Polske Priser på bukkejagt: Snyder de mig?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Polske Priser på bukkejagt: Snyder de mig?

Indlæg af MAJOREN » 11. mar 2015, 18:51

Hejsa
Jeg var i polen sidste år på en tur jeg selv arrangerede ved nogle polaker.Når jeg samlignede deres priser med andre arrangører synes jeg ikke der var forskel,men når jeg høre om hvad andre har betalt for kapital bukke så syntes jeg det er ret vildt hvad jeg kom af med for min "sølle" buk der vist nok er til bronce men ej målt.
Den vejede ca 485g da den var savet til herhjemme,så kan i nok regne ud ca hvad den kostede mig med overkæbe og polsk vand i benet! er det priser som andre her kan genkende eller er det bare mig der er blevet fuppet :evil:
Vedhæftede filer
IMG_0161.JPG
IMG_0161.JPG (96.95 KiB) Vist 7767 gange
IMG_0157.JPG
IMG_0157.JPG (87.03 KiB) Vist 7767 gange
Senest rettet af Refraktorius 19. mar 2015, 11:14, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets formål. Læs gerne indlægget øverst i small talk.

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Paw01 » 11. mar 2015, 20:58

Vi betaler
Op til 149 = 56euro
150-199. =132euro
200-249 =194euro
250-299 =210euro+0,76 pr g over 250.
300-349. =248euro+4,7 pr. g over 300
350-399. =483euro+9,29pr. g over 349
400-<. =947,5euro+9,9pr. g over 400

Men jeg har så fået at vide at det er blevet billigere mange steder.
Vi skal give 3250kr for 3 dages ophold med fuldpension, organisering af jagt, trofæbehandling, papire og adminestrations gebyr..
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Polske Priser

Indlæg af MAJOREN » 11. mar 2015, 21:03

MAJOREN skrev:Hejsa
Jeg var i polen sidste år på en tur jeg selv arrangerede ved nogle polaker.Når jeg samlignede deres priser med andre arrangører synes jeg ikke der var forskel,men når jeg høre om hvad andre har betalt for kapital bukke så syntes jeg det er ret vildt hvad jeg kom af med for min "sølle" buk der vist nok er til bronce men ej målt.
Den vejede ca 485g da den var savet til herhjemme,så kan i nok regne ud ca hvad den kostede mig med overkæbe og polsk vand i benet! er det priser som andre her kan genkende eller er det bare mig der er blevet fuppet :evil:
Det vil sige de 485 var det den vejede i polen efter fradrag af de 90 gram.Monteret vejede den 460!

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Polske Priser

Indlæg af MAJOREN » 11. mar 2015, 21:15

Paw01 skrev:Vi betaler
Op til 149 = 56euro
150-199. =132euro
200-249 =194euro
250-299 =210euro+0,76 pr g over 250.
300-349. =248euro+4,7 pr. g over 300
350-399. =483euro+9,29pr. g over 349
400-<. =947,5euro+9,9pr. g over 400

Men jeg har så fået at vide at det er blevet billigere mange steder.
Vi skal give 3250kr for 3 dages ophold med fuldpension, organisering af jagt, trofæbehandling, papire og adminestrations gebyr..
Ja det ligner jo det jeg gav,selve opholdet med kost og guider er jo billigt nok og oplevelsen vil vi gerne gentage! synes bare tit man høre om folk der er heldige og for rabat på de store bukke,undtagen mig altså!
Har ganske vist kun været der den ene gang endu men regner med at prøve det igen til August!

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Paw01 » 11. mar 2015, 21:30

Jeg så et andet tilbud på en facebook gruppe ved et sndet polsk selskab. Og der var de tunge bukke væsentligt billigere end det vi skal hive. Men nu har vi booket og betalt. Vi/de var der i 08-09-10-12(jeg var kun med i 12). Menjeg vil se om ikke vi kan aftale noget med at vi kommer de næste 3 år og så måske kan få lidt rabat.
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Polske Priser

Indlæg af LFuppen » 11. mar 2015, 22:05

Gad vide, om Gråskæg kender til områder med "fornuftige" priser ? :???:

Grådig-heden har sit indtog flere steder bl.a Ungarn, Skotland, England og ............... Polen nogle steder
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Gråskæg » 11. mar 2015, 22:35

LFuppen skrev:Gad vide, om Gråskæg kender til områder med "fornuftige" priser ? :???:
Grådig-heden har sit indtog flere steder bl.a Ungarn, Skotland, England og ............... Polen nogle steder
Desværre så har jeg ikke rigtig nogle direkte forbindelser til dem, der driver jagt via officielle jagtrejser, så der er jeg ikke i stand til at hjælpe.
Jeg har mest mine informationer på anden hånd og har ikke lyst til at stikke hovedet op i radarhøjde, men så meget ved jeg dog, at det gælder om at have et godt netværk og gode forbindelser, så er der meget, der kan lade sig gøre. Næsten alle polske jagt-udbydere er hele tiden på udkig efter jægere fra vesten, der er klar til at betale. Trofæ-afgiften går jo til Staten, så det er lidt lige som moms i DK, den har ikke slået ligegodt igennem alle steder.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Sierra13 » 11. mar 2015, 22:45

Jeg ved fra nogle af min onkels mange turen til polen, at kækhed og kontanter ofte betaler sig.

Så må man jo selv trygge lidt drøv på den :blink:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2015, 09:48

Det minder svært om min første jagtrejse til Polen for efterhånden en halv menneskealder siden. Den var privat arrangeret, og vi fik en prisliste udleveret der ligner din. Vi fik også at vide, at vi slet ikke skulle interessere os for priserne over 249 g. Hvis vi skød trofæer over den vægt, ville manden med vægten "holde en finger under" og notere 249 g i papirerne.

Jeg kan huske, at jeg den allerførste dag tænkte, at det fuldkommen vidunderlige jagtterræn vi gik i måtte være meget attraktivt for pengestærke jægere, så jeg kunne ikke rigtig forstå at vi ville få noget forærende. Det fik vi så heller ikke. Da jagten var forbi, ankom tre meget officielt udseende uniformerede mænd med en elektronisk vægt, og hvert eneste mikrogram blev talt med og indføjet i papirerne.

Jeg havde tilfældigvis ikke haft så stort jagtheld, så jeg overholdt nogenlunde det budget jeg havde lagt på forhånd, men hold nu kæft nogle af mine venner kom til at betale big time for trofæerne, ingen havde jo holdt sig tilbage.

Siden den oplevelse har jeg holdt mig langt væk fra underhåndsaftaler og "slyngelstreger". Jeg går ud fra, at de officielle priser gælder, og så skyder jeg kun det jeg har råd til. Og så går jeg forresten helst på jagt der hvor man ikke tager penge for trofæerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Polske Priser

Indlæg af MAJOREN » 12. mar 2015, 10:37

Lassescout skrev:Det minder svært om min første jagtrejse til Polen for efterhånden en halv menneskealder siden. Den var privat arrangeret, og vi fik en prisliste udleveret der ligner din. Vi fik også at vide, at vi slet ikke skulle interessere os for priserne over 249 g. Hvis vi skød trofæer over den vægt, ville manden med vægten "holde en finger under" og notere 249 g i papirerne.

Jeg kan huske, at jeg den allerførste dag tænkte, at det fuldkommen vidunderlige jagtterræn vi gik i måtte være meget attraktivt for pengestærke jægere, så jeg kunne ikke rigtig forstå at vi ville få noget forærende. Det fik vi så heller ikke. Da jagten var forbi, ankom tre meget officielt udseende uniformerede mænd med en elektronisk vægt, og hvert eneste mikrogram blev talt med og indføjet i papirerne.

Jeg havde tilfældigvis ikke haft så stort jagtheld, så jeg overholdt nogenlunde det budget jeg havde lagt på forhånd, men hold nu kæft nogle af mine venner kom til at betale big time for trofæerne, ingen havde jo holdt sig tilbage.

Siden den oplevelse har jeg holdt mig langt væk fra underhåndsaftaler og "slyngelstreger". Jeg går ud fra, at de officielle priser gælder, og så skyder jeg kun det jeg har råd til. Og så går jeg forresten helst på jagt der hvor man ikke tager penge for trofæerne.
Ja det er ikke så sjovt når de finder ders vægt og stempler og sager frem,næste gang siger jeg Max 250g , så kan de sige nok så meget small,small!

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Paw01 » 12. mar 2015, 16:51

Der hvor vi skal ned, igennem et polsk selskab, har de sgu været reelle nok.
På min første tur derned i 2012 havde vi bestilt bukke op til 300g. Min fætter fik så anvist en "300g" buk af sin stalker og han skød den. Men da de kom hen til den var den noget større og stalkeren var rigtig ked af det. Og da den blev indvejet på sidste dagen vejede den 365g og kostede derfor noget mere. Men min fætter fik at vide at han ikke behøvede at købe den, da den var større end det vi havde bestilt, men hvis han ville købe den, så gav de 20% rabat.

Ligeledes skød jeg én den sidste morgen som selvfølgelig ikje nåede at blive kogt af. Men de sad og vuderede den lidt, holdt den op imod nogle af de andre og sagde at den vejede 211g(mener jeg).
Den kom altså lige op over de 199g og deraf en prisklasse op. De spurgte om jeg kunne godtage det og det kunne jeg selvfølgelig(de vidste jo noget mere om det end mig)
Da jeg så fik den kogt af og monteret på plade noget tid efter, fik jeg den vejet selv og der vejede den så 6-8g mere end de havde skudt den til.
Det er dygtige folk!
Jeg tager med glæde derned igen nu her.
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Gråskæg » 12. mar 2015, 17:05

Lassescout skrev:Det minder svært om min første jagtrejse til Polen for efterhånden en halv menneskealder siden. Den var privat arrangeret, og vi fik en prisliste udleveret der ligner din. Vi fik også at vide, at vi slet ikke skulle interessere os for priserne over 249 g. Hvis vi skød trofæer over den vægt, ville manden med vægten "holde en finger under" og notere 249 g i papirerne.

Jeg kan huske, at jeg den allerførste dag tænkte, at det fuldkommen vidunderlige jagtterræn vi gik i måtte være meget attraktivt for pengestærke jægere, så jeg kunne ikke rigtig forstå at vi ville få noget forærende. Det fik vi så heller ikke. Da jagten var forbi, ankom tre meget officielt udseende uniformerede mænd med en elektronisk vægt, og hvert eneste mikrogram blev talt med og indføjet i papirerne.

Jeg havde tilfældigvis ikke haft så stort jagtheld, så jeg overholdt nogenlunde det budget jeg havde lagt på forhånd, men hold nu kæft nogle af mine venner kom til at betale big time for trofæerne, ingen havde jo holdt sig tilbage.

Siden den oplevelse har jeg holdt mig langt væk fra underhåndsaftaler og "slyngelstreger". Jeg går ud fra, at de officielle priser gælder, og så skyder jeg kun det jeg har råd til. Og så går jeg forresten helst på jagt der hvor man ikke tager penge for trofæerne.
Det er så ikke i Polen eller hvad?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Boerge » 12. mar 2015, 17:41

Kender så også een, der nogle gange har været på "privat arrangeret" og meget billig jagt i Polen!! Vistnok via en dansk storbonde dernede!!

Men var det ikke en NVF.er der engang udtrykte: Graden af lovligheden af jagt i polen står i direkte relation til prisen!! ( eller noget i den stil )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Polske Priser

Indlæg af LFuppen » 12. mar 2015, 20:27

Lassescout skrev:Det minder svært om min første jagtrejse til Polen for efterhånden en halv menneskealder siden. Den var privat arrangeret, og vi fik en prisliste udleveret der ligner din. Vi fik også at vide, at vi slet ikke skulle interessere os for priserne over 249 g. Hvis vi skød trofæer over den vægt, ville manden med vægten "holde en finger under" og notere 249 g i papirerne.

Jeg kan huske, at jeg den allerførste dag tænkte, at det fuldkommen vidunderlige jagtterræn vi gik i måtte være meget attraktivt for pengestærke jægere, så jeg kunne ikke rigtig forstå at vi ville få noget forærende. Det fik vi så heller ikke. Da jagten var forbi, ankom tre meget officielt udseende uniformerede mænd med en elektronisk vægt, og hvert eneste mikrogram blev talt med og indføjet i papirerne.

Jeg havde tilfældigvis ikke haft så stort jagtheld, så jeg overholdt nogenlunde det budget jeg havde lagt på forhånd, men hold nu kæft nogle af mine venner kom til at betale big time for trofæerne, ingen havde jo holdt sig tilbage.

Siden den oplevelse har jeg holdt mig langt væk fra underhåndsaftaler og "slyngelstreger". Jeg går ud fra, at de officielle priser gælder, og så skyder jeg kun det jeg har råd til. Og så går jeg forresten helst på jagt der hvor man ikke tager penge for trofæerne.
Tja - jagtlejen kan også være meget høj nogle steder i DK uanset om du nedlægger noget eller ej :nolisten:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Polske Priser

Indlæg af MAJOREN » 13. mar 2015, 12:58

En jeg kender var på jagt dernede med et større selskab. En af dem skød vistnok 9 bukke på turen hvoraf den ene var i guld katagorien,den store måtte han gi over 20000 DK for dertil kom de andre mindre høvder så han måtte låne både til højre og venstre for at komme derfra!!!
Men der er da vist mange der rejser dertil trods priserne.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Lassescout » 13. mar 2015, 18:57

Det er så ikke i Polen eller hvad?
Nej, det har mest været i Grønland og Sverige.

Jeg betragter på mange måder den første tur til Polen som en uddannelsesrejse. Guiderne ville også helst køre bilpyrsch rundt mellem revirerne og tilskyndede os til at skyde ud af bilruderne. Det gad vi ikke, så vi fik dem forklaret at den der betaler festen bestemmer musikken, og resten af ugen gik vi enten på jagt til fods eller fra hochsitz. Kan sku da være det var derfor de blev sure og tilkaldte øvrigheden da trofæerne skulle vejes, så ku´vi lære det :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Gråskæg » 13. mar 2015, 20:02

Lassescout skrev:
Det er så ikke i Polen eller hvad?
Nej, det har mest været i Grønland og Sverige.

Jeg betragter på mange måder den første tur til Polen som en uddannelsesrejse. Guiderne ville også helst køre bilpyrsch rundt mellem revirerne og tilskyndede os til at skyde ud af bilruderne. Det gad vi ikke, så vi fik dem forklaret at den der betaler festen bestemmer musikken, og resten af ugen gik vi enten på jagt til fods eller fra hochsitz. Kan sku da være det var derfor de blev sure og tilkaldte øvrigheden da trofæerne skulle vejes, så ku´vi lære det :rolf: :rolf: :rolf:
Sandheden er jo nok, at det er et morads af alt muligt. Der er jo mange mennesker i Polen, for hvem jagt og jagtgæster er et levebrød, det skal så gå hånd i hånd med nogle på papiret skrappe regler. Penge rækker nu en gang længere, hvis der ikke er blandet moms og skat imellem, så derfor er såkaldte drikkepenge god smørelse både i DK og Polen, og jagtetik kan let blive smidt over bord til fordel for lidt i lommen.
Det er jo ikke sådan, at der ikke findes ordentlige og hæderlige mennesker i Polen, men de prøver at rette ind efter jagtgæsternes ønsker, det kan som regel bedst betale sig, og samtidigt skal de overholde og administrere de love og regler, der nu en gang gælder. Der er mange jagtformer, som jeg ikke bryder mig om både i Polen og i Danmark og resten af verden. Jeg synes f.eks. at det er i orden at tynde ud i råvildt-bestanden for at begrænse antallet af udsultede retur- og falddyr, men det er jo at sætte min egen vurdering over evt. love og regler, også selv om der ikke er noget økonomisk motiv.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Lassescout » 14. mar 2015, 20:51

Jamen jeg er helt enig Gråskæg. Vi gav også pænt med drikkepenge på turen, så jeg har ikke dårlig samvittighed. Noget af det jeg synes jeg fik ud af oplevelsen var, at jeg blev bedre til at tænke igennem på forhånd hvad jeg vil have ud af jagtrejsen, og så holde fast i, hvad jeg vil gå med til, og hvad jeg ikke vil med til. Så får jeg en god oplevelse at tænke tilbage på, som er de penge værd jeg bruger på det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Polske Priser

Indlæg af Gråskæg » 14. mar 2015, 21:22

Lassescout skrev:Jamen jeg er helt enig Gråskæg. Vi gav også pænt med drikkepenge på turen, så jeg har ikke dårlig samvittighed. Noget af det jeg synes jeg fik ud af oplevelsen var, at jeg blev bedre til at tænke igennem på forhånd hvad jeg vil have ud af jagtrejsen, og så holde fast i, hvad jeg vil gå med til, og hvad jeg ikke vil med til. Så får jeg en god oplevelse at tænke tilbage på, som er de penge værd jeg bruger på det.
Jamen jeg oplever heller ikke, at vi er uenige, tvært imod - jeg anerkender og deler dine jagtetiske holdninger.
Jeg ønsker blot at sætte tingene ind i en lidt større sammenhæng, så derfor mit uddybende indlæg.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Polske Priser

Indlæg af LFuppen » 14. mar 2015, 21:46

Gråskæg skrev:
Lassescout skrev:
Det er så ikke i Polen eller hvad?
Nej, det har mest været i Grønland og Sverige.

Jeg betragter på mange måder den første tur til Polen som en uddannelsesrejse. Guiderne ville også helst køre bilpyrsch rundt mellem revirerne og tilskyndede os til at skyde ud af bilruderne. Det gad vi ikke, så vi fik dem forklaret at den der betaler festen bestemmer musikken, og resten af ugen gik vi enten på jagt til fods eller fra hochsitz. Kan sku da være det var derfor de blev sure og tilkaldte øvrigheden da trofæerne skulle vejes, så ku´vi lære det :rolf: :rolf: :rolf:
Sandheden er jo nok, at det er et morads af alt muligt. Der er jo mange mennesker i Polen, for hvem jagt og jagtgæster er et levebrød, det skal så gå hånd i hånd med nogle på papiret skrappe regler. Penge rækker nu en gang længere, hvis der ikke er blandet moms og skat imellem, så derfor er såkaldte drikkepenge god smørelse både i DK og Polen, og jagtetik kan let blive smidt over bord til fordel for lidt i lommen.
Det er jo ikke sådan, at der ikke findes ordentlige og hæderlige mennesker i Polen, men de prøver at rette ind efter jagtgæsternes ønsker, det kan som regel bedst betale sig, og samtidigt skal de overholde og administrere de love og regler, der nu en gang gælder. Der er mange jagtformer, som jeg ikke bryder mig om både i Polen og i Danmark og resten af verden. Jeg synes f.eks. at det er i orden at tynde ud i råvildt-bestanden for at begrænse antallet af udsultede retur- og falddyr, men det er jo at sætte min egen vurdering over evt. love og regler, også selv om der ikke er noget økonomisk motiv.
Der er faktura med hvide penge, sorte penge og forskellige grader af grå ..... alle steder i verden :smile:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Besvar