Haglskydeprøve med halvautomat?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af JaJo10 » 30. nov 2018, 13:13

Jeg tillader mig at tilføje et indlæg herinde, selvom det er flere år siden der sidst har været skrevet noget her.
Denne tråd var det eneste jeg kunne finde omkring halvautomat i forbindelse med haglskydeprøven, og den hjalp mig en del. Jeg har nu selv været til haglskydeprøve med en halvautomat og tænker at jeg vil hjælpe andre med de samme tanker.

Jeg havde øvet mig en del op til prøven og var ret træfsikker på alle duerne. Jeg var mest bekymret for våbenhåndtering og generelt hvordan de behandlede folk med sådan en "motorbøsse" som de gamle hoveder kalder den.
Der var omkring 30 andre folk, som alle skulle til prøve. Jeg var den eneste med en halvautomat, så det gjorde mig lidt nervøs. Jeg kunne høre nogen gamle snakke om halvautomaten, men hørte ikke rigtigt hvad de sagde om den.
Det var min tur og jeg hilste på den prøvesagkyndige. Det første han sagde var at det da ikke blev nemmere af at bruge sådan et våben. Jeg fortalte at jeg kun ville på havjagt, så jeg ikke ville købe et nyt våben bare for prøven, og det kunne han godt forstå.
Vi startede med bagduer. Han fortalte hvad der skulle ske og hvor duen kom fra og sagde så, "værsgo at lad". Jeg ventede til at han kiggede op fra sit papir, pegede løbet op af, kiggede ind i kammeret, vendte geværet om og kiggede direkte ned i løbet. "Fint" sagde han. Derefter ladede jeg en patron i kammeret med løbet pegende ned i jorden, og derefter en i magasinet. (Jeg brugte patroner som jeg vidste at den kunne æde uden at kløjs alt for ofte)
Klarstilling, "KLAR!", afsikring, sigte, BOOM, "træf", sikring, løbet nedaf, lad en ny i magasinet. Gentag.
Jeg fandt ud af at de forventede at jeg kiggede gennem løbet på alle standpladser SELVOM det var den samme der gik med rundt. Så det gjorde jeg.
Jeg undgik at smide en ladt patron på jorden ved at vende kammeret op, mens jeg roligt trak det tilbage. Ved ikke om det betyder noget.
Jeg ramte 6 i 6 skud, og de gamle hoveder havde lidt mere respekt for "motorbøssen" efterfølgende ;)
De tjekkede ikke om den var permanent plomberet, hvilket jeg havde været lidt nervøs for at de ville. Jeg havde bare "blomsterpinden i".
Jeg anvendte den næst mest åbne choke.

Håber at nogen kan bruge dette til noget. Jeg kunne ihvertfald godt have brugt det inden min prøve i dag. Selvom det jo gik over alt forventning :)

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af Parfait » 30. nov 2018, 18:28

Godt arbejde! Og endnu et indlæg med god information nu tilgænglig her. :thumbup:

Held og lykke med jagten!

Mvh Jakob

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af Aratan » 30. nov 2018, 20:07

Du rammer hovedet på sømmet i forhold til det vigtigste i alle prøver: kontakt til den prøvesagkyndige (=ham der bestemmer)... så længe du og han er enige om at det går rigtigt for sig, så har i begge ret. Sørg for at han ved præcis hvad du foretager dig hele tiden, og spørg hvis der er tvivl, så går det meget nemmere...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af HR » 30. nov 2018, 21:33

Det burde ikke være nødvendigt at kontakte den prøvesagkyndige for alle krav og regler er beskrevet i al nødvendig detalje i instruktionen. Det lyder til at Jakob har gjort alt ting efter bogen, og at den prøvesagkyndige har dømt helt efter samme bog. Og så er der vel egentligt ikke mere at komme efter? Der er lige en mindre detalje om at der ikke er krav om at man skal tjekke for blokering af løb på standplads 2,3 og 4. Men man kan lige så godt gøre det. Hvis der er langt at gå mellem pladserne, hvis der er kø, eller hvis geværet har været stillet i stativet imellem posterne er det i øvrigt ikke urimeligt hvis den prøvesagkyndige oplyser at han forventer et tjeck på hver station. Tillykke til Jakob med bestået prøve og hatten af for en saglig prøvesagkyndig (som har helt ret i at det er nemmere med en knæklås. Men det behøver jo ikke at være nemt).
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af Aratan » 30. nov 2018, 21:58

Kontakt til prøvesagkyndig betyder ikke at man ringer til ham midt om natten og spørger om reglerne...
Det betyder (her) at inden man foretager sig noget til prøven så sikrer man sig at han er med på hvad man laver og at han er indforstået med det...

Eksempel: meddel at man benytter halvautomat og at man nu lader. Eller til riffelprøven at man sikrer sig at han HAR set at man checker piben INDEN man gør det....
12/76
.308
6,55x55
.22lr

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af HR » 1. dec 2018, 08:30

Læst på den måde er jeg helt enig!
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af RKN » 1. dec 2018, 08:59

Jeg tog også hagl prøven med min halvautomat . 1-12 2016. Glemte helt at fortælle om det i den her tråd. Tog den bare for sjov , da det ikke var noget krav, da jeg har haft jagttegn siden 2000 😆
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af JaJo10 » 25. dec 2018, 03:30

Parfait skrev:
30. nov 2018, 18:28
Godt arbejde! Og endnu et indlæg med god information nu tilgænglig her. :thumbup:

Held og lykke med jagten!

Mvh Jakob
Tak skal du have :razz:
Aratan skrev:
30. nov 2018, 20:07
Du rammer hovedet på sømmet i forhold til det vigtigste i alle prøver: kontakt til den prøvesagkyndige (=ham der bestemmer)... så længe du og han er enige om at det går rigtigt for sig, så har i begge ret. Sørg for at han ved præcis hvad du foretager dig hele tiden, og spørg hvis der er tvivl, så går det meget nemmere...
Præcis. Det var kun pga. kontakt til den prøvesagkyndige at jeg opdagede at han forventede at jeg kiggede gennem løbet ved hver standplads. Og de var jo flinke og ville kun alle det bedste :)
HR skrev:
30. nov 2018, 21:33
Det burde ikke være nødvendigt at kontakte den prøvesagkyndige for alle krav og regler er beskrevet i al nødvendig detalje i instruktionen. Det lyder til at Jakob har gjort alt ting efter bogen, og at den prøvesagkyndige har dømt helt efter samme bog. Og så er der vel egentligt ikke mere at komme efter? Der er lige en mindre detalje om at der ikke er krav om at man skal tjekke for blokering af løb på standplads 2,3 og 4. Men man kan lige så godt gøre det. Hvis der er langt at gå mellem pladserne, hvis der er kø, eller hvis geværet har været stillet i stativet imellem posterne er det i øvrigt ikke urimeligt hvis den prøvesagkyndige oplyser at han forventer et tjeck på hver station. Tillykke til Jakob med bestået prøve og hatten af for en saglig prøvesagkyndig (som har helt ret i at det er nemmere med en knæklås. Men det behøver jo ikke at være nemt).
/HR
Ham der svarede mig hedder Jakob. Tilfældigvis hedder jeg Jacob. Så tæt på ;)
Jeg har også læst at det ikke er et krav, og der var mindre end 10 meter mellem hver standplads. Men det er nemmest bare at gøre som de siger ;)
Tak skal du have!
RKN skrev:
1. dec 2018, 08:59
Jeg tog også hagl prøven med min halvautomat . 1-12 2016. Glemte helt at fortælle om det i den her tråd. Tog den bare for sjov , da det ikke var noget krav, da jeg har haft jagttegn siden 2000 😆
Gik det godt? ;)

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af RKN » 25. dec 2018, 09:31

Ja , men brugte desværre 7 skud :rolf:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

JaJo10
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. okt 2018, 16:56
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Haglskydeprøve med halvautomat?

Indlæg af JaJo10 » 25. dec 2018, 22:26

RKN skrev:
25. dec 2018, 09:31
Ja , men brugte desværre 7 skud :rolf:
Spild af en god patron :O :giggle:

Besvar