Bukkejagt 2015 i Danmark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af EMD » 8. mar 2015, 12:27

Reloadere skrev:blir spændende at se ham uden bast :smile:
En fin høj et-års gaffel, med måske en lille bagsprods på den ene stang.

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Pahawi » 8. mar 2015, 12:40

Satser da på at få lidt kød i fryseren i kommende sæson.......

https://www.youtube.com/watch?v=1dBQhg5 ... e=youtu.be

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af MadsenRex » 8. mar 2015, 18:39

pahawi skrev:Satser da på at få lidt kød i fryseren i kommende sæson.......

https://www.youtube.com/watch?v=1dBQhg5 ... e=youtu.be
Nam nam, flotte køller!

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Renico12 » 8. mar 2015, 20:11

pahawi skrev:Satser da på at få lidt kød i fryseren i kommende sæson.......

https://www.youtube.com/watch?v=1dBQhg5 ... e=youtu.be

4 flotte bukke på samme sted, fedt :thumbup:

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Lange » 12. mar 2015, 17:47

Fandt første fejning i år på et lille kastanjetræ i kanten af haven, vi har hvert år en buk der går løs på små træer rundt om vores have. Har været nød til og skyde en af dem et år, da den gik ind i have og fejede på mine frugttræer, ellers bliver de ikke skudt. Der er ikke noget som at stå tidligt op og sidde og betragte rådyrene på under 20 m

Sabatti870
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. feb 2014, 03:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Sabatti870 » 14. mar 2015, 17:15

Glæder mig sindsygt meget :biggrin: Og håber at få buk nr. 2 i alt :P

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af LFuppen » 14. mar 2015, 17:41

Lange skrev:Fandt første fejning i år på et lille kastanjetræ i kanten af haven, vi har hvert år en buk der går løs på små træer rundt om vores have. Har været nød til og skyde en af dem et år, da den gik ind i have og fejede på mine frugttræer
Regulering af skadevoldende vildt :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Karlo » 15. mar 2015, 21:06

Vi går en spændende tid i møde. Holder løbende øje med mine tre områder. Ind til videre har jeg kendskab til i hvert fald to bukke.
Billede
Billede
Billede

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af TheDarkSide » 15. mar 2015, 22:35

Fine billeder, Karlo.

Jeg har selv set en "ny" buk på et af mine revirer i dag. Ok foderstand, men ingen reel antydning af opsats. Men han skal nok blive fin om 3 års tid, hvis han kan gå i fred for nabojægerne. Reviret virker ellers til at være forladt af rådyrene lige i tiden. Jeg har kun set/fanget på vildtkamera en rå, en seksender og det førnævnte bukkelam inden for de sidste par måneder på det revir. Under sidste bukkejagt var der ellers 3-4 råer og 3-4 bukke. De foretrækker nok juletræ/pyntegrøntplantager fremfor åben egeskov, når det bliver rigtig koldt.

Tror jeg skal nordpå i næste weekend for at kigge på rådyr :inspect: Der plejer man at kan se 15-25 rådyr på en lille gåtur i og omkring mit revir deroppe på denne tid. Sidst så jeg jo over 25 dyr. Deroppe står de tit i store spring ude på kæmpestore, åbne marker uden gode læhegn eller skov/remiser inden for flere kilometer. Det er som om det er en anden race end i det midtjyske, hvor jeg relativit sjældent ser dem i det åbne på denne tid af året..

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Karlo » 18. mar 2015, 19:36

Mængden af råvildt svinger også meget på mine jagtområder. Det ene område ser jeg helt op til 27 stykker råvildt på en mark. Det er primært agerjord. Det andet områder der er relativt nyplantet skov på omkring 10 år og et lækkert stykke til råvildt. Der ser jeg dem meget lidt for tiden, men det skal nok komme. En speciel buk er dukket op på kameraet. Der er pensel på en af de andre billeder. Hvad tænker I? Abnorm?
Billede

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af LFuppen » 18. mar 2015, 19:41

Albino buk :mrgreen:

Et foto af samme dyr i daglys vil vise noget andet
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Sabatti870
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. feb 2014, 03:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Sabatti870 » 9. apr 2015, 10:45

YES ! Endelig lykkedes det mig at fange en buk på et vildtkamera !

Det ligner en lille gaffelbuk, men stadig lidt svært at se, han blev nemlig kun fanget på 2 billeder, og er stadig i bast !

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Boldsen » 11. apr 2015, 23:04

Endelig var vi også de heldige vindere af bukkebilleder.
Vi så en spidsbuk på vores nye terræn sidste år (fik det i maj), og vi har ikke set bukke siden da.
Nu er der hele to bukke - ikke gamle bukke, men reviret er ikke et revir man vil kunne gemme bukke på grundet dets beliggenhed. Men der skal nok være råvildt og der vil også komme mere til fra naboområder med den indsats vi gør for vildtet.
Vi er god tilfredse og ynder gerne at skyde den som stikker snuden frem først :biggrin:
image.jpg
image.jpg (82.71 KiB) Vist 6741 gange
image.jpg
image.jpg (64.77 KiB) Vist 6741 gange
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af TheDarkSide » 11. apr 2015, 23:55

Jeg fandt en frisk fejning for halvanden uge siden. Vi kan også se at råvildtet igen er rykket ud i vores skov. Det var stortset helt forsvundet i en periode. Men der går vidst en gammel, snu buk i det ene hjørne. Nedadhældende rosenkranse, små forsprosser, ok stanghøjde, meget kraftig hals og går med hovedet lavt :numberone: Jeg håber det lykkedes mig at få den.
Men naboerne har linet op med regulære "skydetelte" 100 meter væk. 100 meter lange striber i skoven med vildtager og fodertrug i den ene ende og så lige et ulovligt skydetårn i den anden ende. Synes sgu ikke det er i orden at lave sådan et "anlæg". Jeg kan godt gå med til at de sætter et skydetårn op, selvom det står lidt for tæt på skellet osv. Vi har selv en stige lige lidt for tæt på (forøgelse af sikkerhed). Men at lave det sådan at det åbenlyst er meningen at bukken skal skydes, når den træder frem for at esse i den dertil indrettede fodermark eller ved fodertruget er sgu for groft :modbat:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af KKA » 12. apr 2015, 10:34

[quote="TheDarkSide"]Fine billeder, Karlo.

Jeg har selv set en "ny" buk på et af mine revirer i dag. Ok foderstand, men ingen reel antydning af opsats. Men han skal nok blive fin om 3 års tid, hvis han kan gå i fred for nabojægerne. Reviret virker ellers til at være forladt af rådyrene lige i tiden. Jeg har kun set/fanget på vildtkamera en rå, en seksender og det førnævnte bukkelam inden for de sidste par måneder på det revir. Under sidste bukkejagt var der ellers 3-4 råer og 3-4 bukke. De foretrækker nok juletræ/pyntegrøntplantager fremfor åben egeskov, når det bliver rigtig koldt.

Har I ULVE-observationer i nærheden?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af TheDarkSide » 12. apr 2015, 10:59

KKA skrev:
TheDarkSide skrev:Fine billeder, Karlo.

Jeg har selv set en "ny" buk på et af mine revirer i dag. Ok foderstand, men ingen reel antydning af opsats. Men han skal nok blive fin om 3 års tid, hvis han kan gå i fred for nabojægerne. Reviret virker ellers til at være forladt af rådyrene lige i tiden. Jeg har kun set/fanget på vildtkamera en rå, en seksender og det førnævnte bukkelam inden for de sidste par måneder på det revir. Under sidste bukkejagt var der ellers 3-4 råer og 3-4 bukke. De foretrækker nok juletræ/pyntegrøntplantager fremfor åben egeskov, når det bliver rigtig koldt.

Har I ULVE-observationer i nærheden?
Ja, det mener jeg da. Det omtalte revir ligger nogle kilometer syd for Viborg. Jeg har da også set spor, der nemt kunne være fra ulv på reviret (ud fra størrelse, sporlængde osv). Der er da hundeluftere i området, men når man ikke kan se menneskespor i nærheden og "ulvesporene" er langt væk fra hvor fremmede har lov til at gå, så kan man da godt få mistanke om ulv. Men der er generelt utroligt mange rovdyr i det område. Især grævlinge og rovfugle er der læssevis af. Smider man en håndfuld korn ud et vilkårligt sted, går der maks to nætter, så har der været grævling forbi. Det samme sker hvis man smider lidt slagteaffald ud. Musvåger, duehøg, grævling og ræv rydder op, så efter et døgn eller to er alt slagteaffald fra et rådyr (inkl alle knogler og hoved) normalt helt væk.

Men rådyrene er tilbage igen. Jeg tror bare skoven er for kold om vinteren. De har dog af og til besøgt den mest åbne del af skoven, hvor der ingen bunddække er. Der er nok 50 rådyrlejer fordelt på halvanden hektar. Men man ser dem aldrig derinde i dagtimerne.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af KKA » 12. apr 2015, 17:24

TheDarkSide skrev:
KKA skrev:
TheDarkSide skrev:Fine billeder, Karlo.

Jeg har selv set en "ny" buk på et af mine revirer i dag. Ok foderstand, men ingen reel antydning af opsats. Men han skal nok blive fin om 3 års tid, hvis han kan gå i fred for nabojægerne. Reviret virker ellers til at være forladt af rådyrene lige i tiden. Jeg har kun set/fanget på vildtkamera en rå, en seksender og det førnævnte bukkelam inden for de sidste par måneder på det revir. Under sidste bukkejagt var der ellers 3-4 råer og 3-4 bukke. De foretrækker nok juletræ/pyntegrøntplantager fremfor åben egeskov, når det bliver rigtig koldt.

Har I ULVE-observationer i nærheden?
Ja, det mener jeg da. Det omtalte revir ligger nogle kilometer syd for Viborg. Jeg har da også set spor, der nemt kunne være fra ulv på reviret (ud fra størrelse, sporlængde osv). Der er da hundeluftere i området, men når man ikke kan se menneskespor i nærheden og "ulvesporene" er langt væk fra hvor fremmede har lov til at gå, så kan man da godt få mistanke om ulv. Men der er generelt utroligt mange rovdyr i det område. Især grævlinge og rovfugle er der læssevis af. Smider man en håndfuld korn ud et vilkårligt sted, går der maks to nætter, så har der været grævling forbi. Det samme sker hvis man smider lidt slagteaffald ud. Musvåger, duehøg, grævling og ræv rydder op, så efter et døgn eller to er alt slagteaffald fra et rådyr (inkl alle knogler og hoved) normalt helt væk.

Men rådyrene er tilbage igen. Jeg tror bare skoven er for kold om vinteren. De har dog af og til besøgt den mest åbne del af skoven, hvor der ingen bunddække er. Der er nok 50 rådyrlejer fordelt på halvanden hektar. Men man ser dem aldrig derinde i dagtimerne.
Det lyder spændende, især med rovfuglene, nu hvir vi har fået ørne og glenter tilbage.
Du må have et vildtkamera op( med mindre det er statskov, eller hundelufterne kan være langfingrede...)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af TheDarkSide » 12. apr 2015, 17:44

[quote="KKA"

Det lyder spændende, især med rovfuglene, nu hvir vi har fået ørne og glenter tilbage.
Du må have et vildtkamera op( med mindre det er statskov, eller hundelufterne kan være langfingrede...)[/quote]

Jeg har vildtkamera oppe. Men jeg har kun fanget grævling (har nok snart 500 billeder med grævling), skovmår, ræv og kat.
Men jeg er sgu lidt træt af alt det rovvildt. Det er bare for meget, når man kan se 4-6 musvåger, 3-4 par standkrager, et par ravne og et par duehøge på knap 40 hektar.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Gråskæg » 12. apr 2015, 18:16

Hvad er jeres indtryk, kan det passe at bukkene fejer ekstra tidligt i år? Hernede har jeg set flere færdigfejede og så sent som for et par timer siden, så jeg en lille færdigfejet spidsbuk, hvor jeg mener at de gamle bukke fejer først og de unge senere?

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af SKBHunter » 12. apr 2015, 19:30

Vi har en seksender der har fejet inden for den seneste uge og et par små bukke der stadig er i bast.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af Lange » 12. apr 2015, 19:57

Jeg havde en buk der fejede lidt på et kastanjetræ midt i marts, har ikke set ham siden og der er ikke sket flere skader på træerne

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 12. apr 2015, 20:04

Jeg har desværre kun set råer og lam på mit kamera men det er også først sat ud for 4 dage siden.

Og så lige en traktor. Der går dog en stor buk som kun kommer ud lige inden det bliver mørkt og klør sig op af alt, den er bare ikke på kamera endnu :biggrin:

mvh
Vedhæftede filer
image1.jpg
image1.jpg (47.6 KiB) Vist 6631 gange
image3.jpg
image3.jpg (47.28 KiB) Vist 6631 gange
image5.jpg
image5.jpg (47.53 KiB) Vist 6631 gange
image7.jpg
image7.jpg (48.03 KiB) Vist 6631 gange
image10.jpg
image10.jpg (51.55 KiB) Vist 6631 gange
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 12. apr 2015, 20:11

TheDarkSide skrev: Men at lave det sådan at det åbenlyst er meningen at bukken skal skydes, når den træder frem for at esse i den dertil indrettede fodermark eller ved fodertruget er sgu for groft :modbat:
Og ulovligt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af TheDarkSide » 12. apr 2015, 22:26

LapuaMagnum skrev:
TheDarkSide skrev: Men at lave det sådan at det åbenlyst er meningen at bukken skal skydes, når den træder frem for at esse i den dertil indrettede fodermark eller ved fodertruget er sgu for groft :modbat:
Og ulovligt.

mvh
Ja, men jeg vil bare ikke gøre noget ved det. Naboen kan jo sige alverdens ting om at han ikke skyder vildtet når det er sultent osv. Det eneste der næsten kan komme ud af det er at man bliver uvenner med naboen. Jeg håber bare på, at det bare er mig der er lidt hysterisk og naboen ikke bare plaffer løs :nolisten: Jeg tvivler stærkt på en samtale kan banke noget jagtmoral i naboen, når der er lavet så grundige forberedelser..
Jeg har det bare sådan at kan jeg ikke overliste den gamle buk, så har han vundet. Jeg vil da ikke forsøge at lokke ham på skudhold med et overflødighedshorn af lækkerier. Sidste efterår havde jeg faktisk bestemt at skyde en god seksender, som snød i bukkenjagten. Men da han endelig kom for, så var situationen bare for nem for mig og for urimelig for ham. Han kom nemlig ud af læhegnet lige ved hytten, så jeg bare skulle træde ud af døren og skyde. Det har jeg prøvet før; det giver kun lige et hurtigt kick og så sidder man med tanken om at det var alt for nemt. Decideret bagholdsangreb er sgu ikke sportsligt, hverken om det er udført af en bukkejæger eller en fotovogn gemt i en busk :giggle:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Bukkejagt 2015 i Danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 12. apr 2015, 22:28

Det er rigtig god pli :respekt:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar