Tweed. Bruger du det? Update

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
MVBS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. apr 2014, 22:48
Interesser: Pistolskydning, Jagt.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af MVBS » 16. mar 2015, 20:33

Se side 2, hvis tweed siger dig noget.

Godaften.

Jeg går og leger med tanken om en tweedjakke til efterårets jagter.

Er der nigen specifikke mærker man skal undgå?
Ser at man kan købe en del engelskproducerede til omkring tusind kroner på ebay.

Men det man kan købe herhjemme koster 3-4000 kroner...

Hvad skal man slippe, uden at blive snydt?
Senest rettet af MVBS 31. maj 2015, 21:34, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af C-X » 16. mar 2015, 20:36

Min fader har gennem tiden scoret nogle rigtig fine og meget lidt brugte tweed jakker i genbrugsbutikker. Det har da sin charme, til de tidlige jagter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 16. mar 2015, 20:48

Tweed er lækkert - og til nogle forhold/jagtformer praktisk.

Jeg er selv ret glad for uld, læder og oilskin - og har flere gange oplevet at jeg var varm og tør, mens de andre på jagten var gennemblødte i deres dyre tekniske Gore-Tex tøj.

Laksen laver udmærket tweed tøj, men det er ikke billigt - både Østjysk i Hedensted og Gamefair i Nærum har et ret godt udvalg indenfor Laksen.

Deerhunter DXO serien, som desværre ikke laves mere, er udmærket kvalitet til ok priser - navnlig fordi man pt. kan være heldig at finde det stærkt nedsat. Køb en størrelse større end du plejer.

Men, hvis man virkelig vil kigge på tweed, så skal man tage til England og shoppe lidt rundt - ikke mindst hvis du skal have dig et helt matchende sæt. Jeg overvejer selv en tur derover; tweed shopping kombineret med cornish pastys, pubbesøg og lidt muntjac jagt :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Kleth » 16. mar 2015, 20:58

Hvordan er Tweed med burrer? Jeg bliver altid fuld af dem, når jeg går i drevet på trods af at jeg nærmest altid har glat tøj på eks. Goretex jakke
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 16. mar 2015, 21:26

Tweed, især den grovere slags, er generelt ret slemt til at samle burrer op - men, rigtig meget moderne tweed er overfladebehandlet (ofte teflon), hvilket giver en overflade som er en del mere modstandsdygtig overfor smuds og burrer.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Kode1303 » 16. mar 2015, 22:01

Sidst jeg var på jagt bar jeg en m/58 jakke :blink:
Make mine a carbine.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Sierra13 » 16. mar 2015, 23:16

Laksen, kan klart anbefales, de laver altså nogle lækre ting.
Jeg holdte mig for øjne da jeg købte mit, så aner faktisk ikke hvad det koster

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 16. mar 2015, 23:24

Hvis jeg mødte op i twedjakke og ridebukser hos mine mangeårige jagtkammerater, så ville jeg blive grinet af og mobbet i den grad, at jeg hurtigt mistede lysten til at være på jagt. Jeg bliver stadigvæk hånet for at køre sportsvogn og være iført kørehandsker og silketørklæde for en 40 - 50 år siden, så visse ting bliver aldrig glemt. Jeg er da heller ikke for god selv, når jeg stadig kan finde på, at stikke til min fætter for at møde på jagt i blå overalls/kedeldragt og sorte gummistøvler for lige så mange år siden.
Alt dette for at sige, at påklædning afhænger meget af omgivelserne, hvis jeg skulle købe en tweedjakke, så blev det med sikkerhed i en genbrugsbutik, der har de utroligt meget kvalitets-herretøj, det gælder bare om at finde de rigtige størrelser. F.eks. en kvalitets-læderjakke for 80,- kr.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 16. mar 2015, 23:37

Jeg bliver også kaldt "Prins Henrik" i det konsortie jeg er medlem af :giggle:

Bare fordi man ser lidt godt ud og har hang til gamle S/S, jagttasker, tweed caps, læderbukser og oilskinsfrakker...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 16. mar 2015, 23:49

Elbæk skrev:Jeg bliver også kaldt "Prins Henrik" i det konsortie jeg er medlem af :giggle:

Bare fordi man ser lidt godt ud og har hang til gamle S/S, jagttasker, tweed caps, læderbukser og oilskinsfrakker...
Oilskindsjakker er OK, men frakker er upraktiske at bevæge sig i. Nu ved jeg jo ikke lige HVORDAN du ligner Prins Henrik,
I Ekstrabladet bliver han jo kaldt "kaptajn Vom", og hans jagttøj ligner en påfugl.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Sierra13 » 16. mar 2015, 23:49

Elbæk skrev:Jeg bliver også kaldt "Prins Henrik" i det konsortie jeg er medlem af :giggle:

Bare fordi man ser lidt godt ud og har hang til gamle S/S, jagttasker, tweed caps, læderbukser og oilskinsfrakker...

Er du så også meget svær at forstå? og har nogle små møg gravhunde :rolf:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 16. mar 2015, 23:57

Morten273 skrev:
Elbæk skrev:Jeg bliver også kaldt "Prins Henrik" i det konsortie jeg er medlem af :giggle:

Bare fordi man ser lidt godt ud og har hang til gamle S/S, jagttasker, tweed caps, læderbukser og oilskinsfrakker...

Er du så også meget svær at forstå? og har nogle små møg gravhunde :rolf:
He - he, og som bider gardere og andre i benene. :fun:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 16. mar 2015, 23:58

Gråskæg skrev:
Elbæk skrev:Jeg bliver også kaldt "Prins Henrik" i det konsortie jeg er medlem af :giggle:

Bare fordi man ser lidt godt ud og har hang til gamle S/S, jagttasker, tweed caps, læderbukser og oilskinsfrakker...
Oilskindsjakker er OK, men frakker er upraktiske at bevæge sig i. Nu ved jeg jo ikke lige HVORDAN du ligner Prins Henrik,
I Ekstrabladet bliver han jo kaldt "kaptajn Vom", og hans jagttøj ligner en påfugl.
Jeg foretrækker en 3/4 frakke med skulderslag, hvis det regner, jeg har en model Cumbria fra engelske Rockall. Min fodlange australske Driza Bone (som, jfr. en anden tråd, ville matche en lever action riffel perfekt) har jeg endnu ikke haft på på jagt, selvom jeg en enkelt gang godt kunne have brugt den; en dag med silende iskold heldagsregn, dér havde den været rar, ikke mindst til at stikke bøssen ind under mellem såterne. Men, generelt er den for lang og tung til jagt.

Jeg har aldrig været lige så stor som Prinsgemalen - ej heller kan jeg matche hans farveriger sokker og striktrøjer. Men, hans loden kappe kunne jeg godt tænke mig.

Morten273 skrev:
Elbæk skrev:Jeg bliver også kaldt "Prins Henrik" i det konsortie jeg er medlem af :giggle:

Bare fordi man ser lidt godt ud og har hang til gamle S/S, jagttasker, tweed caps, læderbukser og oilskinsfrakker...

Er du så også meget svær at forstå? og har nogle små møg gravhunde :rolf:
Kun når jeg er meget vred, men så er det fynsk, ikke fransk, jeg slår over i :giggle: Gravhunde har jeg ingen af - men jeg kan godt lide gravhunde, hvis de er søde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af C-X » 17. mar 2015, 00:02

Kors i :moon: hvor er det egentlig plat og lavloftet.

Herinde er det efterhånden en diciplin i sig selv, at bashe prinsen. Manden er JÆGER med krop og sjæl. Han elsker meget synligt mad. Han har overleveret sin passion til sine sønner.
Kan hans fremtoning, påklædning, sprog, seksualitet og personlige indplacering i samfundet så ikke være ligegyldig?

Vi har et kongehus der er ambassadører for jagt. De er langt bedre end omkringliggende kongehuse. :danish:



... jeg er i øvrigt republikaner...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 17. mar 2015, 00:06

@Elbæk, selvfølgelig har du ikke haft din lange tunge frakke på til jagt,
den bruger du kun, når du skal ride shotgun for den stagecoach, der går vestpå.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 17. mar 2015, 00:06

C-X skrev:Kors i :moon: hvor er det egentlig plat og lavloftet.

Herinde er det efterhånden en diciplin i sig selv, at bashe prinsen. Manden er JÆGER med krop og sjæl. Han elsker meget synligt mad. Han har overleveret sin passion til sine sønner.
Kan hans fremtoning, påklædning, sprog, seksualitet og personlige indplacering i samfundet så ikke være ligegyldig?

Vi har et kongehus der er ambassadører for jagt. De er langt bedre end omkringliggende kongehuse. :danish:



... jeg er i øvrigt republikaner...
Misforstå mig ikke; jeg synes Prins Henrik er helt fin.

Før han for alvor fik problemer med ryggen var han det mest aktive medlem; iht. officielle hverv og pligter, af kongehuset. Og, han er protektor for et væld af gode initiativer.

Men, det ændrer ikke på at hans smag i jagttøj er til den ekstravagante side.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 17. mar 2015, 00:10

C-X skrev:Kors i :moon: hvor er det egentlig plat og lavloftet.

Herinde er det efterhånden en diciplin i sig selv, at bashe prinsen. Manden er JÆGER med krop og sjæl. Han elsker meget synligt mad. Han har overleveret sin passion til sine sønner.
Kan hans fremtoning, påklædning, sprog, seksualitet og personlige indplacering i samfundet så ikke være ligegyldig?

Vi har et kongehus der er ambassadører for jagt. De er langt bedre end omkringliggende kongehuse. :danish:
... jeg er i øvrigt republikaner...
Og altså en omvandrende modsigelse. :fun:
Må jeg i øvrigt anbefale dig (og andre) at se dagens Ingemann-tegning i Ekstrablaset.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af C-X » 17. mar 2015, 00:34

Ja - lad da bare manden være konge af navn, mens Daisy er det gavn. :biggrin:

Bare fordi jeg er imod at vi har et kongehus, som institution, behøver jeg ikke have noget imod kongefamilien. :blink:
De gør det trods alt ret godt. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 17. mar 2015, 00:52

C-X skrev:Ja - lad da bare manden være konge af navn, mens Daisy er det gavn. :biggrin:
Bare fordi jeg er imod at vi har et kongehus, som institution, behøver jeg ikke have noget imod kongefamilien. :blink:
De gør det trods alt ret godt. :thumbup:
Jamen - som republikaner lever jeg da også fint med den nuværende kongefamilie incl. HKH Frede eller "Pingo",
Derimod er jeg meget imod, at "Jokke" nogensinde kommer til magten, men det bliver så nok heller ikke i min tid.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af C-X » 17. mar 2015, 01:02

Så for vidt enig, men Jokke gav et ret godt interview til bladet JÆGER. Han luftede nogle ganske sunde holdninger til jagt og natur. Jeg var ganske imponeret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 17. mar 2015, 01:10

C-X skrev:Så for vidt enig, men Jokke gav et ret godt interview til bladet JÆGER. Han luftede nogle ganske sunde holdninger til jagt og natur. Jeg var ganske imponeret.
OK - det har jeg så ikke set. Min holdning stammer tilbage fra hans optræden som godsejer og arbejdsgiver.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Rahan » 17. mar 2015, 06:50

Kleth skrev:Hvordan er Tweed med burrer? Jeg bliver altid fuld af dem, når jeg går i drevet på trods af at jeg nærmest altid har glat tøj på eks. Goretex jakke
Der er som regel ingen burrer på den post man står på !!!
Hvis det er tilfældet, så har arrangøren af jagten fejlet groft.

Hundefolkene der driver vildtet frem til os i skytte kæden har selvfølgeligt ikke tøj der er lavet af tweed !
Hver ting til sin arbejdsopgave.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 17. mar 2015, 07:19

Når man går igennem er der vel ingenting som slår et par læderbukser og en oilskins jakke?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

MVBS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. apr 2014, 22:48
Interesser: Pistolskydning, Jagt.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af MVBS » 17. mar 2015, 19:01

Gråskæg skrev:Hvis jeg mødte op i twedjakke og ridebukser hos mine mangeårige jagtkammerater, så ville jeg blive grinet af og mobbet i den grad, at jeg hurtigt mistede lysten til at være på jagt. Jeg bliver stadigvæk hånet for at køre sportsvogn og være iført kørehandsker og silketørklæde for en 40 - 50 år siden, så visse ting bliver aldrig glemt. Jeg er da heller ikke for god selv, når jeg stadig kan finde på, at stikke til min fætter for at møde på jagt i blå overalls/kedeldragt og sorte gummistøvler for lige så mange år siden.
Alt dette for at sige, at påklædning afhænger meget af omgivelserne, hvis jeg skulle købe en tweedjakke, så blev det med sikkerhed i en genbrugsbutik, der har de utroligt meget kvalitets-herretøj, det gælder bare om at finde de rigtige størrelser. F.eks. en kvalitets-læderjakke for 80,- kr.
Ha ha :fun:

Jeg har bestemt ikke planer om at gå "all in" og give den hele armen som britisk Lord.

Mine tanker strejfede efter en mørkegrøn, diskret ternet tweed jagt jakke.
Syntes at materialet er lækkert. Og så er jeg af den opfattelse at foreningsjagterne er en fest. Og de enkelte selskabsjagter man løber ind i, må også gerne være lidt anderledes.

Jeg bruger normalt skindbuks kort/lang og afhængig af vejret Striktrøje med skindvest og når kulden kommer snigende en udemærket jakke fra engelsons.

Jeg må ud og kigge efter andet end brugte Lp'er når jeg kommer forbi en genbrugsbiks.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af TheDarkSide » 17. mar 2015, 19:27

Det er faktisk godt tøj til det "grove". Det er lydløst og virker suverænt i regn. Der er en grund til at man bruger det meget i UK, hvor det regner hele tiden. Skind er ikke godt at gå igennem i, hvis det regner. Man bliver plaskvåd og kold. Har prøvet det og var virkelig træls. Et par gode, brede knickers har den fordel at vandet, der løber af, ikke drypper ned i støvlerne:
Billede

Jeg bruger det ikke selv, men overvejer det kraftigt. Kender en del der gør og jeg tror aldrig de kommer i et par moderne membranbukser eller skind)
Især til pürsch er tweed genialt. Fuldstændigt lydløst og yderst behageligt i det meste vejr. Er det meget koldt er det sikkert godt med lange underbuske med merinould under.
Det bruger jeg selv sammen med et par Fjällreven bukser (IMO de bedste all-round jagtbukser der findes).

Besvar