Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår....

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 20. okt 2015, 19:35

C-X skrev:Der er altså helt andre rammer for, hvordan hhv. fasaner og høns opdrættes (arealkrav bl.a.). Det er altså ikke fugle der kommer hen og æder af hånden.

Derudover er fasanen ikke hjemmehørende i dansk natur og ville nok endda klare sig rigtig dårligt, i oprindelig dansk natur (skov) - hvilket er grunden til, at vi ser dem optræde mest i agerlandet. Så den med de vilde fasaner er lidt "bop-bop".
Det kræver i hvert fald gode betingelser, hvis fasaner skal have ynglesucces i Danmark. Men det sker da. Jeg har en fasanhøne, der præsenterede 5-6 store kyllinger en dag jeg var ude på reviret. Jeg har sat 20 kyllinger ud sidste år og 6 æglæggere i år, så det er altså formentlig "1. generations vilde fasaner". Der har dog altid været nogle få fasaner, men efter bestanden har fået hjælp med vand, føde og lidt udsætning er der kommet mange flere til. Et godt supplement til den skrantende, men voksende agerhønsebestand i området.

Om fasanjagt er rigtig jagt ved jeg ikke. Det er jo ikke det samme som f.eks. sneppejagt med stående hund, som de fleste af os nok vil kalde rigtig jagt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 20. okt 2015, 19:43

Jeg mente nu, at de klarer sig bedst i et menneskeskabt kulturlandskab og derfor har jeg det lidt svært ved, at omtale dem som en "rigtig vild art" på lige fod med det hjemmehørende vildt. Derudover er det altid hyggeligt, at se en høne med kyllinger. Såfremt adfærden hos fuglen afspejler "vild opvækst", så er det vel lige så meget jagt, som andre former for jagt. For stående hund er det i hvert fald rigtig sjovt :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Rulab » 20. okt 2015, 19:51

C-X skrev:Der er altså helt andre rammer for, hvordan hhv. fasaner og høns opdrættes (arealkrav bl.a.). Det er altså ikke fugle der kommer hen og æder af hånden.

Derudover er fasanen ikke hjemmehørende i dansk natur og ville nok endda klare sig rigtig dårligt, i oprindelig dansk natur (skov) - hvilket er grunden til, at vi ser dem optræde mest i agerlandet. Så den med de vilde fasaner er lidt "bop-bop".
Nu kan man jo altid gradbøje begrebet vild, men på de jagtområder, jeg har adgang til, sættes der ikke fasaner ud, hverken på mit område eller de omkringliggende. Der er en lokal bestand, men korrekt, man skyder ikke 20-50 vilde fugle når man går en tur med hunden, men jeg vil nu også hellere plukke en fasan end stå ved en vildtparade, hvor jeg ikke aner hvilke fugle er mine og efterfølgende se en vildthandler slæbe af med dem.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 20. okt 2015, 19:56

Vi er enige. Jeg skyder generelt heller ikke til noget, med mindre jeg selv eller andre i selskabet ønsker at æde det - rovdyr undtaget. Det kan dog ikke forarge mig, at andre deltager i store fasannedskydninger, blot vildtet respekteres og anvendes. Skal det bare pløjes ned, kan alle de implicerede parter rådne op! :mad:

:razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kleth » 20. okt 2015, 19:58

Jeg går ikke fra en parade, hvor der ligger spisevildt tilbage . . . . . Så både har jeg to frysere og kender folk nok, som sætter pris på klargjort vildt. Og noget af det vildt indgår så også i fra "jord til bord"-læring/-oplevelsen for Nørrebro børnehavebørn igennem fruens arbejde. I Mandags flåede, slagtede og stegte de en fin hare.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Senest rettet af Kleth 20. okt 2015, 20:02, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 20. okt 2015, 20:00

Selv en rimelig ituskudt fasan, kan flåes og koges suppe på... Tarteletter, med svampe og asparges... :savl: :eating:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 30. okt 2015, 11:53

Hvor er det fedt, at folk ligesom kommer lidt ud med hvad de mener og hvorfor de gør det.
Respekt for det[emoji106]

Min lidt negative holdning til fasanjagter, det er dem, som min kammerat eksempelvis deltog i-meget modstridigt- i går.

Der brev skift henger 400 fasaner til den nette sum at 450,- PR Stk.
Han snør selv omkring 30 fasaner, og så røg glansen squ lidt at Skt.Gertrud som han sagde.
Folk kom, så, skød, åd og drak, og kørte igen når der var afregnet.
Og det gjorde de 1-2 gange om ugen.
Han var rystet, og vil aldrig deltage i den slags igen, selvom han fik det hele betalt denne gang. Han er selv skovfogede, nordjyde, og har vel sammenlagt 1800 ha jagt, men han nægter at deltage i det svineri igen som han sagde.

Det var ren pral og levende Skydebane. Og det er præcis den form for jagt som jeg er i mod, og som med garanti kommer til at skade alles jagt i Danmark, hvis ikke den slags stopper..

Det kan godt være det er lovligt, men det var dyresex også i lang tid, men det bliver det sku ikke mere rigtigt af.
Og hvis man står fast på det er lovligt, og gør det alligevel, og udretter uoprettelig skade for andre jægere, er det så, stædigheden værd?

Jeg mener nej.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kalthoff » 30. okt 2015, 12:36

Problemet er bare at hvis vi som jægere går med til at afskaffe eller ligefrem forbyde de jagtformer vi hver især ikke kan lide, så kan jagtmodstanderne blot tage en tur rundt i jagtmiljøet og få flertallets opbakning til at få afskaffet en jagtform hvert 5. år til der ikke er flere tilbage.

Deltagerne på den stor-skala fasanskydning MadsenRex så malende beskriver, synes måske pramjagt er noget værre noget (for deres skud støjer når fasanskyderne sover rusen ud i deres lystyachter forankret i en ellers stille vig), dem der dyrker pramjagt er måske misundelige på dem med konsortier på de store godser osv. osv. osv. Det er alt for let at samle en gruppe mod en anden gruppe hvis man går målrettet efter det.

Vi skal passe på med ikke uforvarende at komme til at støbe kugler til brug for jagtmodstanderne.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af LFuppen » 30. okt 2015, 13:09

Vil også heller støbe kugler til jagtmodstanderne :fun:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af LundJensen » 30. okt 2015, 14:37

Kalthoff skrev:Problemet er bare at hvis vi som jægere går med til at afskaffe eller ligefrem forbyde de jagtformer vi hver især ikke kan lide, så kan jagtmodstanderne blot tage en tur rundt i jagtmiljøet og få flertallets opbakning til at få afskaffet en jagtform hvert 5. år til der ikke er flere tilbage.

Deltagerne på den stor-skala fasanskydning MadsenRex så malende beskriver, synes måske pramjagt er noget værre noget (for deres skud støjer når fasanskyderne sover rusen ud i deres lystyachter forankret i en ellers stille vig), dem der dyrker pramjagt er måske misundelige på dem med konsortier på de store godser osv. osv. osv. Det er alt for let at samle en gruppe mod en anden gruppe hvis man går målrettet efter det.

Vi skal passe på med ikke uforvarende at komme til at støbe kugler til brug for jagtmodstanderne.

:goodpost:

men samtidig vil jeg også give Madsen ret - det er heller ikke jagt i min optik, nærmere en form for organiseret aflivning og selvom det er en tand bedre end ophængning i fødderne, en muslimsk bøn efterfulgt af en skæreskive til at fjerne hovedet så ser jeg ikke den store forskel industrikyllinger og denne form for fasanjagt.
jeg ser det udelukkende som en pengemaskine der lukrerer på dovne mennesker som ikke selv gider yde en indsats for at skabe en god jagt :popkorn:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 30. okt 2015, 14:40

Ikke engang den økologiske skrabekylling, har det tilnærmelsesvis lige så godt som den opdrættede fasan.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 30. okt 2015, 14:43

C-X skrev:Ikke engang den økologiske skrabekylling, har det tilnærmelsesvis lige så godt som den opdrættede fasan.
Tror nu heller ikke at fasanerne har det skidt, men dem der ser den slags levende målskydning, og ikke synes om jagt i forvejen, der er det lige vand til deres mølle.
Hvilket snildt kunne skade alle jægere.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Unknown » 30. okt 2015, 14:49

På forhånd rigtig god weekend hvis jeg nu ikke overlever resten af indlægget.

Er der nogen der trænger til at få lettet trykket? :getout:



Fasanjagter kan gradbøjes i en uendelighed. Lige fra de små og hyggelige til de store og uoverskuelige.
Flertallet af de meningsdannere som går på jagt, benytter sig desværre af kom, skyd, drik og æd, betal og skrid hjem taktikken. De har ikke prøvet at stå med begge hænder inden i et rådyr en kold decembermorgen. De har ikke haft en god bagpost hvor det kræver snarrådighed at skyde en ræv eller en gammel kok som har været i ilden tidligere på sæsonen. De har ikke nydt at sidemanden har fået dagens eneste "direktør" og skambruge chancen på det skammeligste og givet håneretten til resten af selskabet over en varm kop suppe. De har ikke prøvet at komme til et gammelkendt terræn hvor de delvist vilde fasaner flyver som kamikaze piloter fra et hangarskib som netop har modtaget et torpedolavment.
De kender ikke til den ydmyghed der også findes i at nyde naturens overskud.
Enhver jæger med lidt vikingeblod i årene kan gå beserk når de store hårder af fasaner letter og så skal de altså bare skydes ud af himlen. Men tomheden når jagten er overstået giver ikke en lyst til at takke ja næste gang.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 30. okt 2015, 14:51

Unknown skrev:På forhånd rigtig god weekend hvis jeg nu ikke overlever resten af indlægget.

Er der nogen der trænger til at få lettet trykket? :getout:



Fasanjagter kan gradbøjes i en uendelighed. Lige fra de små og hyggelige til de store og uoverskuelige.
Flertallet af de meningsdannere som går på jagt, benytter sig desværre af kom, skyd, drik og æd, betal og skrid hjem taktikken. De har ikke prøvet at stå med begge hænder inden i et rådyr en kold decembermorgen. De har ikke haft en god bagpost hvor det kræver snarrådighed at skyde en ræv eller en gammel kok som har været i ilden tidligere på sæsonen. De har ikke nydt at sidemanden har fået dagens eneste "direktør" og skambruge chancen på det skammeligste og givet håneretten til resten af selskabet over en varm kop suppe. De har ikke prøvet at komme til et gammelkendt terræn hvor de delvist vilde fasaner flyver som kamikaze piloter fra et hangarskib som netop har modtaget et torpedolavment.
De kender ikke til den ydmyghed der også findes i at nyde naturens overskud.
Enhver jæger med lidt vikingeblod i årene kan gå beserk når de store hårder af fasaner letter og så skal de altså bare skydes ud af himlen. Men tomheden når jagten er overstået giver ikke en lyst til at takke ja næste gang.
Smukt skrevet[emoji106]

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 30. okt 2015, 17:46

Man kan ALTID finde dårlige eksempler. Idioten der kører råddent, den gamle forstokkede jæger med farlig våbenhåndtering, skydegale riffeljægere, der skider højt og flot på kuglefang når de får øje på bukken osv.

Fasanjagt kan sagtens afholdes på en pæn måde og det gør man også langt de fleste steder.

Lad nu være med det ekstreme smagsdommeri. Jeg har det fint med at vi diskuterer lidt etik og hvordan man gør tingene, der hvor man kommer fra, men lad da være med at bruge de få, dårlige eksempler.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taxen » 31. okt 2015, 08:57

I Onsdags gik Det lokale Gods s Fasaner i store flokke 300 m fra Fasangåden klods op af fodermejsen. Torsdag blev de drevet ud over den asfalterede vej der går forbi skoven for at blive skudt af Jægerne der stod på Poster lige på den anden side af vejen Eventuelt trafik blev holdt tilbage medens det stod ¨på .Mellem såterne blev Jægerne fragtet rundt i Trækvogne efter spændt Godsets Traktorer på samme offentlige vej. Eftermiddags jagten bestod i at de stod med Skudretning op mod Fasangården hvor nogen så drev ned mod dem og nogen andre drev bagfra så spændingen kunne komme helt i top. Grunden til at jeg kan følge med i det her er at Gravhundene og jeg går tur på en nedlagt Jernbane der går tværs igennem området ( fridag så det blev en morgentur og en eftermiddagstur ) Den sidste Fasan endte i min gryde da den lå på stien efter Jægerne var kørt hjem i deres trækvogne. De var alle meget velklædte i flot jagtdress . Koed Jørgensen strålede også i den vogn han tronede i.
Taxen

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 31. okt 2015, 09:40

Taxen skrev:I Onsdags gik Det lokale Gods s Fasaner i store flokke 300 m fra Fasangåden klods op af fodermejsen. Torsdag blev de drevet ud over den asfalterede vej der går forbi skoven for at blive skudt af Jægerne der stod på Poster lige på den anden side af vejen Eventuelt trafik blev holdt tilbage medens det stod ¨på .Mellem såterne blev Jægerne fragtet rundt i Trækvogne efter spændt Godsets Traktorer på samme offentlige vej. Eftermiddags jagten bestod i at de stod med Skudretning op mod Fasangården hvor nogen så drev ned mod dem og nogen andre drev bagfra så spændingen kunne komme helt i top. Grunden til at jeg kan følge med i det her er at Gravhundene og jeg går tur på en nedlagt Jernbane der går tværs igennem området ( fridag så det blev en morgentur og en eftermiddagstur ) Den sidste Fasan endte i min gryde da den lå på stien efter Jægerne var kørt hjem i deres trækvogne. De var alle meget velklædte i flot jagtdress . Koed Jørgensen strålede også i den vogn han tronede i.
Taxen
Det er lige præcis sådan et optrin, der faktisk slår hovedet på sømmet.

Og det er ikke ment som at nedgøre fasanjagter, men sagt fordi, at det der INTET har med jagt at gøre, og det er en del af dette opslags dna.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 31. okt 2015, 09:45

Taxen skrev:I Onsdags gik Det lokale Gods s Fasaner i store flokke 300 m fra Fasangåden klods op af fodermejsen. Torsdag blev de drevet ud over den asfalterede vej der går forbi skoven for at blive skudt af Jægerne der stod på Poster lige på den anden side af vejen Eventuelt trafik blev holdt tilbage medens det stod ¨på .Mellem såterne blev Jægerne fragtet rundt i Trækvogne efter spændt Godsets Traktorer på samme offentlige vej. Eftermiddags jagten bestod i at de stod med Skudretning op mod Fasangården hvor nogen så drev ned mod dem og nogen andre drev bagfra så spændingen kunne komme helt i top. Grunden til at jeg kan følge med i det her er at Gravhundene og jeg går tur på en nedlagt Jernbane der går tværs igennem området ( fridag så det blev en morgentur og en eftermiddagstur ) Den sidste Fasan endte i min gryde da den lå på stien efter Jægerne var kørt hjem i deres trækvogne. De var alle meget velklædte i flot jagtdress . Koed Jørgensen strålede også i den vogn han tronede i.
Taxen

Det lyder som en god dag :smile:

Jeg glæder mig til i morgen. Det bliver sæsonens første fællesjagt for mig. Jeg skal i det fine tøj, have patrontaske med, pappatroner, sixpence på hovedet og en gammel, lækker s/s over skulderen :biggrin: Glæder mig sgu til at se folks ansigtsudtryk, da det bare er et uformelt og meget afslappet jagtselskab :fun: Det bliver en fest :thumbup:

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taxen » 31. okt 2015, 10:28

Så er vi lige kommet hjem fra den samme Gåtur som i Torsdags. Mødte ikke et menneske pragtfuld natur Så 4-5 Fasaner ganske som det har været helle sommeren .Mødte også en Ræv og så Spor efter Kronhjort. Virkelig et Jagtrevir hvor der kunne drives Jagt når den er bedst. Med og uden Sixpens Knickers eller hvad folk fortrækker. S/S kanonen ville heller ikke falde ved siden af. Problemet er bare at om 1 måneds tid bliver det andet nok 3 gange om ugen som det plejer at være.
Taxen

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taby » 31. okt 2015, 10:40

Taxen skrev:I Onsdags gik Det lokale Gods s Fasaner i store flokke 300 m fra Fasangåden klods op af fodermejsen. Torsdag blev de drevet ud over den asfalterede vej der går forbi skoven for at blive skudt af Jægerne der stod på Poster lige på den anden side af vejen Eventuelt trafik blev holdt tilbage medens det stod ¨på .Mellem såterne blev Jægerne fragtet rundt i Trækvogne efter spændt Godsets Traktorer på samme offentlige vej. Eftermiddags jagten bestod i at de stod med Skudretning op mod Fasangården hvor nogen så drev ned mod dem og nogen andre drev bagfra så spændingen kunne komme helt i top. Grunden til at jeg kan følge med i det her er at Gravhundene og jeg går tur på en nedlagt Jernbane der går tværs igennem området ( fridag så det blev en morgentur og en eftermiddagstur ) Den sidste Fasan endte i min gryde da den lå på stien efter Jægerne var kørt hjem i deres trækvogne. De var alle meget velklædte i flot jagtdress . Koed Jørgensen strålede også i den vogn han tronede i.
Taxen
Hej

Og det er lige nøjagtigt den der nedladende holdning til den måde andre gør tingene/driver jagt på der er gødning til jagtmodstandernes virke. De kan desværre med held få spillet jægere op mod hinanden og det gavner deres sag. Så længe folk overholder loven er det fint med mig. Jeg har aldrig været på fasanjagt på den måde og kommer det sandsynligvis aldrig, men at andre gerne vil er fint med mig.

Jeg kommer heller aldrig på havjagt da det ikke siger mig noget. Men en "godsjæger" kunne jo godt have den holdning at det skulle da bare forbydes. Det forstyrrer offentligheden og fuglende smager af tran.

Jeg skyder sjældent råvildt med hagl, men ønsker det ikke forbudt og har ingen fordomme imod det. Det virker fortrinligt hvis dyret er på skudhold, men skulle vi forbyde det fordi nogen ikke kan finde ud af hvor langt 20 meter er.

Sådan kan man blive ved. Vi skal ikke bekrige hinanden men samarbejde på tværs af interesser hvis jagten skal have en fremtid i DK.

Der gælder lidt det samme med våben/knivloven. Vi skal ikke være lettede over når en ny lov ikke rammer os, men bare dem med andre interesser (sportsskytter kontra jægere osv.) Vi skal forsøge at lave en fælles front og stå sammen på tværs af interesser

Mvh. Taby
Senest rettet af Taby 31. okt 2015, 11:24, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taxen » 31. okt 2015, 11:07

Overholder loven?? jeg kan da se en del overtrædelser. Jagt tværs over offentlig vej . Kørsel på offentlig vej med Traktorer der transportere personer i ikke godkendte vogne. En der tager Vildt med hjem som ikke er hans. ( Mig ) Jeg betalte med glæde den bøde. hvis de andre med lige så stor glæde betalte for deres overtædelser . Er der nogen der skader Jagten er det da den flok " Jægere " mere "end os der synes det ikke er en måde at drive Jagt på. Med eller uden pænt tøj for stadig at blive i tråden.
Taxen

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taby » 31. okt 2015, 11:29

Taxen skrev:Overholder loven?? jeg kan da se en del overtrædelser. Jagt tværs over offentlig vej . Kørsel på offentlig vej med Traktorer der transportere personer i ikke godkendte vogne. En der tager Vildt med hjem som ikke er hans. ( Mig ) Jeg betalte med glæde den bøde. hvis de andre med lige så stor glæde betalte for deres overtædelser . Er der nogen der skader Jagten er det da den flok " Jægere " mere "end os der synes det ikke er en måde at drive Jagt på. Med eller uden pænt tøj for stadig at blive i tråden.
Taxen
Jeg har ikke sagt at alt er ok fordi folk har pænt tøj på. Der er helt sikkert godser der ikke magter opgaven. Men der findes også en del i gummistøvler og blå overalls som ikke burde drive jagt. Sådan vil det desværre altid værre. Men det betyder ikke alle i gummistøvler og blå overalls er nogle fjolser. Jeg mener stadig vi skal stå sammen på tværs af interesser. Ellers er jagt i dk stærkt begrænset om 50 år.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 31. okt 2015, 11:38

Taby:

Jeg er helt enig med dig i, at skytter og jægere skal stå sammen!

Men der er vel ikke nogen med fornuftigt i behold, som vil forsvare lovligt udsatte levende flugtskydningsfasaner!? Det er for overdrevet selvom det er lovligt, og det har intet med jagt at gøre.

I bund og grund er jeg ligeglad, men jeg har svært ved at være ligeglad, når min jagt risikerer at blive påvirket af, at folk ikke tænker mere i det store billede, når de risikerer at der kommer en shitstorm mod alle jægere.
Det er ikke fair for nogen, at en grupppe, holder på deres ret, og dermed sætter alt på spil for alle andre, inkl. Dem selv.

Det har intet med smagsdommeri, men en almen bekymring for jagtens fremtid i danmark

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taxen » 31. okt 2015, 12:19

Det er vi helt enig i Taby både med Godset og tøjet der er brodne kar i begge lejre. Fra 2017 er jagt med Gravsøgende hunde der er trænet under Kontrollerede og ordentlige forhold forbi for alle nye hunde. Det fordi nogle Politikker har fået lavet nogle forbud som rækker længere end her og nu konsekvensen. Jægerne med de Gravsøgende hunde er en lille gruppe. Og nej mine bliver ikke brugt til Jagt. Men de er trænet så de måtte og måske kunde gøre det.
Taxen

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Taby » 31. okt 2015, 13:25

MadsenRex skrev:Taby:

Jeg er helt enig med dig i, at skytter og jægere skal stå sammen!

Men der er vel ikke nogen med fornuftigt i behold, som vil forsvare lovligt udsatte levende flugtskydningsfasaner!? Det er for overdrevet selvom det er lovligt, og det har intet med jagt at gøre.

I bund og grund er jeg ligeglad, men jeg har svært ved at være ligeglad, når min jagt risikerer at blive påvirket af, at folk ikke tænker mere i det store billede, når de risikerer at der kommer en shitstorm mod alle jægere.
Det er ikke fair for nogen, at en grupppe, holder på deres ret, og dermed sætter alt på spil for alle andre, inkl. Dem selv.

Det har intet med smagsdommeri, men en almen bekymring for jagtens fremtid i danmark
Der er vel heller ikke nogen med fornuften i behold vil beholde hagljagt og buejagt på råvildt så. Det kan gøres bedre med riffel efter min mening. Fornuft er jo noget som ikke kan vejes og der er ingen facitliste.

Og nej jeg mener ikke at hagljagt og buejagt skal forbydes. Det er bare for at illustrere hvordan vi kan komme til at modarbejde hinanden.

Og jeg synes du agerer lidt som en smagsdommer. Du synes ikke det er jagt og dermed dømmer du. Andre synes ikke pramjagt er rigtig jagt og andre igen synes ikke en riffel har noget med jagt at gøre fordi du kan skyde dyr på lange afstande. Hver gang der bliver skåret en skive af salamien kommer dem som ikke blev ramt denne gang tættere på kniven.

Jeg selv driver 95% riffeljagt men det betyder ikke jeg synes andre former skal begrænses.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Besvar