jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Sunscale » 14. maj 2017, 21:34

Jacob2210 skrev: Er der noget du kan anbefale sådan "lidt" ud over det der er kravet?
Bare rolig, du skal nok få munden fyldt :giggle: Stoffet er som sådan ikke svært, der er bare ikke altid en rød tråd igennem det man skal kunne huske, og så er der meget man skal kunne huske.

Da jeg tog jagttegn kunne vi købe materialer igennem underviseren til samme pris som han fik dem for. Der fulgte med materialerne et "log-in" (Brugernavn og password) til en hjemmeside hvor man kunne øve en jagttegnsprøve, prøven var ikke identisk med den man kan komme op til, men det er meget tæt på.

Det er Jagtproeven.dk der udbyder materialer samt online jagtprøve.

Deres to "Jagttegn" og "Lovsamling til jagttegn" er et godt udgangspunkt, med dem kan du bestå prøven. Lovsamlingen er særdeles god, da der i den er markeret med rød baggrundsfarve hvis lovteksten er en del af pensum.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Bjerge
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21. mar 2012, 17:19
Interesser: Hagl-, riffel- og strandjagt
Geografisk sted: Næstved

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Bjerge » 15. maj 2017, 11:50

Hej Jacob

Du bør anskaffe dig en god lærermester for at blive en dygtig jæger punktum.

En god læremester kan i mange tilfælde ikke købes for penge, ja der er da mange dygtige jagttegnslærer i Danmark, som kan hjælpe dig igennem jagttegnsprøve og sikre dig at du kan få lov til at udøve jagt. Men det er de færeste der forsætter med at lærer fra sig når deres honorar er blevet betalt og du har bestået prøven.

Så inden du starter på at tage jagttegnet ville jeg anbefale dig at kiggere på din omgangskreds og se om der er en erfaren jæger, som ville kunne hjælpe dig med at komme med på jagt og lærer den praktiske del af jagten. På den måde sikre du dig også at du faktisk kommer til at bruge jagttegnet den dag du består prøven. Om det er din far, onkel, ven af familien, skolekammarat eller den lokale skytte er næsten ligegyldigt, bare det er en person som viser interesse i at du vil til at gå på jagt, og er villig til at lærer fra sig.

Og hvis du ikke mener du kan finde ovenstående i din omgangskreds, så vil der sikkeret var en venlig sjæl på dvs. socialemider eller forumer der vil kunne hjælpe dig godt på vej med dette.
Knæk og bræk

Venlig hilsen
Martin Bjerge

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af C-X » 15. maj 2017, 12:21

Jeg er så for vidt enig med Bjerge, men dog med omvendt rækkefølge. Bestå prøven først, find læremester derefter.
Har man den grundlæggende viden, er det lettere at forholde sig kritisk til, om læremester er dygtig eller fantast. Der render desværre mange selvudnævnte orakler rundt, som kan bringe en aspirant helt på vildspor. Den der har den nyeste uddannelse er også den der kender de nyeste regler og love.
Selv om vi herinde er et videndelingssamfund, så er dette ikke nødvendigvis normen ude i virkeligheden. Jagtforeningerne kan dog være et sted at starte. Her er i forvejen mange frivillige og dygtige instruktører og skulle man tilbyde en hånd med det praktiske, får man let hele kroppen med ind i maskinen.

Vil man være mere end bare jagttegnsløser og lejligheds weekendjæger, så er der meget at lære og man kan lære nye teknikker og afsøge nye områder resten af livet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af ABjerre » 15. maj 2017, 17:14

Ud over det nævnte med kursusmateriale, så skal du have printerpapir, tegnestifter eller skoletyggegummi og evt en lamineringsmaskine.

Papiret bruger du til at printe, og evt laminere, billeder af alle de dyr, herunder forbandede fugle, som man bliver hørt i og tegnestifter/skoletyggegummi bruges til at sætte dem op på (indersiden af) lokumsdøren. God fornøjelse :)
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af JyskJæger » 17. maj 2017, 19:33

Jacob2210 skrev:Har læst meget frem og tilbage, men ikke fundet et konkret svar :thumbdown:


Jeg står gerne og vil tag et jagttegn, er der noget man skal anskaffe sig før man begynder, kan i komme med nogle gode tips til hvordan man kan gøre det lettere for sig selv at komme igang, så man kan komme godt fra start og blive en rigtig dygtig jæger :smile:

Kom glad.

Mvh Jacob
Jeg har de originale dyr til afstandsbedømmelse, hvis du mangler.
De er monteret på plader og på pinde, så de kan komme i den rette højde

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Aratan » 18. maj 2017, 10:47

En god kikkert og en masse fritid...

Du kan sagtens komme ud og kigge på vildt&natur inden du får jagttegnet og jo mere du har set "live" jo bedre kan du stoffet når du er klar til jagt.

Det hjælper måske ikke voldsomt til at bestå prøven, men det gør dig til en bedre nyjæger når du har bestået...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Jacob2210
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. maj 2017, 19:08
Interesser: Skydning med salonriffel
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Jacob2210 » 19. maj 2017, 20:45

Sunscale skrev:
Jacob2210 skrev: Er der noget du kan anbefale sådan "lidt" ud over det der er kravet?
Bare rolig, du skal nok få munden fyldt :giggle: Stoffet er som sådan ikke svært, der er bare ikke altid en rød tråd igennem det man skal kunne huske, og så er der meget man skal kunne huske.

Da jeg tog jagttegn kunne vi købe materialer igennem underviseren til samme pris som han fik dem for. Der fulgte med materialerne et "log-in" (Brugernavn og password) til en hjemmeside hvor man kunne øve en jagttegnsprøve, prøven var ikke identisk med den man kan komme op til, men det er meget tæt på.

Det er Jagtproeven.dk der udbyder materialer samt online jagtprøve.

Deres to "Jagttegn" og "Lovsamling til jagttegn" er et godt udgangspunkt, med dem kan du bestå prøven. Lovsamlingen er særdeles god, da der i den er markeret med rød baggrundsfarve hvis lovteksten er en del af pensum.
Okay det lyder lidt indviklet :prisoner:

Men det handler vel bare om at holde fokus :smile:

Jacob2210
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. maj 2017, 19:08
Interesser: Skydning med salonriffel
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Jacob2210 » 19. maj 2017, 20:49

Bjerge skrev:Hej Jacob

Du bør anskaffe dig en god lærermester for at blive en dygtig jæger punktum.

En god læremester kan i mange tilfælde ikke købes for penge, ja der er da mange dygtige jagttegnslærer i Danmark, som kan hjælpe dig igennem jagttegnsprøve og sikre dig at du kan få lov til at udøve jagt. Men det er de færeste der forsætter med at lærer fra sig når deres honorar er blevet betalt og du har bestået prøven.

Så inden du starter på at tage jagttegnet ville jeg anbefale dig at kiggere på din omgangskreds og se om der er en erfaren jæger, som ville kunne hjælpe dig med at komme med på jagt og lærer den praktiske del af jagten. På den måde sikre du dig også at du faktisk kommer til at bruge jagttegnet den dag du består prøven. Om det er din far, onkel, ven af familien, skolekammarat eller den lokale skytte er næsten ligegyldigt, bare det er en person som viser interesse i at du vil til at gå på jagt, og er villig til at lærer fra sig.

Og hvis du ikke mener du kan finde ovenstående i din omgangskreds, så vil der sikkeret var en venlig sjæl på dvs. socialemider eller forumer der vil kunne hjælpe dig godt på vej med dette.
Uhh det lyder som om jeg skal ud og lede :shock: Kender ikke lige de vilde jægere-typer :thumbdown:

Hvad med dig?
Kunne du tænke at lære fra dig? :biggrin:

Jacob2210
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. maj 2017, 19:08
Interesser: Skydning med salonriffel
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Jacob2210 » 19. maj 2017, 20:53

C-X skrev:Jeg er så for vidt enig med Bjerge, men dog med omvendt rækkefølge. Bestå prøven først, find læremester derefter.
Har man den grundlæggende viden, er det lettere at forholde sig kritisk til, om læremester er dygtig eller fantast. Der render desværre mange selvudnævnte orakler rundt, som kan bringe en aspirant helt på vildspor. Den der har den nyeste uddannelse er også den der kender de nyeste regler og love.
Selv om vi herinde er et videndelingssamfund, så er dette ikke nødvendigvis normen ude i virkeligheden. Jagtforeningerne kan dog være et sted at starte. Her er i forvejen mange frivillige og dygtige instruktører og skulle man tilbyde en hånd med det praktiske, får man let hele kroppen med ind i maskinen.

Vil man være mere end bare jagttegnsløser og lejligheds weekendjæger, så er der meget at lære og man kan lære nye teknikker og afsøge nye områder resten af livet.

Jeg vil give dig ret, der er rigtig mange selvudnævnte orakler, men det er der vist inden for alle områder, det handler vel bare om at skille skidt og kanel.. ;-)
Med lidt fornuft vil man godt kunne skille de ting.

Men det svære er at finde en der kunne have intresse i at lærer fra sig.

Det er vel ikke sådan at du kender en? Eller et sted at finde nogle rigtig jægerer :smile:

Jacob2210
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. maj 2017, 19:08
Interesser: Skydning med salonriffel
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Jacob2210 » 19. maj 2017, 20:55

ABjerre skrev:Ud over det nævnte med kursusmateriale, så skal du have printerpapir, tegnestifter eller skoletyggegummi og evt en lamineringsmaskine.

Papiret bruger du til at printe, og evt laminere, billeder af alle de dyr, herunder forbandede fugle, som man bliver hørt i og tegnestifter/skoletyggegummi bruges til at sætte dem op på (indersiden af) lokumsdøren. God fornøjelse :)

Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:

Jacob2210
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. maj 2017, 19:08
Interesser: Skydning med salonriffel
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Jacob2210 » 19. maj 2017, 20:58

Aratan skrev:En god kikkert og en masse fritid...

Du kan sagtens komme ud og kigge på vildt&natur inden du får jagttegnet og jo mere du har set "live" jo bedre kan du stoffet når du er klar til jagt.

Det hjælper måske ikke voldsomt til at bestå prøven, men det gør dig til en bedre nyjæger når du har bestået...
:fun:
Se det kan jeg godt lide! For jeg vil gerne være en dygtig! Jæger.. og går 110% helhjertet ind til det.
Ellers er det jo spild af tid..
Men bruger rigtig meget tid i skoven i forvejen.
Kender en del til naturen..
Men kunne godt være man skulle begynde at "studere" den lidt mere. :smile:

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Sunscale » 19. maj 2017, 22:28

Jacob2210 skrev: Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:
Der er mere at huske end man lige går og tror.

Du skal skal kunne skelne en masse fugle, klovbærende vildt og pattedyr fra hinanden (Både jagtbare og ikke-jagtbare arter), samt kunne besvare ting som f.eks. antal unger/æg, dyrets vægt, yngletid, hvilken føde dyret spiser, og det er bare et lille udlpuk af hvad der kan blive spurgt om til jagtprøven. Du skal også have en vis kendskab til våben, kaliber og haglstørrelser samt en smule viden om de forskellige jagthunderacer, og så selvfølgeligt være velbevandret i jagtloven.

Bogen jeg refererede til tidligere er på ialt 432 sider, hvoraf størstedelen er ting du skal huske på til prøven :smile:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af PSindrup » 20. maj 2017, 08:16

Jacob2210 skrev::smile:

Hvor kan i anbefale at man anskaffer sig det fra?

Bor i Ringsted :-)
Vent til efter første dag på kurset!

Jeg anskaffede mig intet ud over det som underviseren stillede til rådighed eller solgte.

Det on-line kursus som også var en del af min undervisning, var nok det bedste materiale overhovedet.

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Refraktorius » 21. maj 2017, 08:29

Jacob2210 skrev:

Uhh det lyder som om jeg skal ud og lede :shock: Kender ikke lige de vilde jægere-typer :thumbdown:

Hvad med dig?
Kunne du tænke at lære fra dig? :biggrin:
Det er blevet sagt nogle gange allerede:

Fokuser udelukkende på pensum! Din første opgave er at bestå prøven!
Alt det andet er nyttigt, men det er ikke nødvendigvis en reel hjælp til at bestå prøven!

Øv dig i det du skal til eksamen i.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af LundJensen » 2. jun 2017, 08:58

og så kan hele lærebogen downloades som lydfil..
det hjalp mig meget at høre det til og fra arbejde i bilen hver eneste dag fra kursus start og indtil prøven

derudover er de online prøver en kæmpe hjælp så terp terp og terp lidt mere på dem..

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af TheDarkSide » 3. jun 2017, 18:07

Jacob2210 skrev:
Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:
Cirka alle sammen, undtagen sangfugle. Så god fornøjelse, det er ikke nemt, hvis man ikke ved noget i forvejen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Flugteren » 3. jun 2017, 18:25

TheDarkSide skrev:
Jacob2210 skrev:
Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:
Cirka alle sammen, undtagen sangfugle. Så god fornøjelse, det er ikke nemt, hvis man ikke ved noget i forvejen.
Det kan jeg nikke genkendende til. Det tager længere tid, end man tror. Gode råd er at læse på fuglene om morgenen og få gået en tur i en park/skovområde næste dag, for at genkende nogle fugle.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Refraktorius » 9. jun 2017, 08:50

Jacob2210 skrev: Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:
Næh, men ganske som med infødsretsprøven, så er en væsentlig funktion at være et filter.

Er du dedikeret nok, og kan du holde fokus nok til at læse op og bestå?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2017, 10:52

Jacob2210 skrev:
ABjerre skrev:Ud over det nævnte med kursusmateriale, så skal du have printerpapir, tegnestifter eller skoletyggegummi og evt en lamineringsmaskine.

Papiret bruger du til at printe, og evt laminere, billeder af alle de dyr, herunder forbandede fugle, som man bliver hørt i og tegnestifter/skoletyggegummi bruges til at sætte dem op på (indersiden af) lokumsdøren. God fornøjelse :)

Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:
Jeg tror at du måske skal starte med at arbejde lidt med din attitude ...

Hvis du mener at en rapand bare er en rapand, hvordan vil du så skelne mellem jagtbare og fredede ænder?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af C-X » 9. jun 2017, 11:23

En due er en velsmagende rotte med vinger! :eating:

Rotter skyder man fordi man hader det skidt, der ødelægger ens ejendom og spreder sygdomme. Det er, her til lands, sjældent at man får samme personlige og uforsonlige forhold til ringduen.
Skyder jeg til rotter, så kan jeg acceptere, at drabet er mindre humant, end hvis jeg skyder til en due eller anden fugl, som jeg jo aldrig ønsker noget ondt. Sagt lige ud; rotter er erklæret beskidt krig!

Jeg ser heller ikke det store grundlag for, at trådstarter har den dybere forståelse, der vil gøre ham til en god og respekteret jæger. Det kan lidt justering i attituden, som Peter nævner det, forhåbentlig vis rette op på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af ABjerre » 9. jun 2017, 14:11

PSindrup skrev:
Jacob2210 skrev:
ABjerre skrev:Ud over det nævnte med kursusmateriale, så skal du have printerpapir, tegnestifter eller skoletyggegummi og evt en lamineringsmaskine.

Papiret bruger du til at printe, og evt laminere, billeder af alle de dyr, herunder forbandede fugle, som man bliver hørt i og tegnestifter/skoletyggegummi bruges til at sætte dem op på (indersiden af) lokumsdøren. God fornøjelse :)

Skal man være ornitolog for at kunne bestå sit jagttegn :shock:
Er en rap-and ikke bare en rap-and og en due er en rotte på vinger?

Hold ferie... hvor mange fugle skal man kunne genkende ? :smile:
Jeg tror at du måske skal starte med at arbejde lidt med din attitude ...

Hvis du mener at en rapand bare er en rapand, hvordan vil du så skelne mellem jagtbare og fredede ænder?

Peter
Man bliver overrasket - deraf samme råd. Der er vitterlig mange fugle, og ja, man skal kunne kende forskel på dem. Ikke kun til prøven, men også når man er ude med sit antiluftskyts og vil sikre at aftenmaden ikke er en truet dyreart.

Det med de jagtbare arter er et område af pensum, der somme tider bliver taget op til diskussion, men jeg mener ikke at man kan gå på kompromis med dét.

... at jeg så synes, at det er lidt fjollet, at man skal kende til en masse om vildtagre og -pleje, når man bare har ambitioner om at leje sig ind på jagter, er en helt anden sag. For mig at se kunne det sagtens være materiale som var forbeholdt "jagtledere" og lignende, men det ville sikkert blot medføre mere administration, så det er fint, at det er med i samme prøve.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Refraktorius » 9. jun 2017, 14:48

Hooooold inde.

Trådstarter er måske lidt "ung", men det har vi alle været (i større eller mindre graf) på et tidspunkt.

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af TheDarkSide » 9. jun 2017, 14:55

ABjerre skrev:
... at jeg så synes, at det er lidt fjollet, at man skal kende til en masse om vildtagre og -pleje, når man bare har ambitioner om at leje sig ind på jagter, er en helt anden sag. For mig at se kunne det sagtens være materiale som var forbeholdt "jagtledere" og lignende, men det ville sikkert blot medføre mere administration, så det er fint, at det er med i samme prøve.
Det er overhovedet ikke fjollet. Hvis det eneste man gør er at leje noget jagt og så gå ud og skyde noget, så er man ikke jæger.

Vildtpleje er en essentiel del af det at gå på jagt. Hvad enten det er direkte vildtpleje som korrekt afskydning, fodring og rovvildtsbekæmpelse eller indirekte pleje som plantning af træer og såning af vildtagre.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Flugteren » 9. jun 2017, 15:01

TheDarkSide skrev:
ABjerre skrev:
... at jeg så synes, at det er lidt fjollet, at man skal kende til en masse om vildtagre og -pleje, når man bare har ambitioner om at leje sig ind på jagter, er en helt anden sag. For mig at se kunne det sagtens være materiale som var forbeholdt "jagtledere" og lignende, men det ville sikkert blot medføre mere administration, så det er fint, at det er med i samme prøve.
Det er overhovedet ikke fjollet. Hvis det eneste man gør er at leje noget jagt og så gå ud og skyde noget, så er man ikke jæger.

Vildtpleje er en essentiel del af det at gå på jagt. Hvad enten det er direkte vildtpleje som korrekt afskydning, fodring og rovvildtsbekæmpelse eller indirekte pleje som plantning af træer og såning af vildtagre.
Arh, det er måske at gå lidt til yderkanten med definitionen af en jæger. De fleste jægere i Danmark går på jagt 1-3 gange om året, skyder et par stykker vildt og holder sig ellers hjemme. Er de ikke jægere?

Jeg bor i byen, jeg har tidsmæssigt kun mulighed for at gå på jagt 3 gange om året, og ellers træner jeg på skydebanen. Er jeg ikke en jæger?

Den danske ordbog siger følgende om en jæger:

person som går på jagt efter vildt for sportens skyld eller for at holde en vildtbestand nede

Hvis man blot skyder et par stykker vildt på en lejet jagt et par gange om året, fordi det er det, man har tid til, er man så blot en simpel skytte, der skyder på dyr?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2017, 15:29

Et område hvor jeg kunne give trådstarter og jacob2010 lidt ret er med rovfuglene.
Der er, strengt taget, ikke nogen jagtmæssig grund til at kunne kende FORSKEL på de mange rovfugle, da de alle - uden undtagelse - er fredet.

Peter

Låst