Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af FrederikF » 3. nov 2017, 09:40

Det er dybt frustrerende at det er forbudt at skilte med jagt i statsskove. Har selv prøver st få lov masser af gange. Jeg har mødt MANGE gæster der har efterlyst skilte - ofte fordi de var kede af at forstyrre og hellere ville have gået en anden vej, havde de vist at der var jagt. Vi har aldrig spurgt efter et "jagt - adgang forbudt" skilt, men derimod et "orientering. Der er jagt i skoven idag - alle gæster er velkomne"
Mvh Frederik

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Skaði » 3. nov 2017, 11:01

Ok, skilteforbud er sf. et problem i denne sammenhæng og virker ulogisk. Har dog faktisk set afspærringsbånd og skilt i pågældende skov, mens der var trykjagt.

Der er nok ikke så meget at gøre udover at undgå for meget subjektivitet...kender to som hævder at de jævnligt hører dobbeltskud umiddelbart efter de har påbegyndt deres hundetur, og at der er et vildtkamera som dækker p-pladsen (det sidste passer, har set det). Andre har fået skældud fordi de stod og kiggede for meget til jagtlejers indhegnede hjortevildt på ejendommen, fra offentlig cykelsti. Til gengæld kan jeg ikke udelukke om de er røgen uklar med nogen på forhånd.

Bare synd når stemningen bliver ødelagt.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af KKA » 3. nov 2017, 13:11

TheDarkSide skrev:
Skaði skrev:Hej, jeg hijacker lige denne tråd for at høre hvad praksis er omkring en lignende situation:

En skov, offentlig tilgængelig, den er lejet ud som jagtrevir men bruges mest af folk som går tur, lufter hund, der er bålsted og kondisti m.m. Jagtlejeren går for at have udviklet et vist ejerskabsforhold til stedet og hvem der må færdes der, hvilket jeg ikke vil blande mig i. Både mig og andre har dog oplevet at der bliver skudt forholdsvis tæt på spadserende og hundeluftere, jeg vil skønne en 2-300m, og det er hændt at det var to skud lige efter hinanden, uden at der var andre tegn på egentlig jagt (ingen jagtselskab, afmærkning, ikke flere skud end de to...). Hvis jeg skulle give et bud er der tale om to skud i luften. Man kan heller ikke se nogen jægere som giver sig til kende. Skuddene falder enten meget tæt på en beboet grund, eller muligvis fra selve grunden (jagtlejerens ejendom) som grænser til skoven.

Der er ikke noget entydigt ulovligt i det, men vi er flere som oplever at disse ting sker på en ubehagelig måde. Bortset fra at man kan acceptere at stedet er lukket land: er der noget man kan komme efter?
Uden at kende alle detaljer, så vil jeg mene, at det lyder ikke umiddelbart til at der sker noget ulovligt eller forkert. To skud der falder, selvom der ikke er et jagtselskab kan jo være fordi det er riffeljagt.
Jeg går selv på jagt i flere offentlige skove og langt de færreste opdager en, når man er på bukkejagt, selvom folk går forbi en på 5 meters afstand. På fællesjagter er der jo tydeligt skiltet med jagt på alle veje og stier ind i skoven, men skoven er åben for alle. Det er meget sandsynligt, at der falder en del skud inden 100 meter af folk, der går tur eller sågar parcelhuskvarterer og børnehave. Det er der ikke noget uforsvarligt i, da alle deltagende jægere er grundigt instruerede i hvor der må skydes osv. Kan man ikke tåle at høre et skud, så skal man holde sig ude af skoven, mens der er jagt. På bukkejagt er det så sjældent man skyder og normalt tidligt om morgenen eller sent om aftenen, hvor der ikke er mange i skoven, så det ser jeg heller ikke noget problem i.
Definer, hvad I mener med “offentlig skov”?!?
Iht skovloven er er der adgang for offentligheden i private skove fra kl 7- solnedgang. Dog må private skove lukkes vha skiltning ifm fællesjagter.
I statsskove skal publikum være der - jægere kan være der.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af TheDarkSide » 3. nov 2017, 21:00

KKA skrev: Definer, hvad I mener med “offentlig skov”?!?
Iht skovloven er er der adgang for offentligheden i private skove fra kl 7- solnedgang. Dog må private skove lukkes vha skiltning ifm fællesjagter.
I statsskove skal publikum være der - jægere kan være der.
Beklager den vage formulering. Det er kommunalt ejede skove.

Besvar