Skydetårne nu med tag fra 2017

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Hans01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 28. sep 2012, 05:08
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland
Geografisk sted: albuquerque NM USA
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Hans01 » 12. dec 2016, 08:02

Som mange ved så er det nu tilladt fra 2017 at montere tag på skydetårne. Er der nogen der ved hvordan de endelige regler kommer til at se ud?

Det bliver ved ikke som i Finland og Tyskland hvor man kan lukke tårnet og installere varme, køleskab og sofagruppe..
I have a very strict gun control policy: if there's a gun around, I want to be in control of it.

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af BIG GUNS » 12. dec 2016, 21:24

Hans01 skrev:Som mange ved så er det nu tilladt fra 2017 at montere tag på skydetårne. Er der nogen der ved hvordan de endelige regler kommer til at se ud?

Det bliver ved ikke som i Finland og Tyskland hvor man kan lukke tårnet og installere varme, køleskab og sofagruppe..
Så kan det også være lige meget :blink:

Jeg forventer, at hvis tag på skydetårne bliver lovligt, så bliver det også omtalt i bladet "Jæger" - afventer næste nummer :popkorn:

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Overtroldmand » 17. dec 2016, 21:09

Hans01 skrev:Som mange ved så er det nu tilladt fra 2017 at montere tag på skydetårne. Er der nogen der ved hvordan de endelige regler kommer til at se ud?

Det bliver ved ikke som i Finland og Tyskland hvor man kan lukke tårnet og installere varme, køleskab og sofagruppe..
Må indrømme at jeg at aldrig på nogen måde har haft et behov af at have tag på et skydetårn, og at jeg på ingen måde kan forstille mig at det kan forbedre en jagt oplevelse. Jeg undre mig over mine jagt kammerater der som små drenge glæder sig over at få lov til at lave noget nyt og smække tag på alle deres skydetårne, brug dog lego kontrol komplekset i parcelhus området. :biggrin: :biggrin:

At kunne sidde i et skydetårn og have 360 graders råderum hele vejen rundt med min riffel, og mærke naturen det syntes jeg er en bedre jagt oplevelse, end at blive begrænset af latterlige stolper der skal holde et tag, der for det meste ikke skal gøre andet end at begrænse min jagt oplevelse og nærmest bevirker at man oplever jagten bag træ tremmer, samtidigt med at man skal hive sin riffel forbi hver stolpe...

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af A284win » 18. dec 2016, 00:57

Er der krav om tag på hochsitz?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af KKA » 18. dec 2016, 07:15

Overtroldmand skrev:
Hans01 skrev:Som mange ved så er det nu tilladt fra 2017 at montere tag på skydetårne. Er der nogen der ved hvordan de endelige regler kommer til at se ud?

Det bliver ved ikke som i Finland og Tyskland hvor man kan lukke tårnet og installere varme, køleskab og sofagruppe..
Må indrømme at jeg at aldrig på nogen måde har haft et behov af at have tag på et skydetårn, og at jeg på ingen måde kan forstille mig at det kan forbedre en jagt oplevelse. Jeg undre mig over mine jagt kammerater der som små drenge glæder sig over at få lov til at lave noget nyt og smække tag på alle deres skydetårne, brug dog lego kontrol komplekset i parcelhus området. :biggrin: :biggrin:

At kunne sidde i et skydetårn og have 360 graders råderum hele vejen rundt med min riffel, og mærke naturen det syntes jeg er en bedre jagt oplevelse, end at blive begrænset af latterlige stolper der skal holde et tag, der for det meste ikke skal gøre andet end at begrænse min jagt oplevelse og nærmest bevirker at man oplever jagten bag træ tremmer, samtidigt med at man skal hive sin riffel forbi hver stolpe...
Som brillebærer er det rart med tag! 4 hjørnestolper ødelægger nu ikke min jagtoplevelse( som regel sidder jeg kun i tårn, når der partout skal nedlægges vildt-ellers er min faible støverjagt)
Synes også det er en logisk konsekvens, at tage lovliggøres analogt med alle de fugleonservationstårne der er skudt op, alle unden undtagelse med tag.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Gråskæg » 18. dec 2016, 07:28

Enhver der har kørt igennem Tyskland og Polen ved, hvor grimt det ser ud med alle de skydetårne og skydeskure på stolper, der står overalt i det åbne landbrugslandskab, ofte lavet af spån- eller blikplader. Jeg håber inderligt, at vi aldrig får de samme tilstande her i landet. Hvis det er tårne, der står permanent, så kan de med stor fordel laves af naturmaterialer og anbringes diskret med nogle træer i baggrunden, ligesom der kan plantes lidt omkring. Det siger sig selv, at jo større bygning, der klodses op, desto sværere er det at kammoflere den.

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Trident » 18. dec 2016, 12:34

Goddag,

Jeg ser det som den fornemmeste opgave at være ambassadør for pæne løsninger mht tag/overdækning istedet for at være negativ omkring sagen. Uanset om vi vil eller ej, kommer der tage/overdækninger, derfor må vi være behjælpelige med gode og pæne løsninger - både herinde, men i særdeleshed også blandt jægere som vi synes har brug for hjælp :smile:
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af A284win » 18. dec 2016, 13:01

Trident skrev:Goddag,

Jeg ser det som den fornemmeste opgave at være ambassadør for pæne løsninger mht tag/overdækning istedet for at være negativ omkring sagen. Uanset om vi vil eller ej, kommer der tage/overdækninger, derfor må vi være behjælpelige med gode og pæne løsninger - både herinde, men i særdeleshed også blandt jægere som vi synes har brug for hjælp :smile:
Dejlig indstilling

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Renico12 » 19. dec 2016, 16:26

Jeg er fan af tag på skydetårne, men det kommer nok mest af alt fra et par jagtrejser til Polen og Tyskland hvor det var spændende at sidde i sådan en lidt anderledes hochsitz end man var vant til.

3 timer var ingenting når man kunne sidde i læ for evt. vind og havde en tør stol og gode aflægningshylder til sine jagtting.

Bliver det vedtaget, så har jeg 2 tårne, hvor hvertfald det største skal have tag på sig :thumbup:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af FrederikF » 19. dec 2016, 18:14

Hmm, hvad bliver det næste?
Jeg ser det som en glidebane, hvor der henne for enden af glidebanen er etableret jagtbaner (lidt som bowlingcentre), hvor man med en fadbamse i hånden og højmusik under kontrollerede forhold kan skyde nogle burhøns for enden af banen.
Men jeg er så også en sur gammel mand. Har bekendte der har oplevet ture i udlandet med tamme dyr, luksusbiler der kører hen til "vildtet" ud, bang, hjem på væggen med trofæet.
Faktisk er jeg ikke negativt indstillet over for demne udvikling - jeg forstår den bare ikke :giggle:
Er 100% enig i at vi alle skal hjælpe hinanden med at holde æstetikken i fokus.
Og ikke pege fingre af de der elsker golf, store fasanjagter, eller de der gerne vil sidde indr i tørvejr med varme på, kaffe i krusrt og så skyde lidt ud i naturen - bare jeg får lov til at komme lidt ud i den ind i mellem.
Mvh Frederik

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af BIG GUNS » 19. dec 2016, 21:34

Frederik - ingen skal forstå alt i verden og næppe nogen som gør det :smile:

At vi måske kan få lov til at montere tag over skydetårne i dette land, er ikke det samme som at fremstille skydetårne som i vores nabolande i 10 meters højde med gulvvarme, brændeovne, sovekøjer og andet hjemmelig hygge.

Og alle de opdrætsfasaner som bliver sat ud lige før jagter, er nok også på retur.
Og du sikkert også i morgen gå ud i naturen og skyde et stykke vildt uden brug af skydetårne. Må du have en velsignet jul :smile:

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Gryphon » 19. dec 2016, 22:10

BIG GUNS skrev: Og alle de opdrætsfasaner som bliver sat ud lige før jagter, er nok også på retur.
Det har de nu været de sidste 2 måneder. Så det er jo ikke noget nyt :giggle:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af KKA » 23. dec 2016, 15:20

Gælder det fra 1.1.2017?

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Lars M. L. » 23. dec 2016, 21:01

Kan vi ikke lige få et link, som bekræfter, at tag på hochstand bliver lovligt?
Mvh Lars

Brugeravatar
SSG69
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 22. feb 2006, 23:38
Interesser: Militærhistorie og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 49 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af SSG69 » 4. jan 2017, 08:26

Hermed link til Jægerforbundet:

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... kydetarne/

SSG69
Klagt nicht, kämpft!

Brugeravatar
SSG69
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 22. feb 2006, 23:38
Interesser: Militærhistorie og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 49 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af SSG69 » 4. jan 2017, 08:31

Og et link mere:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 2772edd254

4) skydetårnets platform må højest være hævet 5 m over jorden, have et gulvareal på maksimalt 2 m2 og kan være forsynet med en let skrånende, flad overdækning i træ eller ikke reflekterende metal af samme størrelse som gulvarealet tillagt et udhæng på maksimalt 10 cm,

SSG69
Klagt nicht, kämpft!

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af BIG GUNS » 4. jan 2017, 19:38

Det er et stort skridt i den rigtige retning - så kan man kun håbe, at tagudhænget må blive større i fremtiden

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Sierra13 » 5. jan 2017, 16:53

Fedt, glæder jeg mig til. Påtænker bare at lave en let bikini top, der spænder henover, så man ikke får fuglelort og regn direkte på sædet. Hvis man må lave det sådan

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af P.K.Hansen » 5. jan 2017, 17:21

Må man montere skodder på tårnet, så det kan lukkes for regn og sne?
Tænker på den type jeg har set i UK som klapper 90 grader ned(eller helt ned hvis ønsket) og kan bruges nærmest som skydebord til brug ved bipod el.
Tager selvfølgelig udsynet lige omkring tårnet, men jeg kunne nu godt tænke mig sådan et tårn med bordplade til kaffen :biggrin:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af Sierra13 » 5. jan 2017, 17:22

P.K.Hansen skrev:Må man montere skodder på tårnet, så det kan lukkes for regn og sne?
Tænker på den type jeg har set i UK som klapper 90 grader ned(eller helt ned hvis ønsket) og kan bruges nærmest som skydebord til brug ved bipod el.
Tager selvfølgelig udsynet lige omkring tårnet, men jeg kunne nu godt tænke mig sådan et tårn med bordplade til kaffen :biggrin:
Og så en lille varme ovn :biggrin:
Eller alternativt, trukket el ud til den med varmetæppe, kaffemaskine, osv :biggrin:

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Skydetårne nu med tag fra 2017

Indlæg af P.K.Hansen » 5. jan 2017, 18:50

Og så en lille varme ovn :biggrin:
Eller alternativt, trukket el ud til den med varmetæppe, kaffemaskine, osv :biggrin:
Værd at overveje.
Billedet med den brølende kronhjort skal vel også med :eek:

Besvar