På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Indlæg af BKA » 29. okt 2014, 19:06

Hejsa.

Efter at have haft et uheld midt i jagtsæsonen med en delvist overrevet sene i højre skulder (=aflyst Elgjagt :evil: ) er jeg på højkant igen og klar til kamp.

Og nu på tirsdag aften køre min bror, en fælles kammerat og jeg på jagt i Polen. :rock: 4 Hele dage hundyrsjagt, hvor jeg tilligemed gerne skulle skyde en Dåhjort. Så div. forberedelser er begyndt. Jeg har valgt at skyde med 6,5x55, men tror nu også at jeg tager min 223Rem med.

Til 6,5x55 har jeg ladet 2 typer amo.

140gr Accubond og 140gr SST begge ladet med 47,0gr MRP som giver 860m/s. Var på skydebane i lørdags og fik målt dem og alt fungerede perfekt. Begge kugler skyder 100% ens ud til 200m og SST har jeg efterhånden brugt nogle gange fra 100-600m i Ulfborg og den er super præcis ligesom accubonden er. Har skruet den store monokel (PM2 5-25x56) på ryggen af saueren og finjusteret kliktabel.

Dåhjorten får nok en Accubond, hvis det lykkedes at finde en hjort.

Til 223Rem har jeg ladet nogle 65gr Sierra gameking, det plejer at virke fint til råvildt/Ræv.

Her lidt billeder af processen..... også selvom i sikkert har set sådan noget før. :biggrin:

forsættelse følger :smile:
Vedhæftede filer
DSC_0074.jpg
DSC_0074.jpg (45.98 KiB) Vist 13444 gange
DSC_0080.jpg
DSC_0080.jpg (50.19 KiB) Vist 13443 gange
DSC_0082.jpg
DSC_0082.jpg (39.09 KiB) Vist 13444 gange
DSC_0084_000.jpg
DSC_0084_000.jpg (38.61 KiB) Vist 13445 gange
Senest rettet af Refraktorius 5. nov 2014, 23:30, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilpasset indlægget

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Forventningens glæde...

Indlæg af RKN » 29. okt 2014, 19:36

Det var dog en klejn kaliber med en let kugle.

Er kravet i Polen ikke det samme som i dk ?



Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af AHSV » 29. okt 2014, 19:46

En 6,5 mm 140 grains kugle sendt afsted med 860 m/s overholder kravet i DK og jeg tror kravet i Polen er mindre end i DK

Mvh
Anders

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af BKA » 29. okt 2014, 19:59

Jeps, hellere en velplacerede kugle fra en 6,5x55 end en dårlig kugle med en kraftigere kaliber.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Carsten Bo » 29. okt 2014, 20:05

[emoji106]


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Carsten Bo » 29. okt 2014, 20:05

Må vi kalde dig røde?


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Gråskæg » 29. okt 2014, 20:08

De fleste professionelle jægere i Polen har ikke ret meget tiltro til ammo mindre end 7mm. til stort hjortevildt.
De kan jo heller ikke vide hvor hårdt ladet det er, og hvor hurtigt kuglen flyver, men hvis dåhjorten vælter på stedet og bare ligger der, så er det naturligvis godkendt og ikke mere snak om det.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Slettes3 » 29. okt 2014, 22:32

AHSV skrev:En 6,5 mm 140 grains kugle sendt afsted med 860 m/s overholder kravet i DK og jeg tror kravet i Polen er mindre end i DK

Mvh
Anders
At give en let kugle i en lille kaliber max hastighed gør den ikke nødvendigvis mere egnet til større vildt. En lille kaliber er stadig en lille kaliber.
Nu er en 6,5 en effektiv kaliber og vil sikkert kunne skyde det samme vildt med en kun 800 m/sek. og en 140grain kugle. Vil man have mere kraft burde man måske overveje en større kaliber istedet for at anvende en marginal kaliber.
Hvor lang er den pibe på din riffel?.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af AHSV » 30. okt 2014, 11:40

Rigbymauser skrev:
AHSV skrev:En 6,5 mm 140 grains kugle sendt afsted med 860 m/s overholder kravet i DK og jeg tror kravet i Polen er mindre end i DK

Mvh
Anders
At give en let kugle i en lille kaliber max hastighed gør den ikke nødvendigvis mere egnet til større vildt. En lille kaliber er stadig en lille kaliber.
Nu er en 6,5 en effektiv kaliber og vil sikkert kunne skyde det samme vildt med en kun 800 m/sek. og en 140grain kugle. Vil man have mere kraft burde man måske overveje en større kaliber istedet for at anvende en marginal kaliber.
Hvor lang er den pibe på din riffel?.
Øehm, nu forholder jeg mig bare faktuelt til at en 140 grains kugle med 860 m/s overholder kravene i DK - er det forkert?

Den lange og trættende diskussion omkring, hvor meget der skal til at slå en hjort/gris ihjel har jeg ikke meget indspark til :smile: Udover at i min optik er det effektivt dræbende for ethvert væsen på denne jord at få skudt et hul gennem hjerte/begge lunger. Jeg har skudt hjorte og svin med både min 6,5x55 og 7-08AI med 140 grains kugler (den sidste i Skotland på 250 meters afstand) - altid med gennemskud og meget kort flugtafstand.

Jeg vil til enhver tid foretrække et velplaceret skud med en 6,5/7 mm over et dårligt placeret skud med whatever.

Og nej, jeg har intet mod rekyl og har skudt med det meste incl. 458 Lott uden at klage (alt for højlydt i hvert fald) :oops:

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Boerge » 30. okt 2014, 13:22

@ASHV: Du er sgu inde på noget af det rigtige!! :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af BKA » 30. okt 2014, 17:24

Så er jeg her igen, det er fint med lidt snak frem og tilbage :smile: det er jo derfor vi har dette dejlige forum.

Carsten bo....Rød?? jeg er hverken postbud eller socialdemokrat :smile:

Riflen er en Sauer 202 med en 62cm S&L pibe, syntes sku det MRP gør sig rigtig godt i sådan en kaliber. Ifølge strelok giver det ved mundingen 3363 Joule og på 350m giver det 2040 Joule , som vel er fint til Hjort, Gris osv...
90% af det vi skal skyde dernede bliver Råvildt og hvad angår Hjorten, så er det IKKE min plan at skyde den på +300m, men at få en spændende pursh og forsøge at komme ind på de 100m også stikke den en Accubond i hjertet. Men jagt er jo jagt (heldigvis) så vi må se hvordan det arter sig.

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af 5317 » 30. okt 2014, 19:38

AHSV skrev:
Øehm, nu forholder jeg mig bare faktuelt til at en 140 grains kugle med 860 m/s overholder kravene i DK - er det forkert?


Mvh.
Anders
de 860 er vel ved mundingen, ude på 100 meters afstand er hastigheden 800 ifølge
mit program,
energien som kræves i DK for 140 grains(9 grams) kugler er 2700 joule V/100
din kugle sniger sig lige op over med 2900 joule,

man kan skamskyde vildt med selv en nok så stor kaliber, eller dræbe en isbjørn med en salonriffel,
jeg ville ikke betænke mig på at skyde til kronvildt med en 6,5X55
i vort naboland skydes masser af elge med det kaliber
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af AHSV » 30. okt 2014, 19:44

5317 skrev:
AHSV skrev:
Øehm, nu forholder jeg mig bare faktuelt til at en 140 grains kugle med 860 m/s overholder kravene i DK - er det forkert?


Mvh.
Anders
de 860 er vel ved mundingen, ude på 100 meters afstand er hastigheden 800 ifølge
mit program,
energien som kræves i DK for 140 grains(9 grams) kugler er 2700 joule V/100
din kugle sniger sig lige op over med 2900 joule,

man kan skamskyde vildt med selv en nok så stor kaliber, eller dræbe en isbjørn med en salonriffel,
jeg ville ikke betænke mig på at skyde til kronvildt med en 6,5X55
i vort naboland skydes masser af elge med det kaliber
Det er ikke min kugle og spørgsmålet var retorisk, men tak :smile:

Mvh.
Anders

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Lars M. L. » 2. nov 2014, 14:12

Knæk og bræk, BKA

Vi glæder os til at læse om turen og se billeder af døde dyr :thumbup:

Mvh Lars

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af BKA » 2. nov 2014, 14:19

Jo tak skal du have, jeg er dog ikke den store forfatter, men noget skal jeg nok vende tilbage med.

Mvh.

BKA

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Carsten Bo » 2. nov 2014, 14:47

Al dit grej er hornady, rødt[emoji106][emoji23]


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af BKA » 2. nov 2014, 15:17

Jeps :biggrin:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af Slettes3 » 2. nov 2014, 15:19

AHSV skrev:
Øehm, nu forholder jeg mig bare faktuelt til at en 140 grains kugle med 860 m/s overholder kravene i DK - er det forkert?

Nej der er ikke forkert og det er der heller ikke nogen der skriver. Det jeg kommentere på er at fordi mange som dig tror at hvis de pumper deres småkaliberet bøsser til max hastighed gør dem ikke nødvendigvis mere egnet til at skyde større vildt..selv om det overholder lovgivningen. Om så de lille 6,5mm producerede 6000joule er det bare stadig en lille kaliber. Så istedet for at gøre din 6,5 til noget den ikke er, så ryk op til noget a la 30-06 der selv på den dårligste dag kan skyde kronvildt uden at spekulere i om hastigheden/kuglevægten overholder lovgivningen samtidig med at der er mere egnet.



Jeg vil til enhver tid foretrække et velplaceret skud med en 6,5/7 mm over et dårligt placeret skud med whatever.
Jeg kender godt den kliche`...Hellere ramme rigtigt med en snebold end at ramme forkert med noget som er kraftigere... :freak:

Og nej, jeg har intet mod rekyl og har skudt med det meste incl. 458 Lott uden at klage (alt for højlydt i hvert fald) :oops:
Der er ingen der skriver om at du ikke kan tåle rekyl. Den fortolkning ligger alene hos dig selv

Mvh.
Anders

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af HHC » 2. nov 2014, 15:41

Rigtig god tur, og jeg er kanon misundelig da arbejdet binder mig så meget for tiden at jagt er en drøm.
God tur.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Forventningens glæde...

Indlæg af AHSV » 2. nov 2014, 16:18

Rigbymauser skrev:
AHSV skrev:
Øehm, nu forholder jeg mig bare faktuelt til at en 140 grains kugle med 860 m/s overholder kravene i DK - er det forkert?

Nej der er ikke forkert og det er der heller ikke nogen der skriver. Det jeg kommentere på er at fordi mange som dig tror at hvis de pumper deres småkaliberet bøsser til max hastighed gør dem ikke nødvendigvis mere egnet til at skyde større vildt..selv om det overholder lovgivningen. Om så de lille 6,5mm producerede 6000joule er det bare stadig en lille kaliber. Så istedet for at gøre din 6,5 til noget den ikke er, så ryk op til noget a la 30-06 der selv på den dårligste dag kan skyde kronvildt uden at spekulere i om hastigheden/kuglevægten overholder lovgivningen samtidig med at der er mere egnet.



Jeg vil til enhver tid foretrække et velplaceret skud med en 6,5/7 mm over et dårligt placeret skud med whatever.
Jeg kender godt den kliche`...Hellere ramme rigtigt med en snebold end at ramme forkert med noget som er kraftigere... :freak:

Og nej, jeg har intet mod rekyl og har skudt med det meste incl. 458 Lott uden at klage (alt for højlydt i hvert fald) :oops:
Der er ingen der skriver om at du ikke kan tåle rekyl. Den fortolkning ligger alene hos dig selv

Mvh.
Anders
På intet tidspunkt angiver jeg at der skal pumpes til max. Hastighed! Jeg forholder mig blot til lovgivningen, I min optik er en 140 grains kugle fra en 6,5x55 rigeligt til kronvildt uanset om hastigheden er pimpet til at møde lovgivningens krav eller ej! Ikke at forveksle med, at jeg selvfølgelig altid overholder lovgivningens krav i det land jeg jager.

Jeg har i øvrigt både brugt 308 win, 7 mm Rem Mag og 300 Win Mag på jagt uden at kunne erkende nogen praktisk forskel i terminalballistikken ift. Den 7-08 AI som jeg primært anvender pt.! Kan du dokumentere nogen forskel i terminalballistik på f.eks. en 30-06 ift. En 6,5x55 eller er det bare noget du udleder af egen overbevisning?

Hvornår holder det i øvrigt op med at være for småkalibret? Jeg mener at have set nogle jagtfilm, hvor en ung tysker vender svin på stribe med en 270 win? Går man fra for lille kaliber (264) til tilpas kaliber (270) på 0,06 tomme?

Jeg gentager det gerne, hvis patronen typisk vil resultere i gennemskud på det vildt man skyder til, er den efter min mening stor nok :smile: Hvad angår klicheen kan vi godt blive enige om at det i hvert fald er ligeså godt at ramme rigtigt med kraftig kaliber som at ramme rigtigt med en svagere :rolf: Pointen er først og fremmest at folk skal bruge et våben de kan styre! Jeg bruger en del af min fritid på at stå og passe skydebane og jeg ser (særligt på elgbanen) for mange der ikke kan håndtere den kaliber de skyder med og som ville have godt af at 'downsize' lidt.

På efterårets tur til Skotland, blev den største Hjort i øvrigt lagt ned af en 243 win - det gik easy peasy, den flygtede 70 cm nedaf efter at være truffet af en velplaceret kugle. Skotten vi jagtede hos har nedlagt (efter hans eget udsagn) tusindvis af krondyr med henholdsvis 243 win og 270 win.

Mvh.
Anders

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Indlæg af BKA » 11. nov 2014, 17:49

Så er jeg tilbage på linjen igen efter en kanon tur.

Jeg fik ikke skudt nogen Hjort.... Var tæt på 2 gange, men manglede lige det sidste held før at det kunne lykkedes. Jeg så "kun" 4 Dåhjorte på alle de 8 pursch vi havde incl. lidt Då/Kalv. Så jeg syntes ikke bestanden var så tæt i området. Men så har jeg jo en grund til at vende tilbage igen til næste år. :biggrin:

Men Råvildt var der masser af og vi (3 Mand) skød 55 Rå/lam og hvor jeg selv stod for de 19 stk og hvis det ikke var for at jeg skulle jage Dåhjort, kunne jeg sagtens have skudt flere. Men jeg er fuldt ud tilfreds med jagten og hele forløbet. Ophold og mad var også godt, dog uden at være i royal luksus klasse, men ellers rigeligt fint til os.

Til det råvildt jeg skød, brugte jeg som sagt 140gr SST og 140gr Accubond ca. halvt af hver og selvom Accubonden laver lidt mindre udgangshul/kødskader end SST gør så har accubonden hvis ikke lige så god, så bedre chokeffekt end SST har.
Det er virkelig en god kugle syntes jeg. Skudafstand lå fra 70m til 265m, en del af dem på +200m. Det var fedt at kunne bruge bipods til en del af skudene, da afgrøderne på markerne ikke stod ret højt.

Så selvom det ikke blev til en hjort, havde vi en super tur alle mand.

Mvh.

BKA
Vedhæftede filer
DSC_0155.jpg
Kanon flot område, dejlig kuperet, godt med udsigt og kuglefang.
DSC_0155.jpg (30.63 KiB) Vist 12612 gange
DSC_0121.jpg
DSC_0121.jpg (69.38 KiB) Vist 12612 gange
DSC_0119.jpg
DSC_0119.jpg (60.04 KiB) Vist 12612 gange
DSC_0129.jpg
140gr SST
DSC_0129.jpg (45.76 KiB) Vist 12612 gange

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Indlæg af Karlo » 11. nov 2014, 18:03

Lyder som en spændende tur. Hvad koster sådan en tur? :)

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Indlæg af BKA » 11. nov 2014, 18:13

Tja. incl. kørsel og drikkepenge til den polske jæger, tolk og køkkenet er det vel ca. 15K også snakker vi 20 stk. Rå/lam og 4 dage jagt. Dertil kommer transport til/fra Polen.

Jeg mener Rå/lam koster knap 400kr stk.

Man får virkelig meget jagt for pengene og ja det er mange stykker vildt på få dage, om man vil kalde det jagt eller regulering er op til en selv.

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Indlæg af Alan » 11. nov 2014, 19:16

BKA skrev:Så er jeg tilbage på linjen igen efter en kanon tur.

Det er virkelig en god kugle syntes jeg. Skudafstand lå fra 70m til 265m, en del af dem på +200m. Det var fedt at kunne bruge bipods til en del af skudene, da afgrøderne på markerne ikke stod ret højt.
Her er lidt Polsk lovtekst:
§ 13. 1. Celowanie do zwierzyny i oddanie strzału jest dopuszczalne dopiero po osobistym dokładnym rozpoznaniu zwierzyny oraz w warunkach gwarantujących skuteczność strzału i możliwość podniesienia strzelonej zwierzyny oraz bezpieczeństwo otoczenia.
2. Myśliwy może oddać strzał do zwierzyny znajdującej się od niego w odległości nie większej niż:
1) 40 m - w razie strzału śrutem lub kulą z broni o lufach gładkich;
2) 100 m - w razie strzału kulą z broni o lufach gwintowanych, przy wykorzystaniu otwartych przyrządów celowniczych;
3) 200 m - w razie strzału kulą z broni o lufach gwintowanych, przy wykorzystaniu optycznych przyrządów celowniczych.
Jægere må afgive skud til vildt inden for en afstand af ikke mere end;
1) 40 m – med haglskud, eller kugle / brenneke fra glatløbede våben.
2) 100 m – med kugle fra riflede våben, ved benyttelse af åbne sigtemidler.
3) 200 m – med kugle fra riflede våben, ved benyttelse af optiske sigtemidler.
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: På tirsdag skal jeg på jagt i Polen!

Indlæg af BKA » 11. nov 2014, 19:29

Og. ??? Nu har jeg kun taget dansk jagttegn og når den polske jæger siger god for at skyde har jeg ingen problemer med at skyde.

Besvar