Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår....

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2015, 20:15

MadsenRex skrev:Jeg tager heller ikke afstand fra, hvad folk kommer anstigende i, det jeg tager afstand fra, det er, at smagsdommeriet, der i mange tilfælde er blevet altoverskyggende når det kommer til jagt.
Det underlige er, at man ikke bare står sammen som jæger, i stedet for at stå på vej sin højborg og arbejde sammen mod bedre forhold for alle, eksempelvis ved knivloven, fredninger osv.

For mig er det vigtigt at jagten ikke bliver et skydetelt, alene fordi det ikke er klædeligt for jægerne og for det andet fordi det ikke er nødvendigt.

At 10 mand skyder 450 udsatte fasaner og retfærdiggøre det med, at trutte i et horn, tænde lidt fakler, lagt vildtet pænt på række, og så ellers få en vildthandler til at samle bunken op, det rækker min fatteevne ikke til.
Så, du er træt af smagsdommeriet - samtidig med at du stiller dig til dommer over en jagtform som ikke falder i din smag? :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 19. okt 2015, 20:17

Elbæk skrev:Jeg har heldigvis aldrig personligt oplevet jægere rende rundt og (smags-)dømme hinanden på jagter. Jeg har oplevet venskabelige drillerier - som oftest går ud over dem som er pænest i tøjet :giggle:

Måske har jeg været heldig - eller måske har jeg bare ikke været på nok jagter?

Det konsortium jeg er medlem af er en god blanding af baggrund, alder og erfaring - samt ikke mindst præferencer inden for våben og beklædning; alt lige fra knickers og gamle SSere til fuld camo og pumguns i plastic. Her er en god stemning - og en fælles forståelse for at man møder op i jagttøj, hvilket jagttøj er så, igen, helt op til ens præferencer.
Du har bare været lykkelig forskånet for smagsdommeri.

Jeg er, som de fleste herinde nok ved, ret glad for fri mobning, og det er virkelig noget, der kan hæve jagtens kvalitet, at der bliver lavet sjov og mobbet i en kammeratlig tone.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 19. okt 2015, 20:24

Elbæk skrev:
MadsenRex skrev:Jeg tager heller ikke afstand fra, hvad folk kommer anstigende i, det jeg tager afstand fra, det er, at smagsdommeriet, der i mange tilfælde er blevet altoverskyggende når det kommer til jagt.
Det underlige er, at man ikke bare står sammen som jæger, i stedet for at stå på vej sin højborg og arbejde sammen mod bedre forhold for alle, eksempelvis ved knivloven, fredninger osv.

For mig er det vigtigt at jagten ikke bliver et skydetelt, alene fordi det ikke er klædeligt for jægerne og for det andet fordi det ikke er nødvendigt.

At 10 mand skyder 450 udsatte fasaner og retfærdiggøre det med, at trutte i et horn, tænde lidt fakler, lagt vildtet pænt på række, og så ellers få en vildthandler til at samle bunken op, det rækker min fatteevne ikke til.
Så, du er træt af smagsdommeriet - samtidig med at du stiller dig til dommer over en jagtform som ikke falder i din smag? :blink:
Det har intet med smagsdommeri at gøre, at jeg ikke begriber, hvad levende lerdueskydning har med jagt at gøre.

Ville det måske være i orden at kalde det jagt, hvis jeg havde en indhegning, med 300 dådyr, og vi var 10 mand der skød dem en efter en, som de blev drevet lige i mod os jæger?

Hvis folk vil det, og de får noget ud af det, så fint med mig, men at kalde det jagt, det er det altså ikke.

Synes bare ikke man skal pakke ting ind i en emballage, som ikke helt står mål med indholdet.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2015, 20:31

Jeg har ikke en holdning til en lovlig jagtform jeg ikke har prøvet. Og hvis jeg, ifald jeg prøvede den, ikke fandt den tiltalende for mig personligt, er det stadig ikke mit lod at dømme en lovlig jagtform ude. Jeg kan ikke se hvad godt det skulle gøre, hverken for mig eller for jagten i al almindelighed. Længere er den ikke for mig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 19. okt 2015, 20:47

Elbæk skrev:
MadsenRex skrev:Jeg tager heller ikke afstand fra, hvad folk kommer anstigende i, det jeg tager afstand fra, det er, at smagsdommeriet, der i mange tilfælde er blevet altoverskyggende når det kommer til jagt.
Det underlige er, at man ikke bare står sammen som jæger, i stedet for at stå på vej sin højborg og arbejde sammen mod bedre forhold for alle, eksempelvis ved knivloven, fredninger osv.

For mig er det vigtigt at jagten ikke bliver et skydetelt, alene fordi det ikke er klædeligt for jægerne og for det andet fordi det ikke er nødvendigt.

At 10 mand skyder 450 udsatte fasaner og retfærdiggøre det med, at trutte i et horn, tænde lidt fakler, lagt vildtet pænt på række, og så ellers få en vildthandler til at samle bunken op, det rækker min fatteevne ikke til.
Så, du er træt af smagsdommeriet - samtidig med at du stiller dig til dommer over en jagtform som ikke falder i din smag? :blink:
Spot on :fun:

Jeg har selv været skeptisk overfor fasanjagt. Men fakta er at det medfører en mere varieret natur end ellers og en større artsrigdom, både af jagtbart vildt, men også for andre arter, som ikke-jægere udviser stor begejstring for. Ja, der skydes mange fasaner og de betalende jægere får ikke meget sved på panden. Men sådan er det jo alle steder: Dem der har penge nok, kan betale andre (godset, skytterne og klapperne) for at udfører det hårde arbejde, mens de selv gør det de har lyst til.
Om det er jagt ved jeg ikke. Det er mere end skydning efter min mening.
Har du selv prøvet en klapjagt på fasaner, Hr. Madsen? Jeg synes det er sjovt; lidt som lerduebane, bare noget anderledes og ofte større udfordringer. Desuden at være sammen med flinke mennesker en hel dag. Jeg har ikke oplevet at man på klapjagter har vrænget næse af at nogen møder op i alm. grønt jaggtøj eller camo. Tværtimod synes jeg stort set altid at jægere er gode til at omgås hinanden og alle er lige, når man sidder og snakker under frokosten, uanset om man er millionær eller fattigrøv. Velhavende mennesker kan dog nemt være lidt sære, men jeg synes ikke de er værre end så mange andre.

Men jeg tænker da mit når jeg ser en halvauto på en fællesjagt eller ser nogen pakket ind i camo fra top til tå. En enkelt gang har jeg nævnt det for en kunde, at han ikke behøvede at have ansigtsmask og alverdens tingel-tangel camo på under pürschjagt på hjortevildt. Det var mest for hans egen skyld, da han havde sit hyr med at holde på hat, maske og handsker. Men ellers kommenterer jeg normalt ikke folks påklædning eller udstyr negativt.
Jeg har prøvet 3D camo og alt muligt andet gøgl, men jeg skyder nøjagtig lige så meget i grønt jagttøj og det er jo gangbart overalt. Det er et spørgsmål om at stå/sidde/ligge stille. Fornylig sad jeg i 1,5 meter høj stige og der stillede sig en voksen ræv lige ved nederste trin og kiggede mig lige i øjnene uden at registere at jeg sad der, fordi jeg sad helt stille. Hvis en ræv ikke opdager mig på 2 meters afstand, så tror jeg ikke der er noget vildt der gør det. Så ingen grund til camo efter min mening.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 19. okt 2015, 21:12

TheDarkSide skrev:
Elbæk skrev:
MadsenRex skrev:Jeg tager heller ikke afstand fra, hvad folk kommer anstigende i, det jeg tager afstand fra, det er, at smagsdommeriet, der i mange tilfælde er blevet altoverskyggende når det kommer til jagt.
Det underlige er, at man ikke bare står sammen som jæger, i stedet for at stå på vej sin højborg og arbejde sammen mod bedre forhold for alle, eksempelvis ved knivloven, fredninger osv.

For mig er det vigtigt at jagten ikke bliver et skydetelt, alene fordi det ikke er klædeligt for jægerne og for det andet fordi det ikke er nødvendigt.

At 10 mand skyder 450 udsatte fasaner og retfærdiggøre det med, at trutte i et horn, tænde lidt fakler, lagt vildtet pænt på række, og så ellers få en vildthandler til at samle bunken op, det rækker min fatteevne ikke til.
Så, du er træt af smagsdommeriet - samtidig med at du stiller dig til dommer over en jagtform som ikke falder i din smag? :blink:
Spot on :fun:

Jeg har selv været skeptisk overfor fasanjagt. Men fakta er at det medfører en mere varieret natur end ellers og en større artsrigdom, både af jagtbart vildt, men også for andre arter, som ikke-jægere udviser stor begejstring for. Ja, der skydes mange fasaner og de betalende jægere får ikke meget sved på panden. Men sådan er det jo alle steder: Dem der har penge nok, kan betale andre (godset, skytterne og klapperne) for at udfører det hårde arbejde, mens de selv gør det de har lyst til.
Om det er jagt ved jeg ikke. Det er mere end skydning efter min mening.
Har du selv prøvet en klapjagt på fasaner, Hr. Madsen? Jeg synes det er sjovt; lidt som lerduebane, bare noget anderledes og ofte større udfordringer. Desuden at være sammen med flinke mennesker en hel dag. Jeg har ikke oplevet at man på klapjagter har vrænget næse af at nogen møder op i alm. grønt jaggtøj eller camo. Tværtimod synes jeg stort set altid at jægere er gode til at omgås hinanden og alle er lige, når man sidder og snakker under frokosten, uanset om man er millionær eller fattigrøv. Velhavende mennesker kan dog nemt være lidt sære, men jeg synes ikke de er værre end så mange andre.

Men jeg tænker da mit når jeg ser en halvauto på en fællesjagt eller ser nogen pakket ind i camo fra top til tå. En enkelt gang har jeg nævnt det for en kunde, at han ikke behøvede at have ansigtsmask og alverdens tingel-tangel camo på under pürschjagt på hjortevildt. Det var mest for hans egen skyld, da han havde sit hyr med at holde på hat, maske og handsker. Men ellers kommenterer jeg normalt ikke folks påklædning eller udstyr negativt.
Jeg har prøvet 3D camo og alt muligt andet gøgl, men jeg skyder nøjagtig lige så meget i grønt jagttøj og det er jo gangbart overalt. Det er et spørgsmål om at stå/sidde/ligge stille. Fornylig sad jeg i 1,5 meter høj stige og der stillede sig en voksen ræv lige ved nederste trin og kiggede mig lige i øjnene uden at registere at jeg sad der, fordi jeg sad helt stille. Hvis en ræv ikke opdager mig på 2 meters afstand, så tror jeg ikke der er noget vildt der gør det. Så ingen grund til camo efter min mening.
Jeg har været på stort set alle typer jagter, som der er mulighed for herhjemme, og jeg vil da sige, at en god haretramp og et par gode såter med fasaner er ganske fint.

Men og bruge en hel dag på at skyde 400 fasaner, det holder i min verden ikke.
Man skal huske på, at der også er andre mennesker der ser de store afskydninger, og jeg er bange for, at folk hurtig kunne få antiparti for jagt, pga de store jagter med flere hundrede fasaner.

Så af hensyn til andre jægere, og jagtens fremtid ikke mindst, så burde man nok udvise lidt mere mådehold i forhold til afskydningerne, ikke for min skyld, men for jagtens skyld generelt og dens accept i samfundet.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Senserazer » 19. okt 2015, 22:11

Jeg synes de hersens "levende lerdueskydninger" er forkastelige. Vil man opdrætte dyr til at spise, så gør man det, og så afliver man dem på sikker og ordentligt vis. Vil man skyde en helvedes masse med sin bøsse, efter flyvende mål, så skyder man lerduer. Man kombinerer gudhjælpemig ikke de to.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2015, 22:51

Tråd delt.

Den seriøse del af diskussionen fortsættes i denne tråd.

Den knap så seriøse fortsættes her; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=61735

/moderatorservice
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Bobo » 19. okt 2015, 23:49

Jeg syntes det er en god tråd den her og jeg synes det er fint at diskutere sådanne forskellige holdninger. Det med at det er vand på modstandernes mølle ved jeg sgu ikke rigtig - jeg tror ikke de læser med, men jeg vil komme med en anekdote

På en jagt på Fyn, ved en meget rar herre der var pensioneret fabrikant og nu havde slået sig ned som godsejer på en større proprietær lignende gård op levede vi følgende:
Os der var inviteret var opfordret til at tage en kammerat, nabo, kollega eller lign. med så vi kunne blive 20-25 stykker da det ville være passende til dagens pogram. Peter der også havde deltaget de foregående år, og var en hyggelig fyr, havde taget sin kollega med. Kollegaens navn er ikke vigtig, og ingen kan huske det præcis, men alle kan efterfølgende huske han kom i fuld cammo og motorbøsse. I første såt ,der er en haretramp, går Peters kollega ved siden af jagtherren, og skyder en hare ( med et flot skud faktisk), hvorefter han tager geværet op i luften som en anden indianer og råber "juhu der fik den sgu lige en ordentlig baghyler du". Jeg går tilfældigvis på den anden side af jagt herren og hører ham mumle et eller andet, og jeg kender ham som en meget rummelig og givende person der ikke så let bliver ophidset , men omvendt ved jeg også hvor vigtig det er for ham at alt foregår korrekt og ordentlig når han inviterer på jagt. Da såten er ovre og hornblæseren skal til at trutte siger harens banemand så " giver du lige et blowjob for haremissen" og griner højlydt af sin egen vits. Det lader til at Peter får ham dysse ned og 2 såt går fint.
Inden 3 såt der er en fasansåt i en egebevoksning minder jagt herren os om at skifte til Bismuth eller andre typer skovpatroner, hvortil Peters kollega højlydt sige "jeg gider sgutte betale 15 kroner for at skyde sådan en skide fasan, så jeg har kun stålhagl". Jagtherren drejer sig langsomt med front mod den formastelige og siger " så må du jo tage hjem nu, eller knække bøssen og vente til næste såt hvor vi igen kan skyde med stålhagl". Peters kollega siger "jeg kan da ikke knække sådan et gevær som jeg har - makker". Jagt herren siger"nej - netop"

P.s. resten af dagen var god
Bobo ------ Igen uden billeder

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Unknown » 20. okt 2015, 06:26

Nogen mennesker har bare ikke pli.
Regel nr 1. Behandl vildtet ordentligt.
Regel nr 2. Følg parolen.
I dag møder jeg af og til de "korrekt klædte".
Noget der også berører mig er nyjægeres relaxed tilgang til det at være i et konsortie. Når de har for mange penge så betaler de sig fra fællesopgaverne. Sætter sig ikke ind i hvordan selve jagten skal afholdes. De betaler for at blive vist deres skydeplads og slår ud med armene når jagtherren beder dem om at vise en gæst på plads.
Det er enhver jagtdeltagers fornemmeste opgave at hjælpe jagtherren med at få gennemført jagten bedst muligt. Eller sådan burde det være. Nu er alt for mange individualister og forstår nok ikke rigtigt hvad det betyder for en positiv jagtdag i et større konsortie at klaveret spiller og alle yder en indsats.
Jeg kan forholde mig til en effektiv placering af skytter og et korrekt drev gennem såten. Et veludført hundearbejde under drevet og med at samle vildtet op bagefter.
Hvis vildthandleren så kommer og henter paraden ja så kan man lige så godt skyde lerduer.
Omvendt så sælger mange riffeljægere også deres bytte fordi hvem kan dog æde sig igennem 3 dådyr 5 rådyr og en stak ræve. De kan også tage på skydebanen istedet for.

Jeg er lidt endt op med den filosofi at jeg holder den slags jagt jeg kan stå inde for og jeg prøver på at hjælpe andre til en mere jagtmæssig optimal indgang til jagten. Forståelse for drevet. Hundens arbejde. Og ikke mindst at det kan kræve sved på panden at være jæger. En ældre jæger må gerne gå den korte omgang og få en nem post.
Mød andre med værdighed og en positiv indstilling så kan det være at vi tilsammen kan ændre billedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kambiri » 20. okt 2015, 07:40

HappyNanoq skrev:
Har også altid haft min egen lille lommelærke med, med en god whisky - så jeg ikke skal have det sprøjt til Gammel Dansk.
Ellers kan jeg smage det indtil EFTER middagspausen med medbragt smørrebrød. Det er der dog point at hente ved, skal jeg så lige nævne - men i en GOD whisky, som ikke er for røget i smagen, men dog stadig gerne cask strength.
Som nyjæger glæder jeg mig over hvor få jægere der kan lide Gl. Dansk. Så er der nemlig mere til mig:-) varmen når den glider ned, de gentagne opstød der minder een om at man har den liggende i maven. "Alkoholens svar på drøvtyggeri" Det er skønt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 20. okt 2015, 07:48

Senserazer skrev:Jeg synes de hersens "levende lerdueskydninger" er forkastelige. Vil man opdrætte dyr til at spise, så gør man det, og så afliver man dem på sikker og ordentligt vis. Vil man skyde en helvedes masse med sin bøsse, efter flyvende mål, så skyder man lerduer. Man kombinerer gudhjælpemig ikke de to.
Jeg ved ikke hvad du forstår med "en helvedes masse", men på mange fasanjagter skyder hver skytte måske kun 10-20 fasaner.
Et hvert seriøst jagtvæsen vil altid sørge for at der er nok dygtige apportører (tit en for hver skytte), så forendt og anskudt vildt findes.
For mig at se er det ikke værre end pramjægeren der kender de gode pladser og skyder 20-30 ænder på et godt morgentræk.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af The Yeti » 20. okt 2015, 09:41

Senserazer skrev:Jeg synes de hersens "levende lerdueskydninger" er forkastelige. Vil man opdrætte dyr til at spise, så gør man det, og så afliver man dem på sikker og ordentligt vis. Vil man skyde en helvedes masse med sin bøsse, efter flyvende mål, så skyder man lerduer. Man kombinerer gudhjælpemig ikke de to.
Hvis ovenstående gælder når man skyder fasaner så bliver det vel ikke mere humant af at man skyder rådyr. Denne tråd er i mine øjne et godt eksempel på dansk dobbelt moral. Det jeg gør er det rigtige mens når andre gør det samme på en lidt anden måde så er det forkert. Og man er sq smagsdommer uanset om det er tøj eller jagtformer man dømmer ude - også selvom man ikke vil være ved at det er det man er.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 20. okt 2015, 09:58

Jeg skyder praktisk taget aldrig de små vadefugle. De smager mig ikke så godt og der er så lidt kød på dem. Så skulle jeg bashe på dem jager disse? Næeh nej, det er også jagt!

Forståelse for andre værdier og traditioner er sundt. Især når man selv er en af minoriteterne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af 308 W » 20. okt 2015, 10:12

Senserazer skrev:Jeg synes de hersens "levende lerdueskydninger" er forkastelige. Vil man opdrætte dyr til at spise, så gør man det, og så afliver man dem på sikker og ordentligt vis. Vil man skyde en helvedes masse med sin bøsse, efter flyvende mål, så skyder man lerduer. Man kombinerer gudhjælpemig ikke de to.
Hvor mange gange har du været på fælles jagter?

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Senserazer » 20. okt 2015, 10:49

Jeg har så absolut intet imod at man skyder dyr, så havde jeg ikke taget jagttegn :giggle: Og der er i mine øjne stor forskel på at tage 20 ænder fra din pram, ude i naturen på "det der gode sted", og så på at opdrætte fasaner, som sættes fri for at blive plaffet ned sekunder eller minutter efter. Det tilsvarer i mine øjne at man hiver en gris ud af stalden for at skyde sin riffel ind på den.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kleth » 20. okt 2015, 11:41

Senserazer skrev:Jeg har så absolut intet imod at man skyder dyr, så havde jeg ikke taget jagttegn :giggle: Og der er i mine øjne stor forskel på at tage 20 ænder fra din pram, ude i naturen på "det der gode sted", og så på at opdrætte fasaner, som sættes fri for at blive plaffet ned sekunder eller minutter efter. Det tilsvarer i mine øjne at man hiver en gris ud af stalden for at skyde sin riffel ind på den.
Der er vist lidt forudtagenhed og fordomme her :giggle: Der hvor jeg har været med til at sætte fasaner ud i to forskellige konsortier, der kom de ud som kyllinger i foråret og først efter endt fjerskifte begyndte de at blive afskudt. De havde så deres gang i og uden for voliere.
Jeg har aldrig været med til gods-jagt e.lig. hvor der er store nedskydninger af fasaner, det er sikkert fint for nogen, når man bekvemt kan gå på jagt og i små sko :fun:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kalthoff » 20. okt 2015, 12:26

Hvad er problemet med at skyde mange fugle?

Dybfryseren er opfundet.

Skyder jeg 20 fugle på en jagt, ryger de fleste i fryseren. De bliver så spist henover året.

På de store godser der dyrker det her organiseret, går de skridtet videre og sælger overskuddet til slagterbutikkerne inde i byerne. Det gør at ikke-jægere inde i byerne får mulighed for at servere vilde fugle til middagsmad.

At godset så har fundet en fed fidus med at få rige folk til at betale for at komme ud på landet og arbejde som "skytter" på gården en dag, ja det viser bare at den snu narrer den mindre snu :biggrin:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Gråskæg » 20. okt 2015, 12:31

Jeg hører klart til den fløj, der ikke går ind for put-and-take jagt. Når det er sagt, så ved jeg godt, at det i dag er normalt for de fleste konsortier, at der bliver sat enten fasaner eller ænder ud - ja måske begge dele. Det er så ikke rigtigt, at fasaner bliver lukket direkte ud af volieren foran skyttekæden, dels er det totalt usportsligt, og dels er nyudsatte fasaner ikke særlig godt flyvende, så derfor må der betales den pris, at ræve og andet rovvildt tager deres del af de udsatte fugle - måske de svageste? Hvis jeg har sagt ja tak til en jagtinvitation, så deltager jeg selvfølgelig i jagten på de vilkår, der gælder, ellers hedder det pænt nej tak. I Danmark er der ikke nedskrevne regler for påklædning til jagt, hvis man er usikker, så spørger man sig for. Enhver parole bør give en kort anvisning på sikker færdsel og hvilke vildtarter, der ikke ønskes afskudt. Og så bestræber man sig ellers på at være en høflig gæst og en god jagtkammerat, så alle får en god dag.

De historier, der ødelægger jægernes omdømme, er når der bliver fundet en bunke døde fasaner på en P-plads, som blot er blevet kastet væk, og sådanne historier rammer avisernes forsider og overskrifter. Transport og opbevaring af skudt vildt skal naturligvis ske forsvarligt.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Klumpfod » 20. okt 2015, 13:15

Enig, Gråskæg

Vi har et kæmpe forklaringsproblem, når nedlagt vildt kasseres. For så er det bare levende lerduer.

Men emnet i øvrigt er jo noget mere vanskeligt.

Jeg har deltaget i mange slags jagter igennem mange år. Der er idioter og guttermænd på alle jagterne - uanset status og påklædning.

Men hånden på hjertet: er der ikke bare en lille tendens til, at man holder gamle dyder i hævd på de "pæne" jagter. Det er selvfølgelig en hårfin grænse, om folk er krukker eller bare velklædte. Men mit indtryk er bare, at man på jagter, der afvikles med en vis stil, også opfører sig høfligere.

Jeg er i dag selv påklædt som en af de idioter, jeg for år siden så med plastikvåben og camo. Mit camo er ganske vist mærkevare (blærerøv), men det er altså fordi jeg fik det på tilbud og det er fed kvalitet. Pænt er det sgu ikke. Jeg har plastikrifler, men en pæn haglbøsse. Den er skraldet for al lak på skæfterne og pisse upraktisk uden rembøjler (især når man går med hund), men jeg har nu engang haft den i mange herrens år - og så er den pæn. Sidelåse og camo er bare so 2015.

Nogen vil se mig som blærerøv med Härkilatøj og sidelåsgevær - andre (med rette) som en bonderøv i camo med et gammelt, slidt haglgevær.

Jeg må bare håbe, at ikke alle ser mig som idiot (selvom jeg ligner en).


Etik er en umulig størrelse. Jeg bekender: jeg skyder gerne en hjort i brunst, for det er enestående spændende. Men jeg bestræber mig på at gøre alt (øvrigt) så pænt som muligt. Og den bliver spist (hvis den ellers tilfalder mig). Det er jo idiotisk at skyde brunsthjorte - sådan ud fra en fryserbetragtning. Men den problemstilling løser man vel kun ved at forbyde hjortejagt i september (og måske lidt ind i oktober). Så her er jeg idiot.

Jeg kunne aldrig drømme om at skyde hinden fra kalven, lammet før råen, vildt nr. 2 før nr. 1 er helt forendt, på for lange hold, uden kuglefang og you name it. Jeg er inkarneret modstander af ulovlige skydetårne - for jægere opfører sig lovligt. Se andre tråde, hvor jeg bestemt er i modvind om dette. Jeg bruger ikke blyhagl - de er gode, men forbudt. Punktum.

Jeg skyder ikke bastbukke eller 1 års bukke - medmindre de ønskes skudt. Helt basalt, fordi det giver mig mindre glæde. Jeg har intet imod hundyrsjagt til fryseren. Så det er nok lidt hyklerisk.

Basalt er jeg vel bare som de fleste jægere: ustruktureret.

Men hold kæft hvor er jeg enig: der er intet mere irriterende end belærende sjæle, der ved ALT og kan skyde alt på alle afstande. Det er så synd for dem, at der altid er noget galt med grejet, når de er på skydebanen...

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Gråskæg » 20. okt 2015, 13:58

Klumpfod skrev:Enig, Gråskæg

Vi har et kæmpe forklaringsproblem, når nedlagt vildt kasseres. For så er det bare levende lerduer.

Men emnet i øvrigt er jo noget mere vanskeligt.

Jeg har deltaget i mange slags jagter igennem mange år. Der er idioter og guttermænd på alle jagterne - uanset status og påklædning.

Men hånden på hjertet: er der ikke bare en lille tendens til, at man holder gamle dyder i hævd på de "pæne" jagter. Det er selvfølgelig en hårfin grænse, om folk er krukker eller bare velklædte. Men mit indtryk er bare, at man på jagter, der afvikles med en vis stil, også opfører sig høfligere.

Jeg er i dag selv påklædt som en af de idioter, jeg for år siden så med plastikvåben og camo. Mit camo er ganske vist mærkevare (blærerøv), men det er altså fordi jeg fik det på tilbud og det er fed kvalitet. Pænt er det sgu ikke. Jeg har plastikrifler, men en pæn haglbøsse. Den er skraldet for al lak på skæfterne og pisse upraktisk uden rembøjler (især når man går med hund), men jeg har nu engang haft den i mange herrens år - og så er den pæn. Sidelåse og camo er bare so 2015.

Nogen vil se mig som blærerøv med Härkilatøj og sidelåsgevær - andre (med rette) som en bonderøv i camo med et gammelt, slidt haglgevær.

Jeg må bare håbe, at ikke alle ser mig som idiot (selvom jeg ligner en).


Etik er en umulig størrelse. Jeg bekender: jeg skyder gerne en hjort i brunst, for det er enestående spændende. Men jeg bestræber mig på at gøre alt (øvrigt) så pænt som muligt. Og den bliver spist (hvis den ellers tilfalder mig). Det er jo idiotisk at skyde brunsthjorte - sådan ud fra en fryserbetragtning. Men den problemstilling løser man vel kun ved at forbyde hjortejagt i september (og måske lidt ind i oktober). Så her er jeg idiot.

Jeg kunne aldrig drømme om at skyde hinden fra kalven, lammet før råen, vildt nr. 2 før nr. 1 er helt forendt, på for lange hold, uden kuglefang og you name it. Jeg er inkarneret modstander af ulovlige skydetårne - for jægere opfører sig lovligt. Se andre tråde, hvor jeg bestemt er i modvind om dette. Jeg bruger ikke blyhagl - de er gode, men forbudt. Punktum.

Jeg skyder ikke bastbukke eller 1 års bukke - medmindre de ønskes skudt. Helt basalt, fordi det giver mig mindre glæde. Jeg har intet imod hundyrsjagt til fryseren. Så det er nok lidt hyklerisk. Basalt er jeg vel bare som de fleste jægere: ustruktureret. Men hold kæft hvor er jeg enig: der er intet mere irriterende end belærende sjæle, der ved ALT og kan skyde alt på alle afstande. Det er så synd for dem, at der altid er noget galt med grejet, når de er på skydebanen...
Tak for et friskt og uforfærdet indlæg lige ud af landevejen.
Jeg har den opfattelse, (som jeg prøver at leve efter), at alle mennesker fortjener mindst en chance, og det gælder også jægere, så uanset om det er gentleman jægeren, der er overdresset og kommer oppe nord for KBH, eller det er "bonderøven" i blåt arbejdstøj og sorte gummistøvler, så prøver jeg at lytte ind til mennesket bag, for man skal som bekendt - ikke skue hunden på hårene. Men selvfølgelig vil der altid være et ellement af fordomme på forhånd, det må man så søge at bekæmpe hos sig selv.
For mig er jagt stort set forbi, så jeg kan blot læne mig tilbage og blade i mindernes bog, og der har jagten og kærligheden været de højdepunkter, der fylder mest.

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af EMD » 20. okt 2015, 14:23

MadsenRex skrev:
Elbæk skrev:
MadsenRex skrev:Jeg tager heller ikke afstand fra, hvad folk kommer anstigende i, det jeg tager afstand fra, det er, at smagsdommeriet, der i mange tilfælde er blevet altoverskyggende når det kommer til jagt.
Det underlige er, at man ikke bare står sammen som jæger, i stedet for at stå på vej sin højborg og arbejde sammen mod bedre forhold for alle, eksempelvis ved knivloven, fredninger osv.

For mig er det vigtigt at jagten ikke bliver et skydetelt, alene fordi det ikke er klædeligt for jægerne og for det andet fordi det ikke er nødvendigt.

At 10 mand skyder 450 udsatte fasaner og retfærdiggøre det med, at trutte i et horn, tænde lidt fakler, lagt vildtet pænt på række, og så ellers få en vildthandler til at samle bunken op, det rækker min fatteevne ikke til.
Så, du er træt af smagsdommeriet - samtidig med at du stiller dig til dommer over en jagtform som ikke falder i din smag? :blink:
Det har intet med smagsdommeri at gøre, at jeg ikke begriber, hvad levende lerdueskydning har med jagt at gøre.

Ville det måske være i orden at kalde det jagt, hvis jeg havde en indhegning, med 300 dådyr, og vi var 10 mand der skød dem en efter en, som de blev drevet lige i mod os jæger?

Hvis folk vil det, og de får noget ud af det, så fint med mig, men at kalde det jagt, det er det altså ikke.

Synes bare ikke man skal pakke ting ind i en emballage, som ikke helt står mål med indholdet.

Det er total smagsdommeri, det du skriver. Ikke, at jeg ikke tildels er enig med dig, men alligevel smagsdommeri i stor skala. Og generalt, så længe det er lovligt det vi gør, skal vi ikke kritisere hinanden med hån og nedladene ord.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 20. okt 2015, 16:00

Senserazer skrev:Jeg har så absolut intet imod at man skyder dyr, så havde jeg ikke taget jagttegn :giggle: Og der er i mine øjne stor forskel på at tage 20 ænder fra din pram, ude i naturen på "det der gode sted", og så på at opdrætte fasaner, som sættes fri for at blive plaffet ned sekunder eller minutter efter. Det tilsvarer i mine øjne at man hiver en gris ud af stalden for at skyde sin riffel ind på den.
Du aner jo tydeligvis intet om udsætning af fasaner og jagt på disse! Stop dig selv inden du gør dig selv helt til grin med din manglende viden. Undskyld, men jeg bliver sgu lige nød til skære igennem.

Man udsætter stortset altid fasaner som 6-8 ugers kyllinger, hvor de enten bliver sluppet lige ud i naturen eller man sætter dem i en voliere, hvor de sluses ud i løbet af 1-2 uger. Nogle sætter også de æglæggende fasaner ud (dem som man har taget æg fra til at lave sine kyllinger af). Vildt må senest udsættes en måned før jagttiden for arten begynder.
Visse steder i guds eget land opsætter man tårne, hvorfra man kaster voksne fasaner ud fra, så de flyver hen i mod skytterne. Sådan gør man altså ikke i Danmark.

Hvor går den moralske grænse for hvad man kan tillade sig? Hvad hvis nu du tager på andejagt og kommer til at skyde ænder der er udsat (f.eks. hvis deres sædvanlige andehul er frosset til og de søger ud på fjorden eller ned i åen)? Har du så foretaget dig noget uetisk?
Er det uetisk at udsætte agerhøns eller fasaner for at etablere en bestand, som man en gang kan skyde lidt af, når de har fået fodfæste og reproduceret sig?

Hvad med lystfiskere der fanger havørreder i åen, som er udsat som smolt gennem fisketegnsmidlerne?

Hvor går grænsen?
Hvis du tror mennesket ikke påvirker naturen, bevist eller ubevist, så tager du fejl. Vi manipulerer med alt vi kan og det vi ikke kan have direkte indflydelse på, får vi alligevel indirekte indflydelse på igennem de ændringer vi direkte har foretaget.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Rulab » 20. okt 2015, 18:20

Om jagt på udsat vildt er jagt eller ej, må vi nok acceptere at vi aldrig bliver enige om.
Personligt mener jeg ikke at det ikke "rigtig" jagt, da fuglen er opvokset i fangeskab.
At det ikke er rigtig jagt for mig, betyder ikke at jeg finder det forkert, blot at jeg ikke ville finde samme glæde ved at skyde en udsat fasan som en vild fasan.
Den udsatte fasan har med garanti haft et noget bedre liv end en kylling eller et slagtesvin(og så smager den også noget bedre:eating: )

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 20. okt 2015, 19:05

Der er altså helt andre rammer for, hvordan hhv. fasaner og høns opdrættes (arealkrav bl.a.). Det er altså ikke fugle der kommer hen og æder af hånden.

Derudover er fasanen ikke hjemmehørende i dansk natur og ville nok endda klare sig rigtig dårligt, i oprindelig dansk natur (skov) - hvilket er grunden til, at vi ser dem optræde mest i agerlandet. Så den med de vilde fasaner er lidt "bop-bop".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar