IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Speedman » 20. aug 2016, 12:58

mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Kristian_J » 20. aug 2016, 13:52

Ja, og i til jagt i udlandet (har jeg fået fortalt flere gange)
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Alan » 21. aug 2016, 12:31

Der blev forsøgt at lave tråd med en oversigt for nogle år siden, så den er ikke opdateret.


https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=30817
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Senserazer » 21. aug 2016, 13:13

Så man kan godt søge om tilladelse til en natkikkert? Hvor længe er en sådan tilladelse gældende?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Oscar123 » 21. aug 2016, 13:16

Du skal være opmærksom på, at selvom IR sigter kan være tilladte nogle steder i udlandet så betyder det ikke, at du blot kan anskaffe et sådant sigte her i Danmark for at bruge det udenlands. Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer §1 stk. 10 forbyder besiddelse af sådanne IR sigter uden tilladelse fra politiet. Og praksis har indtil nu været, at der ikke gives disse tilladelser.

De to videoer, som du linker til er i øvrigt begge ganske usmagelige. Der er ikke tale om jagt men om nedslagtning af så mange dyr som muligt med vilkårlige hurtige halvautomatiske skud ind i flokken. Absolut ikke god stil. :puke:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Bofhenator » 21. aug 2016, 13:39

Oscar123 skrev: praksis har indtil nu været, at der ikke gives disse tilladelser.
Praksis er ændret, der gives tilladelse nu.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af C-X » 21. aug 2016, 15:01

Desværre har der været en vildfarelse i bladet JÆGER, hvor der er blevet reklameret for håndholdte IR optikker. Disse er også forbudt at anvende i forbindelse med jagt, i DK, modsat af hvad der fremgår af annoncen, fra Jaguargruppen. Mig bekendt har de ikke rettet denne vildfarelse, trods de er blevet gjort opmærksomme på misæren. Pinligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Senserazer » 22. aug 2016, 14:37

Det er noget rod at de overhovedet er tilladelseskrævende... De er jo alligevel ikke lovlige til jagt. Det er da umådeligt beværligt hvis man eksempelvis vil have en der kan monteres foran et spotting scope, eksempelvis. Det vil ofte være de samme modeller som kan monteres foran et kikkertsigte.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Kenned » 22. aug 2016, 14:52

Senserazer skrev:Det er noget rod at de overhovedet er tilladelseskrævende... De er jo alligevel ikke lovlige til jagt. Det er da umådeligt beværligt hvis man eksempelvis vil have en der kan monteres foran et spotting scope, eksempelvis. Det vil ofte være de samme modeller som kan monteres foran et kikkertsigte.
Hvis jeg husker rigtigt, så er enhver form for elektronisk instrument til lokalisering af vildtet ulovligt at bruge under jagt. Det er ikke kun hvis det kan monteres på en riffel det er ulovligt til jagt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Senserazer » 22. aug 2016, 16:35

Kenneth Jensen skrev:
Senserazer skrev:Det er noget rod at de overhovedet er tilladelseskrævende... De er jo alligevel ikke lovlige til jagt. Det er da umådeligt beværligt hvis man eksempelvis vil have en der kan monteres foran et spotting scope, eksempelvis. Det vil ofte være de samme modeller som kan monteres foran et kikkertsigte.
Hvis jeg husker rigtigt, så er enhver form for elektronisk instrument til lokalisering af vildtet ulovligt at bruge under jagt. Det er ikke kun hvis det kan monteres på en riffel det er ulovligt til jagt.

Hilsen Kenneth
Det var u mere med henblik på at nogen måske kunne finde det interessant bare at observere det natlige dyreliv :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Henrik2950 » 22. aug 2016, 16:41

Jeg har nettop anskaffet mig et ATN X-Sight II HD som allerede er blevet flittigt brugt til vidsvinejagt i Sverige (Kalmar lan).
https://www.atncorp.com/x-sight2-hd-day ... cope-3-14x

Tilladelse var absolut intet problem og tog omkring 14 dage.

Siden dette sigt kan bruge både dag og nat (man skifter mellem alm elektronisk sigte og nat kikkert), ville jeg jo gerne også bruge det til almindelig dag-jagt i Danmark, men er blevet oplyst et det er ulovligt.
Loven som jeg ser det er lidt uklar, idet det ikke er lovligt at bruge lysforstærkende udstyr/natkikkert, men elektroniske sigter kikkerter er jo lovlige. Det at kikkerten kan omstilles fra dag kikkert til nat kikkert er der ikke taget højde for.

Mvh
Henrik

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Refraktorius » 22. aug 2016, 17:18

Senserazer skrev: Det var u mere med henblik på at nogen måske kunne finde det interessant bare at observere det natlige dyreliv :razz:
Det burde ikke være noget problem (så længe der ikke er trådkors i optikken og montager på undersiden).

Et kamera der kan se IR suppleret med en IR-lommelygte, så burde man komme langt uden at skulle bekymre sig om lovlighed.... før man begynder at betragte naboens soveværelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Senserazer » 22. aug 2016, 18:19

Refraktorius skrev:
Senserazer skrev: Det var u mere med henblik på at nogen måske kunne finde det interessant bare at observere det natlige dyreliv :razz:
Det burde ikke være noget problem (så længe der ikke er trådkors i optikken og montager på undersiden).

Et kamera der kan se IR suppleret med en IR-lommelygte, så burde man komme langt uden at skulle bekymre sig om lovlighed.... før man begynder at betragte naboens soveværelse.
Det lige præcis montage på undersiden der kan blive problematisk, men der er self kun i forbindelse med et spotting scope. De der håndholdte kikkerter kan man selvfølgelig altid anskaffe!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Overtroldmand » 29. aug 2016, 20:04

Henrik2950 skrev:Jeg har nettop anskaffet mig et ATN X-Sight II HD som allerede er blevet flittigt brugt til vidsvinejagt i Sverige (Kalmar lan).
https://www.atncorp.com/x-sight2-hd-day ... cope-3-14x

Tilladelse var absolut intet problem og tog omkring 14 dage.

Siden dette sigt kan bruge både dag og nat (man skifter mellem alm elektronisk sigte og nat kikkert), ville jeg jo gerne også bruge det til almindelig dag-jagt i Danmark, men er blevet oplyst et det er ulovligt.
Loven som jeg ser det er lidt uklar, idet det ikke er lovligt at bruge lysforstærkende udstyr/natkikkert, men elektroniske sigter kikkerter er jo lovlige. Det at kikkerten kan omstilles fra dag kikkert til nat kikkert er der ikke taget højde for.

Mvh
Henrik
Så du eksportere og importere den hver gange du er ude af landet, uha uha :biggrin: :biggrin:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af T-REX » 29. aug 2016, 21:53

Henrik2950 skrev:Jeg har nettop anskaffet mig et ATN X-Sight II HD som allerede er blevet flittigt brugt til vidsvinejagt i Sverige (Kalmar lan).
https://www.atncorp.com/x-sight2-hd-day ... cope-3-14x

Tilladelse var absolut intet problem og tog omkring 14 dage.

Siden dette sigt kan bruge både dag og nat (man skifter mellem alm elektronisk sigte og nat kikkert), ville jeg jo gerne også bruge det til almindelig dag-jagt i Danmark, men er blevet oplyst et det er ulovligt.
Loven som jeg ser det er lidt uklar, idet det ikke er lovligt at bruge lysforstærkende udstyr/natkikkert, men elektroniske sigter kikkerter er jo lovlige. Det at kikkerten kan omstilles fra dag kikkert til nat kikkert er der ikke taget højde for.

Mvh
Henrik
Det er IMO forbudt, i Danmark, fordi du kan ikke plombere omskifteren, og selv i "day" mode, vil der være en del lysforstærkning.

Det svarer vel lidt til, at du har en halalautomat, med justerbar gasskrue, hvor du "bare" skifter mellem manuel ladning, og halvauto, ved at bruge 10 sekunder, og en skruetrækker.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: IR kikkert sigte..Hvor er de lovlige og bruge..?

Indlæg af Henrik2950 » 29. aug 2016, 22:54

JRexA skrev:
Henrik2950 skrev:Jeg har nettop anskaffet mig et ATN X-Sight II HD som allerede er blevet flittigt brugt til vidsvinejagt i Sverige (Kalmar lan).
https://www.atncorp.com/x-sight2-hd-day ... cope-3-14x

Tilladelse var absolut intet problem og tog omkring 14 dage.

Siden dette sigt kan bruge både dag og nat (man skifter mellem alm elektronisk sigte og nat kikkert), ville jeg jo gerne også bruge det til almindelig dag-jagt i Danmark, men er blevet oplyst et det er ulovligt.
Loven som jeg ser det er lidt uklar, idet det ikke er lovligt at bruge lysforstærkende udstyr/natkikkert, men elektroniske sigter kikkerter er jo lovlige. Det at kikkerten kan omstilles fra dag kikkert til nat kikkert er der ikke taget højde for.

Mvh
Henrik
Det er IMO forbudt, i Danmark, fordi du kan ikke plombere omskifteren, og selv i "day" mode, vil der være en del lysforstærkning.

Det svarer vel lidt til, at du har en halalautomat, med justerbar gasskrue, hvor du "bare" skifter mellem manuel ladning, og halvauto, ved at bruge 10 sekunder, og en skruetrækker.

Der er ingen tvivl om at lysforstærkende udstyr ikke må bruges i Danmark, og tilladelsen er derfor også kun til brug i udlandet (bruger den kun i Kalmar lan i Sverige), men almindelige elektroniske sigter er så absolut lovlige. Dog er der ikke umiddelbart nogen speciel fordel ved et elektronisk sigte og er derfor jo heller ikke specielt udbredte.

Et elektronisk sigte er jo at sammenligne med et rødpunkt sigte eller for den sags skyld et traditionelt optisk sigte med belyst tråd kors. Med et elektronisk sigte ser man bare på en lille skærm i stedet for gennem optikken.

Der er absolut ingen lysforstærkning i et almindeligt elektronisk sigte.

Det er rigtigt at man kan omstille det til at være lysforstærkende, men det ville så være ulovligt at bruge. Ligesom du kan have ½ auto rifler til brug i udlandet, er der teknisk set intet der forhindre dig i at bruge dem på jagt i Danmark, men det ville så også være ulovligt.

Lad mig gøre det klart at jeg på ingen måde advokere for at bruge lysforstærkende udstyr til jagt i Danmark (eller ½ auto for den sags skyld), min kommentar var simpelthen et juridisk spørgsmål om at det at en sigtekikkert kan omstilles fra lovlig in Danmark til lysforstærkende, er nok til at kikkerten slet ikke må bruges i Danmark.

Jeg tror jeg kender svaret, og tilladelsen er jo også kun til brug i udlandet.

Besvar