Skydetårn midt på marken..

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Skydetårn midt på marken..

Indlæg af FT Cocker » 20. apr 2015, 19:33

Hej med jer.

Jeg står i lidt af et dilemma, og ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op. Her kommer problemstillingen: jeg har jagt hos en landmand, og på nabomarken, som har anden lodsejer, har jægeren opstillet det fineste, flotteste og nyeste skydetårn. Det står bare midt ude på marken med sit lyse nye træ som kontrast. det ligner nærmest et fyrtårn med flere hundrede meter til nærmeste bevoksning.

Jeg er helt klar på reglerne og lovene omkring pladsering af hochsitz/skydetårn og ved at det står ulovligt, men hvordan skal jeg forholde mig? Er det politiet jeg skal henvende mig til? Sætte en seddel i hans/hendes tårn? Kontakte lodsejeren hvis jeg kan finde ham? Hvad ville i gøre? Jeg vil jo nødigt at han tager bukken foran mig med ulovlige metoder. Jeg kan godt tåle at han får bukken. Jeg får nok bare ondt i røven, når det er med feje tricks.

Mvh

Peter/FT Cocker

P.s. Skriver mit indlæg her da jeg ikke mener det hører under love og regler. Hvis moderator er af anden mening kan det bare flyttes.
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af LFuppen » 20. apr 2015, 19:45

Det tårn står umiddelbart ulovligt :impatient:
Kan du ikke lige uploade et :Foto: til NVF ?

Lad være med at blande :Agents: ind i sagen, hvis muligt, men få en sank med lodsejeren. Kan være, at han/hun er fornuftig :smile:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af FT Cocker » 20. apr 2015, 19:52

Jeg kan ikke finde ud af det. Men kunne måske sende en MMS til 'en eller anden som kan uploade det for mig. Så vil jeg køre ud og tage et i aften eller imorgen.
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Kalthoff » 20. apr 2015, 20:08

Tag en snak med manden direkte.

Måske han har sat det midt på marken af misforstået hensyn til dig, for ikke at komme for tæt på skel?

Hvis du begynder med at klage til myndigheder, politi etc. så har du på forhånd udelukket muligheden for et fremtidigt godt naboforhold.

Tager du snakken direkte først, så er der stadigt mulighed for at I finder ud af en løsning til fælles tilfredshed.

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Brian88 » 20. apr 2015, 20:12

Jeg ville nok også vælge at tage en snak med ham.

Han er nok næppe til at snakke med, hvis du får skudt "den gode" buk og den forender ovre ved ham, efter du har meldt ham :smile:

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af FT Cocker » 20. apr 2015, 20:13

Jeg ved ikke hvem det er, men må prøve at opstøve lodsejeren.han kan nok give mig et navn. Det kan jo også vise sig at være lodsejeren selv der har sat det op.
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Kenned » 20. apr 2015, 20:25

Jeg kan forstå at man er imod et skydetårn midt på marken, hvis man synes det er grimt, eller simpelthen bare fordi det ikke er lovligt, men at det skulle øge risikoen for at han skyder "din" buk, i forhold til hvis det står godt kamufleret og tæt på dit skel, forstår jeg ikke noget af...

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af LFuppen » 20. apr 2015, 20:49

Gi´ pokker i den buk - det handler om lovligheden i det tårns placering.
Trådstarteren er måske ikke helt enig, men her må man skele til bukken Vs. lovligheden i det skydetårn!!!
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af dksith » 20. apr 2015, 20:52

Kenneth Jensen skrev:Jeg kan forstå at man er imod et skydetårn midt på marken, hvis man synes det er grimt, eller simpelthen bare fordi det ikke er lovligt, men at det skulle øge risikoen for at han skyder "din" buk, i forhold til hvis det står godt kamufleret og tæt på dit skel, forstår jeg ikke noget af...

Hilsen Kenneth

Kenneth han skriver jo netop han sagtens kan tåle at det er ham der skyder bukken, men det er da for dårligt vis det er med ulovlige midler.... :smile:

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af FT Cocker » 20. apr 2015, 21:31

Kære Kenneth. For det første, så har jeg med vilje ikke skrevet at det er min buk. Jeg tager først ejerskab af den når jeg har nedlagt den. På min egen jagt selvfølgelig.

For det andet så er skellene mellem markerne næsten nøgne, så det beretter heller ikke til skydetårne/hochsitz.

For det tredie så tror jeg godt du forstår hensigten med min tråd, så lad venligst være med at afspore den.

For det fjerde så har det ikke noget at gøre med om jeg synes det er grimt eller ej, men ren og skær lovmæssigt. Smag er jo individuel.
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Gråskæg » 20. apr 2015, 21:48

Hvis der er noget, hvor danske jægere ikke bør tage ved lære af tyske og polske forhold, så er det opstilling af skydetårne,
Hold da kæft hvor er det grimt med alle de tårne, der står overalt og skæmmer landskabet. At det skulle have noget med smag og behag at gøre, det har jeg svært ved at se, medmindre at dårlig smag også tæller med, er der overhovedet nogen herinde der vil forsvare opstilling af skydetårne overalt?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af KKA » 20. apr 2015, 22:25

Kontakt den lokale vildtkonsulent!

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af FT Cocker » 20. apr 2015, 22:28

Gråskæg lige præcis det at det skæmmer i naturen, er det der ligger til grundlag for lovgivningen. Så kan man jo være enig eller uenig. Min personlige mening ligger ikke langt fra din. Men det er stadig sidetopic.
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af FT Cocker » 20. apr 2015, 22:30

KKA: tak for rådet. Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af TheDarkSide » 20. apr 2015, 22:37

Gråskæg skrev:Hvis der er noget, hvor danske jægere ikke bør tage ved lære af tyske og polske forhold, så er det opstilling af skydetårne,
Hold da kæft hvor er det grimt med alle de tårne, der står overalt og skæmmer landskabet. At det skulle have noget med smag og behag at gøre, det har jeg svært ved at se, medmindre at dårlig smag også tæller med, er der overhovedet nogen herinde der vil forsvare opstilling af skydetårne overalt?
Ja, det er hæsligt at se på. Mange steder sætter man store tårne op i læhegn og i små remiser. Det virker helt ude af proportioner. Jeg kan gå med til en stige, hvis den står i skoven, væk fra sti og vej eller en stige gemt lidt ind mellem træerne i en remise, så den ikke er så tydelig. Men et tårn i et en-rækket seljerønhegn er voldsomt og skæmmende. Jeg tænder helt af når folk anlægger fodermark eller sætter foderstationer op lige ud foran sådan et "vagttårn".
Men jeg synes generelt der er en tendens til at man skal jage fra tårn eller stige i dag. Jeg synes man snyder sig selv for en mere intens og spændende oplevelse, når man sidder gemt væk "mellem trækronerne" i stedet for at være der, hvor vildtet faktisk kan sanse en, hvis man ikke tænker sig om.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af RKN » 20. apr 2015, 22:44

Den samme gamle sange op til 16 maj. Stiger , tårne og afstand til nabo skel. Er ved at brække mig.
Har hørt på det crap de sidste 15 år.
Det er utroligt som alle jægere, bliver til små horn bærer op til den 16 maj.
I sverige , står de stiger, og tårne over alt. Er det noget de gør for at irritere naboen ?????
Det tror jeg næppe. Lad nu de stiger og tårne , stå i fred.
Bare til info. Så har jeg ingen stiger eller tårne på mit jagt. For så får jeg nemlig selv på puklen af mine naboer. Det er da en viderunderlig lovgivning[emoji107]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Gråskæg » 20. apr 2015, 23:27

RKN skrev:Den samme gamle sange op til 16 maj. Stiger , tårne og afstand til nabo skel. Er ved at brække mig.
Har hørt på det crap de sidste 15 år. Det er utroligt som alle jægere, bliver til små horn bærer op til den 16 maj.
I sverige , står de stiger, og tårne over alt. Er det noget de gør for at irritere naboen ?????
Det tror jeg næppe. Lad nu de stiger og tårne , stå i fred. Bare til info. Så har jeg ingen stiger eller tårne på mit jagt. For så får jeg nemlig selv på puklen af mine naboer. Det er da en viderunderlig lovgivning[emoji107] Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Jeg kan ikke lige huske hvornår loven om tårne og stiger blev lavet om, men for 20 år siden og længere tilbage var det yderst sjældent at se den slags ude i det åbne landskab i DK. Kun i egentlige skovstykker og større ejendomme var det almindeligt. Jeg mener, at hvis det er permanente installationer, så bør der anvendes naturmaterialer, f.eks. hele stammer med bark på, og de bør placeres i forbindelse med bevoksning. OK - hvis det bare er for en enkelt dag eller to, så kan det gå at stille en transportabel stige op, men ikke permanent. Og jeg vil give RKN ret, det er desværre med til at skærpe modsætningerne blandt nabojægere, hvor blev hyggen af og at man var storsindet nok til at ønske naboen tillykke med den store buk, som man ellers selv havde kig på?

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 11. okt 2011, 21:24
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 39 times
Been thanked: 24 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Toxophilos » 20. apr 2015, 23:52

FT Cocker skrev:
.....har jægeren opstillet det fineste, flotteste og nyeste skydetårn. Det står bare midt ude på marken med sit lyse nye træ som kontrast. det ligner nærmest et fyrtårn med flere hundrede meter til nærmeste bevoksning.
Er du nå helt sikker på at det er jegeren som har satt opp dette tårnet? Og er du helt sikker på at det skal brukes til jakt?
Jeg er helt klar på reglerne og lovene omkring pladsering af hochsitz/skydetårn og ved at det står ulovligt, .
Det står vel kun ulovlig hvis det brukes til jakt. Reglene om skytetårn og jaktstige (og avstand til skell) gjelder vel kun for jakt.

I teorien er vel dette tårnet lovlig helt til det eventuelt blir brukt til jakt. Selvfølgelig er det nærliggende å formode at det skal brukes til jakt, men inntil da er det vel andre regler som regulerer plasseringen av byggverket.

Det mest fornuftige er vel å snakke med naboen og forklare at du setter pris på at jakten foregår etter de reglene som vi alle må følge. Det er tross alt ikke du som setter opp reglene. Og selv om du aksepterer tårnet, så står det likevel ulovlig (hvis det altså skal brukes til jakt). Forklar da også at du gjør dette klart allerede nå, så du ikke mistenkes for å være stikker om myndighetene tar affære. Hvis du kan se dette tårnet og irritere deg, så kan vel hvemsomhelst gjøre det samme.
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Gråskæg » 20. apr 2015, 23:58

Toxophilos skrev:
FT Cocker skrev:
.....har jægeren opstillet det fineste, flotteste og nyeste skydetårn. Det står bare midt ude på marken med sit lyse nye træ som kontrast. det ligner nærmest et fyrtårn med flere hundrede meter til nærmeste bevoksning.
Er du nå helt sikker på at det er jegeren som har satt opp dette tårnet? Og er du helt sikker på at det skal brukes til jakt?
Jeg er helt klar på reglerne og lovene omkring pladsering af hochsitz/skydetårn og ved at det står ulovligt, .
Det står vel kun ulovlig hvis det brukes til jakt. Reglene om skytetårn og jaktstige (og avstand til skell) gjelder vel kun for jakt.

I teorien er vel dette tårnet lovlig helt til det eventuelt blir brukt til jakt. Selvfølgelig er det nærliggende å formode at det skal brukes til jakt, men inntil da er det vel andre regler som regulerer plasseringen av byggverket.

Det mest fornuftige er vel å snakke med naboen og forklare at du setter pris på at jakten foregår etter de reglene som vi alle må følge. Det er tross alt ikke du som setter opp reglene. Og selv om du aksepterer tårnet, så står det likevel ulovlig (hvis det altså skal brukes til jakt). Forklar da også at du gjør dette klart allerede nå, så du ikke mistenkes for å være stikker om myndighetene tar affære. Hvis du kan se dette tårnet og irritere deg, så kan vel hvemsomhelst gjøre det samme.
Man kan ikke bare stille et tårn op ude i landskabet og så påstå at det er beregnet til at kigge fugle fra, den går ikke.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Sierra13 » 21. apr 2015, 00:26

Gråskæg skrev:
Toxophilos skrev:
FT Cocker skrev:
.....har jægeren opstillet det fineste, flotteste og nyeste skydetårn. Det står bare midt ude på marken med sit lyse nye træ som kontrast. det ligner nærmest et fyrtårn med flere hundrede meter til nærmeste bevoksning.
Er du nå helt sikker på at det er jegeren som har satt opp dette tårnet? Og er du helt sikker på at det skal brukes til jakt?
Jeg er helt klar på reglerne og lovene omkring pladsering af hochsitz/skydetårn og ved at det står ulovligt, .
Det står vel kun ulovlig hvis det brukes til jakt. Reglene om skytetårn og jaktstige (og avstand til skell) gjelder vel kun for jakt.

I teorien er vel dette tårnet lovlig helt til det eventuelt blir brukt til jakt. Selvfølgelig er det nærliggende å formode at det skal brukes til jakt, men inntil da er det vel andre regler som regulerer plasseringen av byggverket.

Det mest fornuftige er vel å snakke med naboen og forklare at du setter pris på at jakten foregår etter de reglene som vi alle må følge. Det er tross alt ikke du som setter opp reglene. Og selv om du aksepterer tårnet, så står det likevel ulovlig (hvis det altså skal brukes til jakt). Forklar da også at du gjør dette klart allerede nå, så du ikke mistenkes for å være stikker om myndighetene tar affære. Hvis du kan se dette tårnet og irritere deg, så kan vel hvemsomhelst gjøre det samme.
Man kan ikke bare stille et tårn op ude i landskabet og så påstå at det er beregnet til at kigge fugle fra, den går ikke.
Hvorfor egentlig ikke? Det er meget almindelig i "fugle-kigger-kredse" at de sætter tårne/stiger op til at kigge på fugle fra. Jeg har aldrig hørt om de har skulle bevise der ikke blev drevet jagt fra tårnet
Der er vel ikke omvendt bevisbyrde?

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 11. okt 2011, 21:24
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 39 times
Been thanked: 24 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Toxophilos » 21. apr 2015, 11:39

Gråskæg skrev: Man kan ikke bare stille et tårn op ude i landskabet og så påstå at det er beregnet til at kigge fugle fra, den går ikke.
Joda, det kan man.
Man formodes uskyldig frem til man tar det første skritt til ulovlighet.

Jeg vedlegger en link til Danmarks Jægerforbund der man har drøftet dette. http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... did651=782

Man kan lese følgende (min uthevning):
"- Jagtlovgivningen forholder sig alene til tårne og stiger, som skal anvendes til jagt (eller regulering). Såfremt et tårn eller en stige kun bruges i anden sammenhæng f.eks. til observation/fuglekiggeri o.l., er de ikke omfattet af jagtlovgivningen, men af evt. anden lovgivning f.eks. planlovens krav om byggetilladelse. Der bliver først tale om ulovlig jagt, når man medbringende et skydevåben tager første skridt op ad stigen på et tårn eller en stige, som ikke opfylder jagtlovgivningens bestemmelser, siger Niels Henrik Simonsen."
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Kenned » 21. apr 2015, 12:40

FT Cocker skrev:Kære Kenneth. For det første, så har jeg med vilje ikke skrevet at det er min buk. Jeg tager først ejerskab af den når jeg har nedlagt den. På min egen jagt selvfølgelig.

For det andet så er skellene mellem markerne næsten nøgne, så det beretter heller ikke til skydetårne/hochsitz.

For det tredie så tror jeg godt du forstår hensigten med min tråd, så lad venligst være med at afspore den.

For det fjerde så har det ikke noget at gøre med om jeg synes det er grimt eller ej, men ren og skær lovmæssigt. Smag er jo individuel.
Jeg tror du misforstår mig...

Når jeg skriver "din" buk i anførselstegn er det netop for at indikere at jeg godt ved at det ikke er din. Jeg kunne naturligvis også bare have skrevet "en buk", meningen var den samme.

Det er nyt for mig at der ikke er mulighed for at placere skydetårnet i skel(det stod ikke i din beskrivelse) - jeg troede det var derfor du specifikt have skrevet at det var et problem at det stod midt på marken, og det er også derfor jeg skriver at han da ikke får nogen fordel af et skydetårn midt på marken, sammenholdt med et tættere på skel.

Jeg havde intet ønske om at afspore din tråd, og mener heller ikke at det er sket - du kender selv din jagt, men vi andre har jo ingen mulighed for at vide om hans skydetårn kan placeres anderledes, eller om du mener det bare skal helt væk.

Som en sidste kommentar, så har de andre der har skrevet herover helt ret. Det er først et ulovligt skydetårn den dag det tages jagtvåben med derop.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Boerge » 21. apr 2015, 13:08

Spørgsmålet er, om ikke alle de regler skulle skrottes. Det er indiskutabelt, at et skydetårn er et plus for sikkerheden. Personligt ser jeg hellere, at naboen opstiller skydetårn lige på den anden side af skellet, og derved skyder væk fra mig, end at han stiller det 130 meter fra skel, og så skyder i retning mod mig!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Gråskæg » 21. apr 2015, 14:03

Toxophilos skrev:
Gråskæg skrev: Man kan ikke bare stille et tårn op ude i landskabet og så påstå at det er beregnet til at kigge fugle fra, den går ikke.
Joda, det kan man. Man formodes uskyldig frem til man tar det første skritt til ulovlighet. Jeg vedlegger en link til Danmarks Jægerforbund der man har drøftet dette. http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... did651=782
Man kan lese følgende (min uthevning):
"- Jagtlovgivningen forholder sig alene til tårne og stiger, som skal anvendes til jagt (eller regulering). Såfremt et tårn eller en stige kun bruges i anden sammenhæng f.eks. til observation/fuglekiggeri o.l., er de ikke omfattet af jagtlovgivningen, men af evt. anden lovgivning f.eks. planlovens krav om byggetilladelse. Der bliver først tale om ulovlig jagt, når man medbringende et skydevåben tager første skridt op ad stigen på et tårn eller en stige, som ikke opfylder jagtlovgivningens bestemmelser, siger Niels Henrik Simonsen."
Altså Planloven er lige så meget lovgivning som Jagtloven, jeg har kendskab til sager, hvor folk er blevet pålagt at pille deres tårn ned igen, selv om de ikke blev anvendt til jagt, det afhænger bl.a. af status for det pågældende jordareal.

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 11. okt 2011, 21:24
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 39 times
Been thanked: 24 times

Re: Skydetårn midt på marken..

Indlæg af Toxophilos » 21. apr 2015, 15:11

Gråskæg skrev:
Toxophilos skrev:
Gråskæg skrev: Man kan ikke bare stille et tårn op ude i landskabet og så påstå at det er beregnet til at kigge fugle fra, den går ikke.
Joda, det kan man. Man formodes uskyldig frem til man tar det første skritt til ulovlighet. Jeg vedlegger en link til Danmarks Jægerforbund der man har drøftet dette. http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... did651=782
Man kan lese følgende (min uthevning):
"- Jagtlovgivningen forholder sig alene til tårne og stiger, som skal anvendes til jagt (eller regulering). Såfremt et tårn eller en stige kun bruges i anden sammenhæng f.eks. til observation/fuglekiggeri o.l., er de ikke omfattet af jagtlovgivningen, men af evt. anden lovgivning f.eks. planlovens krav om byggetilladelse. Der bliver først tale om ulovlig jagt, når man medbringende et skydevåben tager første skridt op ad stigen på et tårn eller en stige, som ikke opfylder jagtlovgivningens bestemmelser, siger Niels Henrik Simonsen."
Altså Planloven er lige så meget lovgivning som Jagtloven, jeg har kendskab til sager, hvor folk er blevet pålagt at pille deres tårn ned igen, selv om de ikke blev anvendt til jagt, det afhænger bl.a. af status for det pågældende jordareal.
Jamen, det er da heller ingen som har påstått noe annet. Allerede i mitt førsteinnlegg tok jeg høyde for at plasseringen av dette byggverket kan reguleres av annen lovgivning.
Jfr.
Selvfølgelig er det nærliggende å formode at det skal brukes til jakt, men inntil da er det vel andre regler som regulerer plasseringen av byggverket.
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

Besvar