lave Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

lave Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige?

Indlæg af Ronin » 11. sep 2014, 18:14

Hej NVF,

Med risiko for at gentage noget tidligere eller blive skældt ud, så vil jeg høre om andre herinde syntes det vil være en god idé og assistere med at gøre det nemmere for en nyjæger at blive glad for jagten og ikke gentage alle fejlene som andre måske har lavet. Heriblandt jeg selv naturligvis.

Min ide er helt kort, at vi lavede en slags "Grønspættebog" for nyjægere, og alle andre som vil lære mere, hvor vi simpelthen indskrev gode råd, tommelfingerregler, huskeregler og især hvad der ikke er godt i forbindelse med jagt.

Dette kunne eksempelvis være godt hvis en nyjæger skal ud og se på noget tilbudt jagtterræn at han kan sige, at går her køer så går her ikke rådyr. Den slags. Det er en jungle at komme i gang med at lære at jage da der naturligvis er utallige meninger om alting.

Jeg tænker at ting som: Når det regner, så er dyrene hvor? kommer de ud når det holder op eller hvad? Mere sådanne helt basale ting som man ikke aner en brik om når man står med et splinternyt jagttegn som bare brænder i lommen sammen med ens surt opsparede SU til udstyr og jagt.

Jeg bemærkede en ung mand som har lavet en tråd hvori han søger gode råd, det er en samlet tråd med den slags jeg foreslår vi laver. Dette ville måske også spare lidt af gentagelses trådene. (med chancen for at dette er en af disse)

Jeg har ihvertfald selv en masse ting jeg mangler svar på, uden måske at vide det eksakt før jeg ser svaret.

Ronin
Senest rettet af Refraktorius 15. sep 2014, 12:46, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
Tømreren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 25. jan 2010, 16:26
Interesser: jagt
Geografisk sted: stevns
Geografisk sted: Klippinge
Been thanked: 9 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af Tømreren » 11. sep 2014, 18:19

Det syntes jeg sku er en rigtig god idé, kan selv huske da det
var mig det var nyjæger og havde en masse spørgsmål.
Browning 325 12/70
Tikka 695 6,5x55 Bauer 3-12x56
Tikka 658 338w mag
Browning t-bolt 17 HMR
Hatsan 155
Baikal mp-153 12/89
SBK 905 S 12/76
Remington 870 12/76
Otterup kal. 22 LR

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af Mannlicher 308 » 12. sep 2014, 11:36

I gamle havde man jo typisk været rigtig meget (med) på jagt inden man fik jagttegn - oplæringen af nye jægere foregik i princippet som det den havde gjort siden menneskehedens fødsel - stammens/landsbyens/familiens ældste oplærte de yngre. Sådan er det ikke længere og det bliver det nok heller ikke. Som på så mange andre områder må vi så erstatte med teoretisk vidensformidling så godt som muligt og en "Grønspættebog for nyjægere" kunne uden tvivl være et godt bidrag - men hvem skriver den?

Jeg tror ikke på frivillige projekter i den sammenhæng, men kunne det være kommercielt bæredygtigt? Hvor mange tager jagttegn hvert år, og hvor mange af dem regner man med at kunne sælge værket til? En udgivelse i samarbejde med DJ burde vel forbedre de kommercielle rammer, og hvis jeg var DJ ville jeg under alle omstændigheder føle mig bagudsejlet, hvis nogen udgav en rigtig god Grønspættebog uden at DJs logo var på! Hvis De forstår hvad jeg mener - på Kalø...

Når alt det er sagt, så synes jeg stadigvæk ikke vi kan undvære senior-junior oplæring. Er det helt umuligt at forestille sig, at der udover et marked for jagtleje og konsortiepladser også var et marked, hvor nyjægere køber sig adgang til et antal jagter med en senior jæger? Jeg tror ikke det kan lade sig gøre på velgørenhedsbasis, dertil er jagt for dyrt, specielt her på Sjælland, hvor alle de/vi københavnske storbytosser står i kø for at komme ud af byen og frem til den sidste ledige jagtmark.

Kunne det tænkes, at formidlingen af sådanne "mentor-jagter" kunne kombineres (kommercielt) med en Grønspættebog?

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af MadsenRex » 12. sep 2014, 11:39

Mannlicher 308 skrev:I gamle havde man jo typisk været rigtig meget (med) på jagt inden man fik jagttegn - oplæringen af nye jægere foregik i princippet som det den havde gjort siden menneskehedens fødsel - stammens/landsbyens/familiens ældste oplærte de yngre. Sådan er det ikke længere og det bliver det nok heller ikke. Som på så mange andre områder må vi så erstatte med teoretisk vidensformidling så godt som muligt og en "Grønspættebog for nyjægere" kunne uden tvivl være et godt bidrag - men hvem skriver den?

Jeg tror ikke på frivillige projekter i den sammenhæng, men kunne det være kommercielt bæredygtigt? Hvor mange tager jagttegn hvert år, og hvor mange af dem regner man med at kunne sælge værket til? En udgivelse i samarbejde med DJ burde vel forbedre de kommercielle rammer, og hvis jeg var DJ ville jeg under alle omstændigheder føle mig bagudsejlet, hvis nogen udgav en rigtig god Grønspættebog uden at DJs logo var på! Hvis De forstår hvad jeg mener - på Kalø...

Når alt det er sagt, så synes jeg stadigvæk ikke vi kan undvære senior-junior oplæring. Er det helt umuligt at forestille sig, at der udover et marked for jagtleje og konsortiepladser også var et marked, hvor nyjægere køber sig adgang til et antal jagter med en senior jæger? Jeg tror ikke det kan lade sig gøre på velgørenhedsbasis, dertil er jagt for dyrt, specielt her på Sjælland, hvor alle de/vi københavnske storbytosser står i kø for at komme ud af byen og frem til den sidste ledige jagtmark.

Kunne det tænkes, at formidlingen af sådanne "mentor-jagter" kunne kombineres (kommercielt) med en Grønspættebog?
Vi har faktisk en mentor ordning i Dragør Strandjagtforening, som vi lige har startet op, hvor vi vil hjælpe nye jægere med pramjagt samt riffeljagt hvis man har lyst.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af Lasse68 » 12. sep 2014, 12:05

Der er da masser af litteratur for den jagtinteresserede.

http://www.saxo.com/dk/soeg/boeger?quer ... AiKw8P8HAQ
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af Ronin » 12. sep 2014, 18:47

Jeg er helt med på der er masser af litteratur om emnet, men det kan hurtigt være som at starte en "kalibertråd".

Det var som sådan ikke en grønspættebog i fysiks form, bare en tråd herinde som folk kunne søge inspiration i når man nu er helt ny og uvidende.

Som jeg skrev, ting som "hvor er dyrene når det er tåget, kan det betale sig jeg sidder og venter eller trykker de sig dagen ud" den slags

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af Angus » 13. sep 2014, 07:44

Der er jo også learning by doing istedet for al den teori :smile:


Angus
At jage er at leve

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige

Indlæg af Ronin » 13. sep 2014, 19:49

Det er tankevækkende, at der er 33 gode råd på PeterS´ tråd hvori han søger gode råd til riffeljagt, men på denne tråd som foreslår at samle det hele, er der alene 3 udover mine egne og ånden i disse er at det må folk bare selv finde ud af.

Meget mærkeligt

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: lave Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige?

Indlæg af EGJ » 15. sep 2014, 21:02

Din idé virker vist bedst i teorien, og det er derfor du ikke rigtig får respons.
At lære "jagttips" kan ikke systematiseres på samme måde som udsagnsord, den lille tabel eller vejskilte. Du bliver nødt til at spørge konkret om det du har brug for at vide. Der er masser af dygtige, nørdede, erfarne og imødekommende tutorer her på NVF :smile:

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: lave Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige?

Indlæg af Mannlicher 308 » 18. sep 2014, 08:58

Har modtaget en besked fra moderator (Caspian 1911) om, at han ikke kan acceptere min tone. Da jeg intet fortryder af det jag har sagt og ikke kan eller vil garantere, at jeg ændrer noget, må det jo så blive et farvel til boardet. Det var sjovt så længe det varede, med der er heldigvis meget andet at bruge sin tid på :biggrin:

mvh

Mannlicher 308

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: lave Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige?

Indlæg af MadsenRex » 18. sep 2014, 09:06

Mannlicher 308 skrev:Har modtaget en besked fra moderator (Caspian 1911) om, at han ikke kan acceptere min tone. Da jeg intet fortryder af det jag har sagt og ikke kan eller vil garantere, at jeg ændrer noget, må det jo så blive et farvel til boardet. Det var sjovt så længe det varede, med der er heldigvis meget andet at bruge sin tid på :biggrin:

mvh

Mannlicher 308
What, noget i den her tråd???

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: lave Grønspættebog for nyjægere eller andre lærevillige?

Indlæg af Timsen » 18. sep 2014, 23:46

Øh, ditto ej forstået her?
Det er da et ret velovervejet indlæg synes jeg.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Besvar