Råd søges til Top Jagt i Lapland

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af Badaka » 22. okt 2016, 21:51

Hejsa.

Jeg er så heldig at skulle på top jagt på Tjur i Lapland i Januar måned.

Dem jeg skal afsted med har prøvet det mange gange og bruger en 6,5x55 med Norma Golden Target.
De siger at de medbragte rifler sal skydes ind på 200meter med spidsskarpt.


Her er min situation:

jeg har to rifler pt: En Sako Vixen 222, samt en Weatherby Vanguard Stainless i 308 i Boyd skæfte.

Jeg er lidt i syv sind hvad jeg skal medbringe. Min Sako er min foretrukne til råvildt og ræv + deslige. Men dens præcision er ikke "hul i hul". Det bedste jeg har fået den til at skyde er ca. indenfor en 5'er. Piben er punktet beddet i en Vixen, hvilket jeg frygter den extreme kulde deroppe måske påvirker piben for meget med? (Det bliver nemt -30 grader deroppe)

Er der nogen der har prøvet at fritligge piben i en Vixen? Ville det forbedre den jævnfør jeres erfaring?

Min 308W er derimod hamrende præcis, men er selvfølgelig også er større kanon at slæbe rundt på. Dens pibe er fuldstændig fritlagt og låsestoeln er pilarbeddet.


Jeg er lidt i syv sind hvad man skal slæbe med?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af Kleth » 22. okt 2016, 21:55

Jeg ville ikke være i tvivl .308Win! :sniper:
Præcision vejer i min bog tungest og Boyds skæftet er mere dødt i den tørre kulde.
Hvor langt skal i gå?
Kan du evt leje snesko eller telemark ski?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af Bobo » 23. okt 2016, 00:09

jeg har to rifler pt:
du kan da sagtens nå at købe nr 3 inden januar. :eek:
du kunne overveje en bbf med loddede løb, de er præcise hvis ikke vi snakker hurtige skud efter hinanden og det er vel ikke aktuelt på topjagt, og haglløb kan være godt til de situationer man ikke vidste ville opstå.
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af C-X » 23. okt 2016, 00:48

BBF og kugle eller buckshots i haglløbet. Så er man nogenlunde sikret mod overraskelser.

Ellers .308'eren. Om du skyder din fugl med en 7,62 eller 6,5 kugle i spidsskarp, er vel et fedt. 6,5 klarer bare vinden bedre.

Feck, jeg gad da godt sådan en tur.

Badaka, hvis du har samme våbengarderobe til den tid, er det så ikke en personlig rekord? :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af 308 W » 23. okt 2016, 08:51

Jeg kender en finne der dyrker meget topjagt og han bruger også 6,5x55, ifølge ham er der ingen grund til ikke at bruge 308 når nu man har sådan en.

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af Alan » 23. okt 2016, 11:10

Hvilke tanker har du gjort dig, skal fuglen blot nedlægges eller er der planer om en udstopning. ?

Du bør være opmærksom på at en Hollow point, alt efter hvordan skuddet sidder, kan trække bensplinter med sig og give et større udgangshul.

Denne risiko vil jeg vurderer du har med 6,5x55 Norma Golden Target, Norma laver (lavede tidligere) en "Norma Elektron/Fågel" i 6,5x55, dette svarer angiveligt til deres "Norma Helmantel 120gr."

https://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Helmantel/

Men skal fuglen blot nedlægges, så kan det være ok at følge anbefalinger til at benytte kaliber 308 :smile:
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Råd søges til Top Jagt i Lapland

Indlæg af Badaka » 23. okt 2016, 22:34

C-X skrev:BBF og kugle eller buckshots i haglløbet. Så er man nogenlunde sikret mod overraskelser.

Ellers .308'eren. Om du skyder din fugl med en 7,62 eller 6,5 kugle i spidsskarp, er vel et fedt. 6,5 klarer bare vinden bedre.

Feck, jeg gad da godt sådan en tur.

Badaka, hvis du har samme våbengarderobe til den tid, er det så ikke en personlig rekord? :giggle:

Jow, det ville nærmest være utopi at forestille sig så lang en periode uden flere riffel-indkøb:-)

Besvar