DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Kalthoff » 19. apr 2017, 21:15

Dansk Ornitologisk Forening har i dag udsendt en pressemeddelse om deres syn på jagttiderne fremover:
Hvert fjerde år skal jagttiderne på fugle og pattedyr i Danmark revurderes og fastsættes af miljøministeren. Næste gang i 2018.

- Vi har naturligvis vores egne ønsker om fredning af udvalgte fuglearter, men det drejer sig også om at forhindre jægernes ret vidtgående ønsker om at genindføre jagten på flere sårbare arter, som vil blive negativt påvirkede af jagt, siger Hans Meltofte, formand for DOF’s Naturpolitisk Udvalg.

Danmarks Jægerforbund ønsker jagten genindført på en lang række fuglearter: Mørkbuget knortegås, hjejle, storspove, enkeltbekkasin, ederfuglehunner, stor og toppet skallesluger samt sildemåge, svartbag og sølvmåge.

- Jagt på knortegæssene vil medføre, at arten igen bliver så sky, at fuglene vil holde sig på lang afstand af mennesker med, hvad det betyder af forringede oplevelsesmuligheder for befolkningen, siger Hans Meltofte til Fugle & Natur.

Bestanden af mørkbuget knortegås er i øvrigt slet ikke i fremgang længere. Bestanden er siden topårene i 1993-95 reduceret fra ca. 315.000 til omkring 200.000 individer, dvs. en tilbagegang på 35 %. Det skyldes primært faldende ynglesucces på ynglepladserne i arktisk Rusland.

De fleste vadefugle blev fredet i 1982. Begrundelsen var, at vadefugle har en langsom bestandsomsætning og derfor egner sig dårligt til jagtlig udnyttelse, samt at mange fredede vadefugle blev skudt, fordi arterne er svære at kende fra hinanden.

- De argumenter holder stadig for både spover og hjejler. Hvis der genindføres jagt i Danmark, vil det undergrave bestræbelserne på at få de langsomt reproducerende vadefugle fredet i de få lande indenfor udbredelsesområdet, hvor de stadig jages, siger formanden for DOF’s naturpolitiske udvalg.

Også når det gælder enkeltbekkasin, ederfugl samt arterne stor og toppet skallesluger, vil DOF stå op imod jægernes argumenter i den afgørende fase frem mod revisionen af jagttiderne i 2018.
http://dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1547

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af ReneKJ » 19. apr 2017, 21:56

Kalthoff skrev: - Jagt på knortegæssene vil medføre, at arten igen bliver så sky, at fuglene vil holde sig på lang afstand af mennesker med, hvad det betyder af forringede oplevelsesmuligheder for befolkningen, siger Hans Meltofte til Fugle & Natur.
Den eneste del af befolkningen som interesser sig nævneværdigt for oplevelsesmuligheder med knortegæs må vist være dem som allerede er medlem af DOF.
Jeg er hverken jæger eller fuglekigger, men jeg syntes det argument lyder lidt søgt.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Marius » 19. apr 2017, 22:26

ReneKJ skrev:
Kalthoff skrev: - Jagt på knortegæssene vil medføre, at arten igen bliver så sky, at fuglene vil holde sig på lang afstand af mennesker med, hvad det betyder af forringede oplevelsesmuligheder for befolkningen, siger Hans Meltofte til Fugle & Natur.
Den eneste del af befolkningen som interesser sig nævneværdigt for oplevelsesmuligheder med knortegæs må vist være dem som allerede er medlem af DOF.
Jeg er hverken jæger eller fuglekigger, men jeg syntes det argument lyder lidt søgt.
Enig, det er jo en syg tanke, at vilde dyr skal tæmmes og være selskabelige.
DOF må købe nogle stærkere kikkerter eller anvende list og sløring, hvis de vil tættere på vildtlevende arter.

Ja undskyld jeg lyder lidt firkantet, men hvis befolkningen vil tæt på gæs kan de jo tage i Frederiksberg have.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af TheDarkSide » 19. apr 2017, 22:46

Ønsker DJ virkelig jagttid på enkeltbekkasin, storspove og hjejle?
At der ikke er jagttid på toppet skallesluger fatter jeg ikke. Jeg har jagt ved den vestlige del af limfjorden og der er tusindvis af dem og de smager fint.
Måger er der jo absolut ingen af, så det giver virkelig mening at frede dem. Se bare på markerne overalt i landet, ingen måger. Hættemåger er der slet ikke af, kun et par tusinde ved den nærmeste minkfarm :giggle:

Er jeg den eneste der ikke bryder mig om formuleringen "det drejer sig også om at forhindre jægernes ret vidtgående ønsker om at genindføre jagten på flere sårbare arter"?
Jeg tror virkelig ikke jægere generelt ønsker at udrydde bestande af vildt, med undtagelse af invasive/uønskede arter naturligvis. Men der tror jeg åbenbart forkert ifølge DOF :???:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af C-X » 20. apr 2017, 00:02

Jeg hæfter mig ved, at de ikke vil kæmpe for mågerne. Håber ikke DJ tilbyder noget til fals for disse. Overhovedet.
Mågerne er DOFs nye maskot.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Kenned » 20. apr 2017, 08:29

DOF har desværre et skingert udtryk over sig som minder om det NOGLE veganere har.

Ærgerligt at en sådan organisation ikke kan klare sig med rent saglige argumenter.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Holten101 » 20. apr 2017, 09:05

ReneKJ skrev:
Kalthoff skrev: - Jagt på knortegæssene vil medføre, at arten igen bliver så sky, at fuglene vil holde sig på lang afstand af mennesker med, hvad det betyder af forringede oplevelsesmuligheder for befolkningen, siger Hans Meltofte til Fugle & Natur.
Den eneste del af befolkningen som interesser sig nævneværdigt for oplevelsesmuligheder med knortegæs må vist være dem som allerede er medlem af DOF.
Jeg er hverken jæger eller fuglekigger, men jeg syntes det argument lyder lidt søgt.
Det er ikke bare søgt, det er helt kuk-kuk. Det må næsten være en svipser at den sætning er med da resten af det skriv er relativt sagligt (om man er enig eller ej). Sætningen får så det hele til at virke lidt hysterisk og usagligt.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af A284win » 20. apr 2017, 09:31

Det er samme sag med DN Danmarks naturfredningsforening. I stedet for at arbejde for naturen aå arbejder de for økologisk landbrug og imod konventionelt landbrug. De har mistet nogle store muligheder for at gøre en forskel for naturen sammen med landbruget. I de kampe er der ingen vindere. DN får ikke mere natur. Landbruget får ikke lov til at restaurere og udbygge minimaljorde fordi DN er kompromis løs. Vildtet mistede megen brak og naturarealer.
Læs evt Michael stoltzes kronik
https://www.information.dk/michael-stoltze

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Boerge » 20. apr 2017, 09:54

C-X skrev:Jeg hæfter mig ved, at de ikke vil kæmpe for mågerne. Håber ikke DJ tilbyder noget til fals for disse. Overhovedet.
Mågerne er DOFs nye maskot.
Det hæftede jeg mig også ved C-X. Måske har man indset, at man har en dårlig sag i at forlange fredning af mågerne:

Iøvrigt gav jeg jo Miljøministeren et lille hint tidligere:

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... en#p744687
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af ReneKJ » 20. apr 2017, 09:55

A284win skrev:Det er samme sag med DN Danmarks naturfredningsforening. I stedet for at arbejde for naturen aå arbejder de for økologisk landbrug og imod konventionelt landbrug. De har mistet nogle store muligheder for at gøre en forskel for naturen sammen med landbruget. I de kampe er der ingen vindere. DN får ikke mere natur. Landbruget får ikke lov til at restaurere og udbygge minimaljorde fordi DN er kompromis løs. Vildtet mistede megen brak og naturarealer.
Læs evt Michael stoltzes kronik
https://www.information.dk/michael-stoltze
Det er interessant læsning, men det er er også meget tydeligt et partsindlæg som skal tages med den fornødne mængde salt.
Jeg bryder mig ikke om fanatikere, heller ikke miljøfanatikere. Men samtidig så har dansk landbrug og deres fremavlen af mulitresistent bacon ikke imponeret mig, så deres udsagn har jeg heller ikke meget fidus til.

Angående kompromisløs, så vil jeg lege djævlens advokat og påpege at vi også selv er slemme til at skrige "Salamimetode" hver gang nogen piller ved våbenlovgivningen. :smile:

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af A284win » 20. apr 2017, 11:58

Tja DN har ikke haft nogen vindersager de senere år. Miljøet har ikke haft nogen vindersager de senere år. Landbruget har selv måtte betale hvis de har gjort noget for miljøet/naturen.

Omkring multiresistente bakterier så hørte jeg at heste har MRSA. Men hos dem betyder det ikke noget i kolmos univers.

Med de seneste domme omkring omlægning af natur ved værneengene. Så bliver det svært at lave naturbeskyttelse når man omstøder aftaler. Vi har behov for mere nuanceret natur for vores egen skyld

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af C-X » 20. apr 2017, 12:04

Vi har behov for, at alle grønne organisationer og erhverv kan debattere og samarbejde ud fra viden i stedet for følelser.

DOF og DJ burde være skabt for hinanden, men det er umuliggjort af, at DOF profilerer sig på, at DJ er den onde fjende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af NBP » 20. apr 2017, 18:27

Nu ved jeg positivt, at man flere steder landet, lokalt, har et fornuftigt samarbejde mellem DOF og DJ endog med DN. Et samarbejde som alle parter praler af i deres respektive baglande.
Vi har faktisk mange ting til fælles, glæden ved naturen, det at færdes udendørs osv.

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Brian88 » 21. apr 2017, 18:18

NBP skrev:Nu ved jeg positivt, at man flere steder landet, lokalt, har et fornuftigt samarbejde mellem DOF og DJ endog med DN. Et samarbejde som alle parter praler af i deres respektive baglande.
Vi har faktisk mange ting til fælles, glæden ved naturen, det at færdes udendørs osv.
Trådstarters link afspejler desværre ikke det samme - Men godt at høre det fungere nogle steder :thumbup:

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Overtroldmand » 21. apr 2017, 20:25

Brian88 skrev:
NBP skrev:Nu ved jeg positivt, at man flere steder landet, lokalt, har et fornuftigt samarbejde mellem DOF og DJ endog med DN. Et samarbejde som alle parter praler af i deres respektive baglande.
Vi har faktisk mange ting til fælles, glæden ved naturen, det at færdes udendørs osv.
Trådstarters link afspejler desværre ikke det samme - Men godt at høre det fungere nogle steder :thumbup:
Det er værd at huske på at DN tidligere formand Svend Bichel faktisk var en ivrig jæger, der altid satte naturen højest.
http://landbrugsavisen.dk/svend-bichel- ... -h%C3%B8jt

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af C-X » 21. apr 2017, 20:27

Nu er DN også langt mindre anti-jagt, end DOF og DB.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Bofhenator » 21. apr 2017, 20:35

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Elbæk » 21. apr 2017, 20:55

Bofhenator skrev:Jægerforbundets svar:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... -tale-det/
Dejligt kort og kontant svar på tiltale.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af C-X » 21. apr 2017, 20:56

:thumbup: Enig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: DOF: Nej til jagt på spover, hjejler og knortegæs

Indlæg af Great Dane » 24. apr 2017, 17:59

Jeg kan til en vis grad godt forstå det med artsforvirringen, jeg har selv skudt bekassiner på Værnet, der så var en anden slags dyttelyt, utrolig lig bekassiner i flugten, men taler vi om regnspoven, så har jeg endog meget svært ved at se at de kan forveksles :???:
Mvh Great Dane

Besvar