Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2015, 17:43

TheDarkSide skrev:Man skal have hund med til jagt og regulering med haglbøsse, både fuglevildt og løbende vildt, dog ikke klovbærende (råvildt).
Jeg troede ikke at rågeregulering foregik med haglbøsse. Det plejer at være en selektiv reguleringsform, hvor man bortskyder ikke flyvefærdige unger med salonriffel eller luftbøsse. Men, der er måske en anden praksis ved regulering af voksne råger?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af AirPellet » 4. feb 2015, 17:51

ja voksne Råger reguleres med glatløbet jagtgevær. Du kommer ikke ind under en Rågekoloni med voksne fugle uden de letter. :-)
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Rahan » 4. feb 2015, 20:01

Så er der en fed regulerings kæp til salg på G&G !!!
Og hvis jeg ikke havde en i forvejen, havde jeg kørt direkte over til sælger og betalt den med det samme !!!!
Det er verdens bedste .22 :numberone:


http://www.guloggratis.dk/sport/jagt-og ... automatisk

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Mosc5 » 4. feb 2015, 20:07

Brønden skrev:har man ikke pligt til at have hund med ved jagt på fugle vildt ??
Nej, Lovkravet om egnet apporterende hund, omhandler jagt med glatløbet haglgevær. Ikke riffeljagt, uanset om man jager rå-vildt eller ænder. :giggle:
At det kan være en god hjælp, at medbringe en hund, er så en helt anden sag. :mrgreen:

Når jeg har været med på rågeregulering, var vi altid en lille flok afsted. og der var altid 1 eller 2 der havde hund med, i tilfælde af at ungerne ikke lå synligt forendt. :numberone:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af TheDarkSide » 4. feb 2015, 21:12

Elbæk skrev:
TheDarkSide skrev:Man skal have hund med til jagt og regulering med haglbøsse, både fuglevildt og løbende vildt, dog ikke klovbærende (råvildt).
Jeg troede ikke at rågeregulering foregik med haglbøsse. Det plejer at være en selektiv reguleringsform, hvor man bortskyder ikke flyvefærdige unger med salonriffel eller luftbøsse. Men, der er måske en anden praksis ved regulering af voksne råger?
Det har jeg ikke påstået. Jeg skulle nok have skrevet at reglen om egnet apporterende hund kun gælder ved jagt og regulering med haglbøsse på ikke-klovbærende vildt. Man kan dog få i nogle tilfælde dispensation til IKKE at medbringe egnet apporterende hund ved regulering med haglbøsse (ligesom man kan få dispensation til skydestiger, lokkefugle, skjul osv ved regulering).

Der er ikke jagttid på voksne råger eller hvordan er det lige?
Voksne kragefugle plejer jeg at makulere med en 6,5'er eller en 270'er. Jeg overvejer dog om en bette .222 ikke kan klare opgaven :mrgreen:

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af AirPellet » 5. feb 2015, 05:01

Mht jagttid på råger i det hele taget: Rågen er fredet af et EU direktiv som også omfatter Skarven. Der er derfor ikke jagttid på fuglen.

Rågeregulering foregår ved kolonien og på fuglene tæt herved. Ungerne skydes når de hopper ud af reden, men de sidder på grenene. skudene foregår derfor i så lodret en vinkel som muligt med .22 eller .17.

Voksne fugle er ekstremt vagtsomme og letter så snart man nærmer sig. De reguleres inden redebygninstiden på indfløjet til rederne med glatløbet jagtgevær. I byområder kan dette være problematisk, hvorfor man oftest tyr til regulering af ungerne.

Hvis man skal skyde råger med kraftigere cal. end .22 LR skal de nok på jorden med sikkert kuglefang. Hele ideen med reguleringen er at påføre dem så meget pres, at de forlader kolonien og finder et mindre generende sted at være. Med det i mente, giver det jo ikke mening at skyde dem på en mark med riffel, mens de foragerer.
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Refraktorius » 5. feb 2015, 08:05

Jeg har søn med når jeg regulerer.

Han apporterer glimrende.

(En råge ad gangen er forøvrigt et glimrende princip. Det er ikke godt for renommeet at have lig og anskydninger til at ligge og flyde!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Refraktorius » 5. feb 2015, 08:11

Min erfaring med sigtemidler er forøvrigt, at det virkeligt væsentlige på salonrifler er montagen.

Kikkerterne skal nok levere på de afstande og med den rekyl de oplever, men den ret smalle rille til kikkertmontagen (der ikke er specielt ens fra riffel til riffel!) har bedst af en solid montage der er lidt overdimensioneret.

Specielt på ældre rifler, sidder der ofte nogle meget ringe montager.
Salonrifler har været anset for "halvslattent legetøj" (det er de absolut ikke!), og det har givet en afsmitning på de montager der er blevet sat på.


Det behøver ikke være håndsnittede svenske stålmontager, men bare noget der har ordentligt fat med mere end en enkelt, tynd skrue.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Refraktorius » 5. feb 2015, 08:14

AirPellet skrev: .....
Hvis man skal skyde råger med kraftigere cal. end .22 LR skal de nok på jorden med sikkert kuglefang. Hele ideen med reguleringen er at påføre dem så meget pres, at de forlader kolonien og finder et mindre generende sted at være. Med det i mente, giver det jo ikke mening at skyde dem på en mark med riffel, mens de foragerer.

Hvis målet er, at få dem til at humme sig fra marken, så giver det i allerhøjeste grad mening.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af AirPellet » 5. feb 2015, 09:10

Refraktorius skrev:
AirPellet skrev: .....
Hvis man skal skyde råger med kraftigere cal. end .22 LR skal de nok på jorden med sikkert kuglefang. Hele ideen med reguleringen er at påføre dem så meget pres, at de forlader kolonien og finder et mindre generende sted at være. Med det i mente, giver det jo ikke mening at skyde dem på en mark med riffel, mens de foragerer.

Hvis målet er, at få dem til at humme sig fra marken, så giver det i allerhøjeste grad mening.
Ja det er selvfølgelig en point, men kan man få tilladelse til regulering af råger på en mark, væk fra deres koloni? Rågerne spiser hovedsageligt bløddyr som snegle og orm samt indsekter, så det kan blive svært at bevise markskader forårsaget af råger. - Er der nogen der har erfaring med at få reguleringstilladelse på råger på sået mark? Som man kan på Ringdue, Krage og gæs?
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Elbæk » 5. feb 2015, 09:30

Refraktorius skrev:Jeg har søn med når jeg regulerer.

Han apporterer glimrende.

(En råge ad gangen er forøvrigt et glimrende princip. Det er ikke godt for renommeet at have lig og anskydninger til at ligge og flyde!)
Jeg har også et par gange haft enten kæresten eller en kammerat med ude som "hund".

Det er sjovt at se en knap 2 m høj 110 kg tung marinesoldat (kammeraten, ikke kæresten) skrige som en lille pige, når han skal samle en anskudt råge op, når rågen skyder sin alien tunge ud, hvæser ad ham og napper ham i hånden :giggle:

Der er kæresten (som, lidt sjovt, også oprindeligt er sømand) noget mere hardcore - hende er der ikke noget piv med når der skal opsamles og aflives anskudte råger.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Simon5700 » 5. feb 2015, 10:44

AirPellet skrev: Ja det er selvfølgelig en point, men kan man få tilladelse til regulering af råger på en mark, væk fra deres koloni? Rågerne spiser hovedsageligt bløddyr som snegle og orm samt indsekter, så det kan blive svært at bevise markskader forårsaget af råger. - Er der nogen der har erfaring med at få reguleringstilladelse på råger på sået mark? Som man kan på Ringdue, Krage og gæs?
jeg ved ikke om man kan få tilladelse til at skyde dem på en mark, men de laver skader på "marken" jeg har arbejdet på en gård hvor både krager og råger var meget slemme til at gå i wrapballer, de satte sig på dem og hakkede huller i dem, med det resultat at de rådner og ikke kan bruges ;(
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. jul 2012, 15:29
Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Falster
Been thanked: 10 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af P-F-V-A-C » 5. feb 2015, 10:58

Som mange af de andre siger, så salon frem for luft.
Har selv reguleret i snart en del år og mit weapon of choice er en Winchester 9422 lever action med en tasco 3-7x20.
15 skuds magasin og da det er en repeter riffel kan den også bruges på jagt hvis man skulle ønske det.
Jeg er slet ikke i tvivl om at en ruger 10/22 er eminent, men for mit vedkommende er der mere feel good factor med en lever action :smile:
Panzer er det nye sort.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Kenned » 5. feb 2015, 15:25

AirPellet skrev:Mht jagttid på råger i det hele taget: Rågen er fredet af et EU direktiv som også omfatter Skarven. Der er derfor ikke jagttid på fuglen.

Rågeregulering foregår ved kolonien og på fuglene tæt herved. Ungerne skydes når de hopper ud af reden, men de sidder på grenene. skudene foregår derfor i så lodret en vinkel som muligt med .22 eller .17.

Voksne fugle er ekstremt vagtsomme og letter så snart man nærmer sig. De reguleres inden redebygninstiden på indfløjet til rederne med glatløbet jagtgevær. I byområder kan dette være problematisk, hvorfor man oftest tyr til regulering af ungerne.

Hvis man skal skyde råger med kraftigere cal. end .22 LR skal de nok på jorden med sikkert kuglefang. Hele ideen med reguleringen er at påføre dem så meget pres, at de forlader kolonien og finder et mindre generende sted at være. Med det i mente, giver det jo ikke mening at skyde dem på en mark med riffel, mens de foragerer.
Og det er vel heller ikke helt efter de etiske retningslinjer at skyde et dyr der har unger, så det passer helt fint at de skrider når man nærmer sig med riflen :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. feb 2015, 15:56

Vil man være rigtig billig skydende og der ikke er krav om magasin, kan man komme rigtig langt for meget få kroner. Jeg lavede denne "Taktikker" ud af en gammel baneriffel (Til 200,- :oops: ) og den har dæleme gjort det godt. Eneste umiddelbare minus er vægten, hvis man skal langt omkring.
Vedhæftede filer
red01.jpg
red01.jpg (89.54 KiB) Vist 6750 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

T-bone
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. dec 2013, 20:02
Interesser: Hagljagt og Riffeljagt
Geografisk sted: Øtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af T-bone » 5. feb 2015, 18:53

Simon5700 skrev:
AirPellet skrev: Ja det er selvfølgelig en point, men kan man få tilladelse til regulering af råger på en mark, væk fra deres koloni? Rågerne spiser hovedsageligt bløddyr som snegle og orm samt indsekter, så det kan blive svært at bevise markskader forårsaget af råger. - Er der nogen der har erfaring med at få reguleringstilladelse på råger på sået mark? Som man kan på Ringdue, Krage og gæs?
jeg ved ikke om man kan få tilladelse til at skyde dem på en mark, men de laver skader på "marken" jeg har arbejdet på en gård hvor både krager og råger var meget slemme til at gå i wrapballer, de satte sig på dem og hakkede huller i dem, med det resultat at de rådner og ikke kan bruges ;(
Det er muligt at få tilladelse til at regulere råger på mark, hvis de er til skade for afgrøderne. Dog skal rågerne først forsøges skræmt væk med skræmmemidler, f.eks en gaskanon eller en kunstig høg. Kender en landmand, hvor rågerne pillede majsspirene op og åd dem, og efter have forsøgt med gaskanon og en høg, fik han tilladelse til regulering med skydevåben [emoji4]

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af 100Radsbar » 17. feb 2015, 21:17

Jeg har en Norinco JW21B i kaliber .22lr, en dejlig skyder :smile:
JW21B.jpg
(39.03 KiB) Downloadet 513 gange
Armis.dk har en til 2150,- http://armis.dk/riffel-nye.html

Har dig ikke en kikkert til den endnu.
Men overvejer en af de to nedenstående:

http://www.effektlageret.dk/product/jae ... igte-6775/

http://www.effektlageret.dk/product/jae ... igte-6774/
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Meulengracht
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 240
Tilmeldt: 10. sep 2011, 00:33
Interesser: Sportsskydning, Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 41 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Meulengracht » 17. feb 2015, 22:27

Jeg brugte sidste år en 45 år gammel Krico .22 LR repeter med 5 skuds magasiner og en 4-9x40 kikkert på, købt på egun. Der er en S&L dæmper på.
Mine erfaringer med den er, at den skyder rigtig godt med CCI Standard, men oplever at de kan slå tilbage fra grene med et ordentligt hvin. Derfor bruger jeg i stedet RWS subsonic hollowpoint. Der er ikke problemer med dem.
De er så lydløse at en nabo ikke havde hørt, at jeg skød 99 rågeunger tæt ved hans hus.
I år vil jeg prøve også at bruge min Winchester 9422 .22 LR, mest på grund af de 15 skud i magasinet.
Bruger altid hund, som apporterer rågeungerne uden problemer.
Hilsen Meulengracht

Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af PSindrup » 27. feb 2015, 11:19

AirPellet skrev:Mht jagttid på råger i det hele taget: Rågen er fredet af et EU direktiv som også omfatter Skarven. Der er derfor ikke jagttid på fuglen.

Rågeregulering foregår ved kolonien og på fuglene tæt herved. Ungerne skydes når de hopper ud af reden, men de sidder på grenene. skudene foregår derfor i så lodret en vinkel som muligt med .22 eller .17.
Er det ikke bare et kæmpe paradoks? :???:
Den voksne råge er total-fredet, men ungerne kan, må og bliver skudt i (ti)tusindvis inden de er flyvefærdige ...

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af Kenned » 27. feb 2015, 14:40

PSindrup skrev:
AirPellet skrev:Mht jagttid på råger i det hele taget: Rågen er fredet af et EU direktiv som også omfatter Skarven. Der er derfor ikke jagttid på fuglen.

Rågeregulering foregår ved kolonien og på fuglene tæt herved. Ungerne skydes når de hopper ud af reden, men de sidder på grenene. skudene foregår derfor i så lodret en vinkel som muligt med .22 eller .17.
Er det ikke bare et kæmpe paradoks? :???:
Den voksne råge er total-fredet, men ungerne kan, må og bliver skudt i (ti)tusindvis inden de er flyvefærdige ...

Peter
Næ, for det er ikke jagt, men regulering af skadevoldende vildt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Salon vs Luft / Råger: Hvad skal jeg købe, hvad bruger I

Indlæg af AirPellet » 27. feb 2015, 19:03

PSindrup skrev:
AirPellet skrev:Mht jagttid på råger i det hele taget: Rågen er fredet af et EU direktiv som også omfatter Skarven. Der er derfor ikke jagttid på fuglen.

Rågeregulering foregår ved kolonien og på fuglene tæt herved. Ungerne skydes når de hopper ud af reden, men de sidder på grenene. skudene foregår derfor i så lodret en vinkel som muligt med .22 eller .17.
Er det ikke bare et kæmpe paradoks? :???:
Den voksne råge er total-fredet, men ungerne kan, må og bliver skudt i (ti)tusindvis inden de er flyvefærdige ...

Peter
Man kan også regulere de voksne fugle, det er bare betydeligt sværere, og så smager de nok heller ikke lige så godt.

Reguleringen sker når fuglene er til gene for menneskene. Et vedvarende reguleringstryk kan resultere i at fuglene fortrækker et sted hen hvor de ikke er til gene.

Det st Skarv og Råge er fredet i EU skal ses i lyset af at der ikke er så mange individer på Europisk plan (har jeg da hørt), men der er da rigeligt i DK!
klagt nicht - kämpft

Besvar