Vildsvine jagt i Sverige.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Simon5700 » 3. feb 2015, 18:19

Vi er 3 jægere der godt kunne tænke os en tur til Sverige efter svin i marts måned, vi kunne derfor godt tænke os at høre om der evt var nogen her på NVF som kan anbefale et sted at tage hen? Og evt hvor vi ikke skal tage hen.
Hvad er jeres erfaringer?
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Fredericianer » 3. feb 2015, 18:52

En af mine jagtkammerater og jeg har snakket om det samme, så jeg er spændt på at se hvad der kommer af anbefalinger.

Er der jagttid på dem hele året derover?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Renico12 » 3. feb 2015, 19:14

Jeg tager til den svenske sne-skov d. 8-9-10-11 Februar efter svin. Fedeste årstids at gå på jagt i!

Men bemærk at efter d.16 Februar og frem til 1. April(ret mig hvis forkert) der må man kun skyde årsgrise - Der er alle andre grise fredet!

Brugeravatar
Tankis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15. jan 2012, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Tankis » 3. feb 2015, 20:36

Renico12 skrev:Jeg tager til den svenske sne-skov d. 8-9-10-11 Februar efter svin. Fedeste årstids at gå på jagt i!

Men bemærk at efter d.16 Februar og frem til 1. April(ret mig hvis forkert) der må man kun skyde årsgrise - Der er alle andre grise fredet!

16 Februari till 16 April men annars helt riktig :thumbup:
Blow your mind -- smoke gunpowder.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af KKA » 3. feb 2015, 22:13

Simon5700 skrev:Vi er 3 jægere der godt kunne tænke os en tur til Sverige efter svin i marts måned, vi kunne derfor godt tænke os at høre om der evt var nogen her på NVF som kan anbefale et sted at tage hen? Og evt hvor vi ikke skal tage hen.
Hvad er jeres erfaringer?
Vores erfaringer er gode ud fra flg kriterier: fuld forplejning/eget værelse/ordentlige bade og toiletforhold.
Det får vi nord for Jönköping, hvor der også er pænt med grise(vi skyder kun madgrise og kan sagtens lade ornerne gå)
Ulempen her er åbne tårne - fordelen er belysning på foderpladserne.
Pris: ca 8000 sek for en weekend Incl 1 gris pr person

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Simon5700 » 4. feb 2015, 09:04

Vi er klar over at vi kun må skyde års grise, men det er også fine spise svin.

KKA.
Jeg har kikket lidt rundt efter noget jagt og har fundet et par steder hvor vi kan leje en hytte og jagten fra torsdag-søndag for 2000kr pr mand incl 1-2 svin pr mand. Jeg venter på at få noget info om områderne.
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Matz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. nov 2011, 13:20
Interesser: Jagt, løb
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Matz » 4. feb 2015, 09:17

Jeg kan bidrage med min egen sparsomme erfaring. Vi var for første gang afsted efter øffere sidste år, hvor vi tre gange var på et revir i Kronobergs län. Hvad jeg selv kunne samle af information var, at den største bestandtæthed fandtes i Kalmar og Blekinge län, med Skåne og Kronoberg som tætte efterfølgere. Jo længere nord på man kommer, jo tyndere bliver det.

Vi fik på de tre ture ikke skudt svin, omend vi fik set dem af 3 omgange (hvoraf der var en reel skudchance 2 af gangene), og så havde jeg en gående og grønte i mørke lige foran mig i en havremark i sommers. Min manglende erfaring gjorde at jeg trak det korteste strå i situationen.

Hvornår tager i andre afsted efter svin? Jeg spørger da de fejlslagne ture hare betydet, at mine jagtkammerater har mistet modet på svinene, og efterhånden mest er indstillet på at tage afsted kombineret med bukkejagt. Da vi har været afsted 2 af gangene om sommeren, og en gang sidst på efteråret tænker jeg dog, om det er os der har valgt nogle dårlige tidspunkter? Særligt har jeg indtryk af at det er vinteren, hvor det er nemmest at komme til svinene?

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Simon5700 » 4. feb 2015, 11:33

Vi skal afsted i uge 11. Der er ingen af os som har erfaring med svine jagt, så jeg kan ikke fortælle hvornår det er bedst, men jeg vil da tro at de samles mere her om vinteren ved foderpladserne.
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 4. feb 2015, 14:11

Vildsvinejagt er efter mine erfaringer mest behageligt og effektivt i perioden lige efter ophør af fredningen midt i april. Her har grisene spist det meste af det naturlige foder og er derfor nemmere at lokke ind til foderpladserne - brug gerne majsbomber...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Matz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. nov 2011, 13:20
Interesser: Jagt, løb
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Matz » 4. feb 2015, 18:33

Vildsvinejagt er efter mine erfaringer mest behageligt og effektivt i perioden lige efter ophør af fredningen midt i april. Her har grisene spist det meste af det naturlige foder og er derfor nemmere at lokke ind til foderpladserne - brug gerne majsbomber...
Det var sådan set meget brugbar information. Vil høre udlejeren, om han kan mikse et par majsbomber sammen, inden vi kommer næste gang.

Er der andre af de mere erfarne svinejægere, der har oplevet, at det er godt der midt i April? Kan være jeg skal se om jeg kan lokke de andre med en gang til :fun:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 14. feb 2015, 19:40

Min nabo (til det lille stykke skov jeg har i Kronoberg len) har to foderpladser samt overnatningsmulighed og der kan man booke sig ind. Jeg har idag været rundt og se pladserne og de ser fine ud. Der havde været svin der og pladserne ligger godt. Der er masser af svin her - bare for lidt hos mig :-/ så chancerne for at skyde noget der er gode. Pladserne er uden belysning og inde i granskov, så det er nok ikke 'ny måne pladser'. Man sidder i inddækket tårn og det kan godt være en kold fornøjelse hvis der er frost...

Billede





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Matz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. nov 2011, 13:20
Interesser: Jagt, løb
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Matz » 15. feb 2015, 08:39

The Yeti skrev:Min nabo (til det lille stykke skov jeg har i Kronoberg len) har to foderpladser samt overnatningsmulighed og der kan man booke sig ind. Jeg har idag været rundt og se pladserne og de ser fine ud. Der havde været svin der og pladserne ligger godt. Der er masser af svin her - bare for lidt hos mig :-/ så chancerne for at skyde noget der er gode. Pladserne er uden belysning og inde i granskov, så det er nok ikke 'ny måne pladser'. Man sidder i inddækket tårn og det kan godt være en kold fornøjelse hvis der er frost...

The Yeti
Hvor lang tid bruger du cirka mellem hver nedlagte svin?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Lassescout » 15. feb 2015, 08:52

Hvis i kun vil have ét godt råd, så tag imod dette: Tag varmt tøj på.

Det er næsten ligegyldigt hvilken riffel, ammunition og sigtekikkert du har med, for en 30-50 kgs gris kan nedlægges effektivt med alt hvad der er lovligt til det. Med lys på foderpladsen forsvinder behovet for den dyre monsterkikkert med objektivåbning som en kulspand, og da man ikke går langt, men sidder stille, er det ligegyldigt om du har fine fedtlæderstøvler eller gamle gummistøvler på.

Men du skal kunne holde varmen, ellers bliver det ulideligt at sidde stille nok og vente længe nok. Har du ikke andet, så tag en sovepose med. Når du er kommet på plads i vakkojen kan du sætte fødderne i posen og trække den op omkring dig, det hjælper alt sammen. Jeg har en gammel Canada Goose parka, den har reddet min nat utallige gange. Den ser ikke jægermæssig ud, men det er ligegyldigt, den holder mig varm.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

FØH
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28. feb 2014, 22:22
Interesser: jagt
Geografisk sted: odense
Been thanked: 2 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af FØH » 15. feb 2015, 16:06

Renico12 skrev:Jeg tager til den svenske sne-skov d. 8-9-10-11 Februar efter svin. Fedeste årstids at gå på jagt i!

Men bemærk at efter d.16 Februar og frem til 1. April(ret mig hvis forkert) der må man kun skyde årsgrise - Der er alle andre grise fredet!
og årsgrise er dem der små? hvordan ser du det?

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 15. feb 2015, 16:33

FØH skrev:
Renico12 skrev:Jeg tager til den svenske sne-skov d. 8-9-10-11 Februar efter svin. Fedeste årstids at gå på jagt i!

Men bemærk at efter d.16 Februar og frem til 1. April(ret mig hvis forkert) der må man kun skyde årsgrise - Der er alle andre grise fredet!
og årsgrise er dem der små? hvordan ser du det?
Årsgrise kaldes vildsvinene frem til de er et år gamle. På det tidspunkt vejer de ca 50 kg.







The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 15. feb 2015, 16:37

Matz skrev:
The Yeti skrev:Min nabo (til det lille stykke skov jeg har i Kronoberg len) har to foderpladser samt overnatningsmulighed og der kan man booke sig ind. Jeg har idag været rundt og se pladserne og de ser fine ud. Der havde været svin der og pladserne ligger godt. Der er masser af svin her - bare for lidt hos mig :-/ så chancerne for at skyde noget der er gode. Pladserne er uden belysning og inde i granskov, så det er nok ikke 'ny måne pladser'. Man sidder i inddækket tårn og det kan godt være en kold fornøjelse hvis der er frost...

The Yeti
Det svinger helt vildt meget. Nogle fange skyder jeg grise tæt på hinanden fx hvis der dukker gris op på bukkejagten. Men taler vi rent åteljakt så tror jeg at jeg bruge rundt 100 timer pr gris... Men så har jeg også regnet de nætter med hvor jeg overnatter i vakkojan fordi jeg skal noget andet i området. Jeg sover og har så en alarm tændt. Kommer grisen forsøger jeg at snige mig ud af posen uden at skræmme grisen - det lykkedes bestemt ikke altid...

Hvor lang tid bruger du cirka mellem hver nedlagte svin?




The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 15. feb 2015, 17:32

Så er jeg hjemme igen efter tre dages skovarbejde. Jeg har taget omkring 20 store birke ned som skal sælges som tømmer og massaved (til papirproduktion). Den egentlige grund til at jeg har fældet den er at fyren her skal have et nyt hjem

Billede

Jeg skal have plantet et område med gran bag min åtel, så grisene kan ligge tæt på om dagen.

En gennemgang af billederne fra den seneste måned viste at et utal af rådyr - op til fem på en gang har været på foderpladsen. Der har også været elg og måske vigtigst af alt så har der været besøg af fem forskellige vildsvin. Vi har været efter den store i over et år. Min makker har sigtet på ham to gange uden at trykke af - det er ikke en man ønsker at gå eftersøg på alene og selvom den bare ligger hvordan får man ham så ind i bilen... Jeg er dog overbevist om at jeg nok skal finde en løsning. Og i år tegner det til at jeg kan komme afsted til vakkojan lidt mere end sidste år så måske...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Mister.30-06 » 15. feb 2015, 17:33

Hej, jeg har også en del erfaring med grisejagt i Sverige.
Nærmere betegnet nord for Knäred og mellem Knäred og Markaryd.

Et par ting jeg vil dele er:

Selvom der er lys på foderpladsen, er det en fordel at have belyst sigtemiddel.
Det siger jeg, da jeg har været ude for at grisene, der står rigtigt til skud, kan stå foran lyset, og derved er en sort silhuet.
Da trådkorset er sort, kan du ikke se hvor du skal skyde, med mindre du har lys i kikkerten.

Varmt tøj er en nødvendighed på denne årstid.
De første par timer går sikkert udmærket, med det skal nok blive koldt, så vær forberedt.
En udslidt sovepose kan også bruges.

Jeg bruger gerne 2-4 kilo æbler, der er skåret i tern.
Spreder dem ud over det belyste område når jeg kommer til pladsen.
Det giver dig lidt længere tid at udvælge det rette dyr, hvis de kommer....
Og grisene elsker æbler.

Jagttiden på gris i Sverige kan findes her:
http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#Hallands län,9149,2015-01-01,2015-12-31,
http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#Hallands län,612,2015-01-01,2015-12-31,
http://jagareforbundet.se/jakten/vildsvinsjakten/
Vedhæftede filer
vildsvin årsunge.JPG
vildsvin årsunge.JPG (15.46 KiB) Vist 12585 gange
vildsvin.JPG
vildsvin.JPG (15.51 KiB) Vist 12585 gange
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Mister.30-06 » 15. feb 2015, 17:53

Har også set at grisene kan være meget nervøse, og stikke af uden grund.
De kommer som oftest tilbage, hvis der stadig er foder på pladsen.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 15. feb 2015, 19:37

Jeg holder af at sidde int-shirt når jeg jager gris. Det har jeg gjort itempraturer ned til minus 20... Ja ok vi havde 28 grader inde i vakkojan og sad og diskuterede om det skulle hedde finsk vakkoja eller vakkoja tropical. Største problem var at duggen på vinduerne frøs til is blot de stod lidt på klem - det er enkelt plexiglas. Min vakkoja har ti cm isolering i vægge, gulv og tag. Når der er rigtigt koldt bruger jeg en HeatPal til at varme og ellers en BlueCat og er der bare lidt råkoldt det Biltema køkken som vi bruger til at varme vand til kaffen.

Det første år havde jeg et almindeligt åbent tårn. Jeg har prøvet at have problemer med at klatre ned efter to timer i 20 graders frost - det trods termokedeldragt. Så er det ikke sjovt længere... Og det er sikkert her kimen ligger til den lidt luksuriøse vakkoja der kom i stedet blev lagt.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af The Yeti » 15. feb 2015, 20:20

Den der med vigtigheden af belyst sigtemiddel i kikkerten er en religion jeg ikke bekender mig til. Det kræver væsentligt mere lys at kunne artsbedømme den gris man sigter på en det gør at kunne kende for og bag. Jeg bruger pt en gammel S&B 2,5-10x56 med medforstørrende sigtemiddel. På 8 gange forstørrelse er det nogle ordentligt fede stolper. Kan jeg ikke se dem kan jeg heller ikke se hvad der er for og bag på grise. Og da slet ikke om det er en so eller galt. Det sidste bedømmer jeg dog normalt via min håndkikkert.

Når det er sagt så er jeg stærkt troende ud i religionen at det kræver en rigtig god kikkert for at have de optimale betingelser for succes på grissejagt. Men igen i måneskin har jeg såmænd skudt gris med min 1,5-5x20 Leupold drevkikkert, så værre er det nu heller ikke





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Vildsvine jagt i Sverige.

Indlæg af Mister.30-06 » 15. feb 2015, 20:57

Når jeg har haft en rotte grise for, har jeg som regel en lille times tid, før alt foder er spist.
Så er der rigelig tid til at vurdere hvilken der er føre-soen (den skal man ikke skyde),
og udvælge en årsgris. Det er ikke let at se på en årsgris, om det er af han, eller hunkøn,
men heller ikke vigtigt, så længe de er under 1 år (vurderet på størrelse).

Jeg har endnu ikke set en galt sammen med en rotte grise.
Har kun set dem komme alene.

Det er mine erfaringer, men siger ikke andre oplever noget andet.

Jeg bruger også håndkikkert til at starte med.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Besvar