager i kaldet der minder en del om det jeg hørte, men alligevel ikke helt......
men hvad kan ellers æde en killing på vel godt et par måneder ?
jeg ved ræven tager katte hvis den er sulten nok, men som sagt det lød ikke helt rævet...
en genbo fik tømt hønsehuset for ca. 3 måneder siden ...tømt, ikke bare raseret som en husmår ville gøre, altså over et 3m hegn, snup en høne,tilbage over hegnet med høne....gentag
- der er ikke et rålam i år, jeg har tænkt at de gik til under skybruddet i maj -jeg ser jævnligt/dagligt et par råer- men den tanke skal måske tages op til fornyet overvejelse
- med til historien hører også at jeg har set skovmår i området, men det er nok ca.15 år siden

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af Mannlicher 308 » 6. aug 2014, 19:17

Der skal da i øvrigt også lige noget med om, hvad ræven siger:

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

Ku' ik' la' vær' :rolf:

Men i øvrigt tak for link'ene til mårens, og alle mulige andre, lyde.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af Kenned » 6. aug 2014, 22:20

Et pindsvin kan tage nyfødte kattekillinger. Jeg trivler dog på at det kan tage katte der har motorikken I orden...

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af Bobo » 6. aug 2014, 23:02

jeg mener skovmår er relativt sjældne, så måske er det lidt fedt hvis det er skovmår :eek:
jeg har skudt nogle mår i kvas og brændestakke og fanget en del i fælder (og skudt i fælden) men jeg har aldrig set en skovmår - selvom de er i skoven kan det godt være husmår
Mink lyder heller ikke altid som flinke fyre (og dem fanger man efterhånden nok flere af)
jeg tror også skovmår er fredet
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

truzzi
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. jan 2011, 06:21
Interesser: baneskydning
Geografisk sted: jelling

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af truzzi » 7. aug 2014, 06:35

skovmår er ikke bare fredet, den er totalfredet, hvis jeg ikke husker forkert
mink.....joo, der er en aktiv farm i området, der har været flere, har også set flere mink i nærheden, ved ikke hvordan de lyder
husmår...nahhh.......har haft en på loftet et par vintre - indtil jeg fandt hoveddøren
masser af rovdyr, indkluderet hankatte kan tage nyfødte killinger, men jeg har aldrig set det, og tror næppe at en
hankat tager en så stor killing
ræv - der er en aktiv grav ca 100m herfra, hører dem hver aften, ser dem jævnligt, forkert lyd
bukken - burde vel slet ikke kalde nu

sagt anderledes er mit udgangspunkt de dyr jeg har set/hørt i området......men der er ikke taget mårhund eller andet underligt med i overvejelserne, samtidig skal det være et dyr der æder ca 1kg kat på en gang eftersom resterne lå pænt samlet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af C-X » 7. aug 2014, 11:42

Hvad med grævling? Det er jo i øvrigt ikke sikkert, at dyret har nedlagt katten - den kan jo være død af andre årsager.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

truzzi
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. jan 2011, 06:21
Interesser: baneskydning
Geografisk sted: jelling

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af truzzi » 8. aug 2014, 05:47

grævlingen kan vel godt lyde lidt i den retning, det var en mulighed
godt nok er den eneste grævling jeg har set i området et roadkill, ungdyr, for et par år siden, men det beviser at de er her
- kommer nok til at sætte et kamera mere op

og så lige en ting til....en veksel der er blevet brugt i mange år er pludselig groet til....den ligger sjovt nok ikke langt fra tildligere omtalte hønsehus - 20m +-

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af KKA » 9. aug 2014, 07:30

Vi har skovmår hos os; men siden vi erhvervede vores ejendom for 25 år siden har jeg set 2 skovmår: en under en morgenpürsch og den anden kørt ihjel(plantagen gennemskæres af en offentlig grusvej).

Så det er en umådeligt, sky fætter.....

truzzi
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. jan 2011, 06:21
Interesser: baneskydning
Geografisk sted: jelling

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af truzzi » 11. aug 2014, 09:19

sjovt nok, den jeg så var mere nysgerrig, den stak hovedet op af et hul....diameter ca 5 - 6 " , altså ikke en "genbrugs grav" fra grævling eller ræv, og så sad den egentligt bare og gloede på mig i 5-10 sekunder før den smuttede ned i hullet, men et flot dyr

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af LFuppen » 11. aug 2014, 12:59

Når skovmåren stikker snuden i en rotte-klapfælde, kan ikke en fredning hjælpe den ret meget.
Og jeg har rottefælderne sat op næsten hele tiden - de graver og bider sgu i alt :mad: :evil:

En rask kat lader sig næppe fange af en skovmår eller ræv.
Da jeg var barn, kom den ene hankat ofte hjem med nedlagte mår, mink, stormmåger og hvad den ellers sloges med.
Fasan og agerhøns kyllinger kom den dog aldrig hjem med. Den så også noget hærget ud til tider :krykke:

Du har nok ulv i nærheden, Truzzi - det er den nye trend :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: skovmår/hvordan lyder den fætter

Indlæg af Mannlicher 308 » 11. aug 2014, 13:34

LFuppen skrev: En rask kat lader sig næppe fange af en skovmår eller ræv.
Da jeg var barn, kom den ene hankat ofte hjem med nedlagte mår, mink, stormmåger og hvad den ellers sloges med.
Fasan og agerhøns kyllinger kom den dog aldrig hjem med. Den så også noget hærget ud til tider :krykke:
Sådan en kat har jeg også - ihvertfald mht. duer, krager og skader...

Med skader og krager er det normalt kun store unger han kan overliste, men hans taktik ift. duer er sjov at overvære. Han sniger sig så tæt på som mulig, og så snart duen begynder at vise uro charger han i store spring. Duen når normalt at lette inden han er helt derhenne, men det sidste spring er opad og ofte nok til, at han kan fange duen i luften med forkløerne. Hele vejen ned til jorden sker så i en sky af fjer og nede igen afsluttes jagten med et bid i nakken på duen. Som høgen er det normalt kun brystkødet han spiser, men det er vel en vane for dem, der tager byttet i luften.

Han får ros hver gang - det er jo godt at nogen kan ta' de forbandede flyverotter, når vi andre ikke må...

For nylig havde han i øvrigt taget en go' gammeldags rotte med ind og stedt den til hvile under spisebordet. Det vakte ikke ubetinget begejstring i familien, men kommunens rottefænger har tilbudt ham ansættelse :biggrin:

Besvar