Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Patrone » 1. nov 2016, 20:08

Hej derude.

Jeg bor på landet, og har for år tilbage anlagt en naturgrund som støder op til min have og mine ladebygninger. Grunden er beplantet med blandet skov og naturligt krat, hvor jeg nyder at opleve rovfugl, hare, fasan, ræv og råvildt på nært hold. Skoven og min anlagte sø tiltrækker dyr, som jeg oplever holder til i længere perioder, specielt når råvildtet er med kalv. Underskoven har veksler på kryds og tværs. Ræven regulerer en sjælden gang imellem mine fritgående høns, og vælger altid en hane. Så alt er godt. Eller!!

Jeg har med stor frustration fundet en haglskål på min grund, og det er desværre ikke første gang. Første fund var for 2 år siden, og jeg har netop fundet nr. to, som lå frit på stien midt inde i skoven. Er der jægere på min grund? Min søn har sin daglige gang i skoven, hvor han ofte lister rundt uden en lyd for at komme tæt på dyrene. Behøver jeg næsten at sige mere! Min søn har i øvrigt én gang mødt en hund i skoven, som omgående blev kaldt til sin ejer som befandt sig på marken ved siden af min grund. Jeg frygter at hunden er sendt ind på min grund for at få dyrene ud på de omkringliggende marker, hvor jeg flere gange har observeret jægere.

Og det er ikke det eneste. En person har for ganske nyligt sat sig og,,, besørget i min skov. Personen kvitterede med at efterlade sin afføring plus det brugte toiletpapir frit liggende på skovbunden. Jeg er lystfisker og naturmenneske, og har ikke decideret antipati for en hurtig nødsituation i naturen, men ligefrem på privat grund og helt uden at grave efterladenskaberne ned?
Mit problem er, at min vrede er oppe på 10 ud af 10, og jeg vil derfor meget gerne høre jer jagt-folk om hvordan jeg bør reagerer. Jeg ønsker helst ikke at forhøre samtlige grundejere i området, med marker som støder op til min grund. Det drejer sig om tre forskellige marker, og jeg kender ikke ejerne. Krybskytteri er trods alt en alvorlig beskyldning.

Haglskålen måler 18 mm. i diameter. Kan den alternativt være blæst 50+ meter ind over de høje trækroner, efter at være afskudt på nabogrunden?

Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10, og hvordan bør jeg reagerer?

Hilsen Patrone
patron.jpg
patron.jpg (452.76 KiB) Vist 12392 gange
patron_mark.jpg
patron_mark.jpg (644.56 KiB) Vist 12392 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Luluselsker » 1. nov 2016, 20:11

hvis der er tale om den har været skudt til en høj fasan kan den sagtens ryge 50+ meter fra nabogrunden 18ish mm svarer iøvrigt meget godt til en alm 12er
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af BIG GUNS » 1. nov 2016, 20:16

Hvor langt fra skel er de haglskåle blevet fundet ?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Raptor357 » 1. nov 2016, 20:21

Sikke noget øv.
Haglskålen kan godt blæse +50m. men der er nogle forudsætninger der skal være på plads.
Haglskålen følger efter hagl ladningen ca 20m ud. og falder måske med 3m/s, så det skal have blæst meget den dag, jeg har ikke set en hagl skål blæse så langt væk.
Det er forøvrigt en kaliber 12, den mest populære kaliber for haglvåben i dk.

Alle steder findes der folk med dårlig moral, også blandt jægere.

Held og lykke med din :nutkick:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Patrone » 1. nov 2016, 20:30

Er haglskålen svævet ned på min grund efter skud fra en af de tre nabomarker, er der ca. 20 meter til nærmeste skel. Er den afskudt fra den mark hvor der oftest drives jagt, er der ca. 50 meter til skel fra fundstedet.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Raptor357 » 1. nov 2016, 20:36

med 20m til nærmeste mark er der overordentligt god sandsynlighed for at den er fløjet ind på din grund og sti.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Mosc5 » 1. nov 2016, 20:39

Jeg ved ikke om haglskålen kan være fløjet helt så langt. måske hvis man har stået lige ved skellet.
Der kan også være tale om nysgerrige fugle, som f.eks. skader og krager, de kan godt finde på at samle ting op og undersøge dem, for så at smide dem igen.
Det er da under alle omstændigheder træls hvis der går fremmede rundt i en privat skov. Vi jægere kender det alt for godt, det er skide træls når man finder lister sig ned i et lille stykke privat skov, og 10 minutter efter kommer hele den lokale mountainbike klub fræsende ned af markvejen rundt om skoven, imens de højlydt råber sammen. :impatient: når man så oplever det 2 gange samme sted, så forstår man at hvorfor der ikke er så meget vildt som der plejer... :evil:
Du kan evt. sætte et vildtkamera op på din grund, så får du også en ide om hvad og hvor meget vildt du har. :razz:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af BIG GUNS » 1. nov 2016, 20:48

Eller hvor lidt vildt der er tilbage :cry:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Uldsok » 1. nov 2016, 21:15

Selvfølgelig skal man ikke sidde og svineskide i andres haver :shame: , men som du selv skriver, når en mand skal, så skal han og med den paradishave tror jeg blot jeg ville være lykkelig og mon ikke der findes en fornuftig forklaring på haglskålen?

Vildtkameraer lyder som en god ide :smile:

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Patrone » 1. nov 2016, 21:36

Hvis der er mulighed for, at specielle vindforhold og et højt skud kan sende haglskålen så langt ind på min grund, vil jeg virkelig håbe at det er forklaringen. Vildtkamera er faktisk en rigtig god ide, som meget vel vil blive ført ud i livet inden længe :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Raptor357 » 1. nov 2016, 23:58

Et lodret skud i skel fører let haglskålen 30-35m ind på din grund ved en vind på 5m/s.
Men tag en snak med naboerne om vejret. Det kan aldrig skade.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13. okt 2010, 20:35
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af JoeMcVey » 2. nov 2016, 08:20

Hej

Ikke rart at nogen skider i ens have uden at grave det ned...Vred = 10

Haglskålen: Er nok faldet ned udefra?

Hunde på din grund....Vred = 6-7 (kan være en dårlig hundefører)

Alt efter økonomi, hvad så med et vildtkamera eller 2. Så kan du få afklaret om der er nogen der kommer ind regelmæssigt, eller om det var et enkelt svin der var trængende og ikke magtede at grave et hul.
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Rulab » 2. nov 2016, 11:10

En haglskål affyret i "godt andevejr", dvs. 20-25 m/s kan sagtens flyve 40-50 m.
Jeg tror ikke du har noget at bekymre dig om.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Gryphon » 2. nov 2016, 11:47

Hagl skålen skal du ikke bekymre dig om. Jeg har kun en gang mødt en krybskytte, det var en gæst på naboens jagt, der havde flugt stien, selvom den krydser skellet. Han var yderst pinlig over situationen, og undskyldte mange gange. Derefter tog jeg en snak med naboen og vi blev enig om en bedre makering af skellet, med en pæl og en refleks. Det var en nabo jeg har et godt forhold til, så ingen skade sket.

Men jeg ville være mere nervøse for hundene. Problemet er at det kan ske at hundene selv løber ind i skoven, efter et stykke vildt, eller bliver sendt ind efter et stykke anskudt vildt for at samle op. Men det kan også være en bevidst handling at sende hunden ind og jage vildtet op.
Det kan du ikke se på et vildt kamera. Den eneste måde er at gå en tur, og se hvad jægerne gør. Jeg føler ikke længere at jeg behøver at "patruljere" når naboerne holde jagt, da det nu har fungeret i flere år, og vi har god kommunikation, men det skader aldrig lige at kigge ud og se hvordan det går.

Men tag en snak med dine naboer. kig forbi når de går på jagt op ad din grund. Ikke kun for at overvåge, men også for at opretholde naboskabet.

Jeg ville være mest sur over toilet besøget!

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Patrone » 2. nov 2016, 17:25

Jeg vil slå mig til ro med, at der ikke nødvendigvis er tale om krybskytteri på min grund. Om der er hunde som skræmmer vildtet ud på de omkringlæggende markerne, vil jeg holde øje med ved næstkommende lejlighed. Skovskideren er som sådan tilgivet, trods sin komplette mangel på elementære spejder-skills.

Tak, det gav ro i sindet :)

- Patrone
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af C-X » 2. nov 2016, 18:09

Jeg er normalt den høflige og velopdragne skovskider, men selv jeg må tilstå, at der har været et par enkelte episoder, hvor manererne er blevet glemt, grundet voldsom trængsel og alarm, i det sidste stykke tarm. Shit happens.
Den slags kan ske, så hvis det ikke gentager sig, så er det vel til at overse. Godt du er tilgivende. :thumbup:

Håber du kommer tilbage med, hvad der ellers rører på sig derude. Det lyder som et lækkert lille frimærke du har skabt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Boerge » 2. nov 2016, 19:23

Nu ved jeg jo ikke præcis, hvordan omgivelserne op til din grund ser ud. Men hvis det er bar mark, kunne man jo få den mistanke, at nogle jægere der muligt lukrerer lidt på dit vildtparadis.
Det kunne jo f.eks. være at drive af langs med dit skel, og så måske en hund ved et "Uheld" kom ind på dit område og rejste vildt, der så kunne blive beskudt "legalt" uden for din grund.
Hvis det er tilfældet, er der tale om dårlig jægermoral.

M.h.t. plasthaglskål: som flere skriver, de kan sagtens flyve langt, især i blæst!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Elbæk » 2. nov 2016, 22:38

At drive skel af, skyde i skel for tæt på huse og "komme til" at lade sine hunde løbe ind over nabogrunden - samt folk som mener at ens skov et et toilet - er altsammen noget mine forældre kender alt for godt.

De første tre ting kulminerede med at jeg, som stor knægt, måtte genopfriske loven for vores nabo (og for en lokal jagttegnsunderviser, som denne havde med på sine jagter) - efter vinduet, som jeg sad bagved, fik den ene gang "peber" efter den anden.
Konfrontationen åbnede op for at naboen og min far fik en god snak - og fandt en ordning på tingene som endte til begges fordel.

Skovskiderne er en anden sag - som til stadighed er en plage. En del af mine forældres lille skov ligger ud til en hovedvej, hvilket for mange åbenbart er lig med "toilet" og eller "losseplads". Det er god sport at tage en skovskider på fersk gerning og give denne et solidt møgfald - knap så god sport konstant at skulle at samle affald op eller lejlighedsvis jokke i en andens afføring :puke:

Mere generelt betragtet, skal man være meget varsom med at anvende ordet "krybskytte" i nogen som helst konfrontation omkring jagt. For har man først åbnet dén æske, så er forholdet til ens nabo, med al sandsynlighed, gået i fløjten for tid og evighed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Refraktorius » 7. nov 2016, 21:49

Lækker have du har!

I lighed med de andre ville jeg ikke være bekymret over haglskålen, blot opmærksom.

De er ikke biologisk nedbrydelige, så de holder sig væmmeligt godt. Udover fugle, er børn også gode til at samle dem op, og bære dem rundt indtil de taber dem igen.

Vedrørende bæen:
et af de få fornuftige steder i biblen skrev:And thou shalt have a paddle upon thy weapon; and it shall be, when thou wilt ease thyself abroad, thou shalt dig therewith, and shalt turn back and cover that which cometh from thee
Selv for 3000 år siden blev folk irriterede nok over lemfældige skidere, til at de ophøjede nedgravningen til lovtekst!


Jeg ville klart sætte et vildtkamera op, men jeg er også en nysgerrig natur.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Falco Subniger » 7. nov 2016, 23:08

Refraktorius skrev:
et af de få fornuftige steder i biblen skrev:And thou shalt have a paddle upon thy weapon; and it shall be, when thou wilt ease thyself abroad, thou shalt dig therewith, and shalt turn back and cover that which cometh from thee
5.Mosebog 23:13

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Krybskytteri? Hvor sur bør jeg være fra 1 til 10?

Indlæg af Refraktorius » 8. nov 2016, 18:36

Falco Subniger skrev:
Refraktorius skrev:
et af de få fornuftige steder i biblen skrev:And thou shalt have a paddle upon thy weapon; and it shall be, when thou wilt ease thyself abroad, thou shalt dig therewith, and shalt turn back and cover that which cometh from thee
5.Mosebog 23:13
Og King James Version, den eneste der tæller!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar