Jagtsæsonen 2014/2015

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Agamemnon » 30. nov 2014, 09:04

Får en ubændig trang til at afsløre hvem der har ønsket sig et hønse-strikket "scope cover", til sin Blaser, af sin kone. :impatient:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af MadsenRex » 30. nov 2014, 09:32

Bessie4ever skrev:Jeg tror også det var salat og pærecider og han var kommet med til en pigehygge på dispensation
Og de store mængder han omtaler, var nok is direkte af emballagen mens der var lagt en god ansigtsmaske.
Bessie, det er spot on!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kruffe » 30. nov 2014, 18:00

En hare kom forbi min post i dag :-)
ImageUploadedByTapatalk1417366676.230710.jpg
(90.52 KiB) Downloadet 1793 gange
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af LFuppen » 30. nov 2014, 18:43

Tillykke med den :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Hokiko
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. jan 2014, 20:29
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Hokiko » 7. dec 2014, 18:49

Var på andetræk her til aften, der begyndte ikke og ske noget før de sidste 45 min hvor to krikænder kommer susende over hovedet på mig og smider sig på vandhullet. Sender hunden på dem og de letter BUM BUM to forbiere. Lidt senere kommer en andrik BUM og den falder ned godt jeg kunne ramme til sidst.......

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 7. dec 2014, 22:38

Sad i en stor remise i dag, der var stiv kuling og det silede ned.
Godt nok var vi ude efter klovbærende vildt, men der var kun deres spor.
Der lander en flok gæs på 20-30 individer ude på marken 80-90m fra mig, men jeg tør ikke beskyde dem da

1. Jeg ikke har kontakt med fruen, som kunne have en hjort på kornet.
2. Jeg er komplet clueless om det er dværggås eller en eller anden båtand.

Lige som jeg er ved at nøgle bæsterne ringer fruen og spørger om jeg ikke skal beskyde de gæs og så er 1 af vejen. 2 klarer jeg på DOF' website, hvor jeg kan se at det er kortnæbbet gås.
Jeg slipper den 11,7g Remington PSP CL .308 over 42grs N135, jeg har i kammeret i mangel på spidsskarp og den beskudte gås vælter om på siden, flakser og basker lidt.
De andre gæs går på vingerne og jeg trykker mig i håb om at de går ned igen for en skudchance mere, men de går op mod vinden, drejer og trækker væk med vinden da de har fået højde nok på.
Jeg har ramt gåsen lige under højre vinge, projektilet er ekspanderet og har revet et stykke af ryggen, næsten revet venstre vinge af og har fjernet lungerne.

Min første gås

Jeg elsker min ASE Ultra SL5 lyddæmper, for i blæst og silende regn er høreværn en pestilens.
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1417988252548.jpg
uploadfromtaptalk1417988252548.jpg (79.67 KiB) Vist 8247 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Christ » 7. dec 2014, 23:11

Kleth skrev:Sad i en stor remise i dag, der var stiv kuling og det silede ned.
Godt nok var vi ude efter klovbærende vildt, men der var kun deres spor.
Der lander en flok gæs på 20-30 individer ude på marken 80-90m fra mig, men jeg tør ikke beskyde dem da

1. Jeg ikke har kontakt med fruen, som kunne have en hjort på kornet.
2. Jeg er komplet clueless om det er dværggås eller en eller anden båtand.

Lige som jeg er ved at nøgle bæsterne ringer fruen og spørger om jeg ikke skal beskyde de gæs og så er 1 af vejen. 2 klarer jeg på DOF' website, hvor jeg kan se at det er kortnæbbet gås.
Jeg slipper den 11,7g Remington PSP CL .308 over 42grs N135, jeg har i kammeret i mangel på spidsskarp og den beskudte gås vælter om på siden, flakser og basker lidt.
De andre gæs går på vingerne og jeg trykker mig i håb om at de går ned igen for en skudchance mere, men de går op mod vinden, drejer og trækker væk med vinden da de har fået højde nok på.
Jeg har ramt gåsen lige under højre vinge, projektilet er ekspanderet og har revet et stykke af ryggen, næsten revet venstre vinge af og har fjernet lungerne.

Min første gås

Jeg elsker min ASE Ultra SL5 lyddæmper, for i blæst og silende regn er høreværn en pestilens.
Tillykke med den :) jeg tog også min første gås med riffel. Dog med 308 165 GK, den gik lige igennem uden at reformere.
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Agamemnon » 7. dec 2014, 23:28

Christ skrev: Tillykke med den :) jeg tog også min første gås med riffel. Dog med 308 165 GK, den gik lige igennem uden at reformere.
Skal det forstås således, at projektilet stadig er katolik? :twisted:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Christ » 8. dec 2014, 07:18

Agamemnon skrev:
Christ skrev: Tillykke med den :) jeg tog også min første gås med riffel. Dog med 308 165 GK, den gik lige igennem uden at reformere.
Skal det forstås således, at projektilet stadig er katolik? :twisted:
hehe, det kunne det sagtens have været, det ramte trods mine skills, eller også er jeg ikke kompatibel med min telefons stavekontrol......

Rigtigt god uge !
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Agamemnon » 8. dec 2014, 09:03

Christ skrev:
Agamemnon skrev:
Christ skrev: Tillykke med den :) jeg tog også min første gås med riffel. Dog med 308 165 GK, den gik lige igennem uden at reformere.
Skal det forstås således, at projektilet stadig er katolik? :twisted:
hehe, det kunne det sagtens have været, det ramte trods mine skills, eller også er jeg ikke kompatibel med min telefons stavekontrol......

Rigtigt god uge !
Jeg prøvede... Men kunne altså ikke lade være :Hug:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 8. dec 2014, 09:59

Stemningsbilleder fra i dag. En flot og kold morgen med rim, is og hagl på marken.
7min i åbningstid gik der et dyr midt ud på marken. Jeg stod med skydestok og fruen med riffel. Dyret var neden vinds og tydeligvis nervøs og sikrede på os.
Fruen skubbede hendes riffel over til mig og jeg kunne løfte den langsomt og liste en bønne i kammeret.
I kikkerten havde jeg et fint stort rådyr, der gik frem i spring. Imedens jeg sigtede holdt fruen øje med tiden og i samme øjeblik det blev åbningstid kunne jeg slippe et 170grs prvi GROM over 42grs N150. Rådyret sprang afsted på bagbenene 7-8m og drattede så omkuld 3m før skoven. Det er en fin stor kastebuk.
Billedet viser dyret og udgangshul.

Vi er på post igen.
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1418028375592.jpg
uploadfromtaptalk1418028375592.jpg (54.02 KiB) Vist 8203 gange
uploadfromtaptalk1418029221519.jpg
uploadfromtaptalk1418029221519.jpg (28.17 KiB) Vist 8203 gange
Senest rettet af Kleth 8. dec 2014, 10:01, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af MadsenRex » 8. dec 2014, 10:01

Kleth skrev:Stemningsbilleder fra i dag. En flot og kold morgen med rim, is og hagl på marken.
7min i åbningstid gik der et dyr midt ud på marken. Jeg stod med skydestok og fruen med riffel. Dyret var neden vinds og tydeligvis nervøs og sikrede på os.
Fruen skubbede hendes riffel over til mig og jeg kunne løfte den langsomt og liste en bønne i kammeret.
I kikkerten havde jeg et fint stort rådyr, der gik frem i spring. Imedens jeg sigtede holdt fruen øje med tiden og i samme øjeblik det blev åbningstid kunne jeg slippe et 170grs prvi GROM over 42grs N150. Rådyret sprang afsted på bagbenene 7-8m og drattede så omkuld 3m før skoven.
Fedt, fed fortælling... Jeg håber jeg skal afsted i morgen.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 8. dec 2014, 10:03

Tak! Jeg håber du kommer afsted. Knæk og bræk.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Christ » 8. dec 2014, 10:37

Kleth skrev:Stemningsbilleder fra i dag. En flot og kold morgen med rim, is og hagl på marken.
7min i åbningstid gik der et dyr midt ud på marken. Jeg stod med skydestok og fruen med riffel. Dyret var neden vinds og tydeligvis nervøs og sikrede på os.
Fruen skubbede hendes riffel over til mig og jeg kunne løfte den langsomt og liste en bønne i kammeret.
I kikkerten havde jeg et fint stort rådyr, der gik frem i spring. Imedens jeg sigtede holdt fruen øje med tiden og i samme øjeblik det blev åbningstid kunne jeg slippe et 170grs prvi GROM over 42grs N150. Rådyret sprang afsted på bagbenene 7-8m og drattede så omkuld 3m før skoven. Det er en fin stor kastebuk.
Billedet viser dyret og udgangshul.

Vi er på post igen.
Tillykke med den, lige I motorrummet. Dejlig fortælling, jeg får max lyst til at tage ud, men arbejde hele ugen :(
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Martin BN » 8. dec 2014, 20:29

Kleth skrev:Det er en fin stor kastebuk
Så er man også fri for at tænke på ham til sommer:-). Ikke at der nødvendigvis er noget galt i at skyde en kastebuk, bare man så ikke klager over mangel på bukke med alder om sommeren.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af TheDarkSide » 8. dec 2014, 23:50

Martin BN skrev:
Kleth skrev:Det er en fin stor kastebuk
Så er man også fri for at tænke på ham til sommer:-). Ikke at der nødvendigvis er noget galt i at skyde en kastebuk, bare man så ikke klager over mangel på bukke med alder om sommeren.
Hehe, tænkte det samme. Jeg har da skudt et par efterårsbukke (med opsats), men kun fordi de blev ved med at snyde mig i bukkejagten. Jeg vil normalt meget hellere gemme bukkene til foråret, når det kun er dem der må skydes alligevel.

Jeg havde inviteret en med på hagljagt på mit revir for en måneds tid siden. Han er madjæger må man sige, men har dog en vis svaghed for bukke, store som små, så alt der kommer for skal jo skydes. Så han er jo lykkelig hvis der overhovedet er en buk om efteråret på hans jord :rolf: På mit er der i år lidt flere bukke end råer, da jeg ikke får skudt særligt meget og naboen primært skyder hundyr. Jeg sørgede for på jagtdagen at han kom med rundt de gode steder. Han skød da også et dyr og fik et par lovende bukke for. Han var helt vild i varmen og forstod slet ikke jeg ikke ville have skudt bukke, når der nu var så mange. Jeg prøvede pænt at forklare ham at hvis man ikke skød så mange, så vil der jo stå mange (og store). Det kunne han ikke helt forstå, da naboen jo bare skød dem så :wall: Ak, hvis alle tænkte sådan :freak:

Glæder mig allerede til at møde en af de 5-6 bukke, jeg regner med der kommer til at gå på mine 30 ha jagt (og tildels på naboens) :biggrin: Jeg har i hvertfald set 4 forskellige voksne bukke her i sensommeren/efteråret og der går da en god sjat bukkelam :smile:

I øvrigt så har jeg oplevet noget mærkeligt: Friske fejninger i november og december på mine nyplantede træer :mad: Hvorfor gør bukkene det? Jeg har ført set det i september og starten af oktober med små bukke, der går helt amok på selv store træer. Men helt ærligt, så er det da tarveligt at lege kong gulerod i starten af december?!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 9. dec 2014, 07:28

Martin BN skrev:
Kleth skrev:Det er en fin stor kastebuk
Så er man også fri for at tænke på ham til sommer:-). Ikke at der nødvendigvis er noget galt i at skyde en kastebuk, bare man så ikke klager over mangel på bukke med alder om sommeren.
Nu er jagthage også kødjæger om en hals, så vi har mange gange fået at vide at vi skal skyde det, der kommer for.
En gang skød jeg den lille af tre råer og hans eneste kommentar var "Hvorfor i helvede skød du ikke også de to andre?"
Når jeg er inviteret på jagt, så respekterer jeg værtens regler og i dette tilfælde ville vores vært have været skuffet på vores vejene, hvis vi ikke havde skudt ham, for det ville han selv havde gjort. Der er så mange dyr i det område og et lavt jagttryk.
Vi var der også 2 dage i bukkejagten, men der skød vi ikke noget og det er vilkårene for jagt.

Jeg plejer også at spørge vores vært om i hvilke områder han vil have skudt ræv, når det er lovligt.

Trofæer betyder ikke noget for mig, jeg er bare glad for at det har været ham der beslog råerne i brunsten.

Havde det været mit område ville jeg nok have ladet ham gå, men holdt øje med ham og så skyde de små bukke, ikke for trofæet, men for at der var en flot buk til at beslå råerne og videregive gode sunde gener. Personligt foretrækker jeg at luge ud i de små bukke under bukkejagten og en 1års buk er super lækkert kød.
Vores skytte i det ene konsortie sagde, under en bukkejagt vi var inviteret til, "Husk nu at skyde de små bukke, selv om der ikke er et flot trofæ"

Dette er min personlige holdning, det er ikke et udtryk for rigtigt eller forkert og ikke et forsøg på at nedgøre andres præferencer eller værdier.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Carsten Bo » 9. dec 2014, 07:49

Kleth skrev:
Martin BN skrev:
Kleth skrev:Det er en fin stor kastebuk
Så er man også fri for at tænke på ham til sommer:-). Ikke at der nødvendigvis er noget galt i at skyde en kastebuk, bare man så ikke klager over mangel på bukke med alder om sommeren.
Nu er jagthage også kødjæger om en hals, så vi har mange gange fået at vide at vi skal skyde det, der kommer for.
En gang skød jeg den lille af tre råer og hans eneste kommentar var "Hvorfor i helvede skød du ikke også de to andre?"
Når jeg er inviteret på jagt, så respekterer jeg værtens regler og i dette tilfælde ville vores vært have været skuffet på vores vejene, hvis vi ikke havde skudt ham, for det ville han selv havde gjort. Der er så mange dyr i det område og et lavt jagttryk.
Vi var der også 2 dage i bukkejagten, men der skød vi ikke noget og det er vilkårene for jagt.

Jeg plejer også at spørge vores vært om i hvilke områder han vil have skudt ræv, når det er lovligt.

Trofæer betyder ikke noget for mig, jeg er bare glad for at det har været ham der beslog råerne i brunsten.

Havde det været mit område ville jeg nok have ladet ham gå, men holdt øje med ham og så skyde de små bukke, ikke for trofæet, men for at der var en flot buk til at beslå råerne og videregive gode sunde gener. Personligt foretrækker jeg at luge ud i de små bukke under bukkejagten og en 1års buk er super lækkert kød.
Vores skytte i det ene konsortie sagde, under en bukkejagt vi var inviteret til, "Husk nu at skyde de små bukke, selv om der ikke er et flot trofæ"

Dette er min personlige holdning, det er ikke et udtryk for rigtigt eller forkert og ikke et forsøg på at nedgøre andres præferencer eller værdier.
Så er der religionskrig igen. :smile: Hvorfra ved vi at de gode sunde gener sidder i opsatsen? Eller i størrelsen af rådyret? Vi tror vi ved en masse, men reelt så har vi under 150års samlet erfaring udi optimering af råvildts gener. Råvildt har levet i mange 1000år og den med den rette genkombination i forhold til vejr, føde og predatorinstinkt overlever på den lange bane. Vi kan utilsigtet skyde de gener væk måske ellers ville sørge for råvildtets overlevelse engang i fremtiden. Hverken vejr, føde eller almindelige predatorer selekterer så kraftigt på enkelte faktorer som mennesket gør. Nogen skyder alle de støreste bukke væk og lader de mindste blive tilbage og lader dem stå for avlen. Andre skyder alle 1års bukkene væk. Et faktum er dog at bukkens gener ikke bliver stærkere gennem livet. Det gør menneskets heller ikke. Gen-besætningen er den samme på en 1års buk som den er på bukken 1,2 eller 3 år senere. Når vi foretager en subjektiv vurdering af bukkens kropsstørrelse og opsatsens kvalitet så aner vi ikke noget om hvilke kvaliteter der gemmer sig i gen-poolen hos pågældende dyr. Vi kan have nogle formodninger, gisninger og nogle swag men ikke mere. De færreste har skudt i 100vis af rådyr og undersøgt dem minutiøst for alder, fødevaner mv.
Vi kan have et ønske om en stærk opsats, at skyde de visuelt svage dyr væk, et vist antal dyr pr ha eller blot tolde af den bestand der kommer forbi. Survivial of the fittest betyder ikke altid den stærkeste muskelmasse, eller største hjernekapacitet. Det kan også være måden visse typer råvildt lever på, den føde de har smag for eller noget helt tredie. Personligt så kigger jeg efter syge dyr, antallet af dyr på arealet og efter en god oplevelse eller en fin opsats. :smile:

Edit.
Den bedste jagt er den man kommer afsted på. Kan man få lidt af overskuddet med hjem samt en god oplevelse at dele med andre ja så er lykken gjort.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af TheDarkSide » 9. dec 2014, 10:55

Enig med Carsten i at man ikke ved hvad der er bedst for bestanden mht horn og størrelse. Derfor synes jeg der både skal være unge og gamle* bukke til brunsten. Fra naturens side bliver der sat lige mange rålam og bukkelam (nogle mener der bliver sat lidt flere bukkelam; det gør der fx i mit område), derfor synes jeg da det ville være mærkeligt at der skal stå flere råer end bukke.

* En gammel buk i DK er vel de fleste steder en 4-års buk :giggle:

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Memphis » 12. dec 2014, 22:57

Det blev til 2 kokke og 1 and på en meget meget våd fredag.

Desværre udeblev blæsten, så kun 3 ænder i alt. Vejret blev dog opvejet af det gode selskab Boldsen.

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af EMD » 15. dec 2014, 21:13

En kort tur på fjeldet i Funningur på Færøerne. Efter at have skudt flere harer med kaliber 12 og 16, skulle jeg afprøve min kaliber .410 / 36 på harene. Jeg kan kun købe Uk str. 6 og 7 og med 16 gram heroppe, så jeg valgte str. 6 og havde aftalt med mig selv ikke at skyde på længere hold end 25 meter i sideskud, hvad jeg også synes er max afstand med en .410. Med bly i str. 3 i kaliber 12 skyder jeg gerne omkring de 40-45 meter.
Den første hare sprang fra under en klippeblok 2 meter fra mig, men inden jeg var kommet fri af klippen var haren ude på 35 meter og den fik lov at løbe videre.
Næste hare sprang ude på ca. 40, og den fik også lov at løbe. 2 harer som jeg normalt ville have skud med min 16 eller 12. Næste hare sprang ca. 15 meter fra mig og løb skråt væk i høj hastighed. Jeg svang bøssen og lige før den var ved at forsvinde bag en klippe på knap 25 meters afstand skød jeg og haren rullede videre bag ved klippeblokken. Godt klaret af en .410.
Næste hare sprang på kun 10 meter og på ca. 20 meter i skråt sideskud rullede den også i skuddet.
Jeg bliver gladere og gladere for geværet. En enkeltløbet Boito kaliber 410.
Vedhæftede filer
Billede0379.jpg
Billede0379.jpg (90.69 KiB) Vist 7694 gange
Billede0378.jpg
Billede0378.jpg (95.28 KiB) Vist 7694 gange

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af TheDarkSide » 15. dec 2014, 23:32

Jeg elsker bare at skyde en hare der trimler og trimler. Man skal være helt rolig, hvis det skal lykkedes hver gang. Det duer ikke at rykke to skud af lige efter hinanden.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Bessie4ever » 16. dec 2014, 03:26

Jeg har en Boito præcis magen til:-) det er et undervurderet kaliber
Perfect! Thats is good enough for me

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af EMD » 16. dec 2014, 17:21

Ja det er en fin kaliber til små vildt på afstande op til 25 meter. Her er der ingen lovkrav til hvad den må skyde. Jeg har nu skudt krager ravn måge og hare med den. Men den er lidt sværere at ramme med da den er fuld trangborret for at få et pænt dækning af hagl.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af LFuppen » 16. dec 2014, 17:36

Agamemnon skrev:Får en ubændig trang til at afsløre hvem der har ønsket sig et hønse-strikket "scope cover", til sin Blaser, af sin kone. :impatient:
Du tør ikke! :twisted:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Besvar