Ring nu efter den schweisshund!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Styer SSG » 15. jan 2017, 23:26

Jeg var jagtleder på en jagt i weekenden. En almindelig drivjagt med hagl. Der må skydes råvildt med hagl, og der dyr tilbage på kvoten. En dag med godt og stille vejr, så dyrene var svære at komme til, men der bliver da afgivet skud til et stykke råvildt. Alle er enige om at det var forbiskud. Der var ingen tegn på træf, og det sprang flot og elegant over en grøft og løb op over en mark uden at sætte farten ned, mens det var synligt for os. Men i vores kontrakt er der krav om eftersøgning, hvis der er skudt til råvildt som ikke er leveret. Så jeg ringer selvfølgeligt efter en schweisshund, og siger at vi lige skal have en kontroleftersøgning på et skud forbi. Hunde-føreren kommer ca halvanden time senere. Skytten udpeger skudstedet og hundeføreren gå i gang. Mens han går med hunden og søger, står skytten og jeg og taler om, at havde det været en "privat" jagt, havde vi nok ikke ringet efter en schweisshund. Så ringer min mobil, det er hundeføreren, og hans hund har lige fundet et stykke råvildt(dødt). :shock: Det er løbet ca.300 til 400 m. Og her var 5 - 6 mand sikker på at skuddet var forbi, for det "fejlede jo ingenting". Morale ring nu bare efter en shcweisshund. Og de er i øvrigt flinke mennesker de hundefører. :thumbup:
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af KristianKJ » 16. jan 2017, 10:14

Skræmmende at tænke på hvor mange stykker råvildt der er blev ramt og er forendt, men aldrig blevet fundet...

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Holten101 » 16. jan 2017, 10:42

Meget enig. Jeg har kun gode erfaringer med schweisshunde og deres fører. Det er ofte behagelige, fordomsfri folk der går højt op i deres fag (hvis man ellers kan kalde det det). For det lille beløb får man et nyt bekendskab, en god snak og ro i sindet....og muligvis endda mad på bordet.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af 308 W » 16. jan 2017, 11:13

KristianKJ skrev:Skræmmende at tænke på hvor mange stykker råvildt der er blev ramt og er forendt, men aldrig blevet fundet...
Hvor mange er det?

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Wildlife » 16. jan 2017, 12:52

308 W skrev:
KristianKJ skrev:Skræmmende at tænke på hvor mange stykker råvildt der er blev ramt og er forendt, men aldrig blevet fundet...
Hvor mange er det?
Det er nok det der er spørgsmålet.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Gråskæg » 16. jan 2017, 15:10

Selvfølgelig altid klogt at lave en eftersøgning, når der er skudt på råvildt med hagl. I den her omtalte hændelse, så kommer det også an på skytten, hvor erfaren er han med at skyde på råvildt med hagl? Hvis dyret ligger forendt efter nogle hundrede meter, så vil det også (alt andet lige) være muligt at se om dyret bliver ramt eller ej. Der vil også med stor sandsynlighed være spor - hår/blod - på skudstedet. Hvis der er en erfaren jagthund med på jagten, så ville jeg lade den søge efter den obligatoriske ventetid var overstået. Men jeg vil selvfølgelig aldrig kritisere at der bliver kaldt efter en schweiss-hund, også selv om jeg har oplevet, at også en sådan fører kun er et menneske og kan kvaje sig.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af TheDarkSide » 16. jan 2017, 16:58

Jeg tror aldrig jeg har set blod efter et haglskud til råvildt.. Men det kommer jo an på afstanden. Skyder man på 5-10 meter vil man nok se schweiss, hvis man træffer, men på +15 meter har jeg aldrig set noget blod, måske enkelte hår.

Jeg skød i øvrigt til en sneppe i weekenden. To skud, ingen umiddelbar skudtegn. Men efter 50 meter begyndte den at blive tung og satte sig i et hegn. Den var ikke forendt, men kunne ikke lette og løb kun lidt. Den havde fået et enkelt 3'er hagl gennem kroppen (i de vitale dele), men det var åbenbart ikke nok til knald/fald. Hvor mange gange har man ikke skudt til en sneppe i en skov og ikke har kunne følge den, men blot konstateret at den ikke blev ramt?! Det er jo tæt på umuligt at eftersøge alle fugle man skyder til, men man bør følge vildt man har skudt til så længe som muligt. Selv en lille sneppe falder ikke ned bare den får et hagl, som mange ellers tror.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af KKA » 17. jan 2017, 07:01

Det tager jo hul på den evige diskussion om det betimelige i at nedlægge råvildt med hagl contra riffel...og bue.
Personligt er jeg modstander af hagl til råvildt; men hvis terrænet er fladt, og der ikke hjemles muligmulighed for hochsitze/stande, er der intet alternativ.
Desværre foranlediges dyrets størrelse optisk til lange haglskud, og selvom skytten mentalt indprenter sig grænserne(20m med skovhagl/15m med stålhagl), glemmes det i kampens hede...

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Tikka B93 » 17. jan 2017, 13:28

Jeg holder altid øje med på skudt vildt så længe det er muligt og har jeg min hund med får den lov til at slå et sving i den retning .Er der skudt til ænder på aften træk som ikke er leveret slippes hun også det er sket det giver en and og på fælles jagter eller gravjagt en ræv for nogle år siden var jeg og konen inviteret på fælles jagt der er normalt schweiss hund med men ikke denne dag der blev skudt til et stk råvildt som man ikke mente var ramt men da min kone havde sin ene hund med som er trænet i schweiss fik hun lov til at kontrol søge de fandt dyret forendt efter små 250 meter så min holdning er går man på jagt har man også tid /pligt til at kontrolsøge uanset vildt art ved den mindste tvivl

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Sierra13 » 17. jan 2017, 13:41

Jeg har prøvet at ringe til en schweisshunde fører, vedrørende en ræv. Hvor jeg blev nedprioteret fordi det "bare" var en ræv

Jeg indrømmer ærligt, at jeg tog et relativt svært skud og i bagklogskabens lys, så burde jeg ikke have taget det. Men den var hårdt ramt af skab, så jeg tænkte at jeg tog chancen

Men jeg kunne tydeligt se i kikkerten, at det var et hit, omend lavt.
I kikkerten kan jeg se den springer da kuglen rammer, og derefter kan jeg fornemme ræven "kravle" derfra, græsset flytter sig, men kan ikke se ræven.

Jeg venter en lille time, med at gå ud til skudsteddet, og kan tydeligt se blod, og slæbespor, sporet fører ind i et meget tæt krat, som så går ind på naboens, og naboen og jeg er desværre ikke bedste venner, efter han har skudt gæs på mit stykke, uden at få lov.

Så jeg valgte helt bevidst ikke at gå ind på hans stykke, Jeg vidste dog de skulle på jagt dagen efter, så jeg ringende til ham og sagde de gerne måtte holde øje med om der lå en ræv derinde.


Jeg fandt aldrig ræven, hundeføreren mente ikke at en ræv var vigtigt, og naboen har ikke givet lyd fra sig, (han er lidt af et kvaj IMO) Og jeg ville ikke gøre mig selv til ulovligt indtrængende på hans stykke.-

Det sidder stadig oppe i hovedet på mig, det irriterer mig sådan at jeg ikke fandt den, især fordi jeg er sikker på den er død, enten langsomt forblødt eller død af sult. Jeg ville bare gerne have det havde gået stærkt for den

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af KristianKJ » 18. jan 2017, 10:06

308 W skrev:
KristianKJ skrev:Skræmmende at tænke på hvor mange stykker råvildt der er blev ramt og er forendt, men aldrig blevet fundet...
Hvor mange er det?

Ved ikke noget om hvor mange der er, men jeg ved at der tit bliver skudt på dyr som ikke bliver eftersøgt fordi "den var slet ikke ramt" og ud fra det regner jeg med at trådstarters beretning ikke er et enkeltstående tilfælde :smile:

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Ring nu efter den schweisshund!

Indlæg af Michael9220 » 18. jan 2017, 17:35

Kan kun være enig, heldigvis har vi samme regel i vores konsortie + i den jagtforening jeg er medlem af.

Jeg hørte på et tidspunkt en historie fra en drivjagt i Nordjylland. Her blev der også skudt til et rådyr, dyret løb fint videre, men reglerne sagde at der skulle schweisshundefører på. Da hundeføreren kom frem, blev han mødt af en arrogant skytte der tilbød hundeføreren at de lige kunne køre en tur og få en enkelt øl og så kunne de køre tilbage igen og fortælle at dyret jo selvfølgelig ikke var ramt.

Hundeføreren ville dog alligevel se efter om dyret nu var ramt. Han gik 100 meter ned ad en markvej og så 40 meter ind i krattet hvor hunden fandt dyret dødt. Skyttet var ikke så stolt af situationen.

Jeg kan kun tilslutte mig emnet. Brug de hundefører, det er en fantastisk arbejde de laver og det er fanme billigt at få dem til det, så pengene skal ikke være en undskyldning.

Besvar