fasaner sygdom (Hvad gør jeg ved gabesyge?)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Hans01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 28. sep 2012, 05:08
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland
Geografisk sted: albuquerque NM USA
Been thanked: 5 times
Kontakt:

fasaner sygdom (Hvad gør jeg ved gabesyge?)

Indlæg af Hans01 » 25. aug 2015, 18:18

engang imellem dør der fugle i vores opdræt, de vil ikke tage føde til sig, og den sidste tid sidder de og gaber.

er der nogen der ved hvordan man forebygger dette med medicin?
Senest rettet af Refraktorius 27. aug 2015, 12:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret
I have a very strict gun control policy: if there's a gun around, I want to be in control of it.

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 7. aug 2010, 22:49
Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: fasaner sygdom

Indlæg af VHP » 25. aug 2015, 18:26

Gabesyge skyldes en parasit, som man kalder luftrørsormen. Det er en rundorm, som snylter i luftrøret hos fugle (kalkuner, høns og forskellige vildtlevende fugle, herunder fasaner).

Ormene er rødfarvede. Hunnen måler 1-2cm, mens hannen har en størrelse på 1/4-1/2cm. Hannerne sidder fasthæftet til hunnernes kønsåbning, så de tilsammen danner et Y. Det betyder, man kan se ormene, når de sidder fast i fuglens luftrørsslimhinde og suger blod.

Ormene udvikles på den måde, at kønsmodne orm lægger æg, som via mundhule og tarmkanal kommer ud i det fri med gødningen. Her vil æggene under gunstige forhold klækkes i løbet af en til to uger. Herefter bliver æggene optaget i regnorme og nogle sneglearter, som fungerer som mellemværter. Når fuglene optager fritlevende larver, vil disse i løbet af en uges tid igen findes som kønsmodne orm i de øvre luftveje.

Udviklingen af larverne foregår først i lungerne og senere i luftrøret.

Det mest almindelige er, at fugle i to til fem ugers alderen bliver inficeret med luftrørsorm. Det er sjældent luftrørsorm generer ældre fugle.

Angrebne fugle viser tegn på en luftvejslidelse, idet de ofte "kaster" hovedet opad og bagover, for at fjerne hindringen i luftrøret. Luftrøret kan blive så tilstoppet af orm, at fuglene dør under kvælning.

Hvad kan jeg gøre?
Hvis man ser fugle med denne karakteristiske bevægelse med hovedet, så kan det være et tegn på gabesyge. Man kan åbne næbet, og hvis man umiddelbart kan se røde orm, så ved man, hvad fuglen fejler. Hvis man finder døde fugle, så kan man klippe luftrøret op for at se om der skulle være orm i den nederste del af luftrøret.

Luftrørsorm kan behandles med receptpligtige ormemidler, hvorfor det vil være nødvendigt at konsultere dyrlæge.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: fasaner sygdom

Indlæg af JPedersen » 26. aug 2015, 02:32

Præcis. Det kommer hvis i har haft udsat fugle samme sted nogle år i træk. Det kan ikke forbygges men kun kureres.

Eller det kan forebygge ved at flytte volieren til et nyt sted. Men ring til dyrlægen og sig du har fasaner med luftvejsorme.

Du kan i øvrigt også hører det på fuglene, de vil begynde at hoste.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: fasaner sygdom

Indlæg af JPedersen » 26. aug 2015, 02:34

Det kan hurtigt gå den forkerte vej og så ryger alle fuglene :(

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Hans01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 28. sep 2012, 05:08
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland
Geografisk sted: albuquerque NM USA
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: fasaner sygdom

Indlæg af Hans01 » 26. aug 2015, 05:54

Mange tak for svarene, og det er rigtigt vi flytter ikke voilieren hvert år, det er en engelsk voiliere på 800m2 med 6 m til nettaget. dog forsøgte vi at komme læsket kalk på jorden ca. 1 mdr. før fuglene ankom.

Jeg får fat i dyrlægen straks..

PS egentligt en forfærdelig død..

Har undret mig hvorfor medicinen skal være receptpligtigt, findes der meget misbrug af ormepiller?
I have a very strict gun control policy: if there's a gun around, I want to be in control of it.

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 332
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Re: fasaner sygdom

Indlæg af Aske » 26. aug 2015, 10:25

Ormemidler til dyr har været receptpligtige siden 1999.

Man er blevet ret hysterisk pga. faren for udvikling af resistens.

Godt nok om midler til heste: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/ ... =7/menu=4/
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: fasaner sygdom

Indlæg af Lassescout » 26. aug 2015, 15:18

Før 1999 var ormemidler håndkøbsmedicin, som bl.a. kunne købes i foderstofforretninger. Nogle af de store aktører på markedet begyndte at uddele ormemidler til kreaturer som bonusordninger til de landmænd der handlede meget i forretningen. Landmændenes dyr havde tit ikke brug for ormemidlerne, men når de nu var gratis, fik dyrene dem alligevel.

Det var for dumt, og så blev det stoppet. Til skade for de heste- hunde- og katteejere der godt kunne finde ud af kun at give ormemidler når det var nødvendigt, men sådan blev det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar