Hvad skal medbringes på jagten?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Flugteren » 25. sep 2016, 21:40

Godaften på en fornem efterårssøndag. Jeg skal på min første jagt (hagljagt) :DancingBanana: den kommende 1. oktober i det jydske, og da jeg er nyjæger er jeg naturligvis en smule forvirret over, hvilket udstyr skal medbringes. Jeg har selv fundet følgende frem, som jeg skal have med, men jeg er ikke sikker på det hele og et par gode råd vil føre mig langt. Derudover kan tråden også anvendes til andre nyjægere, der står i samme problemstilling som jeg.

1. Haglgevær, ammunition, mobilt rensegrej og taske.

2. Varmt, fornuftigt tøj i god kvalitet. Jeg har ikke købt decideret "jagttøj" a la tweed endnu, så jeg regner med at iføre mig et par kraftige Timberland-støvler, alm. bukser med overtræksbukser, en striktrøje, wind-breaker, halstørklæde og et par handsker. Tøjet er alt sammen i mørke nuancer, så jeg regner ikke med at skille mig totalt ud.

3. Div. tilladelser og prøvebevis (jagttegn, kvittering for anmeldt besiddelse og haglskydeprøvebevis)

Mad skal ikke tages med, da vi spiser derovre, og vi sover ligeledes derovre, så sovepose er ikke nødvendigt.

Hvad er essentielt, og hvilke patroner ville I bruge til en kombineret råvildt/hare-jagt?

:biggrin:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af DeVille » 25. sep 2016, 21:45

Kniv og orange bånd!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af C-X » 25. sep 2016, 21:47

Jeg foretrækker noget meget synligt beklædning, på årets første "rigtige jagt". Alle er "skydegale" og i dårlig form :giggle:

Lidt papir lommetørklæder, til begge ender, en flaske vand og nogle sol- / skydebriller kunne være en idé.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Renico12 » 25. sep 2016, 22:01

Noget orange til at have på et synligt sted på kroppen. Det er obligatorisk på deciderede fællesjagter efter min mening.

Hagl str. 3 er meget fornuftigt all-round.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Langenge » 25. sep 2016, 22:19

Helt præcis hvad de andre siger, men fuck dit rensegrej, og tag en ekstra flaske danskvand og en ekstra pakke papirlommetørklæder med.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Gryphon » 25. sep 2016, 22:23

Hav en ordenlig jakke, som du er mobil i, gode lommer til patroner, og du kan holde varmen i. Se hvor mange patroner du kan have i lommerne, så du kan have patroner nok med, men som du også kan få hurtige fat i. (DU må aldrig løbe tør, da det let kan koste dig en flaske wiskey :razz: ). Dette er specielt gældende, hvis du ikke ved hvornår du kan komme tilbage og hente mere, eller hvor mange fugle man kan forvente.
Du er ny-jæger, og burde derfor have fripas i forhold til dresscode og forventninger. Men noget orange er altid godt. Det sender et godt signal.

Hellere gumminstøvler end vandre støvler. Specielt hvis i skal efter ænder, hvor man let kan få våde sokker :krydsser:

Kasket eller hat. Både mod nedfalds hagl, men specielt hvis det regner, giver det bedre udsyn.
Flugteren skrev: Hvad er essentielt, og hvilke patroner ville I bruge til en kombineret råvildt/hare-jagt?
Hvis det er hare tramp bruger jeg selv 3-hagl, eller 4-hagl hvis der er stor sandsynlighed for at støde fasaner. Jeg skyder ikke selv råvildt med hagl, så der er jeg svar skyldig.


Generelt bruger jeg gerne en "hårdere" ladning end hvad er nødvendigt, altså flere gram krudt. Det er nok mest fordi jeg hellere vil ødelægge kød end at anskyde. Ligesom jeg ikke skyde efter fugle der er længere væk.


Men vigtigst af alt. Fokuser på sikkerhed både ved ladning og genladning, men også ved skudafgivelse.
Der er ingen der vil se skidt til dig, hvis du lader en fugl gå, hvis du følte skuddet ikke var sikkert. Hellere lad 10 fugle gå, end afgive et lavt, farligt skud. Du skal nok lære de dårlige vaner med de mere diskutable skud, men det er et meget dårligt signal at sende som ny-jæger. :wall:

Knæk og bræk

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Ferguson » 25. sep 2016, 22:33

En lille vært/værtindegave er en rigtig god ide. :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Raptor357 » 25. sep 2016, 22:46

Noget synligt / orange til kroppen, jeg var ved at blive skudt på min første hagljagt for lidt over 15 år siden, sikkerheden og moralen er blevet meget bedre. Men det er stadig en god ide. (Og det er blevet sværre at få jagt tegn)
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Jagt/Be ... 000033519/
Billigt og formentligt brugbart.
Sikkerheds/ skydebriller er rigtigt gode, de kan stoppe et vildfaren hagl hvis uheldet er ude.
Høreværn aktive så man kan høre hvad folk siger. Man ser sikkert dum ud, men at passe på sine øre er ekstremt vigtigt. Køb det bedste du har råd til.
Selv den bedste jæger kan blive kold, kolde tær og kolde fingre ødelægger oplevelsen. En indlægs sål med en varmepude kan være guld værd. En varmer til hånden kan også være fin.

Jagt er dyrt og man kan gøre det til et udstyrs stykke. Varmt tøj, gode sko, et gevær og noget til ørene så er du kørende. Med et par sikkerhedsbriller og orange tøj højner man sikkerheden på fælles jagten.

En boresnake er det mest voldsomme rense udstyr jeg ville medbringe.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Kalthoff » 26. sep 2016, 00:25

Udover hvad andre allerede har nævnt:

  • Kontanter
  • Plasticbalje og plasticposer
  • Krog eller strop til at bære et par fugle i bæltet
  • Et ekstra par sokker
Tag nogle hundrede kroner med i kontanter, små sedler og store mønter. Der kan være en konkurrence eller det kan være der skal betales for noget mad eller drikke som en har med til alle. Den slags er normalt ikke noget man kan vælge fra og det er ikke altid det meddeles i forvejen.

En plasticbaljen i bilens bagagerum, til hvis du får vildt med hjem og ikke vil have bilen grisset til. En rulle plasticposer er også godt at have i bilen, f.eks. hvis man deler et stykke råvildt imellem flere jægere.

En fuglegalge så du kan bære et par fugle i bæltet og samtidigt have hænderne fri til at bære bøssen og til at skyde.

Sokkerne er til hvis du får våde fødder. Det sker let på en efterårsjagt. Hav dem i lommen så du kan klare sagen på stedet.

Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Dræberpigvinen » 26. sep 2016, 06:09

- Nu er sokker nævnt, men ligeledes også skiftesko, evt også skiftetøj man(jeg) kan nemt komme til at svede ved at vade rundt.
- Stålhagl / skovpatroner, ha begge dele med og brug stål hvis der ikke bliver nævnt noget som skovpatroner.
- Drikkedunk med vand, hvis man er blevet slæbt rundt længe og kun har fået klamme halvvarme øl. du behøver ikke tage den med rund, bare ha den i bilen
- Skyd ikke til råvildt på for lang afstand.
- Hvis du er det mindste i tvivl når du bliver sat på post om hvor drevet kommer fra og i hvilken retning du må skyde, så spørg.
- Vær opmærksom på hvornår I må skyde, det er enten når I er sat af og sikkert har hilst på sidenamden, eller så er det når drevet bliver sat igang
- Husk at løfte hatten og sige tak når du bliver sat på post
- Husk at tage hatten af på parolen og paraden.
- Mønter til evt bengæt eller lignende, hvilket er velset at deltage i.
- kontanter!! til nedlagt vildt - hvis de vil have penge for det.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Kleth » 26. sep 2016, 06:34

Det som de andre siger :giggle:
Det jeg har i den orange vest på fællesjagt
  • Kniv, flere konsortier har bøde for ikke at medbringe kniv på jagt.
  • Vildtgalge med skrårem.
  • Strips, det er ikke alt vildt som sidder lige godt i en galge.
  • Boresnake 12ga.
  • Håndsprit.
  • 1/2l danskvand, flasken kan genfyldes.
  • WC papir/lommetørklæder
  • Fiskehammer, en enkelt måde at affange småvildt uden at skære hovedet af.
  • 2-3 par nitrilhandsker til når jeg skal brække rådyr/harer.
Der ud over vil jeg også anbefale sikkerhedsbriller, aktive høreværn og et orange bånd i hat/kasket. Jeg har fået mange kommentarer om mine sikkerhedsbriller, men det har været i kategorien godmodigt drilleri og brugen af dem bliver mere og mere udbredt, jeg har en del bekendte der bruger sikkerhedsbriller under jagt nu.
Typisk er det første der ses af drevet deres hoveder og derfor hjælper det meget på synligheden og dermed sikkerheden at have orange på hovedet.

Får du chancen så få en af de mere erfarene til at vise og hjælpe dig med at brække evt. vildt du skal have med hjem, det kan virke lidt uoverskueligt første gang.

Hvis du ikke kender dem du skal på jagt med, så sæt dig en grænse for hvor meget alkohol du vil drikke f.eks. 0 genstande. Det første konsortie vi var i, der på en af de første arbejdsdage der havde jeg pludseligt fået 5 genstande før frokost, så på jagterne satte jeg min grænse til 1 genstand til morgenmaden og evt en til frokost.
Nu drikker jeg sjældent alkohol før eller under en jagt og efter jagten skal vi jo køre hjem.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Gryphon » 26. sep 2016, 07:50

Dræberpigvinen skrev: - Husk at løfte hatten og sige tak når du bliver sat på post
- Husk at tage hatten af på parolen og paraden.
Meget vigtigt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Flugteren » 26. sep 2016, 09:01

Det er en helt fantastisk kilde til information, der findes her ;)

Jeg har noteret alt ned, da jeg helt tydeligt er grøn udi jagtens fag. Ang. orange farver, så har jeg orange skaller på mine høreværn. Ville det være nok?
Hvor nødvendig er hatten?

Ang. ammunition anvender jeg patroner af mærket Kent til flugtskydning, men hvilke anvender I? Jeg tænker, at skudbilledet skal være tættere til råvildt, så jeg anvender den stramme choke til råvildtspatronen og den lidt mere åbne til hare/fasan. Går I med to forskellige patroner i geværet eller findes der en patron, der effektivt nedlægger råvildt, men som også kan bruges til hare uden at forårsage stor kødskade?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. sep 2016, 09:17

Hatten er i min optik meget vigtig da største delen af al varmen forsvinder fra hovedet og varme kan man ikke gå sig til hvis man står stille :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af C-X » 26. sep 2016, 09:35

Orange skaller på høreværnet vil jeg ikke betegne som "nok". Jeg starte de også ud blot med orange hattebånd, men det bruger jeg nu kun, hvis jeg indgående kender dem jeg er i selskab med. Ellers er det orange kasket og nogle gange også orange vest og halstørklæde. En pæn rød skjorte kan også gå an, på de rigtig varme dage.

Du skal ikke være så bange for, at vildtet ser dig, under en trampejagt. Stop op og stå stille, når du tænker der kan opstå en situation. Det er langt vigtigere. Så koncentrerer vildtet sig mere om hundene eller de andre jægere, der ikke har opfattet hvad der sker og stadig presser videre.
Er der råvildt, så trykker det ofte så hårdt, at det ryger bagud fra drevet, når det er passeret. Er der et dyr, er der ofte flere. Brug din høresans og du kommer til at se mere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Kleth » 26. sep 2016, 09:41

Flugteren skrev:Det er en helt fantastisk kilde til information, der findes her ;)

Jeg har noteret alt ned, da jeg helt tydeligt er grøn udi jagtens fag. Ang. orange farver, så har jeg orange skaller på mine høreværn. Ville det være nok?
Hvor nødvendig er hatten?

Ang. ammunition anvender jeg patroner af mærket Kent til flugtskydning, men hvilke anvender I? Jeg tænker, at skudbilledet skal være tættere til råvildt, så jeg anvender den stramme choke til råvildtspatronen og den lidt mere åbne til hare/fasan. Går I med to forskellige patroner i geværet eller findes der en patron, der effektivt nedlægger råvildt, men som også kan bruges til hare uden at forårsage stor kødskade?
Jeg er godt tilfreds med Remington Nitrosteel 12/70 Gamebore Hypersteel 12/70. Hvordan de går i din bøsse/choke kombination kan jeg ikke udtale mig om, jeg har også brugt Eley, Bornaghi og Kent stålpatroner #3 uden problemer.
Jeg har haft brugt to forskellige patroner i løbene, men efter at have skudt en hare, dukkede der en ræv op og jeg havde kun #5 bismuth i kammeret. Så nu har jeg typisk min #3 i begge kamre, hvis der kan komme andet end småfugle. Spørgsmålet er så også at hvis du ikke nedlægger dyret i første skud, skal du så bruge en mindre ideel patron til affangning af dyr i flugt og bagskud?
Det er min oplevelse at store hagl ikke ødelægger mere, tvært imod, da de overpenetrerer, men store hagl giver en dårligere dækning.
Senest rettet af Kleth 26. sep 2016, 09:55, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af PSindrup » 26. sep 2016, 09:53

LapuaMagnum skrev:Hatten er i min optik meget vigtig da største delen af al varmen forsvinder fra hovedet og varme kan man ikke gå sig til hvis man står stille :smile:
Hatten og "over ear" høreværn bliver da lidt af en udfordring. :giggle:

Peter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. sep 2016, 09:58

PSindrup skrev:
Hatten og "over ear" høreværn bliver da lidt af en udfordring. :giggle:

Peter
Nej da, det er udelukkende et spørgsmål om vilje og hvor meget man fryser :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Flugteren » 26. sep 2016, 10:00

Kleth skrev:
Flugteren skrev:Det er en helt fantastisk kilde til information, der findes her ;)

Jeg har noteret alt ned, da jeg helt tydeligt er grøn udi jagtens fag. Ang. orange farver, så har jeg orange skaller på mine høreværn. Ville det være nok?
Hvor nødvendig er hatten?

Ang. ammunition anvender jeg patroner af mærket Kent til flugtskydning, men hvilke anvender I? Jeg tænker, at skudbilledet skal være tættere til råvildt, så jeg anvender den stramme choke til råvildtspatronen og den lidt mere åbne til hare/fasan. Går I med to forskellige patroner i geværet eller findes der en patron, der effektivt nedlægger råvildt, men som også kan bruges til hare uden at forårsage stor kødskade?
Jeg er godt tilfreds med Remington Nitrosteel 12/70 Gamebore Hypersteel 12/70. Hvordan de går i din bøsse/choke kombination kan jeg ikke udtale mig om, jeg har også brugt Eley, Bornaghi og Kent stålpatroner #3 uden problemer.
Jeg har haft brugt to forskellige patroner i løbene, men efter at have skudt en hare, dukkede der en ræv op og jeg havde kun #5 bismuth i kammeret. Så nu har jeg typisk min #3 i begge kamre, hvis der kan komme andet end småfugle. Spørgsmålet er så også at hvis du ikke nedlægger dyret i første skud, skal du så bruge en mindre ideel patron til affangning af dyr i flugt og bagskud?
Det er min oplevelse at store hagl ikke ødelægger mere, tvært imod, da de overpenetrerer, men store hagl giver en dårligere dækning.
Det lyder fornuftigt. Hvor mange gram hagl anvender du? :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Kleth » 26. sep 2016, 10:05

PSindrup skrev:
LapuaMagnum skrev:Hatten er i min optik meget vigtig da største delen af al varmen forsvinder fra hovedet og varme kan man ikke gå sig til hvis man står stille :smile:
Hatten og "over ear" høreværn bliver da lidt af en udfordring. :giggle:

Peter
Ikke nødvendigvis, hvis høreværnene er af bag om nakken typen og ikke over hovedet.

Når det er rigtig koldt så bruger jeg en orange microfleece hue, som jeg kan have på under høreværnene.

32g til ikke magnum.
Du bør være sikker på om du skal bruge skovpatroner, om du må bruge stålpatroner eller om du skal have begge dele med.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Flugteren » 26. sep 2016, 10:15

Kleth skrev:
PSindrup skrev:
LapuaMagnum skrev:Hatten er i min optik meget vigtig da største delen af al varmen forsvinder fra hovedet og varme kan man ikke gå sig til hvis man står stille :smile:
Hatten og "over ear" høreværn bliver da lidt af en udfordring. :giggle:

Peter
Ikke nødvendigvis, hvis høreværnene er af bag om nakken typen og ikke over hovedet.

Når det er rigtig koldt så bruger jeg en orange microfleece hue, som jeg kan have på under høreværnene.

32g til ikke magnum.
Du bør være sikker på om du skal bruge skovpatroner, om du må bruge stålpatroner eller om du skal have begge dele med.
Jeg anvender 12/76, så kan jeg anvende 36 grams eller skal jeg måske gå op i 40 grams patroner?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Kleth » 26. sep 2016, 10:23

Jeg ville tage 32g, jeg har ikke oplevet at 28-32g #1,#2 eller #3 ikke har kunne lægge dyret ned når skytten har kunne ramme og ikke har skudt på for stor afstand.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Gryphon » 26. sep 2016, 10:27

Flugteren skrev:Det er en helt fantastisk kilde til information, der findes her ;)

Jeg har noteret alt ned, da jeg helt tydeligt er grøn udi jagtens fag. Ang. orange farver, så har jeg orange skaller på mine høreværn. Ville det være nok?
Hvis du skal på hare-tramp, ville jeg nøjes med de orange skaller på høreværnene. Du behøver ikke købe alt udstyret nu, og specielt ikke når der er under en uge til :rock: Men jeg ville klart bestille en vest hos DJ i fremtiden. Specielt ved skov jagter er disse veste guld værd. Det samme gælder en vildtgalge. Det er det fedeste i verden at have når man skyder ænder eller fasaner i større antal. Men mine første 2 sæsoner havde jeg kun klør-fem, hvilket fungerede udemærket. Hvis du er heldig kan du "lokke" en ung hund til at stjæle dit vildt, og derved bliver det nu naboen, der får lov at bære vildtet :giggle: Den fælde er at selv hoppet i gentagende gange, hvor nogle havde mere erfaring end jeg. :oops:
Angående hatten, er det mest for varmen skyld. En almindelig kasket kan gå, bare du har et eller andet til at holde hovedet varmt.
Flugteren skrev: Ang. ammunition anvender jeg patroner af mærket Kent til flugtskydning, men hvilke anvender I? Jeg tænker, at skudbilledet skal være tættere til råvildt, så jeg anvender den stramme choke til råvildtspatronen og den lidt mere åbne til hare/fasan. Går I med to forskellige patroner i geværet eller findes der en patron, der effektivt nedlægger råvildt, men som også kan bruges til hare uden at forårsage stor kødskade?
På hare-tramp med "risiko" fasan, lader jeg med en 3. i toppen og 4 i bunden. Hvis agerhøns også skydes, skifter jeg 4'eren med en 5'er. Men for at spare dig i ammunition, ville jeg bare bruge 3ere. Du skal ikke til at overkomplicere tingene. Da det er din første jagt, vil du ikke kunne "cruise" på din erfaring, så alt bliver meget sværere. Bare hurtig gen-ladning, mens adrenalinen pumper er en udfordring de første gange.
Bare husk du ikke skal taber hovedet. Sørg hele tiden for at tænke dig om, så du ikke kommer ud i nogle dårlige situationer. Alle skulle gerne komme med hjem igen efterfølgende (både hunde og jægere). Og hvis en snu hare skulle overraske dig, er du ikke den første ny-jæger der har misset chancen, og du bliver heller ikke den sidste. Så længe du viser engagement, positivt mindset og god våbenkontrol skal alt nok gå.
Kleth skrev:
Flugteren skrev: Jeg er godt tilfreds med Remington Nitrosteel 12/70 Gamebore Hypersteel 12/70. Hvordan de går i din bøsse/choke kombination kan jeg ikke udtale mig om, jeg har også brugt Eley, Bornaghi og Kent stålpatroner #3 uden problemer.
Jeg har haft brugt to forskellige patroner i løbene, men efter at have skudt en hare, dukkede der en ræv op og jeg havde kun #5 bismuth i kammeret. Så nu har jeg typisk min #3 i begge kamre, hvis der kan komme andet end småfugle. Spørgsmålet er så også at hvis du ikke nedlægger dyret i første skud, skal du så bruge en mindre ideel patron til affangning af dyr i flugt og bagskud?
Det er min oplevelse at store hagl ikke ødelægger mere, tvært imod, da de overpenetrerer, men store hagl giver en dårligere dækning.
:goodpost: Dette er guldkorn !
Men med den korte tid inden du skal afsted, ville jeg fokusere mest på bare at finde nogle 3 hagl. Derudover er min erfaring som hunde-ejer og "deltids" aportør, at de fleste anskydning grundes i for lidt foranhold. Al for meget vildt stang-skydes (Haglene rammer kun det bagerste af fuglen). Derudover er der alt for mange ænder og gæs, skydes med for små hagl og for lidt krudt. Derved niver man kun vildtet, men det forsætter flugten ufortrødent. Så det med selve skudbilledet er godt fordi det kan forberedes langtid før selve jagtsæsonen, men det ikke det vigtigste i verden.
PSindrup skrev:
LapuaMagnum skrev:Hatten er i min optik meget vigtig da største delen af al varmen forsvinder fra hovedet og varme kan man ikke gå sig til hvis man står stille :smile:
Hatten og "over ear" høreværn bliver da lidt af en udfordring. :giggle:

Peter
Jeg går altid med hat. Bruger selv en kasket fra härkilla lignende denne:
https://www.specialbutikken.dk/harkila-vector-cap.aspx

Og jeg har altid høreværn udover.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af PSindrup » 26. sep 2016, 10:36

Gryphon skrev: Jeg går altid med hat. Bruger selv en kasket fra härkilla lignende denne:
https://www.specialbutikken.dk/harkila-vector-cap.aspx

Og jeg har altid høreværn udover.
Det er nu også hvad jeg plejer at kalde en kasket. :giggle:

En sådan en og traditionelle høreværn er stadig en udfordring.

http://hatteshop.dk/herrehatte/7005gra/ ... fedora-hat

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvad skal medbringes på jagten?

Indlæg af Flugteren » 26. sep 2016, 11:02

Jeg har så netop fået at vide, at de eneste lovlige patroner er Bismuth-patroner, så hvad skal jeg anskaffe mig af dem? Det er vel nærmest kun Eley, der laver sådanne?

Besvar