Mågeplage i Horsens

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Mågeplage i Horsens

Indlæg af Kalthoff » 21. feb 2017, 12:18

Hvis du er gæst på Teaterhotellet i Horsens, så kan du være sikker på, at der er ørepropper på værelset.

Samtidigt vil du også blive mødt af en lille hilsen, der forklarer, hvorfor det egentlig er, at ørepropperne kan være nødvendige.

'Horsens midtby er desværre plaget en del af måger i denne tid, og de kan være meget larmende. Derfor vedlagt ørepropper. Vi ønsker dig en behagelig nat,' står der noteret til gæsterne på både dansk og engelsk. Billedet er tilsendt fra en læser til redaktionen.
http://www.bt.dk/danmark/jysk-hotel-har ... af-snorken

Det hotel burde da lægge en folder fra DOF og en fra DN til gæsterne, samt ophænge et portræt af Ida Auken - mågens fredere :twisted:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af PSindrup » 21. feb 2017, 12:38

Et oplagt argument for at genindføre regulering af måger! :thumbup:

Peter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af LapuaMagnum » 21. feb 2017, 12:40

Hvorfor ikke få jagttid på måger også? Jeg tror ikke de smager fantastisk men hvis der bliver jagttid på dem kommer det vel også helt af sig selv at de bliver mindre i bestand hvis altså folk skyder dem.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af ReneKJ » 21. feb 2017, 12:45

LapuaMagnum skrev:Hvorfor ikke få jagttid på måger også? Jeg tror ikke de smager fantastisk men hvis der bliver jagttid på dem kommer det vel også helt af sig selv at de bliver mindre i bestand hvis altså folk skyder dem.

mvh
Var det ikke noget med at man ikke mente at jægerne havde den fornødne intellektuelle kapacitet til at skelne mellem truede mågearter og de almindelige flyvende rotter?

Jeg syntes vi diskuterede det på et tidspunkt.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af LapuaMagnum » 21. feb 2017, 12:51

ReneKJ skrev:
LapuaMagnum skrev:Hvorfor ikke få jagttid på måger også? Jeg tror ikke de smager fantastisk men hvis der bliver jagttid på dem kommer det vel også helt af sig selv at de bliver mindre i bestand hvis altså folk skyder dem.

mvh
Var det ikke noget med at man ikke mente at jægerne havde den fornødne intellektuelle kapacitet til at skelne mellem truede mågearter og de almindelige flyvende rotter?

Jeg syntes vi diskuterede det på et tidspunkt.
Ok, det var jeg ikke klar over. Man skyder vel ikke på noget man ikke kan identificere 100 %? Udover lige uheldet med guldsjakalen som ikke skal ligge jægeren til last! Det er dog rigtigt at det kan være svært at skelne imellem 2 af arterne, husker ikke lige hvilke 2 :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af Kalthoff » 21. feb 2017, 13:26

Der var jagttid på svartbag, sølvmåge og sildemåge til og med jagtsæson 2013/14

DOF, DN og Ida Auken fik dem derefter fredet via Vildtforvaltningsrådet.

DOF har denne begrundelse på deres webside:
De tre store måger, svartbag, sølvmåge og sildemåge, fredes af to årsager: Dels bliver de ikke skudt for at blive spist, hvilket bør være formålet med al jagt. Dels er ungfugle af arterne meget vanskelige at kende fra andre store og fredede måger som kaspisk måge og middelhavssølvmåge.
http://www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1178

Kaspisk måge:
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrive ... ArtsID=365

Middelhavssølvmåge
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrive ... ArtsID=360

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af PSindrup » 21. feb 2017, 13:45

Dels er ungfugle af arterne meget vanskelige at kende fra andre store og fredede måger som kaspisk måge og middelhavssølvmåge.
Altså!: Vi er ikke kloge nok til at kende forskel på de forskellige mågearter - så derfor må vi hellere frede dem alle sammen!

Peter

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af Kalthoff » 21. feb 2017, 14:01

PSindrup skrev:
Dels er ungfugle af arterne meget vanskelige at kende fra andre store og fredede måger som kaspisk måge og middelhavssølvmåge.
Altså!: Vi er ikke kloge nok til at kende forskel på de forskellige mågearter - så derfor må vi hellere frede dem alle sammen!

Peter
Sandsynligheden for at møde individer af de to mågearter i Danmark i jagttiden er lille. De har deres naturlige levesteder i andre lande. Så DOF og DN mangler stadigt at sandsynliggøre at det er et reelt problem.

Om Middelhavssølvmågen, fra mit link ovenfor:
Udbredelse: Hele Middelhavsområdet mod øst til Sortehavets vestlige del.

Hvornår ses den? I Danmark en relativt sjælden vintergæst. Det er først i de senere år, at man har opdaget, at Middelhavssølvmågen faktisk optræder herhjemme – især om efteråret. En del af bestanden trækker nemlig mod nord efter yngletiden og ses i stigende antal i Vesteuropa om efteråret. Den er årlig i Danmark, men sjælden gæst, især sensommer og efterår (flest august-september), men kun få vinterfund.
Om Kaspisk måge, også fra linket ovenfor:
Udbredelse: Ukraine og det nordlige Rumænien er noget nær kerneområde for arten i Europa. Mange af fuglene fra ynglepladserne i Ukraine overvintrer i Ungarn.

Hvornår ses den? Strejfer hyppigt mod nord. Når Nordeuropa juli-oktober, incl. Danmark. Overvinter nogle gange her i landet (i modsætning til Middelhavssølvmåge).

Ses i stigende antal i de senere år, oftest i Østersøen, på Bornholm, Møn og i Køge Bugt. Her ses flest efter sydlige vinde, der blæser fuglene op fra Østeuropa, hvor ret store flokke samles om efteråret.

Tilsyneladende langt hyppigere end Middelhavssølvmåge i Skandinavien (men også lettere at bestemme).

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af Gråskæg » 21. feb 2017, 15:14

Kalthoff skrev:
PSindrup skrev:
Dels er ungfugle af arterne meget vanskelige at kende fra andre store og fredede måger som kaspisk måge og middelhavssølvmåge.
Altså!: Vi er ikke kloge nok til at kende forskel på de forskellige mågearter - så derfor må vi hellere frede dem alle sammen! Peter
Sandsynligheden for at møde individer af de to mågearter i Danmark i jagttiden er lille. De har deres naturlige levesteder i andre lande. Så DOF og DN mangler stadigt at sandsynliggøre at det er et reelt problem.



Der er nu ingen grund til at ironisere over, om man kan kende forskel på de forskellige måger - især unge fugle, der ikke er udfarvede. Til gengæld har det ikke den store betydning, da dem som man ønsker at frede kun er sjældent forekommende. Da jeg skød måger foretrak jeg de grå, der smagte bedst, de flotte udfarvede kunne godt være både seje og trannede. Iøvrigt det med mågeplage i byerne kunne man let komme over både i Horsens og Aarhus, det er blot at slukke noget af alt det lys, som står og brændeer hele natten, særligt på havnen, så ville plagen blive kraftigt reduceret og energi blive sparet.






Om Middelhavssølvmågen, fra mit link ovenfor:
Udbredelse: Hele Middelhavsområdet mod øst til Sortehavets vestlige del.

Hvornår ses den? I Danmark en relativt sjælden vintergæst. Det er først i de senere år, at man har opdaget, at Middelhavssølvmågen faktisk optræder herhjemme – især om efteråret. En del af bestanden trækker nemlig mod nord efter yngletiden og ses i stigende antal i Vesteuropa om efteråret. Den er årlig i Danmark, men sjælden gæst, især sensommer og efterår (flest august-september), men kun få vinterfund.
Om Kaspisk måge, også fra linket ovenfor:
Udbredelse: Ukraine og det nordlige Rumænien er noget nær kerneområde for arten i Europa. Mange af fuglene fra ynglepladserne i Ukraine overvintrer i Ungarn.

Hvornår ses den? Strejfer hyppigt mod nord. Når Nordeuropa juli-oktober, incl. Danmark. Overvinter nogle gange her i landet (i modsætning til Middelhavssølvmåge).

Ses i stigende antal i de senere år, oftest i Østersøen, på Bornholm, Møn og i Køge Bugt. Her ses flest efter sydlige vinde, der blæser fuglene op fra Østeuropa, hvor ret store flokke samles om efteråret.

Tilsyneladende langt hyppigere end Middelhavssølvmåge i Skandinavien (men også lettere at bestemme).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af C-X » 21. feb 2017, 15:22

Unge måger smager glimrende. Har ædt adskillige kilo af dem som barn. Efter en tur i stegegryden er det både godt og mættende kød. :eating:

Det er dybt åndsvagt, at man vil gøre noget for edderfuglen og det sarte markvildt, når man så samtidig freder en så agressiv prædator, som disse måger kan være. :crazy:
Tilmed på et totalt usagligt grundlag... Det er ikke svært at konkludere, at den primære årsag er modstand overfor jagt :mad:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af 100Radsbar » 21. feb 2017, 23:19

Jeg har sat mig det princip at indtil de genindfører jagttid på måger, så vil jeg ikke deltage i evt. regulering.

En anden ting der går mig på er at de reguleringstilladelser der bliver givet kun er i byzoner (så vidt jeg ved).
Landmænd får en lang næse, og kan mere eller mindre kun kigge på imens deres afgrøder/såsæd bliver spist af mågerne.

Så for min skyld kan byerne gå til i mågelarm og mågeklatter.
Har selv jævnligt 5-6 måger siddene på mit tag i villakvarteret hvor jeg bor.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af Elbæk » 22. feb 2017, 07:40

100Radsbar skrev:Jeg har sat mig det princip at indtil de genindfører jagttid på måger, så vil jeg ikke deltage i evt. regulering.

En anden ting der går mig på er at de reguleringstilladelser der bliver givet kun er i byzoner (så vidt jeg ved).
Landmænd får en lang næse, og kan mere eller mindre kun kigge på imens deres afgrøder/såsæd bliver spist af mågerne.

Så for min skyld kan byerne gå til i mågelarm og mågeklatter.
Har selv jævnligt 5-6 måger siddene på mit tag i villakvarteret hvor jeg bor.
Fuldstændig enig!

Vi har, som jægere, ingen interesse i at medvirke til at afhjælpe den rævekage lovgiverne og DOF har bagt i fællesskab.

Vi skal holde på at vi, som jægere, ikke skal agere "brandslukkere" for politikere, som først - på et stråmandsagtigt grundlag - tager vildt fra os. Og, dernæst ønsker at vi hjælper dem ud af kniben når samme vildt pludselig, som forudset, viser sig at være en plage. Vi er derimod ansvarlige naturbrugere, som sagtens kan forvalte jagt på måger - og det er dét vi skal argumentere for.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Mågeplage i Horsens

Indlæg af C-X » 22. feb 2017, 08:34

Det kunne ellers være hyggeligt, at skyder måger med små rifler ude på marken, jeg gjorde det gerne, hvad enten det var jagt eller regulering.
Lige som jeg gerne skød dem på havet, fjorden og i søerne.

I byerne - nej tak, ikke før de har jagttid igen :shame:

Hele ideen om, at jægerne ikke æder mågerne; hvorfor pokker spurgte de ikke jægerne?! Så havde de fået et svar, men det passede jo ikke ind i agendaen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar