Jagt efterår/vinter 2015-16

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af TheDarkSide » 6. okt 2015, 22:13

Gråskæg skrev:
TheDarkSide skrev:Dejligt dyr med god fedtmarmorering :eating: Der bliver nogle gode måltider ud af det :biggrin:


Jeg samlede en gammelrå op fra vejen d. 27 septemper. Den var ikke alt for smadret, så den røg bag i bilen. Desuden så var den tydeligt død i knaldet, så det burde ikke have været stresset (dvs. ok ph-værdi).
Der var stadig masser af mælk i patterne, så det er stadig for tidligt at skyde råer. Vent til december med det. Kødet var heller ikke særligt godt. Meget sejt og kun fileterne kunne tygges efter at have modnet i 5 dage ved 8-10 grader (det var ved at gå i forrådnelseefter en uge, så jeg ville ikke lade det ligge længere). Resten bliver til spegepølser, da det smagte fint. Det ligende kød fra malkekvæg, helt mørkt og lidt glinsende. Kød fra diegivende dyr er bare dårligt :thumbdown: Jeg vil aldrig skyde en gammelrå før december/januar for netop at være sikker på at kødet er godt.
God pointe, det med at vente med at skyde til råen, der er jo hele januar måned med.
Jeg ville ikke lade et trafikdræbt dyr hænge så længe.
Dyret var varmt da jeg fandt det og desuden havde jeg kørt forbi stedet mindre end halvanden time før, så jeg vidste det ikke havde langt længe. Mave og tarm var ikke ødelagt, så jeg så ingen risiko. Dyret blev brækket på stedet og forlagt derhjemme en halv time efter jeg samlede det op. Jeg ligger/hænger altid køller og fileter til modning i et lille køleskab. Resten bruger jeg alligevel kun til småkød og hakkekød, så det behøver ikke at modne, så det ryger i fryseren med det samme.

For min skyld måtte råer gerne være fredet til 15. november. Lammene er jo meget knyttede til råen hele vinteren og der er nok en grund til at råen har mælk i oktober.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Gråskæg » 6. okt 2015, 22:24

TheDarkSide skrev:
Gråskæg skrev:
TheDarkSide skrev:Dejligt dyr med god fedtmarmorering :eating: Der bliver nogle gode måltider ud af det :biggrin:


Jeg samlede en gammelrå op fra vejen d. 27 septemper. Den var ikke alt for smadret, så den røg bag i bilen. Desuden så var den tydeligt død i knaldet, så det burde ikke have været stresset (dvs. ok ph-værdi).
Der var stadig masser af mælk i patterne, så det er stadig for tidligt at skyde råer. Vent til december med det. Kødet var heller ikke særligt godt. Meget sejt og kun fileterne kunne tygges efter at have modnet i 5 dage ved 8-10 grader (det var ved at gå i forrådnelseefter en uge, så jeg ville ikke lade det ligge længere). Resten bliver til spegepølser, da det smagte fint. Det ligende kød fra malkekvæg, helt mørkt og lidt glinsende. Kød fra diegivende dyr er bare dårligt :thumbdown: Jeg vil aldrig skyde en gammelrå før december/januar for netop at være sikker på at kødet er godt.
God pointe, det med at vente med at skyde til råen, der er jo hele januar måned med.
Jeg ville ikke lade et trafikdræbt dyr hænge så længe.
Dyret var varmt da jeg fandt det og desuden havde jeg kørt forbi stedet mindre end halvanden time før, så jeg vidste det ikke havde langt længe. Mave og tarm var ikke ødelagt, så jeg så ingen risiko. Dyret blev brækket på stedet og forlagt derhjemme en halv time efter jeg samlede det op. Jeg ligger/hænger altid køller og fileter til modning i et lille køleskab. Resten bruger jeg alligevel kun til småkød og hakkekød, så det behøver ikke at modne, så det ryger i fryseren med det samme.
For min skyld måtte råer gerne være fredet til 15. november. Lammene er jo meget knyttede til råen hele vinteren og der er nok en grund til at råen har mælk i oktober.
Lyder både godt og rigtigt det hele, og jeg er også enig i det med jagttiden.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af TheDarkSide » 11. okt 2015, 22:20

Jeg ser bare INTET råvildt i øjeblikket. Et par enkelte steder er der lidt råvildt. Jeg tror det er kombinationen af kæmpestore majsmarker og at der er så meget dækning i det åbne land og føde i skoven pga. det milde vejr. Hvad med jer?
Sidste år kunne jeg tælle op til 13 rådyr på 10 ha mark i starten af oktober. I år er der kun lidt fod.
På et andet revir er der overhovedet ikke er et eneste spor af råvildt, men hvor der sidste år var pænt med råvildt.
Der er til gengæld en del fod af kronvildt og lidt dåvildt. Det er dog stadig kun strejfere, men de kommer da rimeligt ofte efterhånden (et par gange om ugen).
Jeg håber snart vi får noget koldere vejr, så råvildt kommer tilbage og samler sig lidt :smile:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af 308 W » 12. okt 2015, 08:20

Jeg var afsted i går morges sammen med min datter på 3 1/2 år.

Jeg plejer altid at lade riflen når jeg går til tårnene, men undlod af sikkerhedsmæssige årsager når hun nu var med.

På vej til tårnet ser jeg et dyr på modsatte side af den lavning hvor vi skal sidde, men har ingen kuglefang så vi går videre og jeg regner med at dyret forsvinder.

Med besvær kravler hun op ad stigen og jeg lige efter, på plads ser jeg at dyret stadig er der sammen med et andet, jeg larmer desværre lidt for meget da jeg lader så de forsvinder [emoji53]

Højdepunktet for hende var madpakken med pålægschokolade [emoji4]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Kleth » 12. okt 2015, 08:24

308 W skrev:Højdepunktet for hende var madpakken med pålægschokolade [emoji4]
Og forhåbentligt at være sammen med hendes far :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af 308 W » 12. okt 2015, 08:29

Ja selvfølgelig, hun er også klar til næste tur [emoji4]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Kleth » 12. okt 2015, 08:56

308 W skrev:Ja selvfølgelig, hun er også klar til næste tur [emoji4]
Dejligt at høre :biggrin: Mine drenge kan også godt lide at være med på jagt. Den lille på 6år taler stadig om da han rejste en sneppe i rapsmarken sidste år :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af TheDarkSide » 13. okt 2015, 21:10

Jeg var på jagttur i weekenden. Dejligt afstressende. Jeg havde ikke regnet med den helt store parade, men måske et lam med riflen.
Jeg tog dog på andetræk, selvom brunnakkerne ikke var kommet endnu. Det blev en rigtig god aften med 3 fede gråbasser i 6 skud :biggrin: Rådyrene holdt sig på naboens, men ok, mine marker er også lidt kedelige lige nu.
Det bedste var dog da jeg kørte hjem. Der så jeg nemlig en rød glente. Det er sgu ikke hverdagskost 20 km fra vestkysten :shock: Jeg har i hvert fald aldrig set en før.

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Karlo » 16. okt 2015, 20:21

Jeg har haft en rigtig god seksender gående på et område, hvor jeg passer jagten og må skyde råvildt med riffel som tak. Har fulgt denne buk siden jeg så ham for første gang i bast, men hele bukkejagten snød han mig. Jeg har vendt tomhændet hjem fra terrænet utallige gange, men i mandags lykkedes det endelig. Havde egentlig opgivet jagten på bukken, da den endnu en gang var sporløst forsvundet.

I mandags sad jeg til rette i stolen, og havde perfekt udsyn ud over en eng der nu står i brak. Der gik ikke lang tid før den første rå med lam essede på engen. Tanken om at skyde et rålam strejfede mig, da jeg havde en perfekt chance - jeg undlod da de tit er ret små her tidligt på sæsonen. Endnu en rå med lam kom ud på engen, endnu en gang blev jeg fristet, men valgte igen lade rålammet gå. Dette viste sig at være den rette beslutning, da jeg tydeligt kunne fornemme på den første rå, at der var endnu et dyr på vej ud på engen.

Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om det var BUKKEN, da han stod majestætisk og betragtede hans revir 130m fra mig. Det var tydeligt at han ikke havde fattet mistanke denne gang, trods dette var sket mange gange før. Jeg fik lagt min riffel lydløst i position i den firbenede skydestok. Riflen afsikret. 10 minutter til solnedgang... Han stod med fronten til mig og skulle bare dreje sig en smule før skuddet var optimalt. Han drejede endelig og jeg havde en perfekt chance. Skuddet gik og så accelererede han ellers og forsvandt ned i en fordybning i marken.

Jeg repeterede riflen og en skarp patron landede i græsset, hvad var nu det? Jeg havde åbenbart repeteret så hurtigt, at jeg havde glemt det. Jeg ringede til en kammerat og forklarede situationen, inden jeg gik ud på engen efter bukken. Der lå lungeschweiss til min store glæde - nu skulle han bare findes. Sixpencen blev smidt i græsset, så kunne jeg altid vende tilbage og genoptage sporet. Der var rimelig meget schweiss, men af og til stoppede det. Det gjorde at jeg et par gange vendte tilbage til min hat, efter havde fulgt sporet i 40 meter kiggede jeg op. Der lå han jo! 30 meter længere henne lå bukken. Et hegn havde stoppet ham. Glæden var stor. Der blev ringet rundt igen, men uden svar, så måtte jeg fejre succesen alene. Billeder blev taget og bukken blev brækket. Så blev det alligevel en god mandag!

Schultz&Larsen Victory .308W
RWS HIT 10.7 gram
Afstand: 110 meter
Skudt nær Stenlille.

Billede
Billede

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af TheDarkSide » 16. okt 2015, 21:14

Sikke da en flot buk :mrgreen: Tillykke med den :smile:

Jeg har også jagtet en god seksender i bukkejagten i et tæt stykke skov, men han har aldrig vist sig, udover på vildtkameraet.
Først i maj:
buk1.JPG
buk1.JPG (91.49 KiB) Vist 8439 gange
Sidst i bukkejagten (bemærk han har fået farvet opsatsen grundigt):
buk2.JPG
buk2.JPG (39.62 KiB) Vist 8439 gange
Han er ikke voldsomt høj, men temmelig kraftig.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Boryx » 16. okt 2015, 23:05

Jeg tror IKKE det er samme buk på de to billeder..........

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Bessie4ever » 17. okt 2015, 08:15

Præcis samme tanke sad jeg med
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af TheDarkSide » 17. okt 2015, 11:03

Ja, jeg har også tænkt tanken. Måske snyder billedet, måske gør det ikke. Men jeg tør næsten ikke håbe på at der går to pæne bukke i min lille skov. Billederne er taget 50 meter fra hinanden.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Boryx » 17. okt 2015, 13:06

Den fra foråret kunne jo være skudt eller udvandret og så er der kommet en anden buk på reviret. Alternativt kan man også være så heldig at deres revirer overlapper hinanden, specielt på denne årstid er de ikke så revirhævdende.

Men fedt hvis begge frekventer din jagt, så må du bare ud med riflen den næste måned.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af TheDarkSide » 17. okt 2015, 13:21

Boryx skrev:Den fra foråret kunne jo være skudt eller udvandret og så er der kommet en anden buk på reviret. Alternativt kan man også være så heldig at deres revirer overlapper hinanden, specielt på denne årstid er de ikke så revirhævdende.

Men fedt hvis begge frekventer din jagt, så må du bare ud med riflen den næste måned.
Jeg tror ikke den første er skudt, da den blev fotograferet efter bukkejagten og det er helt tydeligt at det er den samme som på første billede.

Kameraet tog et billede af seksenderen (på det første billede) i februar og så forsvandt den. Der var den allerede rimelig stor i opsatsen og enorm i kroppen. I april kom en ung gaffelbuk og kameraet tog over 100 billeder af den, så den var meget standfast i skoven. Fra den ene dag til den anden var gaffelbukken skiftet ud med seksenderen og gaffelbukken var flyttet over i en remise, også på mit jagtterræn. Der har desuden gået en anden lille gaffelbuk og en knopbuk i samme område som seksenderen.

Jeg drømmer da også om at seksenderen træder frem, men der er majs hos alle naboer, så dyrene kommer nærmest ikke på mit terræn i øjeblikket.
Jeg synes nu også det er en dejlig tanke at der går en stor, ældre buk og viderefører sine gener.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af RKN » 17. okt 2015, 14:22

Nu vil jeg ud og se efter et rådyr. 223 eren er klar med Hornady A-Max 75 grains og Barnes ttsx 50 grains.
Så er der også patroner til Mikkel, hvis han er langt væk [emoji95] [emoji3]

Første tur på reviret i år, så mon ikke der kommer et eller andet. Nåede slet ikke ud på det stykke i bukke jagten. Kunne ikke tage mig sammen. [emoji107]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Boban » 17. okt 2015, 15:29

Boryx skrev:Jeg tror IKKE det er samme buk på de to billeder..........
Det tror jeg heller ikke det er, billedet af den første har en højere opsats [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Boldsen » 20. okt 2015, 11:05

Elgjagten er netop overstået.
Vi så elg, men det lykkedes desværre ikke. Vi driver ikke med elgene, men nyder stilheden ved anstandsjagt. Vi har 500ha at gå på, og jeg dette er min 4. tur derop i år. Der er rigeligt med vildsvin, og bukke er der set rigtig mange af. Vi er beriget af naboer som ikke skyder råvildt, og der er mange gemmesteder samt arealer på vores 500ha hvor vi aldrig kommer.
At have den største elgtyr vi endnu har set på en afstand af 130m og IKKE må skyde er en dejlig oplevelse, men samtidig liiiiiiidt bittert.
Jeg selv skød en ræv kl. 6.00 d. 14.10.2015, og der gik endda to sammen. Den skudte ræv tog pludselig "flugten" hen over marken imod mig, blev stoppet på 15m afstand af mig og skudt durk i bringen. Den anden kom tilbage, men det var imens jeg kiggede langt efter elgtyren og koen som gik med ham. Nummer to ræv overlevede, og valget gik på et andet tårn på mit område med en lille pürch dertil.
Her kom der kort efter ankomst en fin 6-ender på 76m afstand. Han måtte lade livet, og dermed var min 4 buk i Sverige i år en realitet. Skuddet fik 4 rådyr til at rejse sig. En rå med to lam (bukkelam og rålam) samt en spidsbuk rejste sig blot 40m fra vor jeg havde gået. En dejlig oplevelse af kigge på dyrene, og især spidsbukken gik rundt om mit tårn i 15minutter. Spidsbuk skydes ikke på vores arealer. Jeg havde sågar ladet en lille gaffelbuk gå d. 12.10.2015 om aftenen.
Om aftenen samme dag (14.10.2015) valgte jeg et velkendt tårn. Udsigten er god, men birken er ved at være for høj. Derfor skal man være heldig at se dyrene på klippetoppene. Et andet tårn støder op til dette område, og i bukkejagten d. 16 august 2015 sad jeg i dette tårn. På 210m så jeg skyggen af en rigtig flot buk som var meget bagud vendt.
Denne buk havde jeg en aftale med, og dette blev fortalt i bilen inden jeg blev sat af og gik på post.
En rå gør mig selskab foran tårnet, og pludselig 40min inden det er buldermørkt kommer en sort skikkelse til syne på en af de før nævnte klippetoppe. Uanfægtet om det er en buk eller ej måler jeg hurtigt afstanden - 204m - og lige der træder han frem bag træet. Det er en buk og han er flot!
Jeg har et helt perfekt hold, pulsen er i orden, vejrtrækningen kommer under kontrol. Bukken træder forbi en busk og jeg har nu frit skud. Skuddet går - og han springer i vejret - PERFEKT! At bukken snyder mig er én ting - jeg tror han hopper imod mig, men han er i stedet for hoppet bagud. At finde ham blev lidt svære end forventet grundet min forstokkede konklusion vedrørende hoppet. Han lå blot 10m fra skudstedet i nogle bregner, og han blev fundet i det aller aller sidste lys. 204m er mit hidtil længste skud og jeg er glad for at jeg turde - men det skal siges skuddet ene og alene blev taget grundet stabiliteten, og ikke på grund af jagtliderligheden ved at have mulighed til en stor buk.
Denne buk er præcis den buk jeg et splitsekund så d. 16 august med næsen i røven af en rå. Billederne af denne buk er hvor der er mørkt.

Alle dyr skudt med Blaser R8 i kaliber .300wm med en Barnes TTSX 180grains.

På turen blev der i alt skudt af 5 jægere søndag aften til og med torsdag morgen:
3 råbukke.
2 vildsvin (2x60kg).
2 ræve (den ene med skab).

Den sidste buk blev skudt af en kammerat, og det var tilmed hans første. Det er dejligt at kunne tilbyde sådanne oplevelser til sine kammerater!
image.jpeg
image.jpeg (54.37 KiB) Vist 8245 gange
image.jpeg
image.jpeg (50.02 KiB) Vist 8245 gange
image.jpeg
Aftenbuk
image.jpeg (46.07 KiB) Vist 8245 gange
image.jpeg
image.jpeg (78.18 KiB) Vist 8245 gange
image.jpeg
image.jpeg (74.81 KiB) Vist 8245 gange
image.jpeg
image.jpeg (77.72 KiB) Vist 8245 gange
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Renico12 » 24. okt 2015, 14:06

Dejlig morgen i skoven hvor ejeren gerne ville have skudt et dyr væk fra juletræerne. Jeg stod på en høj og så denne lille buk komme gående igennem træerne og skød den på 50m.
Ikke meget opsats den har men det kommer også i anden række på dette område. Men pænt stort dyr[emoji16]


BilledeBillede

Sendt fra min GT-I9195I med Tapatalk

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af dksith » 25. okt 2015, 21:12

Var på jagt i dag med vores lille konsortie... Der blev skudt en hare i 2 skud af en nyjæger... :thumbup: Og 2 skud til et styk råvildt som tegnede på det.. Vi fik en Swiss ud og han rejste et dyr som han sagde ikke fejlede noget... vi søgte videre og fandt det desværer ikke... Så har man jo også prøvet noget nyt... Skal lige nævnes, det ikke var mig der skød men skete på min jagt/såt... Er dælme vildt imponeret, nu er det første gang jeg har gået sammen med en Swiss fører og må sige det er nogle dygtige hunde de har trænet.... :thumbup:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af RKN » 26. okt 2015, 19:31

Super dejlig jagt weekend med " glmhunter " her fra siden.
Lørdag blev brugt ved ham, på en dejlig og hyggelig fælles jagt, hvor der blev nedlagt en flot fasan kok, en hare, og et pænt rådyr lam.
Søndag var vi så på jagt ved mig, hvor vi var i den lokale jagt forening. Det blev til 1 ræv ,1 kok 4 høns, 2 hare og et rådyr lam, som undertegnede stod for [emoji3]
Har sjældent haft en bedre og hyggelig weekend, med gode venner og godt vejr. Det er nu dejligt at være jæger[emoji106]
Billede

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af RKN » 29. okt 2015, 20:48

Så kom de kort næbbet til nord Jylland. [emoji106]
En voksen, og en ung fugl. Dejligt med lidt kød til vinter.
Billede
Nu hænger de i vildt køleskabet. Endnu engang tak til Bessie for at jeg kunne købe det. [emoji106]
Billede
Billede

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Bessie4ever » 29. okt 2015, 20:52

Super at du bruger den så hyppigt:-) jeg var glad for den men brugte den kun en gang om året til drikkevare til sommerfesten :-)
Perfect! Thats is good enough for me

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af dksith » 29. okt 2015, 21:01

RKN skrev:Så kom de kort næbbet til nord Jylland. [emoji106]
En voksen, og en ung fugl. Dejligt med lidt kød til vinter.
Billede
Nu hænger de i vildt køleskabet. Endnu engang tak til Bessie for at jeg kunne købe det. [emoji106]
Billede
Billede

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark

Hva er de skudt med...? kunne godt lige noget alá 17hmr...:-)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Jagt efterår/vinter 2015-16

Indlæg af Agamemnon » 29. okt 2015, 21:02

Med MadsenRex på sæsonens første jagt. To hele dage, i skoven, med telt, mad tilberedt over bål, mandehørm og så denne.... Fældet på stedet af en lige højre på ca. 4500J fra en 300 Win. Mag. 180gr. Barnes TTSX. Sårkanal på tykkelse med en tommelfinger, hele vejen igennem dyret.
Minimal kødødelæggelse. Halvdelen af hjertet manglede og resten lå løst ovenpå diafragma.

Har fået at vide at dyret er en bambi af en slags... Vistnok en hvalp, da den ikke havde fuldt udviklet tingeltangel på hovedet. :blink:
Vedhæftede filer
rps20151029_210102.jpg
rps20151029_210102.jpg (58.09 KiB) Vist 7785 gange
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar