Hundeluftere

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Hundeluftere

Indlæg af Kajsemand » 21. okt 2014, 19:13

Hej

Tak for et fedt forum, også for ny-jægere som mig selv.

Jeg har en lille mark-jagt med et fedt brak-område som bla. Indeholdt 6 stykker råvildt da jeg lidt sent fik sat fodertønder ud til fasanerne, men i den ene ende ligger lige op til et parcel-hus kvarter. Det betyder at vi jævnligt støder på uvedkommende som lufter hunde i brakken.

Igår da vi er taget der ud med rifler på en lille eftermiddagstur, kommer en mand og hans datter vadende med en løs hund tilbage igennem brakken, så var den tur ødelagt.

Vi har fået grundejer-formanden til at sende mail rundt om at de skulle holde sig væk, hvad ville i andre gøre ved det?

Jeg har brug for nogle gode ideer, har tænkt på at sætte skilt op, men ved ikke om det virker eller om det bare fremprovokerer til flere problemer.

Håber på lidt hjælp her, for jeg vil rigtig gerne have skudt det første dtykke råvildt.

Hilsen

Kajsemand

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af LFuppen » 21. okt 2014, 22:19

Håber du får held med grundejer formanden.
Den pågældende mand og datter havde sikkert intet at gøre legalt at gøre hvor de gik, vel ?

Ellers kommer der et afsnit med Nikolaj & Co. med "nak og Æd" en hund :neutral: :neutral:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Boerge » 21. okt 2014, 22:22

Et riffelskud i ny og næ - selvfølgelig efter vildt - skulle angiveligt holde folk lidt på afstand!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Paw01 » 22. okt 2014, 09:14

Der var megen snak og høringer omkring en ændring af Mark og Vejfredsloven, så det ikke længere skulle være tilladt at skyde løsgående/omstrejfende hunde efter forudgående advarsel.
er der nogen der kender status på det.?
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Hundeluftere

Indlæg af 308 W » 22. okt 2014, 09:59

Det blev vedtaget.

Vi har også haft problemer med en hundeejer.. Jeg overværede ikke samtalen men det vidst noget med omstrejfende hunde måtte skydes.. De blev ikke observeret derude igen..

Sidste gang jeg var afsted kunne jeg se at der var nogle der troede at det er sted man lufter heste..

Sendt fra min GT-I9300

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Sol » 22. okt 2014, 12:21

Du skriver at du ejer "jagten" så jeg går ud fra at du ikke ejer marken. Jeg vil anbefale at du kontakter ejeren som har lejet dig jagten og får ham til at henvende sig til grundejerforeningen og oplyse at indtrængende/hundeluftning mv. på marken er uønsket.

Manden der går tur med datteren har næppe tænkt på at der foregår jagt, så havde han sikkert ikke taget sit barn med. Start altid med den "gode samle" de andre samtaler :puke: kan komme hurtig nok og så er det for sendt at forsøge med det gode.

Sol.

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Mosc5 » 22. okt 2014, 12:58

Vil give sol ret. Start altid med at henvende sig på en pæn måde. :smile: de fleste mennesker er til at tale fornuftigt med. får man henvendt sig i en sur tone, så kommer der ofte ikke noget godt ud af det.
Jeg har fuld forståelse for, at det er mega træls, når man endelig er på kommet afsted, og så bliver det hele ødelagt.
Har selv oplevet flere gange, at der kommer uvedkommende gæster på vores jagtarealer.
Både mountain bikere, hundeluftere og skovgæster.
De jeg har henvendt mig til, har slet ikke tænkt på, at det var privat grund, og har undskyldt.
Jeg har roligt henvendt mig, og forklaret, at det ikke er så godt, at de færdes her, da vi har jagt, og at vi derfor prøver at forstyrre vildtet mindst muligt, iøvrigt er det privat.. (noget af det skov vi lejer, ligger i/sammenhængende med en større statsskov. og et andet stykke grænser op til lillebælt, og ret tæt på en campingplads.)

Til gengæld henvendte en af mine bekendte sig til nogle mountainbikere, og bad dem om ikke, at køre tværs over hans nysåede mark. men bad dem om, de i det mindste ikke ville køre ude i kanten rundt. :director:
Han blev overfuset.. Fik at vide at det skulle han ikke blande sig i, de kørte hvor det passede dem. Han fortalte dem, at det var hans private grund, og at hvis ikke de ville køre i kanten, så skulle de slet ikke køre der.
Han fik fingeren, og blev bedt om at gå hjem og kn"#&!e sine dyr! er det ikke det i landmænd gør? :mad:
(Han er minkavler) :giggle:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Kajsemand » 22. okt 2014, 15:46

Jeg er helt enig med både sol og mosc, og tog da også bare en stille og rolig dialog med dem og jeg tror sådan set at de fattede det. Problemet er bare at der er et lille hav af parcelhuse hvoraf en del har hunde og der kan ryge mange jagtdage hvis jeg skal snakke med dem alle, så derfor prøver jeg igen at kontakte grundejerformanden og får hende til at sende en mail rundt. Er der nogen som har haft succes med at sætte skilte op?

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Overtroldmand » 22. okt 2014, 16:02

Nu er det bare sådanne det er fuldt lovligt at opholde sig på brakområde... så før man begynder at bryde loven med selvbestaltet forbud, så kontakt kommunen for at høre om I må sætte et 'adgang forbudt' skilt.

Det er tilladt at gå og cykle på veje og stier i det åbne land. Ejeren har dog lov til at forbyde færdsel, hvis den er til væsentlig gene for privatlivets fred, for produktionen eller for dyre- og plantelivet.

http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelse ... abne-land/


På private, udyrkede arealer , der ikke er indhegnede, må man færdes til fods fra kl. 6.00 til solnedgang, og kun tage ophold i en afstand af mindst 150 m fra bygninger. Du kan se adgangsmulighederne for de udyrkede arealer på dette oversigtsskema.

Der er også adgang til indhegnede, udyrkede arealer, hvis der ikke er græssende husdyr, hvis du kan komme derind gennem låger, stenter og lignende og hvis der ikke er skiltet mod adgang.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Langenge » 22. okt 2014, 17:39

Jojo og men og også og i tilfælde af osv osv.
Men at man har lejet et stykke jagt et sted, ER ikke, nødvendigvis, det samme som, at ingen andre må færdes på arealet.
Løse hunde duer naturligvis ikke, Så langt er vi enige :razz: (Med mindre man lige har betalt en formue for jagtretten i en officiel kommunal hundelufterskov :giggle: )
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Kajsemand » 22. okt 2014, 19:46

Gad vide om den regel overtrumfer mark - og vejfredsloven paragraf 17?

§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

Jeg sætter et skilt op, slut prut. Og så tager jeg lidt oftere der ud og fyrer kanonen af, men taler selvfølgelig pænt til dem som kommer der. Tak for indsparkene.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Langenge » 22. okt 2014, 19:58

Kajsemand skrev:Gad vide om den regel overtrumfer mark - og vejfredsloven paragraf 17?

§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

Jeg sætter et skilt op, slut prut. Og så tager jeg lidt oftere der ud og fyrer kanonen af, men taler selvfølgelig pænt til dem som kommer der. Tak for indsparkene.
Rolig nu :smile:
Lad nu være med at blive uvenner med naboerne, som så måske bliver uvenner med grundejeren, som så måske kan gå hen og blive uvenner med dig.
Det fører nok ikke noget godt med sig. :razz:
Hvis du kun er jagtlejer, så må du ikke bare sætte et forbudtskilt op.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Overtroldmand » 22. okt 2014, 20:06

Langenge skrev:
Kajsemand skrev:Gad vide om den regel overtrumfer mark - og vejfredsloven paragraf 17?

§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

Jeg sætter et skilt op, slut prut. Og så tager jeg lidt oftere der ud og fyrer kanonen af, men taler selvfølgelig pænt til dem som kommer der. Tak for indsparkene.
Det er kommunen som afgør, om der er grund til at forbyde adgangen. Først når man har fået en tilladelse fra kommunen, er det tilladt at skilte med ’Privat vej’ eller lignende. Dog er der en anden mulighed ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der er jagt.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af Langenge » 22. okt 2014, 20:20

Overtroldmand skrev:Det er kommunen som afgør, om der er grund til at forbyde adgangen. Først når man har fået en tilladelse fra kommunen, er det tilladt at skilte med ’Privat vej’ eller lignende. .
Jaaeee, men det rager åbenbart kejseren en papand :???:
Nå, jeg bor jo ikke på Midtsjælland, så jeg kan vel på en måde være ligeglad...........
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hundeluftere

Indlæg af BentxBetjent » 22. okt 2014, 20:34

"Tager du pis på mig nu?" :rolf:

https://www.youtube.com/watch?v=FA0emZvAxrQ

Telefonfis: Jagtshow i baghaven...
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar