Hvorfor sætter råen opsats?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Michael9220 » 17. nov 2014, 12:11

Skød forrige weekend mit første rådyr, en gammel rå som var begyndt at sætte opsats. Nogen der ved hvorfor de gør dette?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af LapuaMagnum » 17. nov 2014, 12:44

Det er en parykRÅ :smile: Det er ikke hverdagskost at man ser en sådan, men det kan være genfejl eller hormonbalance der er gået galt, lidt ligesom kvinder der får fuldskæg eller bare skæg :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af LFuppen » 17. nov 2014, 18:42

Hunkøn får genfejl modsat hankøn ................... :getout:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Gråskæg » 17. nov 2014, 20:27

Jeg ved ikke hvad de siger på Kalø, eller hvem der nu har forstand på det.
En mistanke kunne være de miljøskadelige stoffer, som bliver sprøjtet ud.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Carsten Bo » 18. nov 2014, 03:17

Så burde der være fler parykråer i Polen end der er. De bruger kemi med en faktor 3 i forhold til Danmark. Tyskerne bruger lidt mindre end polakkerne men meget mere og flere krasse midler end i Danmark.
Der er større sandsynlighed for en genetisk defekt der har fået lov til at udvikle sig gennem årtier på grund af dårlig afskydning. Noget som især polakkerne tager hånd om.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Gråskæg » 18. nov 2014, 10:14

Carsten Bo skrev:Så burde der være fler parykråer i Polen end der er. De bruger kemi med en faktor 3 i forhold til Danmark. Tyskerne bruger lidt mindre end polakkerne men meget mere og flere krasse midler end i Danmark. Der er større sandsynlighed for en genetisk defekt der har fået lov til at udvikle sig gennem årtier på grund af dårlig afskydning. Noget som især polakkerne tager hånd om. Via sky
Det er rigtigt, at der bliver gødet kraftigt i Polen på de intensivt dyrkede marker, men der ligger så også meget udyrket jord, brak og skov, hvor dyrene så kan være. Det er muligt at dårlig afskydning også er en faktor.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Carsten Bo » 18. nov 2014, 11:30

Afskydningen i Polen er helt klart en positiv faktor på vores udvælgelse af de parametre vi syntes om hos råvildtet. I Danmark er det vel noget nær 90% sansynlighed for at tilfældet råder over hvilke hundyr der afskydes. De fleste jægere kender ikke deres råvildt.
Omvendt så esser råvildtet meget mere på markerne end du regner med. Især i vinterafgrøder som er kraftigt behandlet imod forskelligt græsukrudt er guf for klovbærende vildt når det er koldt. Vinterhvede og vinterraps kan modtage enorme skader over en hård vinter. Ja faktisk så kan man opleve at al grøn vegetation er ædt væk.

Hvad vi laver i Danmark er 3 gange værre alle andre steder.

I Danmark er kobberforgiftning ikke længere et topic omkring råvildt syge, hvorfor?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Gråskæg » 18. nov 2014, 14:58

Carsten Bo skrev:Afskydningen i Polen er helt klart en positiv faktor på vores udvælgelse af de parametre vi syntes om hos råvildtet. I Danmark er det vel noget nær 90% sansynlighed for at tilfældet råder over hvilke hundyr der afskydes. De fleste jægere kender ikke deres råvildt.
Omvendt så esser råvildtet meget mere på markerne end du regner med. Især i vinterafgrøder som er kraftigt behandlet imod forskelligt græsukrudt er guf for klovbærende vildt når det er koldt. Vinterhvede og vinterraps kan modtage enorme skader over en hård vinter. Ja faktisk så kan man opleve at al grøn vegetation er ædt væk. Hvad vi laver i Danmark er 3 gange værre alle andre steder. I Danmark er kobberforgiftning ikke længere et topic omkring råvildt syge, hvorfor?
Jeg er helt med på, at råvildt esser meget på de vintergrønne marker, faktisk så er det min teori/opfattelse, at en del af forklaringen på syge og svage dyr netop skyldes de vintergrønne marker, de er med til at holde dem i live, men de giver ikke den fulde ernæring som råvildt har brug for. F.eks. så er der ikke noget i vejen i områder med moser og heder og kun få marker. Jeg ville jo tro, at det forholdt sig modsat med afskydningen, at det er lettere at "kende" sit vildt på de små terræner i DK, fremfor den mere tilfældige afskydning af rå og lam her i efteråret i dette land.
Jeg forstår ikke, hvad det er, som er tre gange værre i DK, og jeg ved ikke noget om kobberforgiftning, det må du gerne uddybe.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Marinerevolver » 18. nov 2014, 15:48

Parykrå skudt i Småland midt i et skovområde på 2000ha, hvor der er langt ud til opdyrkede marker, hvad
kan årsagen være til dette?, i brækket tilstand 22kg. og efter tandslid og dømme 4-6år der bliver ikke brugt
sprøjtemidler i skoven. I Sverige har man ikke bukkejagt, men jagt på hornbærende rådyr.
Mvh. Marinerevolver
Vedhæftede filer
Parykrå-2008.jpg
Parykrå-2008.jpg (88.39 KiB) Vist 6826 gange

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Carsten Bo » 18. nov 2014, 16:34

Jeg ville glæde mig over at skyde sådan en fin parykrå. Jeg tror det ligger i genetikken. Vi leder bare altid efter en forklaring, også selvom der ikke er en.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Overtroldmand » 19. nov 2014, 10:32

Mht til underlige dyr, så skød jeg lidt det modsatte, en 'buk' i år, det var kun fordi den havde pensel, at jeg kunne se det var et handyr. På hovedet havde den en underlige bule.

Ved nærmere eftersyn viste det sig at den have to meget små fejet spidser..
Vedhæftede filer
IMG_0117-004.jpg
IMG_0117-004.jpg (77.52 KiB) Vist 6727 gange

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af LapuaMagnum » 19. nov 2014, 11:13

Marinerevolver skrev:Parykrå skudt i Småland midt i et skovområde på 2000ha, hvor der er langt ud til opdyrkede marker, hvad
kan årsagen være til dette?, i brækket tilstand 22kg. og efter tandslid og dømme 4-6år der bliver ikke brugt
sprøjtemidler i skoven. I Sverige har man ikke bukkejagt, men jagt på hornbærende rådyr.
Mvh. Marinerevolver
Hormoner som tidligere skrevet med mindre der foreligger undersøgelser der modbeviser dette :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af TheDarkSide » 19. nov 2014, 11:24

Overtroldmand skrev:Mht til underlige dyr, så skød jeg lidt det modsatte, en 'buk' i år, det var kun fordi den havde pensel, at jeg kunne se det var et handyr. På hovedet havde den en underlige bule.

Ved nærmere eftersyn viste det sig at den have to meget små fejet spidser..
Ikke noget underligt i det. Jeg skød selv en knopbuk med lidt mindre "opsats" end din, men meget velfejet :rolf: Ikke så stor i kroppen som den spidsbuk den gik med, men ikke i dårlig stand som sådan. Den vejede knap 15 kg, men den var bare en dværg :smile:

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Hvorfor sætter råen opsats?

Indlæg af Overtroldmand » 19. nov 2014, 12:01

TheDarkSide skrev:
Overtroldmand skrev:Mht til underlige dyr, så skød jeg lidt det modsatte, en 'buk' i år, det var kun fordi den havde pensel, at jeg kunne se det var et handyr. På hovedet havde den en underlige bule.

Ved nærmere eftersyn viste det sig at den have to meget små fejet spidser..
Ikke noget underligt i det. Jeg skød selv en knopbuk med lidt mindre "opsats" end din, men meget velfejet :rolf: Ikke så stor i kroppen som den spidsbuk den gik med, men ikke i dårlig stand som sådan. Den vejede knap 15 kg, men den var bare en dværg :smile:

Sjovt du skriver det med vægten, denne jeg skød var også 'mindre', men ellers i god stand.

Besvar