Afstandsbedømmelse

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Afstandsbedømmelse

Indlæg af Andreas Hummel » 27. apr 2017, 10:46

Hej med jer. Jeg har lige dumpet min første praktiske prøve. Har i nogle tips til afstandsbedømmelse ?

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Peter » 27. apr 2017, 13:12

Træning, træning, træning...
Ved godt, at det sikkert ikke lige er det svar du gider at høre, men der er ingen vej udenom.

Ud at gå en tur, find en stillestående genstand (lygtepæl, træ, sten, bil osv.), og så giv et bud på, hvor langt der er. Derefter skridtes der af (et godt langt skridt = 1 meter (alt efter din benlængde, naturligvis)). Det virkede for mig, da jeg i sin tid skulle op til jagtprøven.
Ellers findes silhuetterne der bliver brugt til prøven vist også i løssalg, og så er det bare med at få øvet størrelserne på givne afstande.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Flugteren » 27. apr 2017, 13:39

Kasteøvelsen. Tag en halvliters flaske, fyld den halvt op og kast den med underhånden. Et normalt kast fra en mand vil kunne nå ca ud til de afstande, hvor du GERNE må skyde. Vurderer du, at du ikke kan kaste derud, så skyd ikke.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af DeVille » 27. apr 2017, 17:18

Flugteren skrev:Kasteøvelsen. Tag en halvliters flaske, fyld den halvt op og kast den med underhånden. Et normalt kast fra en mand vil kunne nå ca ud til de afstande, hvor du GERNE må skyde. Vurderer du, at du ikke kan kaste derud, så skyd ikke.
Undskyld mig, men dette er ikke et råd jeg ville tage imod. Det er vidt forskelligt hvor langt folk kan kaste, og desuden er den forsvarlige skudafstand forskellig fra vildtart til vildtart.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Mapzter » 27. apr 2017, 17:35

Træning, træning og træning. Jeg havde stor gavn af at bruge de samme vildtsilhouetter som til prøven, og stille dem op på de samme afstande. Det hjalp specielt i forhold til gåsen og fasanen. Til prøven var jeg overhovedet ikke i tvivl og havde alle rigtige.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Flugteren » 27. apr 2017, 17:51

PeterLH skrev:
Flugteren skrev:Kasteøvelsen. Tag en halvliters flaske, fyld den halvt op og kast den med underhånden. Et normalt kast fra en mand vil kunne nå ca ud til de afstande, hvor du GERNE må skyde. Vurderer du, at du ikke kan kaste derud, så skyd ikke.
Undskyld mig, men dette er ikke et råd jeg ville tage imod. Det er vidt forskelligt hvor langt folk kan kaste, og desuden er den forsvarlige skudafstand forskellig fra vildtart til vildtart.

Okay, det er din mening. Det virkede for mig, og alle andre fra samme kursus i første omgang.

(PS: Rådet gælder primært for mænd). Kvinder kaster typisk ikke så langt.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Mapzter » 27. apr 2017, 18:08

Flugteren skrev:Kasteøvelsen. Tag en halvliters flaske, fyld den halvt op og kast den med underhånden. Et normalt kast fra en mand vil kunne nå ca ud til de afstande, hvor du GERNE må skyde. Vurderer du, at du ikke kan kaste derud, så skyd ikke.
Øh? Til prøven skal du svare Nej til om du vil skyde til et rådyr hvis det står på 26 meters afstand. Men du skal svare Ja til om du vil skyde hare, fasan og and på 26 m. Hvordan hjælper din teknik med at svare forskelligt på de to spørgsmål, når silhouetterne står på samme afstand?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Raptor357 » 27. apr 2017, 18:21

Specielt den fugl der er placeret højt syntes jeg var svær, så jeg kiggede på stolpen og så hvor den stod, det var lidt lettere.
ellers sæt tommelfingeren op foran dyret og se hvor meget du kan se og noter dig afstanden.
men træning, træning og træning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af LapuaMagnum » 27. apr 2017, 18:52

Raptor357 skrev:Specielt den fugl der er placeret højt syntes jeg var svær, så jeg kiggede på stolpen og så hvor den stod, det var lidt lettere.
ellers sæt tommelfingeren op foran dyret og se hvor meget du kan se og noter dig afstanden.
men træning, træning og træning.
Eksaminator vil nok kigge lidt hvis man stikker fingrene i vejret og siger 2 fingre til højre for midten af egetræets stamme uden blade ligger der et hus hvor der sidder staldvinduer i og alle med samme målestok og jeg måler vinduet til at være en kvart pegefingerbredde som passer ret godt overens med en gåsekrop der flyver ca. 26 meter væk og vil derfor gerne have lov at lade og affyrer skud :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af Falco Subniger » 27. apr 2017, 22:50

Kend præmissen for prøven, det gør det langt lettere.

Hver figur kan kun stå på to forskellige afstande, der er altså ikke tale om lotteri, hverken når der trænes til jagtundvisning eller til prøven.

Til jagtprøven stilles figurene altid op som følger.

Ræv og gås 22m (ok) eller 32m (ikke ok).
Fasan og and 26m (ok) eller 38m (ikke ok).
Rådyr 17m (ok) eller 26m (Ikke ok).

Du kommer længst med at træne de afstande på de rigtige figurer, så hjernen vænnes til at se forskellen.

Nå ja, det er ikke tilladt at måle med fingeren.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Afstandsbedømmelse

Indlæg af C-X » 27. apr 2017, 23:36

Det er i det hele taget en god leg, at gætte afstanden og skridte af efterfølgende. Jeg har haft glæde af det, da jeg tog buetegn, gik på 3d bane, plink med luftgevær og regulering af råger med ditto.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar