Fodring af dåvildt.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Thomas Olsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. nov 2015, 12:45
Interesser: Riffel jagt samt vildt pleje
Geografisk sted: Slagelse.

Fodring af dåvildt.

Indlæg af Thomas Olsen » 15. nov 2015, 13:16

Jeg har fodret dåvildtet med kastanjer. Det er de meget glade for, men nu er jeg løbet tør. Er der nogen der har prøvet om de gider at spise kopiller de kan købes og er nemmere end at samle kastanjer op. Jeg har lagt roer ud til dem også men vil ikke lave en roekule så når frosten kommer er det jo slut

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fodring af dåvildt.

Indlæg af Bobo » 15. nov 2015, 15:54

Jeg mangler lidt at vide hvorfor du fodrer?
Er det for at forhindre vildtskader på skov og landbrugsafgrøder eller tiltrække flere dyr du kan skyde eller øge bestanden eller ?
Den der med at det er slut når frosten kommer er i hvert fald værre end helt at lade være med at fodre
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Fodring af dåvildt.

Indlæg af TheDarkSide » 15. nov 2015, 16:16

Det nemmeste er at fodre med hel havre i en foderstation. Der er forholdsvis få mængder kulhydrater, men lidt fedt og fibre. De gider formenligt ikke rigtig æde det, hvis det er grøntføde i nærheden, men hvis der f.eks. kommer skorpe på sneen, så har de et sted at finde føde, der kan hjælpe dem igennem en svær periode. Altså et slags sikkerhedsnet.

Hvis du vil fodre med mere potente foderkilder, som f.eks. roer, byg eller kraftfoder, så er det for sent at starte nu. Der skal man starte senest midt i oktober og fortsætte frem til april. De skal vænne sig til energirig føde medlavt indhold af kostfibre. Hvis man starter nu så risikerer man at de får diarre og ender som faldvildt. Hvis man starter i september er der masser af anden føde, så de foræder sig ikke i det man fodre med. De bliver også afhængige af foderet, så der skal lige pludselig rigtig meget til og man må ikke bare stoppe i februar eller marts, da de jo så pludselig ikke kan få opfyldt deres energibehov som de plejer.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Fodring af dåvildt.

Indlæg af Lars M. L. » 22. nov 2015, 18:19

Jeg har set fine resultater med hø, vrapballer og dækblade/overskud af hvidkål, men allerbedst er en mark med bønner eller vinterraps.
Mvh Lars

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Fodring af dåvildt.

Indlæg af Bessie4ever » 22. nov 2015, 18:21

Jeg syntes det virker bedst af fælde/udtynde/beskære en forbande masse løvtræer i januar og lade dem ligge til marts. Det bides der helt tosset i
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar