Strejfning af ræv mod betaling

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
ASH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 4. jun 2008, 08:06
Interesser: Skydning / jagt
Geografisk sted: Kolding
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af ASH » 13. feb 2017, 13:51

Jeg har været så heldig at skyde min første ræv i weekenden. Planen er at få garvet skindet og beholde det som trofæ.

Motoren er taget ud af ræven (det klarede 12g Lapua Mega stor set selv), og resten er røget i fryseren. Men jeg mangler hjælp af en der kan strejfe den, det har jeg nemlig ikke rigtig mod på selv at rode mig ud i (mod betaling naturligvis). Jeg har en kontakt der kan garve skindet når først ræven er strejfet, så det er egentlig bare selve strejfningen jeg har brug for hjælp til. Så hvis der er nogen der kender nogen der kender nogen der vil gøre det mod betaling, ville det være dejligt!

Og gerne inden for overskuelig afstand fra Kolding/Århus og til en god jysk pris :blink:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af Bobo » 13. feb 2017, 17:00

Tillykke
Jeg har gjort det nogle gange men det er en del år siden, og hvis det snude, ører og klør du vil have med, er det faktisk ret bøvlet. Jeg ville egentlig gerne hjælpe men jeg tror ikke jeg kan huske det godt nok og når du nu kalder det et trofæ får man jo allerede rejsningsproblemer.
Prøv evt. en mink avler i nærheden, der er jo flere her omkring Kolding
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af FrederikF » 13. feb 2017, 17:42

Jeg ville nu kaste mig ud i det hvis jeg var dig (kig evt på youtube, der er garanteret nogle videoer af pelsning af rovdyr). Jeg har ikke gjort det i mange år, men tror jeg startede omkring konfirmationsalderen. Den første tager altså en del længere tid end de efterfølgende - men så har du gjort det selv, det betyder mere end et lille hul i skindet (efter min mening). I øvrigt kan der godt "lappes" lidt med nål og tråd efter garvning. Det svære er IMHO at få kløer og trædepuder/kløer til at se fine ud, men tålmodighed bringer dig langt.
Ellers er rådet med en minkavler (eller en gammel jæger i nabolaget) the way to go.
Held og lykke ;))

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af TheDarkSide » 13. feb 2017, 20:00

Ja, det er ikke så svært endda. Den første jeg strejfede tog lang tid og jeg stod alene med det. Men nr. 2 jeg lavede tog nok en 1/2 time. Det er dejligt at kunne selv. At kunne tage vare på vildtet efter det er nedlagt, er en stor del af det at være jæger, efter min mening. Men der er jo ikke noget i vejen for at få hjælp til det :smile:

Der er vidst en guide til det her på forum.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af Boldsen » 14. feb 2017, 11:31

Hej!
Jeg lærer det gerne fra mig.
Lærte det selv af en NVF'er, så det må være mit ydmyge bidrag.
Jeg er fra Horsens. Du er velkommen til at skrive en besked (eller mail da jeg nok hurtigere ser den). Find det under min profil.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
ASH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 4. jun 2008, 08:06
Interesser: Skydning / jagt
Geografisk sted: Kolding
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af ASH » 16. feb 2017, 13:34

Tak for tilbudet Boldsen!
Jeg har fundet en erfaren til at strejfe den for mig, da det er min første og jeg ikke tør tage chancen selv at fumle med det. Så træning på selv at lære det må blive næste ræv :-)

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Strejfning af ræv mod betaling

Indlæg af Boldsen » 16. feb 2017, 20:09

ASH skrev:Tak for tilbudet Boldsen!
Jeg har fundet en erfaren til at strejfe den for mig, da det er min første og jeg ikke tør tage chancen selv at fumle med det. Så træning på selv at lære det må blive næste ræv :-)
Helt i orden. Det tager ikke lang tid at lære.
Det tager mig to timer at gøre en bælg klar. Med de rette ting og det rette sted så er det hyggeligt :thumbup:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Besvar