Tweed. Bruger du det? Update

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af EGJ » 17. mar 2015, 19:48

C-X skrev:Kors i :moon: hvor er det egentlig plat og lavloftet.

Herinde er det efterhånden en diciplin i sig selv, at bashe prinsen. Manden er JÆGER med krop og sjæl. Han elsker meget synligt mad. Han har overleveret sin passion til sine sønner.
Kan hans fremtoning, påklædning, sprog, seksualitet og personlige indplacering i samfundet så ikke være ligegyldig?

Vi har et kongehus der er ambassadører for jagt. De er langt bedre end omkringliggende kongehuse. :danish:
.
:goodpost:

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Mosc5 » 17. mar 2015, 20:11

Tweed, næ jeg bruger bare bomulds klude når jeg smører mine våben ind? :biggrin:

I det konsortie jeg er med i, mødes der op i næsten alt fra overalls, fuld kamoflage, til oilskin og tweed. og der er gerne en lystig drillende tone.
Personligt vælger jeg Jagttøj efter vejret. men jeg ejer IKKE tweed.. Tager naturligvis lidt pænere og rent tøj på når jeg skal på fællesjagt. gerne en skjorte eller pæn sweater, thats it :???:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 18. mar 2015, 00:34

TheDarkSide skrev:Det er faktisk godt tøj til det "grove". Det er lydløst og virker suverænt i regn. Der er en grund til at man bruger det meget i UK, hvor det regner hele tiden. Skind er ikke godt at gå igennem i, hvis det regner. Man bliver plaskvåd og kold. Har prøvet det og var virkelig træls. Et par gode, brede knickers har den fordel at vandet, der løber af, ikke drypper ned i støvlerne:
Billede Jeg bruger det ikke selv, men overvejer det kraftigt. Kender en del der gør og jeg tror aldrig de kommer i et par moderne membranbukser eller skind) Især til pürsch er tweed genialt. Fuldstændigt lydløst og yderst behageligt i det meste vejr. Er det meget koldt er det sikkert godt med lange underbuske med merinould under. Det bruger jeg selv sammen med et par Fjällreven bukser (IMO de bedste all-round jagtbukser der findes).
Der burde jo følge et gods med sådan et sæt - bare et lille et.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Renico12 » 20. mar 2015, 22:23

Bruger sgu ikke sådan noget fint noget, jeg bruger et sæt camo-tøj fra Deerhunter. Har dog også noget grønt/brunt tøj jeg finder frem til fællesjagter. Men bruger mit camo til alt andet jagt, nok mest fordi jeg bilder mig selv ind at det ikke skal være min påklædning som for duen til at dreje af eller råbukken til at løbe væk :smile:

Brugeravatar
TCA
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 9. maj 2013, 14:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af TCA » 21. mar 2015, 20:20

En rigtig jæger bruger naturligvis tweed og har tøj til hver eneste lejlighed! :biggrin: Er man på hanejagt eller anden godsjagt, så klæder man sig pænt på - ligesom som når man skal til fest. Og da er det naturligvis kun tweed, fløjel mv., der bør anvendes. Det vil være helt til grin at møde op i et simpelt camosæt. Man vil simpelthen ligne en polsk krybskytte i sådan et selskab. :hunter: Camo til duer, pürsch osv., og grøn til de alm. klapjagter.

Kan på det varmeste anbefale Laksen tweed - deres skydeveste er helt i top. :biggrin: Se Laksen.dk
Mvh
Thorsteen


* Sauer 202 (308W) m/Leupold VX-R 3-9 X 50 og Stalon Whisper lyddæmper
* Hijos de V. Aramberri - S/S
* Beretta Silver Pigeon III - O/U

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Gråskæg » 21. mar 2015, 22:21

TCA skrev:En rigtig jæger bruger naturligvis tweed og har tøj til hver eneste lejlighed! :biggrin: Er man på hanejagt eller anden godsjagt, så klæder man sig pænt på - ligesom som når man skal til fest. Og da er det naturligvis kun tweed, fløjel mv., der bør anvendes. Det vil være helt til grin at møde op i et simpelt camosæt. Man vil simpelthen ligne en polsk krybskytte i sådan et selskab. :hunter: Camo til duer, pürsch osv., og grøn til de alm. klapjagter. Kan på det varmeste anbefale Laksen tweed - deres skydeveste er helt i top. :biggrin: Se Laksen.dk
Det var så lige en hilsen fra Hellerup - undskyld mig mine fordomme. :blink:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af MadsenRex » 21. mar 2015, 22:36

Min gamle far ville korse sig, hvis han stadig levede!
At gå så meget op i alt det der ikke har en pind led jagt at gøre er mig en gåde. Det drejer sig vel om at være en dygtig jæger i praktisk tøj som man kan jage i?

Eller har jeg siddet helt skævt på potten. Hvad helvede skal et slips nu til for, i nervøs højrød velour!? Det er snart blevet til et karneval i stedet for jagt.
Tænk hvis folk gad gå lige så meget op i deres skydefærdigheder og besøge banen noget mere, fremfor at studerer nyeste tweed osv..

Men jeg ved det, jeg er en simple mand af bondeslægt som kun har oplevet små trænge kår!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af 308 W » 21. mar 2015, 22:51

MadsenRex i camo tweed! Det er det nye sort [emoji1]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Jef
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 238
Tilmeldt: 22. nov 2009, 22:25
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Jef » 21. mar 2015, 23:35

TCA skrev:En rigtig jæger bruger naturligvis tweed og har tøj til hver eneste lejlighed! :biggrin: Er man på hanejagt eller anden godsjagt, så klæder man sig pænt på - ligesom som når man skal til fest. Og da er det naturligvis kun tweed, fløjel mv., der bør anvendes. Det vil være helt til grin at møde op i et simpelt camosæt. Man vil simpelthen ligne en polsk krybskytte i sådan et selskab. :hunter: Camo til duer, pürsch osv., og grøn til de alm. klapjagter.

Kan på det varmeste anbefale Laksen tweed - deres skydeveste er helt i top. :biggrin: Se Laksen.dk
Helt enig - Har en del år været 100% Harkila Pro bruger, prøvede så tweed. Konstaterer så bare at Til 70 % af min jagt, løser tweed funktionelt opgaven BEDRE.
Det værste er så - jeg ødelægger nogles opfattelse af tweed brugere: Er Opvokset på landet / gård, bor i Midtjylland, skyder m O/U, kører ikke Range Rover. :smile:
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af MadsenRex » 22. mar 2015, 00:25

308 W skrev:MadsenRex i camo tweed! Det er det nye sort [emoji1]

Sendt fra min D5803
Om så helvede fryser til is, så sker det ikk![emoji23]

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af 308 W » 22. mar 2015, 06:24

MadsenRex skrev:
308 W skrev:MadsenRex i camo tweed! Det er det nye sort [emoji1]

Sendt fra min D5803
Om så helvede fryser til is, så sker det ikk![emoji23]
Billede

Sendt fra min D5803

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Slettes3 » 22. mar 2015, 08:50

Jeg ejer ikke et sæt tweed og har egentlig aldrig været i et jagtselskab hvor der var en dress-code. Jeg har været i et jagtselskab hvor et par af jægerne var i tweed. Det ser behageligt ud og jeg vil ikke udelukke med tiden at jeg skal have mig et sæt tweed. Men så har jeg det bare sådan at hvis man en dag skulle komme med på at jagt med dress-code skal hele pakken følge med. Dvs. man tager sin best London gun SxS med selvfølgelig. Ikke noget med en O/U skydebanebøsse eller pump eller ½auto. Jeg vil give Madsen Rex ret det har intet med jagt at gøre eller med skydefærdighed hvordan man går klædt eller hvad våben man anvender. Ligeledes fortæller tøjet heller ikke om man er et ærligt & moralsk menneske. Tøjet alene når vi taler fællesjagt fortæller om en indforståethed og social gestus. Jeg er dog alligevel den bonderøv der vil sige at føler jeg ubehag i det tøj jeg har på vil jeg skide verden et stykke og tage det tøj på som jeg har det bedst i.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af TheDarkSide » 22. mar 2015, 20:09

Pænt tøj hører til på en fællesjagt. Det er jo en måde at vise man er glad for at blive inviteret på jagt og/eller man betragter det som en fest.
Hvis man bliver inviteret til fin fest, så møder man jo ikke op i gammel t-shirt med gammel ketchup på, der ikke helt kan dække ølvommen og et par stumpe cowboybukser, der afslører en behåret røvsprække :moon: :rolf:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Elbæk » 22. mar 2015, 20:39

I sidste ende handler det om at man skal føle sig komfortabel i det tøj man går på jagt i - som jeg ser det, indeholder dette altoverskyggende hensyn to aspekter:

1. Tøjet skal, rent praktisk, fungere til den jagtform man dyrker - og til den årstid og de vejrforhold jagten foregår under. Man kan kalde dette aspekt funktionel eller praktisk komfort. For mig, personligt, er dette det primære aspekt ved valg af jagttøj.

2. Men, der findes også et mere abstrakt komfortbegreb; det sociale. Dette indebærer at man, først og fremmest, naturligvis ikke skal iklæde sig tøj man ikke kan identificere sig med - men, som jeg ser det, indebærer der også at man ikke er ham som møder op til den traditionelle herregårdsjagt klædt ud som busk. Eller er ham som møder op på konsortiets nytårjagt i en olieplettet blå kedeldragt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Paw01
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 20. apr 2010, 22:48
Interesser: Jagt og 4-WD
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 17 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af Paw01 » 22. mar 2015, 22:46

Jeg har lige købt mig et sæt tweed! Og det uden det har kostet en formue..
Laksen knickers med goretex, på tilbud, laksen strømper og strømpeholder, skydevest fra england, pxo sixpence, en deerhunter ternet skjorte og så en uld pullover med v-hals, silkeslips der matcher pullover og strømper(lilla).
De to sidste ting fundet i genbrugsforretning.


Jeg må erkende, efter at have haft det på nogen gange nu, at det er rigtig lækkert!
Jeg er nu ellers rigtig glad for mit Härkila prohunter, anaboda, jämtland osv, men tror jeg bliver mindst ligeså glad for mit nye tweed.

Der er også en vis stil over det og det flot! Jeg forestiller mig at jeg kommer til at bruge det en del i bukkejagten. Både i Polen og her i Dk.
Og så er det et must på sjælland hvor jeg har en rigtig god kammerat der har noget fantastisk selskabsjagt/fasan jagt.
Så mangler jeg bare at lære at sige: Der sidder en flot hane derover i gærdet!
Og ikke, der sidder en kok derover i hegnet! :rolf:
Afstanden mellem en jægers eller lystfiskers hænder er ikke størrelsen på fisken eller trofæet, men derimod oplevelsens størrelse!

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af 007 » 23. mar 2015, 02:18

Som Happy Gilmore sagde: "If I saw myself in clothes like that…I’d have to kick my own ass."

:DancingBanana: :eek:
Mvh

MIg

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af LFuppen » 23. mar 2015, 08:04

Paw01 skrev:Jeg har lige købt mig et sæt tweed! Og det uden det har kostet en formue..
Laksen knickers med goretex, på tilbud, laksen strømper og strømpeholder, skydevest fra england, pxo sixpence, en deerhunter ternet skjorte og så en uld pullover med v-hals, silkeslips der matcher pullover og strømper(lilla).
Hofteholder havde du vel i forvejen :giggle:

Paw :photo:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

MVBS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. apr 2014, 22:48
Interesser: Pistolskydning, Jagt.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af MVBS » 23. mar 2015, 18:49

Ideen var jo som sagt ikke at lege herregårdsjæger.

Kun at købe en tweed jakke. For at prøve det klassiske stof. Min normale vinter beklædning består af en tyk jagt vinter jakke fra Engelsons.se til 800kr

Men med det efterår vi har haft, er den aaaalt for varm. Så derfor ville jeg gå den vej og har fundet den her: http://www.ebay.co.uk/itm/Mens-Hoggs-of ... 19fc57d424

Prisen er ok og den skriger ikke upperclass wannabe. Men funktionalitet og komfort.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Tweed. Bruger du det?

Indlæg af The Mauer » 24. mar 2015, 20:45

Man kan jo godt kombinere tingene. Jeg bruger selv Herkilas prohunter bukser, model brun, til det hele. Og så veksler jeg lidt mellem forskellige overdele. Deriblandt en tweedjakke. Ikke så meget fordi den er smart, eller moderigtig. Men fordi den er forbandet god at have på.

Dejlige dybe stiklommer. Og dejlige store lommer til krudt. Og varm.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

MVBS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. apr 2014, 22:48
Interesser: Pistolskydning, Jagt.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af MVBS » 31. maj 2015, 21:49

Det endte med at jeg fik investeret i et sæt, ja sgu.

Jakke og Breeks (knickers) fra skotske Hoggs of Fife.
Havde en kammerat der skulle til england og havde målene med sig.

Og jeg må sige at nøj hvor jeg ser fem til at prøve det til efteråret.

Jakken stod sin test under bukkejagten. Den er vind og vandtæt. Det var jo ikke just gidt vejr alle dagene.
Så langt så godt. Og så er det bare kram. Den er bygget til jagt, ikke så meget pjat der.

Bukserne har pasform som et par ordinære jagtbukser, ikke stramme men skal ikke holdes oppe med seler. Teflon behandlet og med en slags windbreaker åndbar inderstof. Så der er ikke noget der kradser.

Og ja jeg gudhjælpemig også købt en tweed cap. Dog ikke i samme mønster, det ville være for meget af det gode. Kan anbefale dem fra Hannah Hats. Det er i Harris tweed og har en god pasform.

Så nu er jeg klar til pænt brug. Begge sidebøsserne er blevet renoveret her i løbet af vinteren, så det skal blive en udsøgt fornøjelse at komme på jagt til efteråret.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af 308 W » 31. maj 2015, 22:03

[emoji328] [emoji328] [emoji328]

Sendt fra min D5803

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af KKA » 1. jun 2015, 06:53

Tweed er ikke min kop te; men er det ikke slidstærkt?

Erindrer i "Asterix og britterne" at Asterix spørger en britte om tweed er holdbart, hvortil der svares:" Det ved jeg ikke - jeg har kun båret det i 20 år"

Ved at man i forne tider imprægnerede stoffet med urin, hvilket forhåbentligt er afløst af et mere neutralt stof, med tanke på ophold i en varm jagthytte efter regnvejrsdag i skoven.

MVBS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. apr 2014, 22:48
Interesser: Pistolskydning, Jagt.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af MVBS » 1. jun 2015, 15:15

308 W skrev:[emoji328] [emoji328] [emoji328]

Sendt fra min D5803

Går udfra at det s/s'erne du vil se. Tweed tøjet kan findes hos fife.dk det er det som hedder edinburgh.

Men kan ikke finde ud af uploade billederne...

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af 308 W » 1. jun 2015, 15:42

Det er ikke så slemt [emoji6]

Billede

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Tweed. Bruger du det? Update

Indlæg af Kambiri » 1. jun 2015, 17:50

308 W skrev:Det er ikke så slemt [emoji6]

Billede

Sendt fra min D5803
Argh, jeg er nu ikke helt venner med den der knickers/strømpe ide /-:
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar