Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Christ » 1. okt 2014, 19:38

Hej forum,

Jeg skal på min første tur alene i morgen, efter råvildt, hvor jeg må skyde råer og lam.

Bukke sæssonen i år, var min start på riffeljagt, men der var det jo kun bukken jeg kunne gå efter. Nu er det alt råvildt og jeg er lidt i tvivl om hvad jeg bør afskyde.

Jeg havde tænkt, hvis jeg ser en rå med to lam, at skyde det lam der ser ud til at være "the runt of the litter", men hvad hvis jeg ser en rå med et enkelt lam ?

Er lam stadig for små til at klare sig selv ? bør jeg lade dem begge gå, eller bør jeg afskyde den ene af dem ? De ture jeg har været ude for at lure, har jeg set mange rådyr, men også råer med kun et lam.

Hvad mener jer der er erfarne i vildtpleje, er det bedste for vores bestand ?


Rigtigt god aften, og knæk og bræk

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: spørgsmål til afskydnings politik af råvildt

Indlæg af EGJ » 1. okt 2014, 19:57

Der har været mange gyldne regler gennem tiden, og jeg gætter derfor på, at du vil få mange forskellige svar og holdninger fra medlemmerne her.
Det seneste jeg har læst fra jægerfornundet, er imidlertid en opfordring til at skyde både buk, lam og rå. Baggrunden er iflg det jeg har læst og hørt, at rådyrbestanden menes have nået et niveau, hvor miljøet ikke kan bære flere, og at en epidemi derfor kan blive resultatet, hvis ikke vi jægere kan holde antallet nede på et fornuftigt leje. Ud fra den betragtning, kan man vel sige, at alt er tilladt lige for tiden.
Når jeg står og skal træffe et hurtigt valg, prioriterer jeg dog stadig således: Buk, lam, rå, med mindre f.eks. mistrivsel eller andre forhold byder mig at tænke anderledes.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: spørgsmål til afskydnings politik af råvildt

Indlæg af KKA » 1. okt 2014, 20:10

Mit råd efter at have nedlagt flere hundrede stykker råvildt; men ALDRIG en rå:
Skyd ikke råen fra lammene før end i november. Du mister sandsynligvis 5 dyr i 1 skud......
Skyd lammene før end i januar - så vejer de betydeligt mere!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: spørgsmål til afskydnings politik af råvildt

Indlæg af KKA » 1. okt 2014, 20:11

Korrektion: skyd først lammene i januar.....

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: spørgsmål til afskydnings politik af råvildt

Indlæg af EGJ » 1. okt 2014, 20:53

KKA skrev:Mit råd efter at have nedlagt flere hundrede stykker råvildt; men ALDRIG en rå:
Skyd ikke råen fra lammene før end i november. Du mister sandsynligvis 5 dyr i 1 skud......
Skyd lammene før end i januar - så vejer de betydeligt mere!
Lyder fornuftigt nok. Har heller ikke nedlagt rå (endnu). Jeg forstår dog ikke dit udsagn om at én rå nedlagt i oktober sandsynligvis bliver til fem dyr. Hvordan skal det forstås?
Havde du sagt den muligvis kunne blive til tre dyr, kunne jeg forstå dig :smile:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: spørgsmål til afskydnings politik af råvildt

Indlæg af KKA » 1. okt 2014, 21:21

Fordi den er beslået ultimo juli og som regel sætter 2 lam ca 10-11 mdr senere.
Der er stor risiko for, at hvis råen skydes fra lammene primo oktober, at disse( som regel også 2) går til..

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: spørgsmål til afskydnings politik af råvildt

Indlæg af EGJ » 1. okt 2014, 21:45

KKA skrev:Fordi den er beslået ultimo juli og som regel sætter 2 lam ca 10-11 mdr senere.
Der er stor risiko for, at hvis råen skydes fra lammene primo oktober, at disse( som regel også 2) går til..
Aha. :smile: En rå bliver i naturen op til 12 - 14 år og kan sætte lam fra 2. år. Man kan lave mange teoretiske beregninger over, hvor mange dyr man nedlægger i ét skud til rå, hvis man bruger den regnemetode. Det bliver nok en tand for enøjet og teoretisk, efter min mening.
Men klart, at råen er mest betydningsfuld i forhold til næste års tilvækst. Det er jo netop derfor vi ikke plejer at gået efter den, og derfor jægerforbundet nu er gået over til at anbefale også at gå efter den.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Carsten Bo » 2. okt 2014, 07:13

Så er det helt galt at skyde en buk. Især pladsbukken. Han kan blive til uanede mængder af afkom. Så må vi heller skyde de små knobbukke og bukkelam i januar.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Paw01 » 2. okt 2014, 09:14

Jeg ville lade bukken gå, dem bliver der skudt alt for mange af i forvejen. Så vent med ham til Maj hvor man alligevel ikke må skyde andet.
Det rigtigt at det bedst at vente til dec-jan med at skyde lammene, grundet de da vil være større.
Men skyd først lam og om muligt, kun rålam. Lammene er der igen til næste år, det er den 3-4 årige buk ikke. Der går 3-4 år før han er der igen.
Skyd også gerne gammelråen som er lidt for gammel. Hun har været helligt fredet i mange år, men i en kostald skyder man også de gamle køer til fordel for de yngre, friskere og mere lovende køer.
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af TheDarkSide » 2. okt 2014, 14:11

Lad være med at skyd gammelråen fra lammene i oktober. Der er altså en grund til at lammene følger råen langt hen i vinteren og det er ikke bare for hyggens skyld.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af 458hunter » 2. okt 2014, 18:40

Jeg har fået det hårde hverv at skyde en buk og et lam/smaldyr.

Mht bukken går der nogen stykker og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal selektere. Der er en lille spidsbuk som tydeligt har sat op for første gang. Kan man sige noget om at hvis de sætter svagt op første gang, så bliver de aldrig rigtig gode? Eller kan han blive en pæn gaffel til sommer?

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Christ » 2. okt 2014, 20:33

1000 tak for jeres meninger og erfaringer,

jeg kan høre der er generel enighed, i grove træk.

Jeg talte med ham der driver jagten på vores område, og han bad mig afskyde lam først, men mente vi skulle skyde en del i år, af både råer, lam og bukke, da bestanden er voldsom på området.

Det lykkedes også at skyde mit første stykke råvildt i aften, men det laver jeg en ny tråd om :)


igen, mange tak for input fra jer alle
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Martin BN » 2. okt 2014, 22:38

Lidt modsat de fleste andre vil jeg anbefale at gå i gang med lammene fra starten af sæsonen. Jeg er enig i at man ikke bør skyde råen fra lammene, men netop ved at skyde lammene tidligt bliver råen enlig og dermed bliver det muligt at få skudt nogle råer uden at skyde dem fra lammene. Jeg er til dels enig med KKA i, at det er råerne, der giver tilvæksten, men netop derfor giver det god mening at få skudt nogle af dem, når man som jeg forstår det her, har en tæt bestand. Den vægtmæssige tilvækst på lammene i løbet af de kommende måneder mener jeg ofte er overvurderet - se fx oversigt over lammevægt fra Strandgaards forsøg som refereret i råvildttemaet i Jæger, oktober 13. Om et lam vejer 9 eller 11 kg i forhold til at spise det er ligegyldigt - skyd hellere to på 9 kg end et på 13 kg.

Jeg er fuldstændig enig i den linie DJ har lagt for dagen med "skyd to lam og en rå før du skyder en buk".

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Imcses » 2. okt 2014, 23:20

Vi kører også hos os samme Afskydning med halvdelen lam og den anden halvdel rå og buk ligeligt.
Dog venter vi til lammene har fået lidt størrelse inden de bliver skudt fra, medmindre der er noget galt med dem.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Ras.Killing » 3. okt 2014, 23:53

Ja hos min far og jeg er det altså mere tilfældighedernes spil. Vi skyder det der byder sig, og længere er den egentlig ikke! Det bliver i snit til 1 buk i foråret og 1-2 dyr i efteråret på hver af vores to stykker.

Det skal dog siges at jeg altid ville vælge lam før rå, specielt på dette tidspunkt - IMO ville det være uetisk at skyde råen fra lammet.

Ligeledes ville jeg nappe en buk før lam/rå, hvis de skulle byde sig samtidig. Er der mere end én buk ville jeg afskyde den ringeste osv....med mindre at den anden buk er i medalje størrelse :biggrin: :sniper: :danish:

Skød Onsdag morgen et bukkelam, hvor en rå med to lam kom til pladsen. Det er jeg ganske fint tilfreds med, omend der ikke er voldsomt meget kød på sådan en krabat - dog kød af bedste kvalitet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Carsten Bo » 4. okt 2014, 10:25

Den bedste afskydning foretager man, når man kender sit revir. Størrelsen på dette og bestandtætheden samt sammensætningen af dyr, bukke, råer, lam og smaldyr. Generelle tommelfingerregler er også gode at have. Men man bør altså ikke få dårlig mave over at skyde et lam i oktober. Der er ikke mange dage at foretage afskydningen i, hvis man også skal passe et arbejde, familie ja andre former for jagt ligeså.

Nogle ture året rundt giver en god fornemmelse af bestanden. Hvis man har haft jagten gennem flere år så er ens viden så meget større. At gemme til natten går alt for ofte galt.

Vi har af og til bestemt os for at afskyde 1-3 stykker råvildt i januar og så løber man lige pludselig ind i dårligt vejr, sygdom, en dag uden vildt på reviret og så var januar væk.

At komme afsted på jagt. Få gassen af ballonen, nyde solen, vinden og efterårets dufte. Det er som medicin for sjælen. Pulsen der stiger når råvildtet titter frem fra busken i skellet, det får tankerne tilbage på jagt. Studere dyrene, finde gammelråen, bukkelammet og smaldyret. Udvælge et dyr i flokken. Lade kuglen gå og foretage det arbejde som ulven, ræven eller vinteren ellers ville have klaret det er jægerens bud. Fjerne de svageste individer, sørge for bestandens sundhed.

Stort cadeau til Christ. I den korte tid vi har kendt hinanden har du været super passioneret omkring riflen, genladningen og skydningen. Du har brugt mange timer så at suge viden til dig og du skal nyde den succes du har fordi du har fortjent den. :respekt: :numberone:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Spørgsmål til afskydningspolitik af råvildt?

Indlæg af Christ » 5. okt 2014, 13:23

Carsten Bo skrev:Den bedste afskydning foretager man, når man kender sit revir. Størrelsen på dette og bestandtætheden samt sammensætningen af dyr, bukke, råer, lam og smaldyr. Generelle tommelfingerregler er også gode at have. Men man bør altså ikke få dårlig mave over at skyde et lam i oktober. Der er ikke mange dage at foretage afskydningen i, hvis man også skal passe et arbejde, familie ja andre former for jagt ligeså.

Nogle ture året rundt giver en god fornemmelse af bestanden. Hvis man har haft jagten gennem flere år så er ens viden så meget større. At gemme til natten går alt for ofte galt.

Vi har af og til bestemt os for at afskyde 1-3 stykker råvildt i januar og så løber man lige pludselig ind i dårligt vejr, sygdom, en dag uden vildt på reviret og så var januar væk.

At komme afsted på jagt. Få gassen af ballonen, nyde solen, vinden og efterårets dufte. Det er som medicin for sjælen. Pulsen der stiger når råvildtet titter frem fra busken i skellet, det får tankerne tilbage på jagt. Studere dyrene, finde gammelråen, bukkelammet og smaldyret. Udvælge et dyr i flokken. Lade kuglen gå og foretage det arbejde som ulven, ræven eller vinteren ellers ville have klaret det er jægerens bud. Fjerne de svageste individer, sørge for bestandens sundhed.

Stort cadeau til Christ. I den korte tid vi har kendt hinanden har du været super passioneret omkring riflen, genladningen og skydningen. Du har brugt mange timer så at suge viden til dig og du skal nyde den succes du har fordi du har fortjent den. :respekt: :numberone:
Tak for det Carsten, jeg havde jo så ikke suget så meget uden din og NVF's hjælp, det var været meget overvældene hvor hjælpsomme alle har været.

Jeg kan fortælle den første kølle blev spist i går, sammen med nogle gode venner. jeg var lidt overrasket over der var rigeligt mad til 4 voksne og 2 børn. Det smagte fantastisk.
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Besvar