Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagttøj

Indlæg af TheDarkSide » 5. jul 2015, 18:27

308 W skrev:Nu er der altså forskel på hvor meget jæger man er?
Ja, nogen kommer 1-3 gange om året på en fin fasanjagt. Så er man ikke meget jæger, men mere en haglskytte, der står for. Andre går på mange småjagter, laver vildtpleje, fodre, planter osv, de er mere jægere. Men jeg synes nok et et eller andet sted at man er ikke en rigtig jæger, før man har brugt en hel dag på haretramp, har været igennem x-antal hektar brombærkrat og siddet i snestorm på andetræk. Men det siger nok mere om mig og min jagtlige opvækst (som startede som 4-5-årig gående/snublende efter den gamle over pløje- og græsmarkerne) end om andre :giggle:
308 W skrev:
Du lever i ødemarken og jager alt mad?
Nej, jeg jager primært oplevelser, sekundært trofæer og mad. Nogle gange dog mest for maden.
308 W skrev:
Så er jeg en by jæger fordi jeg ikke ødelægger alt jeg bruger?
Nej

Hvis man går på jagt eller guider andre jægere 5-6 dage om ugen i hårdt terræn, så holder Harkilas tøj et sted mellem 4 og 6 måneder. Det er simpelthen ikke lavet til at man skal gå 20 kilometer i deres støvler om dagen. Det er den erfaring jeg har gjort mig.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Torben Dahl » 5. jul 2015, 18:38

hvis man bruger det så meget svarer det vel til at man er på fuld tid,mine sikkerheds sko som jeg bruger på arbejde holder da heller ikke mere end et halvt år,ligegyldig hvilket mærke jeg køber,og tager du prisen på et par harkila støvler og dividerer alle dine timer ,så er det da ikke en urimelig pris for at udøve sin passion
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagttøj

Indlæg af TheDarkSide » 5. jul 2015, 18:44

Torben Dahl skrev:hvis man bruger det så meget svarer det vel til at man er på fuld tid,mine sikkerheds sko som jeg bruger på arbejde holder da heller ikke mere end et halvt år,ligegyldig hvilket mærke jeg køber,og tager du prisen på et par harkila støvler og dividerer alle dine timer ,så er det da ikke en urimelig pris for at udøve sin passion
Jo, det er nemlig urimeligt dyrt, når man kan få noget til halvdelen af prisen, der holder mindst dobbelt så lang tid. Jeg vil da ikke købe jagttøj for 5-10000 kr om året, hvis jeg kan nøjes med at betale en fjerdedel af prisen.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Kambiri » 5. jul 2015, 19:21

Jeg købte et billigt sæt Härkila West Mountain af en kammerat (600kr) og det virker rigtig godt. Men mit næste sæt bliver fra biltema;-)
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagttøj

Indlæg af 308 W » 5. jul 2015, 19:59

TheDarkSide skrev:
308 W skrev:Nu er der altså forskel på hvor meget jæger man er?
Ja, nogen kommer 1-3 gange om året på en fin fasanjagt. Så er man ikke meget jæger, men mere en haglskytte, der står for. Andre går på mange småjagter, laver vildtpleje, fodre, planter osv, de er mere jægere. Men jeg synes nok et et eller andet sted at man er ikke en rigtig jæger, før man har brugt en hel dag på haretramp, har været igennem x-antal hektar brombærkrat og siddet i snestorm på andetræk. Men det siger nok mere om mig og min jagtlige opvækst (som startede som 4-5-årig gående/snublende efter den gamle over pløje- og græsmarkerne) end om andre :giggle:
308 W skrev:
Du lever i ødemarken og jager alt mad?
Nej, jeg jager primært oplevelser, sekundært trofæer og mad. Nogle gange dog mest for maden.
308 W skrev:
Så er jeg en by jæger fordi jeg ikke ødelægger alt jeg bruger?
Nej

Hvis man går på jagt eller guider andre jægere 5-6 dage om ugen i hårdt terræn, så holder Harkilas tøj et sted mellem 4 og 6 måneder. Det er simpelthen ikke lavet til at man skal gå 20 kilometer i deres støvler om dagen. Det er den erfaring jeg har gjort mig.
Så fik vi lige slået fast at jeg ikke er jæger og at du er en satans karl [emoji27]

Jeg kommer aldrig på haretramp og har ikke brombær...

Sendt fra min D5803

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagttøj

Indlæg af C-X » 5. jul 2015, 20:13

Selv om jeg er en tung dreng, kan jeg godt få sikkerhedssko til at holde i ca. et år, også på byggepladser, når der indkøbes kvalitet. Ringe sikkerhedssko holder under ½ år og bliver oftest kasseret lang tid inden, grundet ringe komfort.

Jeg er enig med TDS, Härkila lever godt på navnet. Selv har jeg dog gode erfaringer med deres sokker (sikkert også alt for dyre, ved ikke hvor jeg har dem fra) og deres gaitors. Sidstnævnte var rimeligt konkurrencedygtige på pris og kvalitet og har holdt fint, indtil videre. Faktum er, at det er og bliver et Kina-mærke, selvom det ser nydeligt og fancy ud.

Hvis jeg kunne få Härkila til indkøbspriser, ville jeg givetvis lade mig friste til at lade det indgå i både dagligdags- og jagtgarderoben.

På et budget, kan man ofte få noget godt håndværkertøj, f.eks. Mascot, til meget små penge, der holder udemærket til et lag tæsk og hårdt brug. XL Byg har også tit haft Deerhunter på bud. Stod jeg med kun 2.000 kr. ville jeg gå den vej og så evt. supplere op med resten i Biltema og på udsalg i jagtforretningerne. Derimod har erfaring lært mig, at der ikke skal spares for meget på fodtøj. Derfor er det den dyreste post, i mit beskedne beklægningsbudget nu - faktisk samlet set lige så dyrt som resten til sammen, når jeg klæder mig på til jagt. Klassiske læderstøvler er vejen frem, med mindre man skal stå på jagt eller pürche let rundt i venligt terræn.

Kommer man på jagt hvor der er fælles spisning og nedskydning af "haner", er man ofte undskyldt, hvis man klæder sig lidt neutralt og tager en ren skjorte på. Jeg har fuld respekt for andres valg af påklædning og kan sagtens forstå, at nogle ønsker en vis standard, til det der for dem er en festdag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagttøj

Indlæg af C-X » 5. jul 2015, 20:15

308 W, jeg ønsker for dig, at du i denne nye jagtsæson får lov til, at komme på et godt haretramp! Med eller uden brombær :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Jensen84 » 5. jul 2015, 20:16

[emoji23][emoji23][emoji23]

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagttøj

Indlæg af TheDarkSide » 5. jul 2015, 20:26

308 W skrev: Så fik vi lige slået fast at jeg ikke er jæger og at du er en satans karl [emoji27]

Jeg kommer aldrig på haretramp og har ikke brombær...

Sendt fra min D5803
Synd for dig.

Jeg får forhåbenligt nogle gode øko græsmarker til efteråret, så jeg skal da have dig i tankerne hvis vi kommer til at mangle en mand :razz: De gode stykker med brombærkrat har vi fået forbud mod at tage gæster med på, desværre.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Torben Dahl » 5. jul 2015, 20:32

cx mine sikkerhed sko er normalt fra brunje som jeg synes har den bedste pasform frem for hks eller andre,ang jagttøj er det vel som evt rifler .det er smag og behag hvad man synes er bedst til en selv,så til trådstårter kig på noget forskeligt og køb det du mener har den bedste pasform osv og ikke hvad andre ville have købt,som du kan høre kan man hurtigt få startet en krig herinde
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagttøj

Indlæg af 308 W » 5. jul 2015, 21:22

C-X skrev:308 W, jeg ønsker for dig, at du i denne nye jagtsæson får lov til, at komme på et godt haretramp! Med eller uden brombær [emoji3]
Med en brækket ryg springer jeg over..

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Elbæk » 5. jul 2015, 21:29

Jagttøj er, ligesom alt andet tøj, et spørgsmål om præferencer og behov. En ting jeg vil fraråde er at gå ud og købe et "kan det hele" membransæt i en eller anden let foret kvalitet. Det er fristende at tro at man kan købe et sæt som kan det hele - og ofte ender man med at det bliver dét sæt man bruger allermindst.

Jeg har selv følgende:

Deerhunter Strasbourg læderbukser (straight leg, ikke støvlebuksen) - man kommer langt med et par gode læderbukser; de er utroligt alsidige (også hvad angår vejr og temperaturer), enormt behagelige og holder ca. for evigt. De er mine primære jagtbukser.

Deerhunter Avanti jakke eller anorak (jeg har begge) - Avanti serien kendetegnet ved at være let, åndbar, vandtæt og (ikke mindst) rigtig meget kvalitet for pengene. Begge mine er i Realtree AP Xtra Green, men er man ikke til camo fås serien også i grøn. Basalt er en Avanti jakke en skaljakke, hvilket gør man selv bestemmer hvor meget isolering man vil have, ved at tilføje lag i fleece eller uld indenunder. Princippet er normen hos trekking- og klatrefolket, men fungerer glimrende for jægere også.

Deerhunter New Game Bonded fleece anorak - vindtæt og vandafvisende fleece anorak, genial til den tidlige bukkejagt og de første par efterårsjagter, navnlig hvis det ikke regner for meget. Til rågereguleringen er den decideret uundværlig for mig; den store frontlomme indeholder godt med magasiner og ammunition :smile:

Deerhunter Enterprise buks i AP camouflage - mine ældste jagtbukser og desværre ikke længere i produktion (de er efterhånden så forvaskede at de kunne bruges som sne camo). De er fremstillet i jeans stof og uden nogen form for teknik, hvilket gør dem geniale til alle de situationer hvor det er for varmt til læderbukser. I dag hedder Deerhunters, nogenlunde, tilsvarende model Stalk 6-Pocket.

Army Pullover - den gode gammeldags danske type i 80% uld. En god uldsweater går man ikke fejl af - og army pulloveren har tjent mig godt gennem hele mit outdoor liv. I en grad hvor jeg sjældent har været på jagt uden at have en på eller med i tasken. En ting jeg vil fremhæve ved army pulloveren er at dens ærmer sidder relativt tæt - hvor de fleste andre jagt pullovers man kan købe har relativt store og slaskede ærmer, noget jeg personligt ikke er fan af.

Pinewood York vendbar vest - jeg er ikke så meget til (sports-) skydeveste. York vesten er fuldt ud anvendelig på skydebanen og ligeså på jagten - oftest i kombination med enten fleece anorak eller army pullover. Det orange camo foer er en rar ting at have, hvis man skulle ende på en jagt hvor orange veste fordres.

Pinewood fleecevest i Realtree APG (modellen findes ikke i camo mere, men hedder vist Utah) - en let fleecevest er et must. Min bor altid i min jagttaske og har "reddet" mig flere gange hvor vejret har vist sig fra en koldere side end forventet.

Pinewood Michigan vendbar bonded fleecejakke (grøn på den ene side og Realtree APG/Orange Blaze på den anden) - en jakke jeg primært købte for at prøve den. Den er sådan lidt en "kan det meste, men er ikke perfekt til noget" jakke - den er god hvis man er i tvivl om hvordan vejret kommer til at arte sig, men kommer til kort hvis det regner meget. Jeg oplever at jeg ofte bruger den når jeg skal sidde/stå stille, skal jeg bevæge mig foretrækker jeg en mere regulær skaljakke med et svedtransporterende lag inderst og et isolerende i midten.

Rockall Cumbria 3/4 lang oilskinsfrakke med skulderslag - står det ned i stænger, er en god oilskinsfrakke vejen frem, jeg har været tør og lun i min (kombineret med læderbukser) på jagter hvor andre har været gennemblødte i deres dyre Gore-Tex tøj.

Merinouldsundertøj fra Smartwool (midweight/250 kvalitet) - glem alt om kunststof- eller bomuldsundertøj. Køb noget kvalitetsuld, det holder dig lun, tør og glad. Bomuld kan ikke ånde, isolerer elendigt og skarver når det først er svedt igennem. Noget kunststof er ok, men er oftest kun godt på én af parametrene; åndbarhed, svedtransport, komfort og isolering/temperering, mens merinould er godt på alle disse parametre. Købt dit merinouldsundertøj i en ordentlig kvalitet, der er virkelig forskel på toppen og bunden her!

Smartwool merinouldssokker (Hiking, medium cushion) - samme argumentation som undertøjet...

Meindl Borneo MFS Pro - klassiske læderstøvler, giv dem jævnligt godt med fedt, så svigter de dig aldrig. Skulle jeg personligt vælge en mere dedikeret jagtstøvle med Gore-Tex, så ville jeg overveje Chiruca Hiker Plus, den virker rigtig god til prisen.

LaCrosse Alpha Mudlite, den tunge/tykke model i Realtree APG - den mest komfortable gummistøvle jeg har prøvet (og jeg har trods alt solgt jagtudstyr i snart 10 år), desværre laves den ikke længere og den nye model er, som jeg oplever den, inferiør på alle punkter. I dag ville jeg nok gå efter en Tretorn Setter Outlast eller en Tretorn Trapper.

Og sidst, men ikke mindst; sørg for mindst at have en af hver af følgende; bredskygget filthat, tweed cap, let camo kasket og en vandtæt/lun camo kasket. Man må aldrig gå ned på hatte :fun:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Jensen84 » 6. jul 2015, 08:29

Det var noget af en gennemgang Elbæk [emoji106] man må sige du kender godt til dit jagttøj [emoji6]

Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Jagttøj

Indlæg af Nero » 6. jul 2015, 12:55

Hej alle

Så fik jeg vist slået fast at Jagttøj er en hel religion i sig selv!

Super fedt at så mange har ville kommentere tråden og dele deres erfaringer, det er guld værd for en nyjæger som mig. Fedt forum.

Med jeres gode råd vil jeg kaste mig ud i noget indkøb, der nok helt sikkert bliver udvidet allerede i denne sæson (grej har det jo med at formere sig :smile: )

Mvh

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Elbæk » 6. jul 2015, 18:22

Jensen84 skrev:Det var noget af en gennemgang Elbæk [emoji106] man må sige du kender godt til dit jagttøj [emoji6]
Det er jo også mit job :smile:

Generelt er jagttøj (eller friluftstøj generelt) en jungle. To ting er sikkert; dyrt er ikke altid lig med bedst - og billigt er sjældent lig med godt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Slettes3 » 7. jul 2015, 20:02

Jeg blev for en del år siden inviteret til Sverige på vildsvin jagt(sidde-og-venter-i-et-griseskur-jagt). Jeg skulle have nogle kraftige foreret støvler til at holde kulden uden/varmen inden. Jeg så på jagtstøvler i alle mulige kategorier og syntes det hele var for dyrt og ikke hvad jeg ville have. Så kørte jeg ud til en entreprenør materielhandler og købte et par supersize entreprenørstøvler over min firmakonto til kr 399 + moms samt uldsokker på selvsamme konto. Momsen blev trukket fra samt de kilometer jeg kørte for at købe det + skatteværdien så støvlerne kostede mig ud af egen lomme omkring Kr 160. De virkede dengang ,virker i dag og vil virke imorgen.

Læring: Det er ikke altid man skal købe tøj hvor der er tilføjet `Jagt` foran. Det koster oftest ekstra når man kan tillægge det ord. Da min ældste søn skulle have jagttøj til Afrika fandt jeg hurtigt ud af at jagttøj til børnestørrelser stort set er ikke-eksisterende her i dk. I USA, Sverige og alle andre lande kan man finde jagttøj til børn på den lokale tankstation..bare ikke i dk.
Vi købte alt jagttøjet på Ebay for under kr 800 inden rejsen. Til gengæld havde 2Duer foræret min søn et par Selous Jagtstøvler...$$.

I Sydafrika købte de bedste jagtskorter man kan få for penge til en slik. Næste skal jeg igen proviantere i SA. Møj billigere..

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Kalthoff » 8. jul 2015, 01:15

Jeg har meget samme oplevelse som Rigbymauser.

Man kommer meget længere for pengene i håndværkerbutikker end i jagtbutikkker. Det er egentligt ikke så sært. Mange håndværkere færdes udendørs året rundt på arbejde uanset vejret. De driver en forretning der skal løbe rundt, samtidigt med at de skal kunne udføre deres arbejde i al slags vejr uden at tage skade på helbredet. Der er mange af dem og de bruger tøjet hver dag. Det må give et godt udvalg til rimelige priser.

Sådan noget som alt det nødvendige tilbehør: Halsedisser, huer, handsker, strømper, knæbeskyttere, lange underbukser, lange og langærmede højhalsede undertrøjer, trøjer, termokander osv. fås til meget bedre priser i håndværker sortimenterne.

Man må så leve med det er i diskret ensfarvet i stedet for årets mode variant af "rigtig træ" sløringsmønster :giggle:

Med håndværkkersortimenterne skal man dog se sig for mht. kunststof. Der er en del af det helt billige der er vævet af noget "plastic-tråd" der intet godt gør for svedtransportering etc. men som dog isolerer fint. Det bør man undgå eller nøjes med som reservesæt.

Noget jeg dog kun har kunnet finde i jagtbutikkerne er overfrakker med store lommer i en facon og med en placering der er velegnet til mange haglpatroner. Det er et specialprodukt man kun finder i jagtsortimenterne.

Det særlige orange farvede tøj må man også hente i jagtsortimenterne.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Gråskæg » 8. jul 2015, 01:32

Kalthoff skrev:Jeg har meget samme oplevelse som Rigbymauser.

Man kommer meget længere for pengene i håndværkerbutikker end i jagtbutikkker. Det er egentligt ikke så sært. Mange håndværkere færdes udendørs året rundt på arbejde uanset vejret. De driver en forretning der skal løbe rundt, samtidigt med at de skal kunne udføre deres arbejde i al slags vejr uden at tage skade på helbredet. Der er mange af dem og de bruger tøjet hver dag. Det må give et godt udvalg til rimelige priser.

Sådan noget som alt det nødvendige tilbehør: Halsedisser, huer, handsker, strømper, knæbeskyttere, lange underbukser, lange og langærmede højhalsede undertrøjer, trøjer, termokander osv. fås til meget bedre priser i håndværker sortimenterne.

Man må så leve med det er i diskret ensfarvet i stedet for årets mode variant af "rigtig træ" sløringsmønster :giggle:

Med håndværkkersortimenterne skal man dog se sig for mht. kunststof. Der er en del af det helt billige der er vævet af noget "plastic-tråd" der intet godt gør for svedtransportering etc. men som dog isolerer fint. Det bør man undgå eller nøjes med som reservesæt.

Noget jeg dog kun har kunnet finde i jagtbutikkerne er overfrakker med store lommer i en facon og med en placering der er velegnet til mange haglpatroner. Det er et specialprodukt man kun finder i jagtsortimenterne. Det særlige orange farvede tøj må man også hente i jagtsortimenterne.
Lige når det gælder overfrakker med store lommer, så er velassorterede overskudslagre også et godt sted, og de holder uendeligt længe.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Centurion » 8. jul 2015, 10:41

Bare en sidebemærkning: Fra et forbrugersynspunkt er der altså noget galt med prisniveauet her i landet på ting, der har noget med jagt at gøre.
Det er forbløffende, hvor enige forhandlerne er m.h.t høje udsalgspriser.
For nylig købte jeg "noget" som alle steder kostede lige omkring 1450 kr., bortset fra et sted, hvor prisen var godt 800 kr. Han har nok ikke sat penge til, men næste gang jeg checkede hans netbutik, var prisen alligevel kommet op på plads :blink: Han har sikkert fået besked om, at han ellers kunne forvente problemer med at få nye leverancer.
Jeg har også lige købt et par dejlige jagtstøvler i Tyskland. De kostede mig 820 danske kroner, leveret på adressen. Nøjagtig de samme støvler koster pudsigt nok ca. 1550 alle steder i Danmark.

Jeg føler mig provokeret, og anstrenger mig gerne lidt ekstra for ikke godvilligt at lade mig tage ...
"In case of panic: don't panic"

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af TheDarkSide » 8. jul 2015, 11:37

Jeg tror det skyldes at mange nyjægere i dag er voksne mennesker, der har penge nok til at betale prisen.
Langt de fleste gamle jægere jeg kender, render rundt i pjaltet jagttøj med en gammel simson suhl eller lignende billig brugsbøsse. Nyjægere køber i langt højere grad nye våben og nyt, dyrt tøj.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Kalthoff » 8. jul 2015, 12:12

Centurion skrev:Bare en sidebemærkning: Fra et forbrugersynspunkt er der altså noget galt med prisniveauet her i landet på ting, der har noget med jagt at gøre.
Det er ikke bare på området "jagt". Der er på rigtigt mange varekategorier et generelt forrygende højt prisniveau i detailledet i Danske butikker i forhold til nabolandene og i forhold til lande længere væk.

E-handel over landegrænserne er løsningen på en del af problemet. Men det duer ikke så godt til tøj & sko samt til genstande der kræver importtilladelse og særtransport. Men alt det øvrige kan man da stadigt væk købe hjem fra udlandet.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Kambiri » 8. jul 2015, 13:46

Centurion skrev:Bare en sidebemærkning: Fra et forbrugersynspunkt er der altså noget galt med prisniveauet her i landet på ting, der har noget med jagt at gøre.
Det er forbløffende, hvor enige forhandlerne er m.h.t høje udsalgspriser.
For nylig købte jeg "noget" som alle steder kostede lige omkring 1450 kr., bortset fra et sted, hvor prisen var godt 800 kr. Han har nok ikke sat penge til, men næste gang jeg checkede hans netbutik, var prisen alligevel kommet op på plads :blink: Han har sikkert fået besked om, at han ellers kunne forvente problemer med at få nye leverancer.
Jeg har også lige købt et par dejlige jagtstøvler i Tyskland. De kostede mig 820 danske kroner, leveret på adressen. Nøjagtig de samme støvler koster pudsigt nok ca. 1550 alle steder i Danmark.

Jeg føler mig provokeret, og anstrenger mig gerne lidt ekstra for ikke godvilligt at lade mig tage ...
Det kommer sig også af at mange danskere tager "vejledende udsalgspris" som et endeligt svar!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af Timber » 8. jul 2015, 13:53

Kambiri skrev:
Centurion skrev:Bare en sidebemærkning: Fra et forbrugersynspunkt er der altså noget galt med prisniveauet her i landet på ting, der har noget med jagt at gøre.
Det er forbløffende, hvor enige forhandlerne er m.h.t høje udsalgspriser.
For nylig købte jeg "noget" som alle steder kostede lige omkring 1450 kr., bortset fra et sted, hvor prisen var godt 800 kr. Han har nok ikke sat penge til, men næste gang jeg checkede hans netbutik, var prisen alligevel kommet op på plads :blink: Han har sikkert fået besked om, at han ellers kunne forvente problemer med at få nye leverancer.
Jeg har også lige købt et par dejlige jagtstøvler i Tyskland. De kostede mig 820 danske kroner, leveret på adressen. Nøjagtig de samme støvler koster pudsigt nok ca. 1550 alle steder i Danmark.

Jeg føler mig provokeret, og anstrenger mig gerne lidt ekstra for ikke godvilligt at lade mig tage ...
Det kommer sig også af at mange danskere tager "vejledende udsalgspris" som et endeligt svar!
Jeg har nu altid kaldt det "vildledende udsalgspris"... Men ja, det kan som regel betale sig at åbne munden. Desuden synes jeg da også de fleste butikker gerne vil belønne trofaste kunder, forstået på den måde at hvis du handler der regelmæssigt, så kommer rabatterne helt af sig selv.. Min lokale "våbenpusher" ved da godt jeg ikke vil betale fuld pris.. Så han giver da altid rabat når jeg handler.. Selv min kæreste får rabat der selvom jeg ikke nødvendigvis er med..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilket Jagttøj skal jeg købe som nyjæger?

Indlæg af TheDarkSide » 8. jul 2015, 14:26

Man bestemmer jo også helt selv om man vil flåes. Man kan jo sagtens gå på jagt med udstyr for mindre end et par tusinde. Altså gevær, patroner, tøj, støvler osv.

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Jagttøj

Indlæg af Babel » 10. jul 2015, 12:45

dksith skrev:
Kalthoff skrev:
Visse jagtselskaber kan være forbavsende teenage-pige-klike-agtige omkring påklædningen, så det er klogt at være lidt opmærksom på hvilken påklædningstradition der gælder der man bliver inviteret på jagt.
Fatter ik folk gider og gå på jeg med disse typer mennesker... Just my opinion... :smile:
Sådan havde jeg det også indtil jeg prøvede det :) Det virker lidt fjollet, men i virkeligheden er det jo bare ligesom at tage pænt tøj på når man er til gallafest - det handler nok mest om at holde på nogle traditioner osv.. Jeg synes det hele er fedt. Om det er tactical camo, ghilliesuits på kragejagt, eller tweed og knickers med kokkeserveret jagtfrokost og horn til paraden - count me in! :D

Besvar